Gå til innhold

Ønsker avgift på PC og mobiler


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

staten har pålagt NRK en del oppgaver ( som ikke hele folket er enig i ) likevel så krever de at folket betaler direkte og ikke staten selv ( lederen av folket).

Sukk...

Hvor tror du forresten staten får penger fra om det ikke er fra folket ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

staten har pålagt NRK en del oppgaver ( som ikke hele folket er enig i ) likevel så krever de at folket betaler direkte og ikke staten selv ( lederen av folket).

Sukk...

Hvor tror du forresten staten får penger fra om det ikke er fra folket ?

 

det var ikke det jeg skrev.

 

La os nå sammenligne det med LO . kanskje du forstår problemstillingen bedre da ?

 

for å være medlemmer i LO må medlemmene betale en kontingent.

det er det samme som når vi betaler skatt til staten

 

LO bestemmer hva de vil bruke pengene på.

staten bestemmer også hva de vil bruke pengene på

 

LO krever ikke at folk skal betale ekstra til noe de er for

Staten krever at folk skal betale for noen de er for.

 

Alle er medlemmer i staten. man kan ikke melde seg ut

Å være medlem i LO er en frivillig sak

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

LO krever ikke at folk skal betale ekstra til noe de er for

Staten krever at folk skal betale for noen de er for.

LO øker bare medlemsavgiften om de trenger penger til noe.

 

Dersom staten finansier NRK via lisens eller via skatteseddelen kommer pengene uansett fra folket. Det er ikke noe "ekstra", men bare to ulike metoder å samle inn pengene på.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

LO krever ikke at folk skal betale ekstra til noe de er for

Staten krever at folk skal betale for noen de er for.

LO øker bare medlemsavgiften om de trenger penger til noe.

 

Dersom staten finansier NRK via lisens eller via skatteseddelen kommer pengene uansett fra folket. Det er ikke noe "ekstra", men bare to ulike metoder å samle inn pengene på.

 

Det er en ekstra skatt for å få lov til se på tv.

 

Pengen kommer fra folket , ja .

 

men det er forskjell mellom det å betale skatt på inntektene dine , penger som staten bruker på alt mulig rart ( noe av det er lit tvilsomme prosjekter) og det å kreve folk for ekstra skatter uten hensyn til betalingsevne når de skal ha lit underholdning .

 

Når staten pålegger et selskap noen oppgaver som skal komme folket til gode (man kan god si at det blir nesten tredd nedover hode på oss) så høre det ingen steds hen at de også bare stjeler pengene fra oss for å dekke den kostnaden.

Lenke til kommentar

Helt enig i at et stort problem med dagens lisensordning er at det ikke tas hensyn til betalingsevne. Får man lisensen over på skatteseddelen så vil det bli snudd helt om på.

 

Når ble skatter og avgifter til det samme som stjeling?

(Skatter og avgifter kreves jo ikke akkurat inn sånn som i tegneserien Hårek)

 

Hvilke tvilsomme prosjekter er det du tenker på?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

stjeling i den form at det tvinges frem.

Som feks betyr at må får ikke lov til å se påTV2,TV3 viasat kanalen o.s.v uten man man også må betale en avgift ( skatt) til NRK

 

 

med tvilsom bruk så mener jeg alt de bruker penger på som det ikke blir noe av.

f.eks

gasskraftverk

det siste er jo dise monster mastene i Hardanger

og for en del år siden vill de bruke penger for å rive et sykehus holtet i stedet for å la noen private overta

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

stjeling i den form at det tvinges frem.

Som feks betyr at må får ikke lov til å se påTV2,TV3 viasat kanalen o.s.v uten man man også må betale en avgift ( skatt) til NRK

Du får heller ikke dratt til england og selv betale for en operasjon uten å samtidig betale avgift (skatt) til de Norske sykehusene.

 

Det du mao. sier er at skatt er stjeling.

 

På den annen side; Jeg er enig i at NRK burde finansieres via skatteseddelen istedenfor en øremerket avgift. Slik vil de som har mest også betale mest for noe alle kan ha glede av.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skatt (inkl. avgifter) er innbetaling til felleskassa for fremme av felles goder. Det blir ikke stjeling selv om noen er uenige i hva pengene benyttes til i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar

Skatt (inkl. avgifter) er innbetaling til felleskassa for fremme av felles goder. Det blir ikke stjeling selv om noen er uenige i hva pengene benyttes til i enkelte tilfeller.

