Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å dra motoren ut på girene / slitasje, hvor går grensa?


Anbefalte innlegg

Har lurt en stund på dette. Når jeg kjører drar jeg alltid

girene skikkelig ut, med både 1. 2. og 3. gir drar jeg den

ofte opp til 4-5000 omdreininger, gjerne litt mer også...

 

Det er jo positivt mtp. "dævkjøring", jeg er hvertfall

sikker på at bilen ikke blir utsatt for den slags.

MEN, så sliter jeg vel ganske hardt på motoren?

Bør jeg roe ned litt, eller bare fortsette?

Kan jo være greit med en fin "mellomting"?

 

Takker for respons. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sålenge motor er god å varm tar den ingen spesiell skade av det, men det blir likevel mer slitasje pga mer omdreininger=mer slitasje. Daukjøring er ikke alltid negativt heller? Blir litt mer koksing kanskje, men mindre mekanisk slitasje.

Men jeg er nok slik som deg, gir gjerne MYE på! Men er alltid sikker på at motor og oljer er skikkelig varm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sålenge motor er god å varm tar den ingen spesiell skade av det, men det blir likevel mer slitasje pga mer omdreininger=mer slitasje.

 

Mhm, men motoren blir vel varm på noen få kilometer?

Drar den hvertfall opp til 3-4000 ganske så fort...

 

Daukjøring er ikke alltid negativt heller? Blir litt mer koksing kanskje, men mindre mekanisk slitasje.

 

Vil ikke ha en lat 1.6L!!! :whistle:

Lenke til kommentar

Det som i praksis det er merkbart på er dekkene, ikke så mye annet. En varm motor (dvs. kjølevæska må være rundt 90 grader) tar ingen skade av å kjøres helt til rødstreken.

 

Har man en nyere dieselmotor er man nødt til å holde turtallet oppe, ellers tar det bare en uke eller to før det kommer feilmelding på tett partikkelfilter.

Lenke til kommentar

Sålenge motor er god å varm tar den ingen spesiell skade av det, men det blir likevel mer slitasje pga mer omdreininger=mer slitasje.

 

Mhm, men motoren blir vel varm på noen få kilometer?

Drar den hvertfall opp til 3-4000 ganske så fort...

 

Daukjøring er ikke alltid negativt heller? Blir litt mer koksing kanskje, men mindre mekanisk slitasje.

 

Vil ikke ha en lat 1.6L!!! :whistle:

Derfor du skulle hatt deg V6 :D Drar aldri motor høyt på kald motor, men så er jo det også fordelen med å ha litt effekt og moment på lavt turtall. Må for eksempel inn på en ganske trafikkert 70-sone om morgenen, og da er det bare å smette inn og gire som en gal, fartsgrensen er nådd på kort tid, samtidig som biler bak ikke må bremse og jeg trenger ikke dra motor til mer enn maks 3000 rpm :whistle:

 

Hadde jeg hatt samme bil med 1.8 måtte jeg ha herjet bilen høyt på turtall for å klare det samme. Å gjøre dette på kald motor vil jo så klart slite veldig på motor. Derfor ser jeg på bensinpenger og innkjøpspris som en investering. Billigere enn motorhavari :whistle:

Lenke til kommentar

Det som i praksis det er merkbart på er dekkene, ikke så mye annet. En varm motor (dvs. kjølevæska må være rundt 90 grader) tar ingen skade av å kjøres helt til rødstreken.

 

Har man en nyere dieselmotor er man nødt til å holde turtallet oppe, ellers tar det bare en uke eller to før det kommer feilmelding på tett partikkelfilter.

Hehe, joda men skulle likt å sett forskjellen inni en motor som var kjørt 350 000 på lavt turtall kontra en som blir kjørt på høyt :-) og selv om kjølevæsken er på 90 er nok ikke oljen det:p oljen som er viktig. Det går ca 15 min før motor er helt klar for høye turtall. Kjører min aldri over 2,5 på kald. :p

Lenke til kommentar

Det som i praksis det er merkbart på er dekkene, ikke så mye annet. En varm motor (dvs. kjølevæska må være rundt 90 grader) tar ingen skade av å kjøres helt til rødstreken.

 

Har man en nyere dieselmotor er man nødt til å holde turtallet oppe, ellers tar det bare en uke eller to før det kommer feilmelding på tett partikkelfilter.

Hehe, joda men skulle likt å sett forskjellen inni en motor som var kjørt 350 000 på lavt turtall kontra en som blir kjørt på høyt :-) og selv om kjølevæsken er på 90 er nok ikke oljen det:p oljen som er viktig. Det går ca 15 min før motor er helt klar for høye turtall. Kjører min aldri over 2,5 på kald. :p

 

15 min.!? Gjelder det alle biler? Syntes det hørtes mye ut,

særlig når mange av turene jeg tar ikke er så lange engang. :p

Men du overdriver vel litt nå? 2.5k var veldig beskjedent...

