Gå til innhold

SC 2:Zerg, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Prøv det i praksis om du skal få opp en Nexus til 400 minerals.

 

Scouter du thirden og forsøker å canonrushe uten å cancelle Nexus blir i beste fall én expansion lagt ned (ingen resurser til et effektivt canonrush), og stor sannsynlighet for at det blir eid av drones.

 

Canceller du Nexus (noe de aller færreste gjør) og går all in med canons tar du ideelt ned to expansions, dvs du har 1 base mot 1 base, bare at Zerg har langt bedre econ. Det eneste Protoss har er en utilpass plassert forge, ingen gate.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Zerg er ganske lett å forstå. Er ikke så komplisert.

 

Eneste forskjellen på zerg (som forøvrig er en stor forskjell) er at alle units lages ut fra hatcheriet ditt. For å kunne lage units, må du ha larva. Larva spawner automatisk, men veldig tregt. Derfor er du nødt til å ha birth queens for å spawne mer larva.

 

Terran og protoss har production bygninger, og det har zerg også - på en måte. Zerg pomper ikke units ut av productionbygningene, men de kreves for at units skal bli lagd i hatcheriet ditt.

 

Spill noen custom games mot AI på very easy, så skjønnerdu det nok fort :)

 

Fordelen med zerg er at du kan endre "tech" veldig kjapt. Dersom du har både et spire (som er equal med startport og stargate), og en hydralisk den (equal til gateway og barracks, men lar deg kun produsere én type units - hydralisks), kan du fort gå vekk fra mutas, og over til hydras. Du kan også lage mange units på en gnag. Om du har 20 larva liggende, kan du produsere 20 units samtidig. Men ikke vær for grådig, larva brukes også til å lage workers. Dessuten så koster det en worker å lage en bygning. Bygningene til zerg er derfor noe billigere enn terran og protoss sine. Extractor (assimilator/refinery) f.eks. koster bare 25 minerals, mens den for terran og protoss koster 75. Dette fordi en drone koster 50.

 

Overlords gir supply, og har fordelen av å kunne fly rundt på mappet - så du kan scoute med de. Men du må passe på å ikke miste for mange, da det fort blir dyrt.

 

Skjønte du posten min? Har ikke lest gjennom den, så er sikkert helt forjævli rotete.

Lenke til kommentar

Zerg er ganske lett å forstå. Er ikke så komplisert.

 

Eneste forskjellen på zerg (som forøvrig er en stor forskjell) er at alle units lages ut fra hatcheriet ditt. For å kunne lage units, må du ha larva. Larva spawner automatisk, men veldig tregt. Derfor er du nødt til å ha birth queens for å spawne mer larva.

 

Terran og protoss har production bygninger, og det har zerg også - på en måte. Zerg pomper ikke units ut av productionbygningene, men de kreves for at units skal bli lagd i hatcheriet ditt.

 

Spill noen custom games mot AI på very easy, så skjønnerdu det nok fort :)

 

Fordelen med zerg er at du kan endre "tech" veldig kjapt. Dersom du har både et spire (som er equal med startport og stargate), og en hydralisk den (equal til gateway og barracks, men lar deg kun produsere én type units - hydralisks), kan du fort gå vekk fra mutas, og over til hydras. Du kan også lage mange units på en gnag. Om du har 20 larva liggende, kan du produsere 20 units samtidig. Men ikke vær for grådig, larva brukes også til å lage workers. Dessuten så koster det en worker å lage en bygning. Bygningene til zerg er derfor noe billigere enn terran og protoss sine. Extractor (assimilator/refinery) f.eks. koster bare 25 minerals, mens den for terran og protoss koster 75. Dette fordi en drone koster 50.

 

Overlords gir supply, og har fordelen av å kunne fly rundt på mappet - så du kan scoute med de. Men du må passe på å ikke miste for mange, da det fort blir dyrt.

 

Skjønte du posten min? Har ikke lest gjennom den, så er sikkert helt forjævli rotete.