 

Så lenge pengene kommer inn på normal måte så er det ikke noe å si på det.

da bidrar alle etter evne ( ihvertfall i teorien, men det blir uansett en annen diskusjon).

 

slik er det ikke med TV lisensen .

 

jeg har valgt å kalle det for stjeling eller tyveri siden staten har valgt å la NRK få disse pengene på bekostning av de som ikke vil betale for NRK men er nødt til det , når de likevel ikke bruker tjenestene der.

 

 

Det er tidligere samelignet med at man ønsker å kjøpe dagbladet og må betale for en pakke med forskjellige avisser bare for å få tak i Dagbladet. hvordan tro du folk ville reagert hvis det ikke var mulig å kjøpe Dagbladet uten også måtte kjøpe VG og bergensavisen?

Lenke til kommentar

Stjeling er et lovbrudd, TV-lisensen er ikke lovbrudd, ergo ...

 

Det at du er uenig med statens disponering av inntektene betyr selvsagt ikke at de gjør noe ulovlig.

 

Etter loven er det ikke tyveri som dere sier.

( det komet av hvordan loven er utformet)

 

Moralsk sett er det både tyveri og annen faenskap

 

at staten har lov å drive med denne formen for tvangsinndrivelse (jeg regner med lisenskontoret ligger under staten) mens ingen andre aktører har lov til dette uten å bryte love blir lit merkelig: det er ingen andre som ville ha fått lov til det i dag så hvorfor kan ikke NRK også slutte med det ?

 

i 2 av punktene angående endring av lisensen så vil man jo forsett med det samme :

dagens metode og media lisensen slik den fremstår

 

At noen ikke klarer å se forskjell på det og lisensen over skattesedelen får være deres problem

 

 

Og ikke bland inn gjeldsinndrivelse da det er noe annet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

den andre elgen: Tror du har misforstått totalt hva den nordiske modellen innebærer. Skatt er ikke stjeling, men fordeling av goder, hvor hver og en betaler etter evne og får etter behov. Ingen betaler vel skatt med glede, men å mene at det er dårlig moral at noen betaler mer enn de får tilbake er første gang jeg har hørt.

 

Det finnes andre, mye mer egoistiske modeller enn dette, hvor man kun betaler for det man selv har behov for og hvor de som ikke har råd heller ikke har krav på noe som helst. Dersom du er interessert i dette anbefaler jeg deg å flytte til USA eller et annet ikke-vestlig land.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

den andre elgen: Tror du har misforstått totalt hva den nordiske modellen innebærer. Skatt er ikke stjeling, men fordeling av goder, hvor hver og en betaler etter evne og får etter behov.

Tror ikke elgen har problemer med skatt generelt, men han innser ikke at avgifter (f.eks. Veiavgift, Vann & kloakk, NRK lisens) kun er annen måte å samle inn skatter på.

flytte til USA eller et annet ikke-vestlig land.

He, he ... artig ordlegging.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

den andre elgen: Tror du har misforstått totalt hva den nordiske modellen innebærer. Skatt er ikke stjeling, men fordeling av goder, hvor hver og en betaler etter evne og får etter behov. Ingen betaler vel skatt med glede, men å mene at det er dårlig moral at noen betaler mer enn de får tilbake er første gang jeg har hørt.

 

Det finnes andre, mye mer egoistiske modeller enn dette, hvor man kun betaler for det man selv har behov for og hvor de som ikke har råd heller ikke har krav på noe som helst. Dersom du er interessert i dette anbefaler jeg deg å flytte til USA eller et annet ikke-vestlig land.

 

Du har nok misforstå ressomentet mit.

 

Når man er inne på de med skatter og fordeling .

så er lisensen ingen skatt , det er er tvangskatt = tyveri.

 

Det var lisensen jeg snakket om hele tiden.

 

 

 

Når staten mener at de skal støtte et foretak ( som NRK er) så kan de ikke bare komme å ta penger fra enkelte av innbyggerne og så gi det til det ene selskapet.

 

Dette har med at man ikke skal betale skulte skatter til staten.

Det ville ha bli mer oversiktlig om alle skatten gikk gjennom felles kanaler.

 

Men det er vel ikke meningen at vi innbyggere skal vite hva alle pengene går til.

