Gå til innhold

SC 2:Zerg, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Jepp, macro-problemene øker eksponensiellt for hvert hatchery! :-) Jeg klarer meg ganske greit med et hatchery - queen går aldri over 35 energy etc. Men så fort det blir et ekstra hatchery og en ekstra queen blir alt type ganget med to, og det går lenger og lenger tid mellom hver gang jeg husker injections på alt.

 

Overalt hører men at man alltid bør lage Probes/SCVs. Hva gjør man som zerg? Hvor ofte bør man lage drones? Jeg prøver å holde det gående så lenge som mulig, men når motstanderen angriper stopper det helt opp med drones, og jeg ender som regel opp med å ha en del færre arbeidere enn mostanderen, som bare kan fortsette - mens jeg må gjøre valget mellom drones og units.

 

EDIT: Ser igjennom replays av flere matcher. Har visst en stor feil i spillet. "PULL THE FU*KING TRIGGER!" Jeg er foran i alle kamper, og har flere muligheter til å ta'n med brukket rygg. Jeg har altfor høye tanker om folk i Silver.

Endret av Trashyman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476

Hva mener dere er den beste måten å sette opp hotkeys som zerg? Pleier å ha units på 1 og 2, hatcheries på 3 og queens på 4 og utover. Men pleier å få problemer når queensa dør, blir alltid surr. Noen tips til lurt oppsett?

Lenke til kommentar

MrBitter/Fabulous er en velkjent streamer, som streamer mye zerg. Han har ofte "kjendiser" innom streamen sin, og han er en veldig god zerg. Han lagde en tråd på teamliquid angående inject:

Couldn't find a truly relevant thread to add this too. I discussed it in another thread when people were upset about the wire-frame casting be taken out. Yet without a video I don't think people understood how fast\good this was. So I made a video to demonstrate.

 

I think this is faster than Mini-Map casting and far more accurate. With practice it is super fast.

 

Check out the video demonstration here.

 

Basic Guide \ Idea

 

1. Put all queens on 1 hotkey.

2. Select queens.

3. Press Spawn Larvae hotkey.

4. Press Backspace once to center on a hatch.

5. Hold Right Side Shift. (With left hand thumb, do not release at all)

6. Click Left Mouse Button + Backspace (Hit backspace with left hand index\middle finger) <- Repeat this series of actions rapidly. Hitting LMB and Backspace over and over in succession.

7. All hatches are injected.

 

I numbered the hatcheries 1 through 6 in the video with supply depots, this helps show how fast you hop around and inject larvae.

 

Hopefully this is a technique other are using, or can find useful.

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=125725

 

Kanskje det er noe du kan prøve deg på? :)

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

 

 

Overalt hører men at man alltid bør lage Probes/SCVs. Hva gjør man som zerg? Hvor ofte bør man lage drones? Jeg prøver å holde det gående så lenge som mulig, men når motstanderen angriper stopper det helt opp med drones, og jeg ender som regel opp med å ha en del færre arbeidere enn mostanderen, som bare kan fortsette - mens jeg må gjøre valget mellom drones og units.

 

 

Det jeg nå skal si gjelder IKKE ZvZ

men i ZvP og ZvT (ZvT spesielt) i begynnelsen, så er ideen at du bare skal lage drones, og lage units rett før du blir angripet.

Derfor, vil jeg anbefale deg, å lage ca 4 lings i begynnelsen når du får pool opp, for scouting, alltid putte en utenfor basen til motstanderen så du vet når de angriper, og la oss si at du bygger 14 lingz til når du byner å teche til lair på 2base, bare for å ha nok til å stoppe et eventuelt drop... etc etc, men timingsene på når du MÅ ha ting må du egentlig finne ut selv :p, fordi det er ikke en hemmelig kode.

men ejg raambler bare litt her

 

For å si det enkelt: hver gang din motstander angriper og du slår dette angripet, bygg flere drones!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg synes det går ganske greit å ha alle hatcheries på 5 og alle queens på 4. Trykk 4, spawn larva, hold inne shift og bare trykk på hatcheries på minimappet.. Trenger jeg ikke bruke backspace osv ;)

Man risikerer ikke at dronningene begynner å gå til et annet hatch for å injecte? Som at dronningen din i main går til expo for å injecte, mens den i expo går til main :blush:

Lenke til kommentar

Jeg synes det går ganske greit å ha alle hatcheries på 5 og alle queens på 4. Trykk 4, spawn larva, hold inne shift og bare trykk på hatcheries på minimappet.. Trenger jeg ikke bruke backspace osv ;)

Man risikerer ikke at dronningene begynner å gå til et annet hatch for å injecte? Som at dronningen din i main går til expo for å injecte, mens den i expo går til main :blush:

 

Har ikke skjedd enda, så lenge den nærmeste queen'en har nok energi så er det ikke noe stress.

Lenke til kommentar

Jeg synes det går ganske greit å ha alle hatcheries på 5 og alle queens på 4. Trykk 4, spawn larva, hold inne shift og bare trykk på hatcheries på minimappet.. Trenger jeg ikke bruke backspace osv ;)

Man risikerer ikke at dronningene begynner å gå til et annet hatch for å injecte? Som at dronningen din i main går til expo for å injecte, mens den i expo går til main :blush:

 

Har ikke skjedd enda, så lenge den nærmeste queen'en har nok energi så er det ikke noe stress.

men spiller du perfect så har queenen din bare 23 energy når d er på tide å injecte

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen som spiller så perfekt uansett, selv ikke pros'a.. 2 energy er vel 1 sek eller noe.. :p

vel prosene spiller lett så perfekt, på 3base i early-game har selv jeg opplevd ved flere tilfeller å måtte vente på queen(og jeg er en NOOB, derfor kan jeg garantere at en person som idra har opplevd dette mange ganger)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har som regel mainarmy på 1 og 2 akkkurat hva som er på hva avhenger av hva slags units jeg har og hvor mange. F.eks kan jeg ha banelings på 2 og lings/roach på 1 eller mutas på 2 og alt av bakkeenheter på 1. 3 er som regel infestors, evt broodlords hvis jeg har det og ikke infestors. 4 er lite brukt, det er som oftest en scouting overlord/overseer eller broods hvis jeg har infestors på 3. 5 er hatcheries (dvs alle som jeg husker å inkludere i gruppen :)) 6 er queens og 7-9 er bygninger hvis jeg husker å hotkeye dem. Ganske greit å ha en hotkey for evo chamber f.eks. jeg er ganske dårlig på akkurat dette så som regel har jeg ingen av dem på hotkey.