 

Skjønte den helt fint jeg :) Greit å se hva som er equals ja... Så med andre ord er Zerg en ganske fleksibel rase?

 

Jammen enda mer å sette seg inn i enn jeg trodde x)

 

Toggy: takk for linker, skal benyttes!

Endret av Rambolav
Lenke til kommentar

Alle rasene er fleksible, men Zerg utmerker seg ikke.

 

Og nei, du kan ikke tech switche raskere som Zerg (sett at du ikke vil tape av mangel på units). Hver tech-rute krever sine investeringer, og en komplett endring av tech vil påvirke hærstørrelse brutalt.

 

Du kan ikke skifte fra roach/hydra til muta/ling bare ved å bygge en spire. + missile attack, roach speed, hydra den, roach warren og hydra range vil nå bli ubrukelig, samtidig som du får zerglings uten speed og ytterst få, uoppgraderte mutas.

Lenke til kommentar

Miniguide:

 

 

Hatchery - Hovedbasen din. Her leveres minerals og gas. Alle units produseres av hatcheriet, men krever larva - som igjen spawner i hatcheriet.

 

Queen - Denne lages i hatcheriet, men krever ikke larva. Queenen bruker du til å spawne mer larva. Den er relativt kraftig, og har anti air, noe som er kjekt for å snipe overlords i starten av et game (dersom du blir scoutet), og for å hjelpe til å defende early attacks. Brukes også til å spre creep med creep tumors. Note: Når du har lagt ut en creep tumor (som sprer creep), kan den igjen dupliseres til enda en, som igjen kan dupliseres.

 

Extractor - Samme som assimilator og refinery. For å kunne mine gas.

 

Spawning pool - Første productionbygningen til zerg. Denne lar deg spawne zerglings i hatcheriet. Zerglings er små, raske (kan bli veldig raske, dersom du oppgraderer speed i spawning poolet). Zerglings kan sammenlignes med marines og zealots, altså et t1 unit. De er, dog, svært dårlige mot zealots. Zergling er melee.

 

Roach warren - Også en production bygning. Denne krever spawning pool for å lages. Den lar deg produsere roaches i hatcheriet ditt. Roach warren kan også sammenlignes med gateway og barracks units. De ligner med på marauders og stalkers, enn marines og zealots. De er ranged. Speed og burrow health regen kan oppgraderes i roach warren. Anbefaler å skaffe speed om du skal ha mange roaches.

 

Baneling nest - lar deg produsere banelings. Banelings er som selvmordsbombere. For å få banelings, må du først lage zerglings, for så å gjøre de om til banelings. Banelings er SVÆRT effektivt mot light units. Om motstanderen din rusher deg med marines, er banelings er veldig godt valg. Banelings kan også brukes til å "baneling buste" motstanderen. Det vil si at du lager banelings, og sprenger inngangen til motstanderen, dersom han har blokkert, slik at du enkelt kan komme inn med andre units. Baneling speed kan oppgraderes i baneling nestet - men det krever lair.

 

Lair - Lair er oppgraderingen til hatchery. Hovedbasen til zerg har 3 stadier. Hatchery, lair og hive (kommer til hive etterpå). Disse tre stadiene kan sammenlignes med terran og protoss bygninger. For at en terran skal kunne lage siegetanks, må han ha både barracks, og et factory. For at en protoss skal kunne lage robotics facility, må han først ha gateway og cyber core. Lair fungerer på samme måte. Det er en "ekstrabygning" som trengs for å kunne få units av høyere kvalitet. Når du har lair, åpner en del muligheter seg:

 

Spire - Dette er som starport, eller stargate. Lar deg bygge air units. Zerg har 3 air units: Mutalisker, Corruptors og Brood lords. Når du har lair, kan du lage mutas og corruptors. Mutas kan angripe både air og ground, og er svært effektive til å gjøre småskade på motstanderen. Drepe workers, snipe pylons, production bygninger osv. Corruptors er et air-to-air unit, so mer svært kraftig. Har motstanderen battlecruisers eller carriers, er corruptors helt klart valget ditt.