 

Fått deg ny Galant med 2.4 GDI forresten? :)

Lenke til kommentar

Oljekanalene går igjennom samme blokka som kjølevæska går igjennom, så dersom kjølevæska har korrekt temperatur vil også olja ha det.. i praksis kan man regne med det. Uansett er det prinsippet som teller (ikke kjør en motor hardt når den er kald..), ikke at den skal ha èn bestemt temperatur.

 

Det er veldig varierende hvor raskt en motor varmer seg opp. Dette avhenger av en hel drøss med variabler. Noen motorer blir varme av noen minutter på tomgang, mens noen i enkelte temperaturforhold aldri blir skikkelig varm.

 

Min temperaturmåler har to steg opp til der den vanligvis er (aldri vært over, så vet ikke hvor mange som ligger over der). I steg 1 (fra null) bruker jeg å regne motoren som varm nok til å belaste den litt. Vil tro det er da snakk om 70-80 grader på kjølevæska. Er det sommer tar det 3-4km til for å oppnå det. Er det vinter tar det 1-2 mil.. "Normal drift"-nivå med andre hakk på måleren er vel 95 grader ca. og det tar 10-15 minutter kjøring på sommer, og kommer aldri dit når lufttemperaturen er under -5.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det som i praksis det er merkbart på er dekkene, ikke så mye annet. En varm motor (dvs. kjølevæska må være rundt 90 grader) tar ingen skade av å kjøres helt til rødstreken.

 

Har man en nyere dieselmotor er man nødt til å holde turtallet oppe, ellers tar det bare en uke eller to før det kommer feilmelding på tett partikkelfilter.

Hehe, joda men skulle likt å sett forskjellen inni en motor som var kjørt 350 000 på lavt turtall kontra en som blir kjørt på høyt :-) og selv om kjølevæsken er på 90 er nok ikke oljen det:p oljen som er viktig. Det går ca 15 min før motor er helt klar for høye turtall. Kjører min aldri over 2,5 på kald. :p

 

15 min.!? Gjelder det alle biler? Syntes det hørtes mye ut,

særlig når mange av turene jeg tar ikke er så lange engang. :p

Men du overdriver vel litt nå? 2.5k var veldig beskjedent...

 

Fått deg ny Galant med 2.4 GDI forresten? :)

Ja det tar ca 15 min før hele motoren er driftsvarm. Er ikke bare oljen som skal være varm. Alle klaringer i motoren er korrekt når metallet er varmt, så er det kaldt er det feile klaringer og dermed mer slitasje.

Og ja det har jeg fått meg:D kjempebil:)

Lenke til kommentar

Har lurt en stund på dette. Når jeg kjører drar jeg alltid

girene skikkelig ut, med både 1. 2. og 3. gir drar jeg den

ofte opp til 4-5000 omdreininger, gjerne litt mer også...

 

Det er jo positivt mtp. "dævkjøring", jeg er hvertfall

sikker på at bilen ikke blir utsatt for den slags.

MEN, så sliter jeg vel ganske hardt på motoren?

Bør jeg roe ned litt, eller bare fortsette?

Kan jo være greit med en fin "mellomting"?

 

Takker for respons. :thumbup:

Steike du er en skikkelig racer mann med carismaen din du :cool:

Kan trygt røyne maskineriet så lenge motor er varm som de andre har skrevet her :)

For mye høyt turtall på kald motor er selvfølgelig ikke bra for innmaten i motoren og heller ikke godt for toppakning.

Derfor er det speeesielt viktig at rublings tar det med ro med sin motor som er en V6 og som kjent da har 2 topper så der kunne det blitt artig å bytte toppakning(er)

 

Edit: motoren er vell i tillegg tverrstilt på den bilen, så det kunne blitt virkelig artig :whistle:

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar

Har lurt en stund på dette. Når jeg kjører drar jeg alltid

girene skikkelig ut, med både 1. 2. og 3. gir drar jeg den

ofte opp til 4-5000 omdreininger, gjerne litt mer også...

 

Det er jo positivt mtp. "dævkjøring", jeg er hvertfall

sikker på at bilen ikke blir utsatt for den slags.

MEN, så sliter jeg vel ganske hardt på motoren?

Bør jeg roe ned litt, eller bare fortsette?

Kan jo være greit med en fin "mellomting"?

 

Takker for respons. :thumbup:

Steike du er en skikkelig racer mann med carismaen din du :cool:

Kan trygt røyne maskineriet så lenge motor er varm som de andre har skrevet her :)

For mye høyt turtall på kald motor er selvfølgelig ikke bra for innmaten i motoren og heller ikke godt for toppakning.

