Gå til innhold

SC 2:Zerg, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Spanishiwa har en ganske grei måte å kontre nesten alle builds. Tror det eneste han ikke har funnet en grei måte å kontre på er et veldig raskt timing push med barracks units på brett med kort rush distanse. Men det tror jeg var mot 1 base spill.

 

Litt theorycrafting her, men får se om du får nye nytte ut av det.

 

Start med å lær deg ca timing på når de ville ha startet med research av cloak, ha en overlord i nørheten og suicide han inn for scouting om det trengs. Ser du research på starport eller 2 gass, så kan man vel regne med cloak.

 

Gå for 1 spore crawler i mineral linjen (main og natural), sett opp noen spine crawlers, og ha rundt 4-6 queens. 1 til inject ved hver base, de andre for banshee. Spar energy så du kan bruke transfuse på enten queens eller static defence.

 

Ha 2 queens ved rampa (sørg for at 1-2 spine crawlers kan treffe fiendtlige units ved rampen), og bruk transfuse på queens for å unngå at de løper forbi. Har du 4 queens vil du ha 2 på rampa, og 1 ved hver base samt spore crawler. Burde pushe tilbake banshees.

 

Marines og hellions tar spine crawler seg av sammen med transfuse fra queens.

 

 

Nå skal det sies at Spanishiwa generelt sett ikke tar gass får rundt 40 supply, så han har en god del ekstra resurser og drones til static defences, så holder han tidlig agression tilbake med queens, lings og static defence.

din theorycrafting er helt ok.

 

men din referering til spanishiwa må jeg si meg uenig i, den stilen baserer seg på at motstanderen reagerer feil...

kontringen til spanishiwa's build er å agresivt expande... på det nivået failer buildet hans sterkt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ser ikke hele poenget, fordi builden hans er macro stil.

 

Lar du Spanishiwa være i fred vil han ikke bare turtle i basen, selv om det er blitt investert i static defences, han vil også expande. Men siden han ventet så lenge med gas, vil han lede meg drones, og har dermed bedre økonomi.

 

Deretter plukker han deg fra hverandre med bruk av mobiliteten til zerg via raske units og nydus worms og.

 

Er som regel alltid melee weapon og armor som blir researchet, noe som både er effektivt for brood lords og ultra, dermed en relativt lett å tech switche mens du beholder gammel research. For eksempel hvis han har mye anti air units, kan du gå for ultras og bruke nydus network for å gjøre skade på expands og worker harasse, eller til og med bevege deg fra ene siden av kartet til den andre. Med mindre du er protoss med mothership og recall ikke er på cooldown har man ikke sjangs å henge med.

 

Så mens man da harasser med ultras, tech switch til broodlords da du mest sansynlig får drept en del av unitsene hans som kan ta air, og motstandern går for mer ground army.

 

 

Tror ikke jeg har sett 1 eneste game hvor han har ligget lenge under på drone count, selv etter ganske agressiv worker harass, hvor han både fikk workers drept å bygde rundt 10 static defences. Allikevel ledet han med nesten 20 workers.

 

 

Men er nok ikke en lett spillestil, da du må scoute mye, kunne kontre moststanderen, å ikke overextende.

 

Kan ikke akkurat gi veldig go innsikt i stilen hans, men kan se for meg at den fungerer. Går han for air vil du ha nok static defences sammen med noen lings til å slå bakke styrkene, går han air og du scouter det vil du ha nok queens til å slå det tilbake.

 

Han har selv sagt at i noen kamper slutter han aldri å produsere queens.

 

 

Beste jeg kan si er vel å ta en titt på noen games. Day[9] har vel en daily med han, og Husky har flere replays med Spanishiwa, så da burde du fint kunne se hvordan han spiller. ;)

Lenke til kommentar

har sett mye spanishiwa, men de få gamesene jeg har sett folk spille riktig, har jeg ikke følt at spanishiwa gjorde noe "feil" i buildet sitt, buildet vil putte ham "bak" i et korrekt scenario, selvfølgeli om han mener han er den bedre spilleren uansett så vil han jo slå de med skills, å spille bakfra er totalt mulig for en overlegen spiller

Lenke til kommentar

Vil ikke akkurat si han spiller bakfra. Har jo slått ut flere kjente spillere, og kan se for meg at den funker mot utrolig mange. I begynellsen er alt om å overleve med minst mulig produksjon av units mens du expander, techer og skaffer en ledelse. Deretter går han for svake punkter i motstanderens forsvar.

 

 

Og ser ikke helt hvordan han vil havne bak i et korrekt scenario som du kaller det. Hvordan er det å få en god ledelse i worker count, tech og mobilitet å være bak? Mulig jeg missforstod noe her.

