Gå til innhold

Ønsker avgift på PC og mobiler


Anbefalte innlegg

når det gjelder momsen (MVA) ble den først økt , så delt i 2 og så økt med ca 1%% på begge .

 

 

det finne minst en idiot i hvert parti , så AP og FRP er ikke alene.

 

men det finnes også kloke sjeler her.

 

 

man undres nå lik hvem som er idioter når FRP komme med mange forslag der alle først blir avvist av AP som lit senere kommer med de samme forslagene (lit justert) og de andre medlememne har liksom ikke noe annet valg en å godta forslaget

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste måten en medieavgift kan innkreves er via internettabonnement,

og kabeltv / rikstv / parabolkjøp, "kjøper du noen av disse meldes du inn i ordningen."

 

Nytter ikke å legge det PÅ en PC eller en fysisk mobil.

 

Til nød kan TVkjøp også kvalifisere som nå.

 

Men ikke fillern om det skal være like dyrt som nå.

Fler til å betale, lavere regning -

pluss også andre enn NRK må få del i pengene.

Pressestøtte til internett medier som trengs ? Store Norske Leksikon , wikipedia.no osv ?

Lenke til kommentar

Politikkere og deres tåpelige ideer. Dette er jo igrunn bare en ny pengesuger som de vil dra i gang, mange av oss er helt avhengig av mobil og pc i hverdagen (i motsettning til TV som bare er underholdning) og at vi skal måtte betale avgift pga det er uaktuelt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Idioter er sånne som vil selge Statfjord i 1975 for 10milliarder (FRP selvsagt). Statfjord har tjent inn snart 1500 milliarder til oljefondet. Salg av arvesølv er kun lønnsomt for en part, og det er aldri selger.

Dette var et dårlig forslag fra Anders Langes parti (som ble stiftet i 1973 og endret navn til Frp i 1977), men de var uansett så små at de ville aldri kunnet gjennomføre det.

 

Jeg synes det er mye verre at statsminister Odvar Nordli (AP) i 1978 fremforhandlet en avtale med Volvo om å bytte 40% av Volvo-aksjene mot andeler i norske oljefelt... Heldigvis sa Volvo-aksjonærene nei :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste måten en medieavgift kan innkreves er via internettabonnement,

og kabeltv / rikstv / parabolkjøp, "kjøper du noen av disse meldes du inn i ordningen."

 

Nytter ikke å legge det PÅ en PC eller en fysisk mobil.

 

Til nød kan TVkjøp også kvalifisere som nå.

 

Men ikke fillern om det skal være like dyrt som nå.

Fler til å betale, lavere regning -

pluss også andre enn NRK må få del i pengene.

Pressestøtte til internett medier som trengs ? Store Norske Leksikon , wikipedia.no osv ?

 

det var nevnt i en tidligere post om lisensen at hvis man skulle ta den over skatten og alle voksne skulle bære med å bidra så er det ikke sikker at alle dem kunne bidra.

 

uansett så ville alle kunne bidra mest mulig rettferdig på denne måten

Lenke til kommentar

Virker som mange her bare tenker på seg selv..

Hvis vi fjerner NRK lisensen vil ingen penger bli brukt på å ivareta de gode sendings forholdene vi har her i landet, du kan ta en tv på fjellet og fortsatt se på nrk der, eller få en teknikker fra en kanal distributør og få klare nok bilder.

 

Selvfølgelig kunne AP flyttet kostnadene over på skatt, men det vil bare bytte navnet fra NRK lisens til skatt..

Vi må fortsatt betale for å holde signal standaren i Norge oppe.

 

Og om de bytter NRK lisensen til Medialisens vil ikke spille noen rolle for Norges befolkning. De vil fortsatt bruke pengene på å forbedre og ivareta sendings forholdene i landet.

Hvor mange av Norges befolkning eier ikke en tv? Kostnadene for Tven vil bare bli flyttet til mobil/PC.

Som de siterer vil det bli en kostnad per husstand, ikke per enhet du eier av varene de vil ha lisens på.

 

Jeg mener selv at NRK avgiften burde fjernes, men finner ingen annen grunn enn at jeg heller vil bruke pengene på tull og tøys..

Ergo: jeg er grådig.

Det virker som jeg ikke er den eneste :tease:

Lenke til kommentar

SleepHead: Du har tydeligvis ikke fått med deg poenget med å endre avgiften. Dersom NRK skal få de samme ~4 milliarder kronene i året så handler det bare om hvem som skal betale hvor mye. Som sagt tidligere i tråden: Synes du det er riktig at millardærene skal betale like stor avgift som trygdede? I så fall vil en betaling per husstand passe fint. Dersom man synes at folk skulle betalt litt mer etter evne så vil det være logisk å ta det over skatten. Skatt er justert etter inntekt, utgifter med mer. Det er ikke betaling per husstand enten det heter krinkastingslisens eller medialisens.

 

Et annet poeng er at man vil unngå snikere. Betaler man over skatten så får man ikke sneket uten å drive skattesvindel. Sniking er mye lettere med krinkastingslisens og medialisens.

