Gå til innhold

SC 2:Zerg, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Ettersom vi har fått en egen underkategori for SC2, tenker jeg at det kunne vært greit å lage noen tråder for å få litt mer spesifisert aktivitet her. Lager derfor 3 tråder; Terran, Zerg og Protoss. Trådene brukes ekslusivt for at spillere som spiller en spesifik rase kan samles i en tråd, og diskutere forskjellige taktikker.

 

--

 

blank.gif

 

The zerg are a terrifying and ruthless amalgamation of biologically advanced, arthropodal aliens. Dedicated to the pursuit of genetic perfection, the zerg relentlessly hunt down and assimilate advanced species across the galaxy, incorporating useful genetic code into their own, and exterminate any species that might corrupt the purity of the zerg genome.

 

Regner med at det er en del zergspillere her. Og kjenner jeg zerg rett, så liker de å holde tett sammen i svermer. Her kan dere sverme så mye dere vil, og diskutere hvordan dere skal spise opp den stakkars marinen som dere nettop drepte.

 

Med andre ord: Zerg sin taktikktråd!

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<- Zerg!

 

Som zerg er scouting veldig viktig. De er en "reaction" rase, dvs at du må reagere på det motstanderen gjør. Siden alle units bygges av hatch er det også viktig å expande så snart som mulig.

 

Ikke vær redd for å ofre en overlord i midgame for å scoute. Det har reddet meg mange ganger. :)

Lenke til kommentar

Etter 20-30 games er det Zerg som er min favorittrase.

 

Taktikker som har fungert hos meg:

 

- Zerglingrush + sånn "tårn". "Spine" ett eller annet.

- Banelingrush

- Roach rush

- 100 zerglings + 20 hydralisk = win.

 

Ellers har jeg også blitt ræveid da selvsagt. Ble ræveid av sånn forbanna nuke av terran. Han nuka der jeg hadde nesten alle overlordene mine. :D

 

Ellers er det sykt bra med to baser og queen i begge. Da kan man mekke 12-13-14 tropper på en snopp!

Lenke til kommentar

<- Zerg!

 

Som zerg er scouting veldig viktig. De er en "reaction" rase, dvs at du må reagere på det motstanderen gjør. Siden alle units bygges av hatch er det også viktig å expande så snart som mulig.

 

Ikke vær redd for å ofre en overlord i midgame for å scoute. Det har reddet meg mange ganger. :)

Har hørt snakk om å være en reaktiv rase, men det er nok bare pølsevev. Alle rasene er like reaktive. Og fra midgame og utover er jo Zerg kongen av techswitch.

Og sjekk det gamet her. Clicky.

Lenke til kommentar

Må si jeg sliter med Zerg.

 

Gjør et aktivt forsøk på og lære med dem og spiller fortsatt training mission. Jeg er nok av den litt passive typen og vil bygge opp et forsvar før jeg våger meg ut. Men jeg synes rett og slett jeg ikke får bygget raskt nok sammenlignet med både Protos og Terran.

 

Jeg ser mange over her sier man må ekspandere fort, og enig i det. Og at man på den måten raskt kan bygge seg opp en arme. Men det jeg sliter med er at jeg aldri har nok resurser til og få til denne eksplosive produksjonen. I tillegg til og ekspandere, skal jeg jo ha et forsvar OG bygge opp et angrep. Prioriterer jeg og ekspandere raskt så har jeg jo ikke bygget noe forsvar for resursene har gått til og lage nye hives og queens.

 

Ekspanderer jeg ikke raskt og spart resurser til forsvar så er jeg sårbar og begrenset i hvor mange larva jeg har.

 

Nei..jeg sliter med Zerg. Men synes det er litt "feigt" og falle tilbake på terran i alle spill. Må jo lære meg så mye jeg kan.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Må si jeg sliter med Zerg.

 

Gjør et aktivt forsøk på og lære med dem og spiller fortsatt training mission. Jeg er nok av den litt passive typen og vil bygge opp et forsvar før jeg våger meg ut. Men jeg synes rett og slett jeg ikke får bygget raskt nok sammenlignet med både Protos og Terran.

 

Jeg ser mange over her sier man må ekspandere fort, og enig i det. Og at man på den måten raskt kan bygge seg opp en arme. Men det jeg sliter med er at jeg aldri har nok resurser til og få til denne eksplosive produksjonen. I tillegg til og ekspandere, skal jeg jo ha et forsvar OG bygge opp et angrep. Prioriterer jeg og ekspandere raskt så har jeg jo ikke bygget noe forsvar for resursene har gått til og lage nye hives og queens.

 

Ekspanderer jeg ikke raskt og spart resurser til forsvar så er jeg sårbar og begrenset i hvor mange larva jeg har.