 

Joda du kan kontre det, og han har selv sagt at det er minst 1 build han ikke har peiling på hvordan man kontrer med sin stil, men har jo sett han vinne ganske overlegent over veldig mange andre, og sjeldent sett han tape stort. Unntakene er vel når han prøver en noe mer standard build, men virker ikke helt som han får til den måten å spille Zerg på.

 

 

Men istedet for å henge seg helt fullstendig opp i Spanisha's build, så finnes det sikkert andre counters også.

 

Ville tippe at det ikke er noen som helst problem å skaffe roaches før et timing attack som du nevnte kommer.

 

Så som sagt tidligere, lær timingen på den, og finn ut om du kan forhindre cloaked banshee ved å stjele gassen hans. Kanskje mest effektive måten, da du kun trenger et par ekstra queens, mulig en spine crawler eller to og lings+roaches.

Lenke til kommentar

Vil ikke akkurat si han spiller bakfra. Har jo slått ut flere kjente spillere, og kan se for meg at den funker mot utrolig mange. I begynellsen er alt om å overleve med minst mulig produksjon av units mens du expander, techer og skaffer en ledelse. Deretter går han for svake punkter i motstanderens forsvar.

 

 

Og ser ikke helt hvordan han vil havne bak i et korrekt scenario som du kaller det. Hvordan er det å få en god ledelse i worker count, tech og mobilitet å være bak? Mulig jeg missforstod noe her.

om motstanderen expander aggresivt er han bak i midtdelen

å kunne vinne bakfra gjør ham ikke til en dårlig spiller, nei tverimot det gjør i så fall denne personen til en eksepsjonell spiller

 

til ditt point #2 med mobilitet og det, det trenger ikke ha noe med openeren å gjøre... ettersom dette er noe man i ethvert scenario egentlig burde gjøre, og abuse motstanderens svake deler... jeg skjønner ikke hvor den kommer inn i denne diskusjonen helt :p

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke skjønner helt hva du legger i aggresivt expand, men syntes nå Spanishiwa gjør det rimelig bra på expand delen. Og det er vel sånn at hvis man er veldig aggresiv på expandingen, så har man ikke så store styrker å skryte av. Dermed kan jeg ikke se for meg at en build som Spanishiwa bruker ikke vil kunne out-expande andre spillere, spesielt med tanke på at du har worker advantage.

 

Point #2: Skal gi deg den at argumentet ikke passet helt. Men poenger jeg prøvde å lage var vel at med den utrolige mobiliteten Spanishiwa har med sin build gjør det enda enklere å virkelig straffe en motstander ved å gå mot de svake punktene. Men vi detter vel litt bort fra samtalen nå om hvordan man stopped banshee/marine/hellion timing push. >_>

Endret av Korialstraz
Lenke til kommentar

hmm ja kanskje :p

vel du har nok rett tho i at buildet stopper marine/bashee/hellion timingen og ender opp "forann" i et slikt scenario værtfall :p

 

aggresiv expanding= du tar "risky expands" som du "egentlig ikke kan 100% effektivt defende" men du tar de for d om, begrunnet at fienden mangler scout info/agressive units bare sånn FYI

en agessiv expansion kan og være en ekspansjon du tar for å "tvinge fienden til å angripe"

 

problemet med spanishiwa's build i mine øyne, er at: "ja du kan expande veldig saft", men du må ha et vist antall queens per base på en måte... som gjør at om fienden faktisk agressivt-expander: så kan ikke du mot-expandere og fortsatt være safe, du må fortsatt vente på at counten går opp,

i tilleggg mangler man scout-info med buildet, ettersom du gir opp map-controll, derfor er det vanskelig for deg å vite om fienden din ligger forann med 1, eller til og med 2 bases (det kommer ann på om fienden spiller slik at han denyer-info vel og merke

sammenlignet med en mer "standard" zerg strat, hvor du som regel er den med map controll (som du egentlig TRENGER, for å scoute)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Ok her er saken: jeg kom i diskusjon med denne idioten fra USA som påståelig som han var mente at 11/10 2xOverlord var det beste buildet til zerg, vi begynte å diskutere, og han gikk fort over til "urelatert"-argumentasjon heller enn å diskutere saken "i play on korea and beat people in code A" etc etc.

 

Likevel, så har saken vekket min interesse, jeg mener personlig at dette ikke lager noen mening da det ville vært bedre å bygd drones/tidlig pool... (jeg innser xtra scouting... men i mine øyne blir det lite trøst)

Så, er det noen som gjør dette her?

I så fall kan dere forklare meg tankegangen? (personen påsto at dette gjorde at han kunne "nød-produsere, mer" men personlig ville jeg heller puttet ned et 13 pool da etterfulgt av 14/15 ovi (finnisher sammet tid som pool))

 

gief me a shoutout (om du har sett pro-gamers gjøre dette me vilje ta gjerne dette og frem :) )

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hva åpner dere med mot de forskjellige rasene?

