Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Lucid dreaming går ut på at du drømmer, og du vet du drømmer, og du kan styre drømmen akkurat slik du vil. "The only limit, is yourself" beskriver disse drømmene bra. Vil du ta deg en tur til månen, reise til sydligere strøk eller puste under vann er det enkle greier å få til i en lucid dream :D

Min første lucid dream hadde jeg for årevis siden, jeg drømte jeg var høyt oppe på en skyskraper, så tenkte jeg at jeg pleide ikke å være i skyskrapere så jeg måtte drømme, etter det kunne jeg gjøre hva jeg ville i drømmen så jeg sprang ut av ett vindu og begynte å tralle rundt på en utoverstående flaggstang :D

Jeg husker jeg syntes det var gøy når jeg våknet, men etterpå ble jeg redd, "tenk om jeg ikke hadde drømt?".. Lucid dreams virker noen ganger mere ekte enn våken tilstand, så det er på en måte skummelt å tenke på.

Er det noen flere her som drømmer slike koselige drømmer?

Drømmene har en tendens til å bli en smule, sensuelle? btw. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ofte slike fete drømmer, men alltid rett før klimaks i drømmen så skjer det noe som gjør at jeg vokner... Ringeklokke, vekkerklokke, bikkja slikker meg i tryne, mobilen ringer eller noe annet piss....

 

Og så gjør man alt for å komme tilbake til denne herlige drømmen, men neeej. Det funker jo ikke hvergang

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal visst gå and og kontrollere slike drømmer slik at du kan drømme akkurat når du vill, trikse er å vite at du drømmer.

For å sjekke om du drømmer skal du visst nokk finne ein tekst i drømmeverdenen og lese den, deretter skal du lese same teksta igjen. Har teksta forandret seg, ja då drømmer du. Visst teksta er den same då er du våken, ikkje prøv og fly!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lucid Dreaming har jeg nok opplevd en del ganger ja, har bare ikke tenkt på at det var "lucid" før for et par dager siden. Har mange ganer plutselig stoppet opp i en drøm og tenkt "Hmm, dette kan ikke være mulig, dette må være en drøm", så har jeg kunnet gjøre hva jeg selv ville, helt til jeg våknet opp max 30 sekunder senere. Dette skal gå an å forhindre, ved å spinne rundt din egen akse, men jeg er ikke sikker på om du må ha "trent" litt LD'ing først.

 

Men det skal nok være mulig å trene opp evnen til å drive med LD. Du kan begynne med å bare skrive ned drømmene dine når du våkner hver morgen du husker hva du har drømt. Dette for å huske når du drømmer og ikke.

 

Lucid Dreaming kan være ganske farlig (Vanilla Sky?) om du ikke tar slike RC'er (Reality Checks) (Det kan f.eks. være å se på klokken (siden en klokke aldri ser normal ut i en drøm), eller se på hånden din, og se om du klarer å smelte sammen to fingre.). Dette fordi det kan bli MEGET vanskelig å skille mellom drømmeverdenen og den virkelige verden, siden lucide drømmer virker mye mer virkelig enn vanlige drømmer.

 

Dette har jeg litt lyst til å prøve ut skikkelig, tror jeg skal begynne å skrive ned drømmene mine gitt ;)

 

edit: forresten morsomt at du kom opp med temaet. jeg begynte å bli interessert og begynte å lese litt om det først i går ;)

Endret av ZybiX
Lenke til kommentar

Jeg vokner somregel når jeg inser at det er en drøm. Har hent at jeg ikke har vokna, men det er LENGE siden.

 

Var en natt for noen dagersiden jeg sov elendig grunnet dette. Jeg vokna konstant av at jeg hadde insett at jeg drømte i drømmen min.

 

 

 

 

 

 

 

Grovt forklart så kan jeg si hvordan en får det. Har ikke giddi å prøvd det selv enda, men jeg må nokk prøve til sommerferien.

 

Du tar en lapp som du skriver noe du asosierer med noe. Foreksemple kan du skrive ordet ulv. Denne lappen må du så ofte du husker ta opp fra lomma og se på i løp av dagen. Dette skal du gjøre ver dag.

 

Når du så en gang ser at det foreksempel er et bilde av en ulv, eller det står noe annet. Ja da drømmer du. Underbevistheten din oppdager da at det er en drøm, men det er en såpas myk overgang at du skjelden vokner av det.

 

Dette er grovt forklart. Det er jo en fordel å begyne med å trene seg til å huske drømmer. osv. Ta det skrit for skritt.

Lenke til kommentar
problemet er bare at når jeg innser at hele greia må være en drøm, våkner jeg.

Samme her...

Så neste gang dere merker at drømmen begynner å fade ut, kan derre prøve å spinne rundt deres egen akse ;)

 

Har ikke prøvd ut det selv enda, men det skal visst hjelpe.

Er ikke så lett å huske på det altid da. De gangenne det skjer meg er jeg for opptat av å summone fine kvinns, eller på full fart til å gjøre noe annet kult.

 

 

Burde kanskje huske det da, for om det virker så kan en jo ha sin funn time etterpå. :D

Lenke til kommentar

Når du nevner å fly. Jeg har drømt flere ganger at jeg har flydd. Noen ganger har jeg vært superman.

Det lit pinelige er at jeg faktisk ikke har innset at det var en drøm. Jeg har bare fortsat drømmen i full tro at det var virkelig :blush:

 

 

 

 

De gangenne jeg har innset at det er en drøm har det skjelden vært rare ting som har skjedd. Jeg bare sån plutselig får det for meg at det er en drøm. Så våkner jeg selvsakt.

Lenke til kommentar
Var mye innpå dette med lucid dreaming før men fant aldri den boken som forteller kordan man kan få til lucid drømmer.

En kompis låner den på biblioteket i Loddefjord, jeg er før deg i køen btw :p

VeXx, Det kan trenes opp. Før en logg over hva d udrømmer, skriv det opp straks du våkner.

Mine mareritt pleier å gå noe sånt som at jeg drømmer jeg blir invalid.. Det er litt kjipt når du tenker "Onei jeg er invalid!!" og tror det er ekte.

Jaja, det er godt å våkne oppigjen etterpå iallefall.

Jeg tror ikke det er farlig å drømme lucid dreams. Jeg har aldri vært våken og lurt på om jeg drømmer eller ikke. Men når jeg drømmer er det vanskeligere å skille, jeg føler ofte smerte i drømmer så jeg kan ikke knipe meg selv for å se om jeg drømmer.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er farlig å drømme lucid dreams.

Jeg tror nok det kan bli litt farlig når du kommer så langt at du ikke klarer å skille mellom drøm og virkelighet lengre. F.eks om du i våken tilstand tror at du drømmer, så prøver du å hoppe ned fra taket av huset.. ikke bra! :p

 

 

Men anyway, trenger ikke leie bøker for å lære om lucid dreaming.

 

Her er noen websider:

http://www.ld4all.com/

http://www.xs4all.nl/~pasquale/TTM/r1/index.html - forum

http://www.home.no/lucid/hvordan.htm - norsk side om lucid dreaming

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...