Gå til innhold

Hold Windows i form


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

min windows er i kjempeform, akkuratt som ny.

..den ligger et sted på den originale CD platen - skulle egentlig vært kastet.

Så lenge man ikke installerer den dri**en - så kjører maskinen Linux helt fint.

 

Enkelt som vil ha et OS som kan kjøre alt vet du. Så får dere 1% som bruker Linux fortsette å være sære.

Lenke til kommentar

nå er det slik at uansett hvilket os man bruker så skal det fungere på maskinvare etter angitte standarder.

til tros for det så er det alltid noen som får problemer.

 

det er også slik at om en type program fungerer for noen så er det ikke sikkert at det funger like bra for alle.

man kan heller ikke nekte noen å bruke programmer som funger for andre fordi man ikke liker programmene selv

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg har sett en del tilfeller der Ccleaner har ødelagt registeret på maskiner, og en del flere der Ccleaner har skadet enkeltprogrammer. Siden det er en reell risiko for at programmet faktisk gjør skade på maskinen, samtidig sterk tvil om programmets nytteverdi, så vil jeg sterkt fraråde Ccleaner! Spesielt tilfeller der folk bruker "uvanlig" programvare så er risikoen stor for trøbbel. Dette verktøyet har kostet mange supporttimer opp gjennom tidene, og selv om jeg er supporter selv så ønsker ikke jeg å tyne dette ut av folk.

Lenke til kommentar

- Først rydder jeg opp og avinstallerer programmer jeg ikke lenger bruker.

 

- Samler og sorterer alt jeg finner av lagrede filer jeg ikke har giddet å rydde opp i enda.

 

- Kjører Cleaner, tar gjerne med registeret også i samme slengen, med backup av registeret i forveien. Dette fjerner alt av skitt inkludert "History" i tre forskjellige weblesere + cookies.

 

- Oppdaterer og kjører spybot s&d og total antivirus-søk.

 

- Deretter defrager jeg disken og restarter.

 

Du kan si hva du vil, men denne prosedyren funker ganske bra til å vedlikeholde pc'er. Alternativet er å råkopiere alt av stæsj på en ekstern disk, reinstallere maskinen, programmer, oppdateringer og så 'rydde' ut stæsjet du vil beholde fra den forrige disken. Det tar LITT lenger tid og jeg gjør helst det kun 1 gang annethvert år. Snapshot av disken etter reinstallasjon er ingen dårlig ide, men det hjelper deg egentlig ingenting dersom du ikke reinstallerer tre ganger i året, og da vil jeg påstå at du trenger et kurs, eventuellt litt rådgivning om hvordan man takler OCD. :new_woot:

 

:p

Lenke til kommentar

Dere kan være så flinke til å rydde som dere bare vil, og bruke CCleaner hver dag, men ingenting slår ren format/gjenoppretting fra image.

 

Det tar rundt 2 timer å få maskinen i toppform, men det er det verdt å gjøre annenhvert år. Har egen SSD-disk til Windows og applikasjoner, og dokumenter og media ligger på andre disker/NAS-boks. Eneste programmer jeg trenger på en nytanket maskin er nettleser, antivirus, spotify og steam. Steam-backups ligger på ekstern disk, så det går kjapt å installere tilbake.

 

Når dette er sagt har jeg hatt Windows 7 installert i over et år nå, både på hjemmemaskin og jobbmaskin - og de viser ingen tegn til å bli trege enda.

 

Dere får bruke maskinene deres til test av skitapplikasjoner så mye dere vil, jeg bruker heller en VM til sånt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker å levere maskinene til klientene mine med backup-image av systempartisjonen og instrukser for gjenoppretting, backupen er selvsagt et ferdig oppsatt system. Så lang har alle vært fornøyde med denne metoden. Me én gang noe blir trøblete i Windows eller ting går tregt så er maskinen fikset tilbake til utgangspunktet på under 10 minutter.

 

Jeg bruker også VM til å teste ut ting jeg er usikker på.

Lenke til kommentar

når man tilbakefører maskinen til til en tidligere installasjon ved hjelp av en disk image vil ikke det føre til en masse oppgraderinger i etterkant ?

 

når det gjelde ccleaner ell l. programmer så må man bruke det på rett måte eller så skaper det trøbbel.

(det er sikkert her det er gjort feil de tilfellene du nevner efikkan)

 

så anbefaler også slik programmer at man tar backup av registret samt å sett et tilbakeføringspunkt før man endre noe der

Lenke til kommentar

Det medfører som regel kun sikkerhetsoppgraderinger i etterkant. Men så er det veldig enkelt å ta en gjenoppretting, så oppdatere og lage et nytt image av systemet igjen når imaget blir for gammelt.

 

Jeg har til og med opplevd selv at Ccleaner har ødelagt registeret på en maskin, og ved andre tilfeller ødelagt registeroppføringer til egenprodusert programvare. Og nå snakker jeg kun om det som har hendt på mine egne maskiner og jeg har ikke gjort noe feil i den forstand.