 

Nei..jeg sliter med Zerg. Men synes det er litt "feigt" og falle tilbake på terran i alle spill. Må jo lære meg så mye jeg kan.

 

AKIRA

Du må få deg en standard build order som du kan bruke hvert game. 14 hatch, 15 pool er en grei BO. Det betyr at du lager spawningpool når du har 14 arbeidere, og hatchery når du har 15.

Etter dette prioriterer du slik:

 

 

- Fortsette å produsere arbeidere

- Queen så fort spawningpool er ferdig.

- 2 larver til zerglings

- Queen nr.2

- 1 Spinecrawler ved expansion med en gang den er ferdig.

- Arbeidere/gass

 

 

Etter dette kommer det ann på hva motstanderen gjør. Mistenker du angrep lager du Zerglings, hvis ikke lager du Drones.

 

Har du rundt 20 droner kan du produsere zerglings for fullt fra 2 hatcheries.

 

Veldig solid buildorder, og jo lengre fienden er fra deg på mappet, jo bedre er den.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg sliter nå med og bruke opp alle resursene når jeg spiller som zerg. Pumpet ut hydralisks, roaches og zerglings fra 3 baser, samt noen upgrades. Og fortsatt sitter jeg med 2000 mineraler og gass.

 

Noe må jeg gjøre veldig galt >.<

 

Men alt dette tatt i betraktning begynner jeg og like zerg mer og mer :)

Lenke til kommentar

Kan jo prøve det ^^

 

To ting jeg har lurt litt på siden jeg begynte med Zerg. Hvordan bygger man "lair" så jeg kan få broodlords? (De beste flying unitsa, tror det var det de het)

 

Hvis jeg bruker en Queen på et hatchery slik at jeg får en ekstra larva, er denne konstant slik at hatchery spytter ut 4 larvas? Eller er det bare en ekstra larva som kan brukes en gang?

Lenke til kommentar

Kan jo prøve det ^^

 

To ting jeg har lurt litt på siden jeg begynte med Zerg. Hvordan bygger man "lair" så jeg kan få broodlords? (De beste flying unitsa, tror det var det de het)

 

Hvis jeg bruker en Queen på et hatchery slik at jeg får en ekstra larva, er denne konstant slik at hatchery spytter ut 4 larvas? Eller er det bare en ekstra larva som kan brukes en gang?

 

Haha, det med broodlords fikser du vel sjæl? :p Men, lag spire -> hive -> oppgrader spire -> lag corruptor -> Evolve corruptor.

Og det med Queens, du spruter inn 4 larver som kommer ut 25 sekunder senere

Vanlig larveproduksjon skjer som vanlig. Du får bare 4 ekstra larver som popper ut samtidig. Thats all.

Lenke til kommentar

Synes det er rart Tortuga at du spør hvordan man lager ting, og hvordan man får tak i det og det..

 

Når jeg begynte å spille dette spillet, var jeg skeptisk angående hvilke tropper jeg skulle produsere og hva som måtte til for å produsere de forskjellige troppene.

 

Det viste seg at det var en lek. Alt står på rutene til unitsene i nederste hjørne når du skal produsere dem, ellers har man "tech-tree" for alle de tre rasene der det står detaljert hva som kreves for alle upgrades, units og buildings.

 

Mulig du ikke har sett dette, men det er mye enklere å få svar på den måten :)

Lenke til kommentar

Ehm. Ja. Etter noen kamper til som Zerg ser jeg hva problemet mitt var.

 

Jeg satt der med to expansions, og hadde startet upgraden til Lair på hoved basen. Samtidig så drev jeg og bygde en del annet. Så når jeg hørte hun dama si "transformation complete" eller hva hun nå sier, trodde jeg at hun snakket om lairen. Så da ble jeg litt bummed når jeg så at Lair fortsatt stod i rødt når jeg skulle morphe om til broodlords. Så jeg tenkte "fuck det", og gikk for andre units.

 

Grunnen til at jeg kom hit og spurte var at jeg gjorde denne tabben to ganger.

Ikke fordi jeg ikke klarte og se hva man måtte ha for og få broodlords :p Helt noob er jeg nå ikke.

Lenke til kommentar

Det er viktig at du hele tiden seeder larvae med queen zom ze zerg.

 

Noen av mine taktikker:

- Zerglingrush: Lag 6 zerglings asap og angrip. Funker best på terran.

- Roachrush: Funker best på protoss, 5-6 må til.

- Nydus Worm: Tar litt lengre tid, så tar denne noen ganger etter en feilet roach eller zerglingrush. Funker best på terran. Trenger minimum 3 flyers for å scoute.

 

Men viktig å scoute uansett hvem du spiller i spillet. Er så elendig kjipt å plutselig få besøk hos workers...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...