Gå til innhold

Bevist drømming!


Anbefalte innlegg

Satt å leste om bevist drømming stort sett i hele går. Så jeg tenkte jeg skulle prøve det ut. Jeg brukte en teknikk som heter WILD. Det betyr at du skal legge deg i senga. Så skal du tenke på ett sted, og konstrere deg skikkelig om at du skal være bevisst hele tiden. Og også konsentrere deg om å slappe av 100% i resten av kroppen.

 

Det jeg gjorde var å tenke at jeg ble mer og mer avslappet hver gang jeg trakk pusten ut, og når jeg kom til 50. Da skulle jeg være i drømmeland, bevisst!

 

Når jeg kom til 50 skjedde det noe helt sinnsykt. Det var akkuratt som kroppen min forsvant. Jeg kunne ikke føle den, men samtidig føltes det ut som jeg rullet rundt og var opp ned og alt var egentlig litt kaos. Men inni hodet konsentrerte jeg meg om å holde meg bevisst, og tenke på dette drømmestedet. Så plutselig starter øynene mine å bevege seg alle mulige veier, uten at jeg kontrollerer det og da ble kroppen min også helt borte. Jeg starter også å se masse masse farger, uten at jeg kan beskrive det noe særlig mer. Hvis noen her har prøvd å presse fingrene sine inn i øynene mens de er lukket. Så vil man se masse farger. Sånn omtrent var det.

 

 

Følelsen ble for intens etter dette. Det føltes ut som jeg falt dypere og dypere ned i ett hull. Så jeg trakk meg å "våknet" igjen.. Noen som kan forklare meg hva i all verden som skjedde?

 

Klarte jeg faktisk å holde meg bevist inn i REM søvnen? Er det ikke da øynene starter å bevege seg? Hva hadde skjedd om jeg ikke hadde trekt meg?

 

Noens om har prøvd seg på bevist drømming her? Og som har noe erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan svare på det siste. Har selv lest ganske mye om lucid dreaming, og tenkte jeg bare måtte prøve ut dette. Framgangsmåten var da å se på bakgrunnsbildet på mobilen ganske, ganske ofte. Dette gjorde jeg i ca. 1 uke før jeg fikk en LD. I drømmen så var bakgrunnsbildet helt annerledes enn i virkeligheten, da visste jeg med en gang at dette var en drøm, en bevisst drøm. "JAAA! FAEN, JEG KAN STYRE MIN EGEN DRØM!" ...og det kunne jeg.

 

Tryllet fram de heteste guttene, lagde faenskap for folk jeg misliker sterkt, møtte Obama og Brad Pitt! Jeg prøvde å fly, men så datt jeg på bakken, og det gjorde faktisk vondt. Andre gangen, klarte jeg endelig å fly. Fy faen! For en herlig opplevelse! Flydde jorden rundt for å oppleve nye kulturer. Jeg var liksom "Gud" og styrte absolutt alt i drømmen. Man føler seg som "Neo" i The Matrix filmene...

 

Ja, følelsene i en LD føles helt ekte, og man er helt uthvilt etter en natt med lucid dreaming!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv fått det til 2-3 ganger, men det er en ting jeg sliter med, jeg sliter litt med å finne på reality checks, for jeg har hørt det at all skrift tydeligvis skal være "blurra" når man drømmer, men det er flere ganger jeg har drømt hvor jeg har lest og husket hva det sto når jeg våknet opp. Hadde for eksempel en lucid dream hvor jeg leste av en flaske, og når jeg våknet husket jeg hva det sto på flasken.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg sykt til jeg klarer dette! Jeg har så mye jeg skal gjøre i drømmen, som jeg ikke kan gjøre i virkeligheten. Fly feks! Så skal jeg trylle frem 10 digge jenter å ha en heftig orgie! Hahaha. Jeg skal eie verden. :D

 

Noen ting?

 

Kan du bestemme hvor lenge drømmen varer? Åssen føles tid i en drøm? Er drømmen som virkeligheten? Det er jo helt sykt!

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg sykt til jeg klarer dette! Jeg har så mye jeg skal gjøre i drømmen, som jeg ikke kan gjøre i virkeligheten. Fly feks! Så skal jeg trylle frem 10 digge jenter å ha en heftig orgie! Hahaha. Jeg skal eie verden. :D

 

Noen ting?

 

Kan du bestemme hvor lenge drømmen varer? Åssen føles tid i en drøm? Er drømmen som virkeligheten? Det er jo helt sykt!