 

Noen som kan forklare hvordan man kan tvinge drones til kun å mine fra de nærmeste minralfeltene i stedet for å spre seg jevnt utover? Har sett noen pros som gjør det, men jeg aner ikke hvordan.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Du må vel bare sette waypoint frem og tilbake på de nærmeste. Finnes sikkert en måte å gjøre det fort på, og du må nok gjøre på hver eneste drone. Tidligere kunne man mine noen prosent raskere om man gjorde det, men det er patchet nå.

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hvordan man kan tvinge drones til kun å mine fra de nærmeste minralfeltene i stedet for å spre seg jevnt utover? Har sett noen pros som gjør det, men jeg aner ikke hvordan.

du må bare individuelt worker-microe, man tjener fortsatt mer på det så det er å anbefale i de "tumme periodene"

Lenke til kommentar

Okey, har testet litt forskjellige metoder og funnet en som funker ganske greit for meg. Jeg velger rett og slett to drones, den som miner en close patch og en som miner ved siden av den. Så holder jeg shift inne og spammer R og høyreklikker på patchen vekselvis. Det funker heller dårlig hvis man har researchet burrow :p men har du burrow så er neppe vits i å gjøre dette lengre.

 

Nøyaktig hvor mye man tjener på det kommer nok litt an på plasseringen av mineralene i basen og hvor godt man mikroer, men jeg tviler på man greier å mine over 10% raskere uansett kart og startposisjon.

Lenke til kommentar

Et greit tips i starten det da ja :) og en grei måte å få litt unit micro inn i fingrene. Men hvor mye utgjør det egentlig da?

kommer ann på å lenge du gjør det, hvist du holder på med god worker micro helt til 13food (pool :p ) så hørte jeg noe om 27minerals for lenge sia (27minerals er et tall tatt utifra "tidens verdi" derfor vil et mer realistisk og praktisk eksempel være å si 25minerals) altså en halv drone :p om du holder på lenger vil du tjene mer muligens, men etterhvert så mister worker-micro sin verdi, ettersom du får nok workers til at de mer eller mindre gjør d som er nyttig best

Lenke til kommentar

er litt nysjerrie på hva dere andre zergs (jeg er random) gjør mot dette terran buildet: (jeg har møtt/gjort det en del, og ser ikke noen god respons som ikke putter deg bak)

 

terranen gjør basicly et 1/1/1 med 1gas og expander

han byner med 12rax 13gas, så får han fact når d passer og starport rett etterpå (factoryen får en tech lab som blir gitt til starporten)

derfra produserer han 1 og 1 marine fra raxen, samme med hellions og banshees

pushet kommer enten på 2 eller 3 banshees

Hvilken respons gjør dere mot dette?

 

HUSK: mens terranen gjør dette så expander han, OG hvist han ser du overkompenserer så er dette en arme som lett kan trekke seg etter pushet

 

Jeg ser personlig ikke noen måte å slå dette buildet uten å overkompensere, ettersom du aldri kan vite 100% om terranen ikke tar 2nd gas (med mindre du lucker på scouting) og derfra får cloak

noen som har opplevd dette? (gjerne gi med noen "theorycrafta" ideer og, jeg innser at man vil trenge t2 eller spores, og minst 3 queens)

 

for å gi nøyaktig unit count så tror jeg det er noe som sånn ca 11marines(kanskje opptil 15 er ikke 100% sikker)-5-6hellions-2 banshees

(om 3 banshees så kan du vel +2 hellion +3 marine)

Lenke til kommentar

Spanishiwa har en ganske grei måte å kontre nesten alle builds. Tror det eneste han ikke har funnet en grei måte å kontre på er et veldig raskt timing push med barracks units på brett med kort rush distanse. Men det tror jeg var mot 1 base spill.

 

Litt theorycrafting her, men får se om du får nye nytte ut av det.

 

Start med å lær deg ca timing på når de ville ha startet med research av cloak, ha en overlord i nørheten og suicide han inn for scouting om det trengs. Ser du research på starport eller 2 gass, så kan man vel regne med cloak.

 

Gå for 1 spore crawler i mineral linjen (main og natural), sett opp noen spine crawlers, og ha rundt 4-6 queens. 1 til inject ved hver base, de andre for banshee. Spar energy så du kan bruke transfuse på enten queens eller static defence.

 

Ha 2 queens ved rampa (sørg for at 1-2 spine crawlers kan treffe fiendtlige units ved rampen), og bruk transfuse på queens for å unngå at de løper forbi. Har du 4 queens vil du ha 2 på rampa, og 1 ved hver base samt spore crawler. Burde pushe tilbake banshees.

 

Marines og hellions tar spine crawler seg av sammen med transfuse fra queens.

 

 

Nå skal det sies at Spanishiwa generelt sett ikke tar gass får rundt 40 supply, så han har en god del ekstra resurser og drones til static defences, så holder han tidlig agression tilbake med queens, lings og static defence.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...