Derfor er det speeesielt viktig at rublings tar det med ro med sin motor som er en V6 og som kjent da har 2 topper så der kunne det blitt artig å bytte toppakning(er)

 

Edit: motoren er vell i tillegg tverrstilt på den bilen, så det kunne blitt virkelig artig :whistle:

 

Hehe jaja, må jo ha det litt gøy med den lille motoren.

Morsomste er vel å gå fra 0 til 100 km/t på andre giret. :!:

Har vel gjort det 2 ganger, går opp til 6500 rpm, men bilen var varm da. :yes:

Men jeg skal ha det i bakhodet at jeg må varme opp motoren litt først...

 

Men fra det ene til det andre; hvor lenge holder motoren seg varm

etter man har kjørt den skikkelig varm også parkert et sted etterpå?

Jeg mener, den holder seg jo varm lenge etterpå - det har jeg merket

både på at jeg kjenner at den er varm + at den starter kjempelett...

Lenke til kommentar

Det kommer ann på motor til motor (gjerne størrelse) og om det er vinter eller sommer. De fleste motorer holder ganske lenge varmen og kan være lunken i flere timer etter stopp. Hvis man kjører motoren varm på sommerstid og stenger av så har den somregel en liten lunk i seg selv om den har stått stille f.eks 3 timer. Men selv om motoren har litt lunk så burde man uansett vente til motoren har driftstemp før man smir jernet igjen :)

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar

Skal ikke være noe farlig det så lenge du kjører motoren god og varm først som nevnt.

 

Kjører du for hardt gjentagende så kan du over tid skjære stemplene i motoren for eksempel. Det som skjer er når blokka og stemplene er kalde er klaringene ganske små. Legger du dette sammen med høyt turtall vil den ekstra friksjonen varme opp stemplene fortere enn blokka, grunnet at det er mindre gods å varme opp i stemplene vs blokka. Derfor blir stemplene fortere varm, utvider seg fortere enn blokka rekker å henge med, og plutselig kan alt hoggstå.

 

Andre vanlige fenomen er sprukket topp, grusom ventiltikking osv. Har du hydrauliske ventilløftere bør du være ekstra forsiktig på kald motor, da dette fort blir dyrt å skifte om du drar på for tidlig ofte.

 

Når motoren er varm derimot skader det ikke å ha litt turtall, dessuten bruker du mindre bensin på å dra bilen ut gira og komme fort opp i fart kontra å dasse gjennom alle gira i løpet av langt strekke.

 

Du kan se på tempmåleren i bilen når den har nådd driftstemperatur, vent gjerne bittelitt etter at den har blitt driftsvarm for å være sikker på at olja også begynner å få en passe temp. Eller du kan ta den helt ut med oljetemperaturmåler som meg :p

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe fastisvar på hvor lenge, det er opp til hver enkelt motor. Kjør en lengre tur og følg med på når temperaturnåla stabiliserer seg på et punkt. Der den stabiliserer seg er driftstemp, så neste gang venter du bare til denne er nådd. Dette tar lengre tid når det er kjøligere for eksempel, logisk nok, og kortere tid om sommeren.

 

Går fint å kjøre 5-15min uten å dra den over 3k, men det vil riktignok bli litt verre med din med tanke på at den ikke har så voldsomt stort volum. Men så lavt som mulig, eller ikke dra på ekstra med mindre du må. Skal du ut på en trafikkert vei i 80, så må det bare tåle å dras over 3000 for å komme opp i fart, men bare begrens det til et minimum inntil den er varm, så går det greit. Du vil mest sannsynlig redusere levetiden på ventilene bittelitt over tid, men slik er det nå bare. :)

Endret av Brian
Lenke til kommentar

En annen ting (i tillegg til kritiske klaringer i kald motor) er at kald motor har tykk olje som bruker lang tid på å nå fram til alt av lagre, kamaksler, stempel/oljeringer, osv. Noe som igjen fører til overdreven slitasje om du gir gass for tidlig. Det vil variere fra motor til motor, men på enkelte motorer snakker vi flere minutter før det er full smøring av alle vitale deler. Derfor ble det tidligere anbefalt å skifte olje etter årstidene, tynnere olje på vinteren og tykkere om sommeren. I dag er det ikke så vanlig å tilpasse olja til årstidene, nye motorer er bedre bygget, men har samtidig flere bevegelige deler og lagre som må ha smøring. Det er derfor lurt å være spesielt forsiktig med kald motor på vinterstid.

 

Produkter som Prolong og QMI skal forhindre slike "tørre" kaldstarter ved å legge igjen et smørende belegg på lagre og bevegelige deler. Dette belegget skal henge igjen til neste oppstart, selv etter at den vanlige olja har sunket ned i bunnpanna etter motoren har stoppet. Om produktene virker er en annen sak, det høres i alle fall flott ut ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...