Du kan ikke bestemme hvor lenge drømmen varer, nei - men den varer i hvert fall ikke hele natten. Et godt tips; hvis du føler at du holder på å dette ut av lucid dreamingen, så er det lurt å snurre seg rundt i sirkel inni drømmen. Dette hjelper hvis du vil ha en lengre drøm.

 

Og en ting til. Kan man gjøre sånn som på Inception? Kan man gå inn i en drøm, inni en drøm? :p

Ja, det kan du. Du kan ALT i en lucid dream. ;)

 

Har selv fått det til 2-3 ganger, men det er en ting jeg sliter med, jeg sliter litt med å finne på reality checks, for jeg har hørt det at all skrift tydeligvis skal være "blurra" når man drømmer, men det er flere ganger jeg har drømt hvor jeg har lest og husket hva det sto når jeg våknet opp. Hadde for eksempel en lucid dream hvor jeg leste av en flaske, og når jeg våknet husket jeg hva det sto på flasken.

Du kan f.eks telle fingrene dine ofte, og hvis det er flere eller mindre fingre i drømmen, så vet du at du drømmer.

Endret av Frk. Snasen
Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Det du beskriver kan tyde på at du opplevde hypnagogi, dvs. et slags overgangsstadie mellom bevissthet og søvn. Her vil man ofte oppleve både audielle og visuelle hallusinasjoner osv.

Noe mange opplever når de er på vei over i søvn, er følelsen av å falle, slik som du også beskriver. Dette er f. eks. grunnen til at mange får såkalte hypnagogiske rykninger, dvs. at de "skvetter" opp rett før de sovner, ofte flere ganger i løpet av natten. (Noen vil f. eks. drømme at de snubler, for så å skvette til og våkne.)

 

En annen ting som enkelte, inkludert meg selv, opplever iblandt er søvnparalyse, det er på en måte det samme, bare omvendt; altså i oppvåkningsprosessen. Kort forklart betyr det at hjernen våkner og man er bevisst, men at kroppen er lammet (den må nødvendigvis være det for at vi ikke skal hoppe og sprette rundt mens vi drømmer). DET er noe av det verste jeg vet. Mange får følelsen av at det er noen andre i rommet, med tilhørende hallusinasjoner, og mange beskriver en trykkende følelse på brystet. Måten jeg opplever det på er at jeg våkner av at det føles ut som det sitter en person på brystet mitt og hopper opp og ned, og at jeg hverken får rørt meg eller ropt om hjelp. Det er utrolig ubehagelig, i og med at man i praksis ikke drømmer, og hele opplevelsen føles veldig virkelig. Vanskelig å sove igjen etterpå :)

Ubehagelig, men veldig interessant, om man setter seg litt inn i det. Jeg anbefaler deg å surfe litt rundt på wikipedia om Lucid dreaming, Hypnagogia og diverse. Utrolig mye spennende lesning!

 

Og en ting til. Kan man gjøre sånn som på Inception? Kan man gå inn i en drøm, inni en drøm? :p

 

Haha, jeg husker natten etter første gang jeg så den på kino, jeg var nede på tredje nivå^^ En vesentlig forskjell fra filmen, var at hos meg gikk alt i sakte film, det ble litt langtekkelig etterhvert. Artig hvordan dagliglivet påvirker drømmene våre :)

 

Edit: Leif

Endret av _nomad
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som kan styre drømmen min akkurat slik jeg vil han hele tiden? Jeg kunne gjøre det så lenge jeg har husket. Og gud det har skapt problemer.

 

Ikke alltids kjekt å våkne opp i en heit runde med en heit dame, så våkner man brått.

 

Ellers er det også avogtil irreterende å komme i slike "loop" du ikke klarer å styre unna, der du gjør en og samme ting hele tiden.

 

Husker godt når jeg var i alderen 8-10 år der jeg hadde massiv med slike drømmer. Jeg kunne være hvem jeg ville og gjøre hva jeg ville, noen ganger var jeg rik som kunne spandere ting og tang på alle, andre ganger var jeg proff ralliy sjøfør. Og hver eneste gang det skjedde noe uhygeldig, tok jeg fram gameboyen (uhh) og trykket på avslutt.. Ahh, gode tider.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som kan styre drømmen min akkurat slik jeg vil han hele tiden? Jeg kunne gjøre det så lenge jeg har husket. Og gud det har skapt problemer.

 

Ikke alltids kjekt å våkne opp i en heit runde med en heit dame, så våkner man brått.