Lenke til kommentar

Om man driver litt med kopiering av profiler, eller backup ifb flytting til ny maskin og lignende, så er Ccleaner ganske greit å ha:

 

Uten Ccleaner: 34.765 filer som tar vinter og vår og kopiere ut på backup

Med Ccleaner: 4-5.000 filer som er kjapt gjort å kopiere ut

 

Tenker da på noenlunde standard maskiner, med normalt innhold. Seff ikke maskiner med 800gb mp3 og 4tb divx i profilen.

 

All den "driten" som Ccleaner skreller vekk er ikke noe man vanligvis har lyst å migrere til ny maskin uansett.

 

En annen ting, er at veldig mange rutiner for fjerning av spyware på en maskin, starter med Cclener, for å betraktelig redusere scantime på resten av programmene som må kjøres for å rense maskinen.

Lenke til kommentar

CCleaner fungerer helt fint, de som plages med registerfeil er de som er dumme nok til å ikke ta backup først. All automatisert "vasking" av et system, enten det er Windows registeret eller mappestrukturen i GNU/Linux (oppdaterte ebuilds etc) har alltid en viss sjanse til å feile ettersom reglene for hva som er 'rett og galt' alltid må forbedres for å følge utviklingen rundt systemet det skal kjøres på. Alle her er så opptatt av at CCleaner skal gi en kraftig ytelsesforbedring, jeg ser ikke helt hensikten i den tankegangen ettersom at jobben til CCleaner først og fremst er å rydde PC'n og beskytte private data. Flere av alternativene til CCleaner kan potensielt skade ytelsen. Særlig 'Delete Prefetch Data' og 'Temporary Internet Files' ettersom at dette er cache som avlaster henholdsvis Explorer og Internet Explorer slik at de slipper å hente ny data og kan laste programmer og nettsider i bakgrunnen.

 

Prosessen til CCleaner er å slette filer fra filsystemet, og så fjerne dem fra disken ved å overskrive med 0'er hvis man har lyst å ta helt av. Hvis dere leser changelog http://www.piriform.com/ccleaner/version-history så får dere kanskje en litt bedre innsikt i hva hensikten til dette programmet faktisk er (kildekode plz :love:). Hele greia med at 'It'll improve performance by over 9000' er mer et markedstriks enn fakta. Er litt vanskelig å konkurrere med Adaware (og ja, ikke alle klarer å skille mellom forskjellene til disse) og andre mer etablerte programmer der ute med midre man kommer med noe nytt, selv om det kanskje bare er 'litt sant'. Nesten som å selge monitorer ved å reklamere for skyhøy dynamisk kontrastratio, de med litt peiling vet at det ikke har noe å si, men det fungerer og skjermene går som varmt brød.

 

Windows er uhorvelig treg til å indeksere filer, så det hjelper en hel del å tømme systemet for det man ikke trenger. Personlig så syns jeg at CCleaner gjør en god jobb, særlig når det gjelder å fjerne ukoblede filtyper fra registeret. Jeg liker å tro at PC'n reagerer litt raskere etter å ha gjort litt opprydding og kjørt CCleaner, men så har jeg sikkert falt for Placebo effekten selv da :), litt som å skifte olje på bilen...

Endret av grusisalaten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

pcen blir nok raskere i noen situasjoner hvis man rydder opp.

på samme måte som om det er diskutabelt om depigmentering gjør maskinen raskere.

 

man opplever det forskjellig , så det er ikke sikker at maskin oppleves raskere men jevnere i jobben den gjør etter en opprydding uansett hvordan man gjør det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at Windows blir tregere når systempartisjonen er full av "dritt", så opprydning kan bli nødvendig avhengig av bruken. Det er utbredt at Ccleaner kan skape trøbbel for brukere, og siden flertallet av brukerne er mindre erfarne enn oss så bør de holde seg unna Ccleaner fordi de vil ha vansker med å få maskinen til å fungere igjen. Derfor bør de holde seg til tryggere metoder.

Lenke til kommentar

hva definer du som trygge metoder da ?

 

brukerne vil ha trygge metoder , men samtid de enkle metodene.

 

å formatere harddisken for så å legge inn Windows på nytt er noe de fleste brukerne ikke behersker.

andre ting er også at de ikke har tid til det.

(maskiner i bruk hele tiden )

et slikt arbeid vil for de fleste av oss også innebære flere timers arbeid før alt er på plass

 

det er heller ikke villig til å betale noen i dyre dommer for å gjøre det.

 

nå bruker ikke jeg selv noen diskimage program så jeg vet ikke om det koster penger.

i så fall anser de flest det som bortkastede penger

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noe som helst om at brukere skal formatere. Gjenoppretting fra et image er trygt og enkelt. Det finnes en mengde med alternativer, f.eks. Drive Image XML for Windows som er gratis, Acronis TrueImage og Norton Ghost er kjente løsninger, Clonezilla er et godt verktøy osv. Jeg har også sett at f.eks. HP har inkludert et slikt verktøy på maskiner der brukeren ikke bare får gjenopprette men også får ta nye kopier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...