Gå til innhold

SC 2:Zerg, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Problemet er larver. Onebaser du som Zerg trenger du inbase hatch, og da kan du like gjerne expande.

Onebase og attack vil vel mange være enige i at er et all-in. Går det ikke er du grusomt langt bak i forhold til Terranspilleren som allerede har enten skaffet seg en god del tech, eller expandet tidlig selv.

 

@Kleshenger. 9Overlord er vel hva de fleste regner som veien å gå. Da stopper ikke larveproduksjon opp slik det gjør med 10overlord eller 10+extractor. Du blir rett og slett sittende med 3 larver når Overlorden spawner kontra 2 om du går 9overlord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er larver. Onebaser du som Zerg trenger du inbase hatch, og da kan du like gjerne expande.

Onebase og attack vil vel mange være enige i at er et all-in. Går det ikke er du grusomt langt bak i forhold til Terranspilleren som allerede har enten skaffet seg en god del tech, eller expandet tidlig selv.

 

@Kleshenger. 9Overlord er vel hva de fleste regner som veien å gå. Da stopper ikke larveproduksjon opp slik det gjør med 10overlord eller 10+extractor. Du blir rett og slett sittende med 3 larver når Overlorden spawner kontra 2 om du går 9overlord.

personlig syntes nå jeg 10overlord er det beste så på 70 minerals trick-gaser jeg en worker ut, dette lager en veldig fin flyt og vil gjør at du akkurat får poppa dine 2 larvaer når overlorden kommer ut :) (med ca 15-20 minerals overflod), og du får ikke den neste larvaen klar før om en stund likevel

Lenke til kommentar

Nei skal ikke ha så mye å si. I følge en tråd på teamliquid, ved perfekt timing på extractor, vil du ende opp med 1 mineral mindre en om du skulle gått for 9 overlord.

 

Nå problemet er at det igjen avhenger av hvor larva spawner i forhold til hatchery, som ikke er i din kontroll med mindre du manuelt velger larva hver gang.

 

Så alt i alt er vel konklusjonen at å gå 9overlord eller 10overlord+extractor gjør ca akkurat det samme.

 

( extractortrikset ser jo tøffere enn toget ut )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke build orders bruker dere?

 

Expand på 14 supply, bygg pool på 14 supply, og herifra spørs det hva du scouter. Husk at som Zerg kan du f.eks fint bygge et Roach Warren uten at du trenger å lage Roaches. Om du scouter f.eks Hellions kan du svare med å lage roaches, om du ser han techer eller expander selv, lag mer drones.

 

Zerg er veldig gøy på den måten, veldig dynamisk i forhold til de andre rasene, hvor du stort sett følger et buildorder og forholder deg til timingpushes.

Endret av Detectable
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sliter litt, ligger på topp i sølv i 3v3 og 4v4. Ikke så nøye med ranken, for spiller bare av og til, men allikavel, sykt irriterende å gå macro match, og alltid ha på lage folk som ikke klarer å makse units. (Er det et system for å teste folk før ny liga, med å putte de i lag med elendige?) Uannsett, poenget mitt er, klarer å slå ut en del spillere nesten av meg sjøl på spionering og uttmattelsesangrep (ta litt her og der) men ender ofte opp med en protoss som er i en sperret base, som går for early void ray. Tar de gjerne først void ray angrepet, men har ikke mannskap til å angripe en tungt forsvart camper i begynnelsen, og tar derfor de lettere, som terran og zerg....

 

det gøye er at når eg er ferdig med de, og går heavy units, så eier mass void ray meg uannsett. (som oftest er en av teammatene mine ut av matchen pga han/ho er elendig, og den andre allierte reagerer ikke før det har gått år).

 

Hjelp!!!

Endret av Simonfur
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei folkens. Spiller på silver league 2vs2 på amerikanske servere atm. Spiller sammen med en terran og her er noe som funket supert for meg.

 

Starter er 14pool 15 hatch (fast expand). Begynn med og skaffe masse drones og en del zergelings. Benytt deg av alle 4 vespene gas extractors med 3 drones på hver. oppgrader til lair så fort som mulig og vær sikker på at du har 2 queens på begge hatchers. Når du får din første queen (som du bør produsere rett etter at pool er oppe) er det kjekt og bruke creep generator ability og lage creep ved nærheten av entrance. Put ned ca 3-4 spine crawlers ved bottleneck. Når lair er oppe gå rett på spire, og lag masser av mutalisks. Fortsett og mass spam mutas og zerglings, oppgrader zerglings til speedlings og voila, denna gruppa knuser det meste av general tactics fra andre players. Siste gangen jeg spilte denne taktikken i går ble jeg knust av et lag som hadde mass stalkers og mass ultralisks. Men fikk en hot streak på 6

Lenke til kommentar

Hei folkens. Spiller på silver league 2vs2 på amerikanske servere atm. Spiller sammen med en terran og her er noe som funket supert for meg.