 

Ellers er det også avogtil irreterende å komme i slike "loop" du ikke klarer å styre unna, der du gjør en og samme ting hele tiden.

 

Husker godt når jeg var i alderen 8-10 år der jeg hadde massiv med slike drømmer. Jeg kunne være hvem jeg ville og gjøre hva jeg ville, noen ganger var jeg rik som kunne spandere ting og tang på alle, andre ganger var jeg proff ralliy sjøfør. Og hver eneste gang det skjedde noe uhygeldig, tok jeg fram gameboyen (uhh) og trykket på avslutt.. Ahh, gode tider.

Mener å ha lest et sted at noen er født med lucid dreaming "skillsa" mens vi andre dødelige må trene dem opp :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv fått det til 2-3 ganger, men det er en ting jeg sliter med, jeg sliter litt med å finne på reality checks, for jeg har hørt det at all skrift tydeligvis skal være "blurra" når man drømmer, men det er flere ganger jeg har drømt hvor jeg har lest og husket hva det sto når jeg våknet opp. Hadde for eksempel en lucid dream hvor jeg leste av en flaske, og når jeg våknet husket jeg hva det sto på flasken.

Vel. Poenget er ikke at du ikke kan lese, men om du ser vekk for så å lese det samme igjen, vil det ikke nødvendigvis stå det samme der. Du kan også gjøre det samme med en klokke.

 

En annen ting som enkelte, inkludert meg selv, opplever iblandt er søvnparalyse, det er på en måte det samme, bare omvendt; altså i oppvåkningsprosessen. Kort forklart betyr det at hjernen våkner og man er bevisst, men at kroppen er lammet (den må nødvendigvis være det for at vi ikke skal hoppe og sprette rundt mens vi drømmer). DET er noe av det verste jeg vet. Mange får følelsen av at det er noen andre i rommet, med tilhørende hallusinasjoner, og mange beskriver en trykkende følelse på brystet. Måten jeg opplever det på er at jeg våkner av at det føles ut som det sitter en person på brystet mitt og hopper opp og ned, og at jeg hverken får rørt meg eller ropt om hjelp. Det er utrolig ubehagelig, i og med at man i praksis ikke drømmer, og hele opplevelsen føles veldig virkelig. Vanskelig å sove igjen etterpå :)

Hehe, kjenner godt igjen beskrivelsen. Har hatt det et par ganger. Den ene gangen var det ei lita demonjente som satt oppå brystet mitt og skrek meget høyt. Det var første gangen jeg hadde det. Har hatt det et par ganger senere, og da har jeg jo visst hva som skjer, derfor har jeg latt det gå sin gang. Egentlig ganske spennende å se hva som skjer. En gang hadde jeg et eller annet med Hitler òg.

Lenke til kommentar

Har selv fått det til 2-3 ganger, men det er en ting jeg sliter med, jeg sliter litt med å finne på reality checks, for jeg har hørt det at all skrift tydeligvis skal være "blurra" når man drømmer, men det er flere ganger jeg har drømt hvor jeg har lest og husket hva det sto når jeg våknet opp. Hadde for eksempel en lucid dream hvor jeg leste av en flaske, og når jeg våknet husket jeg hva det sto på flasken.

Vel. Poenget er ikke at du ikke kan lese, men om du ser vekk for så å lese det samme igjen, vil det ikke nødvendigvis stå det samme der. Du kan også gjøre det samme med en klokke.

 

Ah, ok, det forklarer litt mer, trodde liksom alt sånne ting skulle være blurra ut eller noe sånn, feks at klokken ikke skulle ha visere o.l.

Lenke til kommentar

Klokketrikset skal visst være at den ikke oppfører seg normalt. Se på klokka, se på klokka igjen, i våken tilstand skal det bare være noen sekunders forskjell, i en drøm er det gjerne timers forskjell.

 

Etter det jeg har lest om LD på nett så er det visst relativt vanlig at barn klarer det, de fleste mister eller glemmer evnen når de blir større.

 

 

Må prøve WILD ved anledning. Jeg drømmer veldig lite(som jeg kan huske hvertfall), LD skjer kanskje en gang i året eller sånt og da er drømmene veldig 'skjøre'. Hvis jeg jobber for hardt med å tvinge min vilje på drømmen så våkner jeg bare. Noe som forsåvidt er en grei teknikk for å komme seg ut av en skikkelig kjip drøm. :o

Lenke til kommentar

Noe annet som visstnok også skal være veldig hjelpsomt i forhold til dette, er å føre drømmejournal. Problemet med det er jo at det helst bør skje når man akkurat har våknet. Jeg har prøvd flere ganger, men det har som regel skjært seg på andre dagen. Er ikke akkurat plaget av skrivekløe klokken fem om morgenen :p

Lenke til kommentar

Det du beskriver kan tyde på at du opplevde hypnagogi, dvs. et slags overgangsstadie mellom bevissthet og søvn. Her vil man ofte oppleve både audielle og visuelle hallusinasjoner osv.