 

Hydralisk den - Lar deg produsere hydralisker. De kan minne litt om roaches. Disse tåler derimot litt mindre enn en roach, og er en smule tregere off-creep. De har fordelen av å ha en veldig høy DPS (damage per second), og muligheten til å angripe air. Hydras er en veldig god kombinasjon sammen med roaches, og gjerne infestors - som jeg kommer til nå.

 

Infestation pit - Lar deg bygge infestors. Infestors er en ganske spesiel unit. Den har ikke noe vanlig attacks. Den har derimot 3 abilities. Kan minne om high templars. Den ene er å spawne infested terran. Dette er rett og slett bare trege marines. Også har den fungal growth. Dette er grunnen til at folk skaffer infestors (som regel). Dette er en ability som lar deg "roote" fienden, så h*n ikke kan bevege seg. Dette er svært effektivt mot raske units, som for eksempel mutaslisker. Dealer også damage. Den tredde abilitien er neural parasite. Lar deg ta kontrol over andre units. Kan brukes for å ta kontrol over siegetanks, colossi, mothership (lol), thors osv. Kan være kjekt noen ganger.

 

For å lage fler units enn det, trenger du:

 

Hive - Hive er det tredde stadiet av hatcheriet. Når du har hive, har du tilgang til alle production bygninger. Med hive har du muligheten til å kunne oppgradere spiret ditt, så du kan lage broodlords (som morphes inn fra corruptors - samme greia som med banelings). Du kan også få en veldig kraftig melee unit:

 

Ultralisk den - Ultralisker er zerg sin kraftigste ground unit. Den har mye armor, og har +dmg mot armored units. Derfor svært effektiv mot f.eks. thors, siegetanks, osv. Er også ganske god mot marines, mtp cleave damage. Svak mot units som immortals og marauders.

 

Det var vel alle unitene, så vidt jeg vet.

 

Ellers har zerg:

 

Spine crawlers - dette er static melee defense. Litt som photon cannon, men angriper kun ground. Veldig effektivt om du har få units, og trenger å få opp noe defense (early to midgame).

 

Spore crawlers - Samme greia som spine crawlers, men går på air. Detecer også invisibility.

 

Overseers - En oppgradering av overlords, som kan skaffes etter lair. Disse er som observers og ravens. LAr deg spotte usynlige units.

 

Evolution chamber - Funker likt som engineering bay og forge. Upgrades til ground units (updragene til air, finner du i spire).

 

--

 

Kanskje mye å huske, men der har du iallefall alle bygningene og unitene til zerg.

 

Som du kanskje skjønner, har zerg muligheten til å kunne endre tech fort. Dette kan ofte være en fordel, og du kan ved hjelp av dette ofte "styre" hvilke units motstanderen dun skal lage. La oss si det er lategame, og du har mange roaches og hydras - da kan du gå for brood lords. Da vil han være nødt til å gå anti-air. Gjerne vikings (dersom terran). Fordi du VET han er nødt til å gjøre det for å vinne, kan du da igjen switche over til f.eks. hydras og ultras, som coutnrer vikings veldig hardt (ultras gjør ikke, men det beskytter hydras, og funker mot det meste av ground - dessuten veldig effektivt mot thors, dersom motstanderen går thors for å coutnre brood lords).

 

Ting som kan være verd å merke seg når du spiller zerg:

 

Fordi du trenger larva for å lage units, lønner det seg å ha fler hatcheries. Det er derfor en fordel å lage en ekstra base tidlig i gamet. Personlig pleier jeg å alltid ha base #2 på vei etter mindre enn 5 minutter inn i gamet. Gjerne før. Dette gir deg både en bedre økonomi, og mer larva. Du må bare være forsiktig, og ikke gå for mange units - eller for mange drones. Dette er kanskje noe av det vanskeligste som zerg. Å finne en god balanse mellom hvor mye av larvaen du bruker på drones, og hvor mye du bruker på units. For mye av det ene er ikke sunt.

