Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet noe om, eller har erfaring som vekter offshore? Arbeidsoppgaver, osv.

 

Jeg har jobbet som vekter på oljeplattform en gang for lenge siden, men den tjenesten tror jeg ikke finnes lenger.

 

Jeg har også jobbet mange år som vekter ombord på ferger i utenlandstrafikk. Så om det er noe du lurer på, så spør i vei.

Lenke til kommentar

Jeg har også jobbet mange år som vekter ombord på ferger i utenlandstrafikk. Så om det er noe du lurer på, så spør i vei.

 

Har alltid vært litt nysgjerrig på den type tjeneste! Kan du fortelle litt om hva det går ut på, hvordan jobben er? Er det like høy texasfaktor som det ryktes? Arbeidstider/lønn?

 

Etter det lille jeg har lest om tjenesten har jeg vært litt sugen på å prøve, men hvis det bare er G4S som har oppdraget er det uaktuelt.

 

 

Er det forresten noen her som har jobba på den amerikanske ambassaden som "securtity guard"? Jeg så de søkte folk i vår.

Lenke til kommentar

Jeg har også jobbet mange år som vekter ombord på ferger i utenlandstrafikk. Så om det er noe du lurer på, så spør i vei.

 

Har alltid vært litt nysgjerrig på den type tjeneste! Kan du fortelle litt om hva det går ut på, hvordan jobben er? Er det like høy texasfaktor som det ryktes? Arbeidstider/lønn?

 

Etter det lille jeg har lest om tjenesten har jeg vært litt sugen på å prøve, men hvis det bare er G4S som har oppdraget er det uaktuelt.

 

 

Er det forresten noen her som har jobba på den amerikanske ambassaden som "securtity guard"? Jeg så de søkte folk i vår.

 

Jeg kjenner en del som jobber og har jobbet på den amerikanske ambassaden, og har litt kjennskap til tjenesten.

 

Når det gjelder fergetjeneste så går den ut på å være skipets politistyrke ombord. Vekterne har politimyndighet og kan pågripe, ransake og benytte frihetsberøvelse i form av håndjern og glattcelle. "Texasfaktoren" som du kaller det er nok ikke høyere ombord enn i land, men med kun et fåtall vektere og null mulighet til å tilkalle politiet, så må de ordne opp selv.

 

I bla. julebordsesongen trappes bemanningen opp betraktelig, og man kan være så mange som 5-10 vektere ombord. Ett av kravene for å tjenestegjøre ombord er minimum 5 års erfaring, og de håpfulle må gjennom flere intervjurunder.

 

Lønna er ganske bra også. Med flust av overtid og sjømannsskatt, blir det fort mye penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har også jobbet mange år som vekter ombord på ferger i utenlandstrafikk. Så om det er noe du lurer på, så spør i vei.

 

Har alltid vært litt nysgjerrig på den type tjeneste! Kan du fortelle litt om hva det går ut på, hvordan jobben er? Er det like høy texasfaktor som det ryktes? Arbeidstider/lønn?

 

Etter det lille jeg har lest om tjenesten har jeg vært litt sugen på å prøve, men hvis det bare er G4S som har oppdraget er det uaktuelt.

 

 

Er det forresten noen her som har jobba på den amerikanske ambassaden som "securtity guard"? Jeg så de søkte folk i vår.

 

Jeg kjenner en del som jobber og har jobbet på den amerikanske ambassaden, og har litt kjennskap til tjenesten.

 

Når det gjelder fergetjeneste så går den ut på å være skipets politistyrke ombord. Vekterne har politimyndighet og kan pågripe, ransake og benytte frihetsberøvelse i form av håndjern og glattcelle. "Texasfaktoren" som du kaller det er nok ikke høyere ombord enn i land, men med kun et fåtall vektere og null mulighet til å tilkalle politiet, så må de ordne opp selv.

