Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Skal til trondheim til helga og skal ta fly. Jeg skal ha med meg utstyrbelte, men ingen uniform. I utstyrbeltet er det to håndjernstasker (en med håndjern og en med snus), magring, nøkkelknippe og hansker. Hvordan går dette?

Legg det i bagasjen du sjekker inn og det skulle vel ikke være et stort problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal til trondheim til helga og skal ta fly. Jeg skal ha med meg utstyrbelte, men ingen uniform. I utstyrbeltet er det to håndjernstasker (en med håndjern og en med snus), magring, nøkkelknippe og hansker. Hvordan går dette?

 

Fra BSL:

§ 33. Forbudte gjenstander

 

(1) Gjenstander eller stoffer som kan brukes som middel til å øve vold eller i trusseløyemed eller til å påføre person eller fartøy skade må ikke innføres på flyside og skal ikke medføres i de rom i luftfartøyet som er beregnet for besetning og passasjerer.

 

 

Som Luftfartstiulsynet så fint skriver det: "Sikkerhetskontrolløren har anledning til å nekte deg å ha med" Eller "Sikkerhetskontrolløren kan imidlertid avvise enhver gjenstand som vekker kontrollørens bekymring"

 

Det gjelder selvfølgelig også handjern. Det er ikke praksis å nekte handjern, uten at jeg skal snakke for diverse verna bedrifter som driver på østlandet.

Hvis det mot formodning skjer, er det din skyld og ikke handjernenes :p

 

Generel regel er som xaco skriver. Er du i tvil, send det i innsjekket bagasje.

Lenke til kommentar

Blir det ettersendt om man finner det ikke tillatt å ta med på fly? Skal som sagt kun ha med meg håndbagasje. Bare tar jeg det ut og legger i den lille boksen som ikke skal igjennom håndbagasjekontrollen?

Den lille boksen som ikke skal gjennom håndbagasjekontrollen? Hæ?

Så vidt jeg vet har de sluttet å ettersende. Du får nok ikke håndjern med deg på flyet. Hva de gjør med det vet jeg ikke, men jeg tror det blir liggende i sikkerhetskontrollen/hittegodsavdelingen fram til noen henter det. Hva er en magring?

Lenke til kommentar

Jeg vet at det er kun NSB som gir gebyrer for sniking på tog, t-baner og busser i Oslo og tog over hele landet. Du kan også nekte å ta i mot gebyret og ikke fremvise legitimasjon om det er en sånn skitvekter så får du han til å ringe politiet.

NSB har såvidt meg bekjent ingenting med buss å gjøre, og garantert ikke noe med t-bane å gjøre. T-banen kontrolleres av KTP's egne kontrollører, bussen av Securitas hvis jeg husker rett.

På Flytoget blir det ikke foretatt kontroll til eller fra OSL, pga. du der må gjennom sperring, så de som ikke har billett blir snappet opp av vektere der.

 

Du kan forøvrig nekte å ta i mot gebyret, dog det hjelper deg ingenting. Du vil uansett få en kopi i posten sammen med en purring.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Magringer er en metallring du fester i beltet for å henge maglite lommelykter i :)

 

Og sånn.. den lille boksen jeg snakket om er det du putter klokker, mobiler osv. osv.

 

Jeg har nå ikke tatt fly på en del år.

Den lille boksen blir også sendt i gjennom håndbagasjekontrollen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...