Normalt ...

 

15 hatch 16 pool 18 gas mot terran.

15 pool 16 hatch mot protoss. Eller 14 gas 14 pool med mulighet for å gå all in med roach / ling hvis han forge fast expanda.

6 pool eller 10 gas 11 overpool eller 14 gas 14 pool eller 15 hatch 15 gas 15 pool mot zerg.

 

ZvZ har mange forskjellige åpninger som er ca like bra.

Endret av aebriol
Lenke til kommentar

Canon rush kan være en pain ja, men pleier å ordne seg med litt fancy drone micro

 

Pylon block=Forandre buildet :) er ikke noe særli galt med å gå 16gas15pool isteden i mine øyne.

 

Spesielt ikke siden de fleste protoss lar pylon bli ferdi om du står der og slår på den.

 

Men som sagt jeg perma-chaser alltid drone slik at det ikke blir noe fancy wall-bak-minerals canon rush, hvorav jeg ikke kommer inn med en eneste en, dermed må det bli et mer normalt et, som kan stoppes med drones

Lenke til kommentar

Det som er viktig når du tar 15 hatch er å ha oversikt, og scoute. Føler jeg hvertfall. En godt plassert overlord ved expand hjelper mye på, få den dit med en gang den spawner, for å se ting som canon rush og når angrep kommer. Også viktig å scoute med en drone for å se om protossen fks pusher early med zealots, fks med to tidlige gatewayer eller chrono-boost på gatewayen. Også ha zerglings på zel'naga tårnene for å se når angrepe kommer så du vet når du må produsere enheter for forsvar

Lenke til kommentar

Vel jeg føler egentlig at den største svakheten til 15hatch er hvordan man håndterer fiendtlige stalkers for gateway first builds.

 

Disse har en tendens til å komme før du har lyst å putte spinecrawleren ned, som gjør at microen kan være en pain, spesielt på maps hvor 1 spine ikke dekker alt er dette helt jævli :\

 

(disse som i de 1-3 første stalkers, etter dette løser jo problemet seg naturlig :) )

Lenke til kommentar

Hjelp en noob!

 

Jeg plukka fram SC2 igjen for en liten stund siden, etter en pause på nesten et år eller noe.

Merka fort at ting var rustent, men nå sitter keybinds og sånt småtteri for det meste slik det skal.

 

Jeg har sett en del videoer, replays etc rundt omkring på nettet, men er litt usikker på hvilke builds som er valid etter patch changes osv. Hva er det som gjelder for zerg spillere nå?

 

Hvilke builds/taktikker er å anbefale i

 

ZvP

ZvT

ZvZ

 

Når jeg spilte "aktivt" var det mest 3v3 det gikk i sammen med et par kompiser. Nå har jeg lyst å kunne hevde meg i 1v1, og tar imot alt av tips og triks jeg kan få. Setter stor pris på gode videoer, guider og annet brukbart stoff!

 

Håper dere er i det hjelpsomme hjørnet :)

Lenke til kommentar

Hvilke builds/taktikker er å anbefale i

 

ZvP

ZvT

ZvZ

 

ZvP: 6 pool, eller 10 scout, og hvis han forge expander:

- 16 hatch, queen, zergling, zergling,

- Drones

- 24 overlord

- 24 3rd hatch

- 44 2 gas

- 52 3rd gas

- 7:15 i spillet, roach warren og evolution chamber

 

Første 100 gas til lair

Neste 100 gas til ling speed

 

Drone til ca 70 supply

 

Lag lings og roaches, reager på hva han gjør.

 

Hvis han ikke forge expander:

21 gas, få ling speed, 3 spines ved expo eller 2 queens, 2 baser, 24 droner, og deretter bare lings.

 

 

ZvT:

15 hatch 15 gas 16 pool, ved 100 gas drones av gas, 25 supply, 2 spine ved expansion, 30 supply, 2nd spine ved natural, deretter enten roaches, eller masse drones og deretter lings.

 

ZvZ:

14 gas, 14 pool, 16 overlord, queen, ling speed, 18 expand (drones off gas), masse lings - reager på hva han gjør.

Endret av aebriol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Maps er mer lagt opp til 15/16 hatch builds i ZvZ nå

Mot terran er det vel 6 queen 3 hatch buildet som regjerer (du kan google det, jeg gjør ikke dette buildet :p )

Mot toss har jeg aldri sett noen grunn til å få så tidlig lair som aebriol foreslår, og de fleste går 3 hatch lenge får de går lair. Det er vel Stephano buildet som regjerer mot toss, og diverse clones derifra, her må du og google, da jeg ikke gjør buildet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...