 

I bla. julebordsesongen trappes bemanningen opp betraktelig, og man kan være så mange som 5-10 vektere ombord. Ett av kravene for å tjenestegjøre ombord er minimum 5 års erfaring, og de håpfulle må gjennom flere intervjurunder.

 

Lønna er ganske bra også. Med flust av overtid og sjømannsskatt, blir det fort mye penger.

 

Hvordan stiller passasjerende seg til dette? Det godt kjent at vektere ikke har myndighet til å benytte makt i en vanlig hverdag, så hvordan skal passasjerene ombord i en båt plutselig godkjenne dette? Får vekterne utstedt ID fra politiet som viser at de har begrenset politmyndighet ombord i båt? Tror det var i sommer at G4S trengte vektere til skip. De krevde minimum 2 forskjellige referanser fra forskjellige vaktbransjer, og som du sier, minimum 5 års erfaring i yrket.

 

De søker forøvrig vektere til den amerikanske ambasaden nå. Så annonsen på Finn.no for noen dager siden. Søkte for ca 6 måneder, men fagbrev som vekter, 4 år i yrket, og stilling som vaktleder sivilt, og vaktkommandør i Forsvaret var ikke engang kvalifiserende til å komme seg til intervjurunden, så det sier nok litt om søkermengden og kravene.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hvordan stiller passasjerende seg til dette? Det godt kjent at vektere ikke har myndighet til å benytte makt i en vanlig hverdag, så hvordan skal passasjerene ombord i en båt plutselig godkjenne dette? Får vekterne utstedt ID fra politiet som viser at de har begrenset politmyndighet ombord i båt? Tror det var i sommer at G4S trengte vektere til skip. De krevde minimum 2 forskjellige referanser fra forskjellige vaktbransjer, og som du sier, minimum 5 års erfaring i yrket.

 

Hvordan passasjerene stiller seg er forsåvidt irrelevant. De aller fleste hadde forståelse for at politimyndighet er nødvendig da det å tilkalle politiassistanse midt ute på Skagerak kan bli vanskelig. Passasjerene trenger heller ikke å "godkjenne" ordningen, det er ikke de som bestemmer ombord.

 

På skip i utenrikstrafikk har kapteinen full politimyndighet, og kan delegere bort denne myndigheten til den han måtte ønske. I Color Line sitt tilfelle vil det si vekterkorpset ombord.

 

Vektere på flyplass har begrenset politimyndighet, dvs. de kan ransake uten samtykke og utenom pågripelse. Du ser ikke de med ID utstedt fra politiet gjør du? Vektere ombord på skip i utenrikstrafikk har utvidet politimyndighet.

 

Og det at vektere ikke har lov til å bruke makt i hverdagen som du kaller det, er en misoppfatning. Selvfølgelig har de lov til å bruke makt når situasjonen tilsier det. Det burde vel du vite som har fagbrev?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vet jeg det, men poenget mitt er at en vekter ikke er noe annet enn en sivil person iført uniform. Da snakker jeg om "vanlige" vektere på f.eks et kjøpesenter, bomvakt, resepsjon osv. Dersom situasjonen tilsvarer det har min bestemor like mye hjemme til å bruke makt som en vekter.

 

Har aldri jobbet på flyplass, men har aldri hørt at vektere på flyplass har begrenset politimyndighet. Selve "ransakelsen" som blir gjort av flyplassvektere anser jeg som en frivillig aksept for å få lov å reise med fly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vet jeg det, men poenget mitt er at en vekter ikke er noe annet enn en sivil person iført uniform. Da snakker jeg om "vanlige" vektere på f.eks et kjøpesenter, bomvakt, resepsjon osv. Dersom situasjonen tilsvarer det har min bestemor like mye hjemme til å bruke makt som en vekter.

