Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Color Line sine båter er vel blant annet Stena Saga (danskebåten)? Tipper de har rimelig høy "texas faktor" i disse skipene. Blir det mye overtid i disse båtene, eller klarer de å smutte dette inn i en slags turnus som ikke gir særlig overtid? Hvor mye betaler man med sjømannsskatt?

 

Nei, Stena Saga er en svensk båt eiet av Stena Line og de bruker svenske vektere ombord. Det er kun Color Line som bruker norske vektere da dette selskapet er norsk.

 

Overtid styrer du i hovedsak selv, så det kan bli mye penger for ingenting. Nå har jo G4S tatt over vaktholdet så jeg vet ikke hva slags ordning de har mtp. overtid. Men den gang jeg jobbet på båt kunne jeg ha så mye som 40.000-50.000 netto per. mnd. inkludert overtid.

 

Sjømannsskatten er/var vel på rundt 20%. I tillegg er gratis mat og drikke ombord, så utgiftene er minimale den tid du befinner deg ombord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det sto nærmest ingenting i utlysningsteksten på nav, vet du om de har noen fastsatte krav for søkere og hvilken opptaksprosess man må igjennom?

Vet du noe mer om kursene man får der?

 

Noen av kravene er alder (25+), modenhet, egenhet, språkkunnskap, sertifikat og erfaring. Du må gjennom to runder med intervju, og ambassaden sjekker bakgrunnen din veldig grundig, inkludert økonomi, venner & familie, diverse politiske verv og lignende.

 

I tillegg til selvforvar og nærkamp, blir det også avholdt andre kurs som er relevant for jobben, men hva de gikk ut på ville ikke kompisen min snakke om.

Lenke til kommentar

Savner i grunn litt utfordrende vekterjobber. Hadde vektere fremdeles hatt ansvaret for fangetransport ville jeg definitivt søkt dette. Etter at vektere byttet navn til arrestforvarere eller transportledsagere i politiet er det veldig vanskelig å få disse jobbene, spesielt uten utvidet førerkort. Vekter på skip høres også interessant ut, men her er det også få stillinger. Kjøpesenter og mobilt er nokså kjedelig og ordinært i lengden. Har lyst på en større utfordring.

Lenke til kommentar

@Thomas

Du skulle søkt arrestforvarer når de utvida ifjor. De tok inn 7 stk!

 

Er helt enig med at verditransport er døvt, dessuten er den mulige risikoen ikke verd den elendige lønna...

 

Med mindre man finner en kremjobb er vekterbransjen ganske kjedelig :/

 

Jeg husker det, men så ikke annonsen før fristen var gått ut. Alt de ønsket var et relevant fagbrev, og vi har flere arrestforvarere som tidligere har jobbet i samme vaktselskap som jeg gjør nå.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke..kanskje jeg bare hadde flaks.

Jeg er 22 nå, men som 18åring uten førerkort fikk jeg jobb som vekter i Oslo, for et av de største og mest respekterte vekterselskapene på landsbasis .

 

Så det er absolutt ikke umulig, hvis du har lyst til å jobbe som vekter er det bare å søke:)

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke..kanskje jeg bare hadde flaks.

Jeg er 22 nå, men som 18åring uten førerkort fikk jeg jobb som vekter i Oslo, for et av de største og mest respekterte vekterselskapene på landsbasis .

 

Så det er absolutt ikke umulig, hvis du har lyst til å jobbe som vekter er det bare å søke:)

 

Nå vet ikke jeg hvor du jobber, men å få jobb som vekter i storbyene (med vekterkurs) er av erfaring veldig, veldig enkelt å få etter min mening. Er det snakk om et privat eller offentlig selskap du jobber for?

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor du jobber, men å få jobb som vekter i storbyene (med vekterkurs) er av erfaring veldig, veldig enkelt å få etter min mening. Er det snakk om et privat eller offentlig selskap du jobber for?

Jobber for et privat selskap.

Det er nok som du sier, ganske lett å få jobb, dersom man har et pent rulleblad og virker oppegående på intervju.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...