 

Det som er så urettferdig er at enkelt induider i samfunne er plukket ut til å betale de felles utgiften men andre slipper enten det gjelder lisensen som kun støtter NRK eller alle bilutgiften som går til sosiale tiltak o.l

 

Hvis man begynner å regne på det så blir det for ofte de som ikke skal belastes som nettopp blir belastet.

Og det er de svakeste

Lenke til kommentar

Syns staten skal begynne å bruke olje penger jeg :)

 

Hadde jeg styrt landet, så hadde jeg gjort et par ting som hadde kommet folket til gode uten at jeg hadde økt noen som helst skatter.

 

For det første, jeg hadde fjernet sånne tulle skatter som nrk lisensen.

 

For det andre, brukt 3-4års oljeinntekter på vei og jernbane(istedenfor å spille dem vekk på børsen)

 

For det tredje, brukt ca samme sum på offentlige bygg som skole, sykehus, gamlehjem, kloakk osv osv.

 

For det fjerde fått fjernet den gamle bilparken med å sette opp knakkipris til feks 25000kr, og fjernet hele skatten og avgifter som det er på å kjøpe ny bil.

 

osv osv :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Alltid lettvindt å bruke penger.

 

Brått blei det tomt gitt og så sulta alle ihjæl.

 

Forresten, gratulerer elgen; Innlegg #296 er ditt hittil mest meningsløse, en gedigen prestasjon. Du klarer å motsi deg selv 3 ganger :thumbup:.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Summen oljepenger vi har, virker svimlende. I realiteten er ikke dette så mye penger alikavel, hvis vi alene skulle brukt oljefondet til å dekke statsbudsjettet, ville det ikke holdt i tre år engang.

De burde heller øremerke ett års inntekt fra oljefondet til veier og jernbane per dags dato, for å styrke infrastrukturen.

Vi bør ha NRK som mediehus, de produserer gode serier, god nyhetsdekning og en generelt veldig god kvalitet på produksjonene. De nordiske TV-kanalene har ofte avtaler om gjenkjøp av produksjoner, samtidig som de også samarbeider om flere ting.

Stort sett hele europa har kringkastningslisens og en allmenn-kringkaster, det er langt i fra noe særnorskt som mange her prøver å påstå. Om kringkastningslisensen bør finansieres over faktura eller statsbudsjett er dog en annen sak. I Danmark har de en medielisens, som gjelder PC, TV og mobil, og det fungerer vistnok OK.

 

~ Mortis

Lenke til kommentar

Alltid lettvindt å bruke penger.

 

Brått blei det tomt gitt og så sulta alle ihjæl.

 

Forresten, gratulerer elgen; Innlegg #296 er ditt hittil mest meningsløse, en gedigen prestasjon. Du klarer å motsi deg selv 3 ganger :thumbup:.

 

Hvordan da ?

 

innleggene mine er balanserte , men når folk ikke forstår sammenhengen så har de også lett for å tro at jeg krangle med meg selv , eller endrer mening i fra innlegg til innlegg.

 

Her må man huske på at skatter er en felles betegnelse på avgiftene staten tar inn da kan må resomentet at skatt er ikke skatt , som er helt meningsløst .På samme måte som at skatt er tyveri.

 

Det burde vær litt lettere å forstå hvis jeg ser at tv lisensen

Det var en avgiften for å eie et eller flere tver og senere er bilt endret gjelde for de som eier en flere enheter som kan mota tv sendinger. det er også noe alle vet .

 

Pussig nok så er det ikke alle enheten som kan mota tv sendinger som er definert under denne.

Det er nok det de vil til livs med media lisensen.

dette medfører bare at det blir vanskeligere å kontrolleren på en rettferdig måte hvem som skal betale.

 

enten det blir dagens ordning eller media lisens til slutt så definer jeg det som tyveri ( ikke skatt ) da stortinget bare kan bestemme at de vil støtte et selskap med en viss sum penger hvert år og bare bestemmer seg for å hente det hos en begrenser gruppe av folket.

 

Hadde det vært en skikkelig skatt så hadde det komet på selvangivelsen.

 

Så lisensen må nok defineres som en avgift.

moralsk sett er det tyveri da de tar pengen ikke bare fra tyvseeren men også fra konkurrentene.

( en god advokat ville nok goså ha set det på den måten)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...