 

I tillegg vil man over skatteseddelen få en mye sunnere vurdering av finansieringen av rikskrinkaster opp mot andre statlige utgifter. NRK har stort sett fått hva de har bedt om opp gjennom årene og det har aldri vært flyttet penger fra rikskringkasteren til andre poster på statsbudsjettet eller vice versa. Det vitner om en for statisk finansiering og ingen reell vurdering av hvor våre penger bør gå.

Lenke til kommentar

argumentet om at man har gode sendingforhold er høyst diskutabelt.

 

når man bruker bordantenne med forsterkning og og må flytte på antenne for å kunne veksle mellom NRK 1 , NRK2 eller TV2 så er ikke mottakerforholdene gode.

i tillegg så var de dørlig signale , noen kunn nok få vodnt i hode av det bilde som kom frem.

 

da man gikk over til kabel (parabol var for ustabilt med hensyn til værforholdene ) fikk man også tilgang til fler kanaler.

 

detter noe som ikke ett eneste øre av lisensen blir brukt til.

 

argumentet at lisensen ble brukt for å sikre sendenett kunne nok brukes da alle fikk inn signalene via analog antenne.

 

i dag er det mange som enten har kabel eller parabol.

det eneste man da får igjen for for lisensen er programmene som NRK lager eller kjøper inn.

samt at alle da betaler for samarbeidet med rikstv som en begrenset del av seeren bruker.

 

kvaliteten og interessen for NRK sin sendinger er også høyst diskutabel

Lenke til kommentar

Hehe, så ikke at det var over 200 innlegg her.

Leste de første 25 innleggene og ville være med på en liten søt diskusjon, men hang meg på en litt større sak uten å ha lest alle innlegg.

Beklager.

 

men helt ærlig synes jeg det er riktig at en med mye penger betaler samme avgift som en som er fattig. Hvorfor skal en som har gjort det utrolig bra i livet betale mer for en Lisens enn alle andre? Alle betaler jo for samme tingen.

Blir rett og slett urettferdig.

Jeg forstår selfølgelig hva du vil frem til;

Du gjør det bra i livet og må betale mer til staten så de som ikke gjør det like bra, skal få det bedre. Men hvis det skal være likestilling må alle betale like mye for samme tingen.(mener jeg)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

er det riktig at noen skal slite mere for å betale en tv lisens en andre ?

hvis alle betaler den samme summen penger så er det ikke alle som jobber like lenge for den penge summen.

 

Ja det er riktig. På lik linje med alle andre tjenester vi betaler for (Komunale avgifter, forsikring, lånerente, you name it). Hvis man ikke klarer å betale for tjenesten, så får man heller kutte det ut, akkurat som alle de tingene jeg gjerne skulle hatt men ikke har råd til.

 

Hvorfor skal folk straffes for å tjene mye penger ? (Vi har allerede toppskatt)

 

Minner meg om et Jeremy Clarkson utsagn, “I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?” :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dersom en skal betale "like mye" er dette faktisk en % prosent av hva den enkelte tjener/eier. Summen er ulik, mens "tapet" blir da det samme.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dersom en skal betale "like mye" er dette faktisk en % prosent av hva den enkelte tjener/eier. Summen er ulik, mens "tapet" blir da det samme.

 

poenget mit var at noen jobber 5 minutter for å tjene det lisensen koster mens ander jobber halve dagen.

er det rettferdig hvis man tar til etterting at lisens bare er delvis frivillig (som jeg forklare under) ?

 

hvis man definer lisensen som noe frivillig ( man trenger da ikke tv) så er det mye her man ikke har fått med seg .

hvis man kutter ut tv'n for å slippe lisensen så må man kutte ut alle de andre tv kanalene også.

 

det hører ingen steds hen at man må betale avgift til en konkurrent når man betaler for en tjeneste.

TV2 er gratis ( i den forstand at det er reklamen som betaler) .

 

her spiller det ingen rolle hvordan krav man bruker for å dra inn lisensen .det er NRK som får disse pengene

fordi de fleste av oss ert interessert i alt annet av kanaler en NRK .

 

man kan lure på om NRK er liv laga.

hvis det er en statlig oppgave å opprettholde NRK så Bør også staten sørge for driten uten å plage seerne.

Lenke til kommentar

Ok, fint at du nevner oljemilliardene som vi fikk beholde. Men, hva med privatiseringen av Telenor, kraftnettet og en finner sikkert flere eksempler om en leter?? Hvem var politikere i Storting og Regjering den gang det ble bestemt?

Du bør jo ha lagt merke til hvem som vil selge ut statlig til privat. Sånn stort sett har det vært blåsiden.

Men nå nevnte jeg bare et groteskt eksempel på hva denne iveren, etter å dumpe sikre penger fra staten til private kan føre til. I andre tilfeller kan det jo være fornuftig å la private overta, når det gjelder ting som er vanskelig for staten å være engasjert og god nok aktør i.

 

Uansett så handler denne tråden om at AP vurderer framtidens kringkastingsavgift og hvordan den skal hankes inn.

 

Så vi kan godt sette punktum for privatiseringsdebatt der :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...