 

Starter er 14pool 15 hatch (fast expand). Begynn med og skaffe masse drones og en del zergelings. Benytt deg av alle 4 vespene gas extractors med 3 drones på hver. oppgrader til lair så fort som mulig og vær sikker på at du har 2 queens på begge hatchers. Når du får din første queen (som du bør produsere rett etter at pool er oppe) er det kjekt og bruke creep generator ability og lage creep ved nærheten av entrance. Put ned ca 3-4 spine crawlers ved bottleneck. Når lair er oppe gå rett på spire, og lag masser av mutalisks. Fortsett og mass spam mutas og zerglings, oppgrader zerglings til speedlings og voila, denna gruppa knuser det meste av general tactics fra andre players. Siste gangen jeg spilte denne taktikken i går ble jeg knust av et lag som hadde mass stalkers og mass ultralisks. Men fikk en hot streak på 6

veldig spent på vordan dette fungerer mot toss-zerg teams? som er kjent for å gjøre ling-ling/zeal&sentry pushes eller ling-ling stalker&sentry pushes

Lenke til kommentar

Syyyykt risky å kjøre fast expand i 2v2. Hvis de andre kjører tidlig push så er dere fucked :)

 

om de attacker innen jeg har fått 15 harvesters og satt opp en expo, må du vel nesten kalle det rush? Det er ivertfal svert få som rusher på amerikansk silver league. Heldigvis så er min 2v2 partner relativt flink til og scoute early så vi endrer taktikk ettersom. Men det er fantastsisk mye en eller to queens klarer og hamle opp med. Ivertfal av zealots. Derfor det er essensielt med de spine crawlersa. Snakker spess om en episode jeg husker. Kom vell 5-6 zealots vandrene inn i basen min. Hadde ingen spine-crawlers enda men hadde vel 6 zerglings og 2 queens. Klarte og drepe zealots ved og kite med queens og frem og tilbake med zergs. noen minutter etterpå var spine-crawlers oppe. Da er du safa til du har ivertfall noen mutas.

 

Han duden jeg gamer med gjorde major mistake i går da haha. Vi hadde cornera 2 players, lot dem ikke expande og de hadde ikke flere minerals, eneste de gjorde var å sitte på platåe (Bedre defense) og vente på at vi skulle storme inn. Jeg var cappa med units og bare 2 baser med workers. så relativt mye. Så sier han jeg gamer med "okay, lets attack. I'll send in a nuke to scare them away then i'll cancel it and you and i will charge in" Så gjør vi det da... han setter ned en nuke, jeg venter litt. Løper inn også skal han kanselere nuken, men det går jo ikke ann BOOM, alle unitsa mine dævva. Roflmao

Endret av Benobi
Lenke til kommentar

Hvis det er en ting jeg har lært fra wc3 så er det at det gjennomsnittlige RTS-nivået i USA er lavt, og manners likeså :p

 

Skal garanterte at JEG ikke hadde klart å defende 5-6 zealots med 6 zerglings og 2 queens.

Dvs, hadde nok slått det tilbake før eller siden, men hadde nok mistet en haug med drones først. Men nå er ikke jeg deg heller :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spilte en 3v3 for noen dager siden der en Zerg sendte en Drone inni basen til en av oss og bygde Hatchery, cancella det og bygde Evolution Chamber. Har dette noe for seg? Han må jo åpenbart ha peiling siden 3v3 (Random) ratingen hans var Rank 1 Diamond, over 200pts. over Rank 2.

 

Red.: La ved replay. Jeg er forresten lilla Zerg.

 

mtwdimaga.zip

Endret av PSV
Lenke til kommentar

200 pts er jo ikke mye akkurat...

 

Når evolutionchamber dør / blir drept spawner den 5 broodlings. Så hvis du f.eks kjører et push og enten dreper evolutionchamberet selv eller fienden dreper det, så har du i en kort periode 5 ekstra "zerglings" til å hjelpe dere. for 75 minerals er det ikke så galt (125 hvis du regner med drone, evig hvis du regner med tapt inntekt fra den dronen :D )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg har et lite spørsmål som jeg har tenkt en del på det går vel like mye på toss som på zerg, men her kommer det

 

VIST en toss går forge->fast expand mot meg som zerg, og jeg dobbel xpoer(f.eks 14pool-> 16 hatch-> 18/20hatch)

 

Vist jeg da sitter tilbake og droner opp i la oss si 5 minutt (og sammenligne med 10 minutt)

vil jeg da kommer MER økonomisk foran den tossen, enn om jeg drona opp i en 14pool->16hatch vs en 13gate->cyber->(timing push av en eller annen type)

? noen som vet va svaret her, har tenkt at om jeg tenker i ren "base" tankegang, så ville jeg som zerg ligge mest foran med 2bases VS 1base,

MEN på 3base, så vil jeg starte litt lenger bak, men når jeg får drona opp så vil jeg kunne supporte 4 hatches produksjon uansett, noe som ville gjort en enorm forskjell i mine øyne værtfall, i tillegg vil det være lettere å spre creep/få gas opp (som vi alle vet er viktig for zerg lategame for oss som ikke er altfor glad i roach)

Lenke til kommentar

hmm. jeg tror ikke jeg ville gått 2nd expo så tidlig. Ville heller gått 1 expo først, lagd BARE drones i 5 minutter ( med inject får du god saturation på disse). På denne tiden bør du få opp techen du vil ha. Da kan du bygge 2nd expo, og deretter transfere workers. Ved å transfere workers får du den nye expansionen opp på fullt med en gang, samt du har ikke like stor risiko ettersom du har litt mer cash til å få opp tech ( + det er selvfølgelig mye mer risikabelt å spre seg mye utover)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...