 

Poenget ditt er jo egentlig ikke noe poeng i det hele tatt. Vektere har i de aller fleste tilfeller eiers rett i tillegg til borgers rett å støtte seg til, det har ikke din bestemor når hun vandrer rundt på et kjøpesenter.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vet jeg det, men poenget mitt er at en vekter ikke er noe annet enn en sivil person iført uniform. Da snakker jeg om "vanlige" vektere på f.eks et kjøpesenter, bomvakt, resepsjon osv. Dersom situasjonen tilsvarer det har min bestemor like mye hjemme til å bruke makt som en vekter.

 

Poenget ditt er jo egentlig ikke noe poeng i det hele tatt. Vektere har i de aller fleste tilfeller eiers rett i tillegg til borgers rett å støtte seg til, det har ikke din bestemor når hun vandrer rundt på et kjøpesenter.

 

Eiers rett gir vekterne myndighet til å bortvise uvedkommende personer fra f.eks kjøpesenteret. Dersom jeg går bort til en person og sier; her kan du ikke sitte fordi det er kjøpeplikt, og personen så nekter å fjerne seg er det ingenting jeg som vekter kan gjøre for å få ham fjernet, annet enn å ringe politiet. I Tromsø prioriterer ikke politiet slike ting, og da står som regel situasjonen på stedet hvil. Hvis f.eks min bestemor ser at en person gjør hærverk eller nasker, kan hun på lik linje med en vekter holde personen igjen til politiet kommer. Sivilarrest kalles det, og en vekter er sivil. Dette gjelder for alle.

Lenke til kommentar

Vektere på flyplass har begrenset politimyndighet, dvs. de kan ransake uten samtykke og utenom pågripelse. Du ser ikke de med ID utstedt fra politiet gjør du? Vektere ombord på skip i utenrikstrafikk har utvidet politimyndighet.

 

Jeg er selv sikkerhetskontrollør på flyplass og kan med sikkerhet si at vi verken har eller trenger politimyndighet.

 

 

 

Kan du forresten fortelle mer om jobben på ambasaden?

Lenke til kommentar
Jeg er selv sikkerhetskontrollør på flyplass og kan med sikkerhet si at vi verken har eller trenger politimyndighet.

 

 

 

Kan du forresten fortelle mer om jobben på ambasaden?

 

Ok, den gang jeg jobbet på flyplass (Fornebu) hadde alle vekterne en begrenset politimyndighet, men det er det muligens forandret på.

 

På ambassaden jobber de norske sikkerhetsvaktene i samarbeid med US Marines. Vaktene er bevæpnet med batong og pepperspray og får veldig bra kursing i bla. selvforsvar. Vaktholdet foregår på ambassaden, ambassadørens bolig og på diverse tilstelninger utenfor de nevnte områdene.

 

Mulighetene til å jobbe mye og tjene gode penger er absolutt tilstede. Når du jobber på ambassaden jobber du per definisjon i USA og du lønnes av amerikansk UD. Som norsk statsborger bosatt i Norge skatter du hverken til Norge eller USA, og kan tjene mye penger på å ikke betale inntektsskatt. Men trygdeavgift er greit å betale :-)

 

Vaktene er fysisk krevende og ambassaden stiller høye krav til sine norske vakter. Lang og relevant erfaring er det viktigste de ser etter.

 

Vaktholdet består i hovedsak av personalkontroll og kontroll av gods og kjøretøy. Kanskje ikke verdens mest spennende og utfordrende jobb, men sikkert en fin erfaring å ta med seg videre. Jeg har hørt at turnoveren ligger på mellom 30-50%, og det er relativt høy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Color Line sine båter er vel blant annet Stena Saga (danskebåten)? Tipper de har rimelig høy "texas faktor" i disse skipene. Blir det mye overtid i disse båtene, eller klarer de å smutte dette inn i en slags turnus som ikke gir særlig overtid? Hvor mye betaler man med sjømannsskatt?

 

Edit: i følge overenskomsten for vektere skal begrenset politimyndighet i tillegg gi mer i lønn. Mener de innførte dette tillegget for en stund tilbake når vekterne hadde ansvaret for fangetransport, samme stilling som arrestforvarere har i dag.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...