Noe mange opplever når de er på vei over i søvn, er følelsen av å falle, slik som du også beskriver. Dette er f. eks. grunnen til at mange får såkalte hypnagogiske rykninger, dvs. at de "skvetter" opp rett før de sovner, ofte flere ganger i løpet av natten. (Noen vil f. eks. drømme at de snubler, for så å skvette til og våkne.)

 

En annen ting som enkelte, inkludert meg selv, opplever iblandt er søvnparalyse, det er på en måte det samme, bare omvendt; altså i oppvåkningsprosessen. Kort forklart betyr det at hjernen våkner og man er bevisst, men at kroppen er lammet (den må nødvendigvis være det for at vi ikke skal hoppe og sprette rundt mens vi drømmer). DET er noe av det verste jeg vet. Mange får følelsen av at det er noen andre i rommet, med tilhørende hallusinasjoner, og mange beskriver en trykkende følelse på brystet. Måten jeg opplever det på er at jeg våkner av at det føles ut som det sitter en person på brystet mitt og hopper opp og ned, og at jeg hverken får rørt meg eller ropt om hjelp. Det er utrolig ubehagelig, i og med at man i praksis ikke drømmer, og hele opplevelsen føles veldig virkelig. Vanskelig å sove igjen etterpå :)

Ubehagelig, men veldig interessant, om man setter seg litt inn i det. Jeg anbefaler deg å surfe litt rundt på wikipedia om Lucid dreaming, Hypnagogia og diverse. Utrolig mye spennende lesning!

 

 

Kjenner meg igjen i alt du beskriver her, så utrolig godt. Førstnevnte skjedde hyppig som liten, men skjer kanskje 4-5 ganger i året nå; men når det skjer, drømmer jeg ikke, det bare kommer ut av ingenting. Nettene dette har skjedd er jeg vanligvis mye trettere enn ellers, og sover mye bedre etter den opplevelsen.

 

Det andre opplevde jeg kun som liten, sikkert fra jeg ble født til tiårsalderen. Trykkende følelse på hele kroppen, mye pusting og pesing, og forestilte meg at myke, men tunge gjenstander dalte ned mot meg og gjorde det litt tungt å puste, ihvertfall slik jeg følte det. Hadde ingen følelse av tilstedeværelse av noe "farlig". Husker godt at jeg en gang i tiårsalderen fikk problemer med å puste, noe som førte til at jeg nesten ikke hadde mulighet til å bevege meg. Dette varte vel rundt 20 sekunder, og kom helt ut av intet. Ble selv livredd for at det kunne ha noe med natt-opplevelsene å gjøre, men jeg turde ikke å si noe til foreldrene mine :p Dette er vel ganske mange år tilbake og har aldri opplevd noe lignende igjen, men ganske kult å få vite at det som skjedde med meg faktisk har et navn!

Endret av Sheogorath
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Dette har jeg hatt siden jeg hørte om det i ti års alderen. Men til slutt så ender det med at disse drømmene må "avvennes". For etter noen år med slike drømmer, så merker du at kroppen ikke får den "rette" hvile. Jeg ble bare trøttere og trøttere på skole og jobb. Lite energi.

 

Legene testet alt mulig på meg. De pratet om at jeg hadde fått utmattelsessyndrom, dårlig kost, lite av stoff ditt og stoff datt. Men ved en tilfeldighet så pratet jeg med en lege som var spesialist på akkurat dette med søvn.

 

Han forklarte meg "blablabla" og at kroppen og hjernen ikke fikk riktig hvile når jeg drev å styrte drømmene mine slik.

 

Å når jeg skulle avvenne meg dette, fikk jeg mange rare søvnproblemer. innsøvningsproblemer, at jeg skvetter akkurat når jeg sovner, dette med at du ligger helt våken og ikke får røre en eneste muskel på kroppen.

 

Det tok vel noen mnd. før jeg ble kvitt alle problemene. Men det hender av og til at jeg styrer drømmene mine for morros skyld.

 

Så rådet mitt er vel egentlig at man ikke trenger å gjøre dette hver dag...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...