 

Husk å spre creep! Veldig viktig. Units beveger seg raskere på creep, og du vil derfor automatisk ha en fordel av å sloss på creep.

 

Lag zerglings. Zerglings er veldig nyttig. Selv i lategame. Hvorfor? Fordi de lar deg ha oversikt over kartet, grunnet deres movement speed. Du kan sende lings til naga towers, til expansions, og utenfor basen hans. Da vet du når han kommer for å angripe, når han prøver å ta nye baser osv. Tidlig i gamet kan du suicide 1-2 lings noen ganger, bare for å løpe rundt i basen og se hva han driver med.

 

Ellers? Tja. Lykke til!

 

(Jeg gamer zerg selv, og kan legge opp link til stream når jeg spiller, dersom du ønsker å se på for å lære litt. Spiller for det meste mot folk i diamond med ~2100-2300 rating, og har omlag det samme i 2v2 med kompisen min. Vi er begge zerg).

 

PS: IKKE 6POOL! Selv om det funker i bronze league, blir du ikke en bedre spiller av det. Prøv heller å lær deg rasen, dersom du skal spille zerg.

 

Helt til slutt noen standard buildorders du kan bruke:

 

Fast lingspeed (kanskje den mest standard 1-base openeren):

- Drone frem til 9 supply.

- På 9 supply lager du en overlord.

- Drone til 13 supply

- Lag en extractor.

- Nå skal du ha 12 supply, drone til du har 14.

- Lag spawning pool når du har 200 minerals, og 14 supply. Ikke bruk larva før du har startet å produsere spawning poolet.

- Nå skal du ha 13 supply. Drone til 16 supply. (Husk å plasser 3 workes på gas, med en gang den er ferdig).

- Lag en overlord når du har 16 supply.

- Forsett droningen til spawning poolet er oppe.

- Spar minerals til spawning poolet er oppe. Når det er oppe, bør du ha omlag 250 minerals og 100 gas. Lag en queen og research zergling speed i spawning poolet ditt.

- Herifra er det litt opp til deg hvor mange lings du ønsker. Vanligvis pleier jeg å lage mellom 2-4 lings (zerglings kommer 2 og 2, med 2-4 mener jeg altså at jeg lager 1-2 par med lings).

- Expand når du er på omlag 22-24 supply.

 

--

Fast expand:

- Drone til 9 supply.

- Lag overlord.

- Drone til 14 supply. Etter det: STOP DRONING.

- Waypoint den 14. workeren til expansionen din.

- Når workeren er på expanden din, skal du ha omlag 300 minerals. - - Lag et hatchery.

- Spar 200 minerals til for pool. Du kan dytte inn en worker mellom hatcheriet og pool, dersom du føler det er trygt.

- Etter pool, lag gas med en gang.

- Fortsett å drone til du har 16 supply.

- Overlord på 16.

- Queen når pool er oppe.

- Queen når second base er oppe. (første 25 energy på denne bruker jeg som regel på en creep tumor, og ikke på larva. Rett og slett fordi man ikke har nok mineraler til å utnytte 2 injections så tidlig). Creep er derfor mer effektivt)

- Fortsett med droningen, og lag 2-4 lings.

- Etter dette er det frittfrem. Om du vil gå banelings, roaches, fast mutas eller whatever. Bare sørg for at du har nok workers, men samtidig reasonable amount of units.

 

Tips:

3 workers pr gas (det vet du nok fra før av). Det kan sjekkes ved å trykke på extractoren.

~20 drones på minerals pr expansion. Har du fler en dette i mainen, migrate de til en base som har færre. Da optimaliserer du mingen din mer.

 

Dette ble et langt innlegg.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sant nok at alle raser må være likk reaktive, men Zerg er ikke dette bare sant, men et must.

 

Siden Zerg har Larvae så er det et par ting du må passe på angående larvae er at du må enten produsere workers, supply eller units. Så om du lager en haug med drones på feil tid så er du i en stor ulempe, mens hvis du scouter et innkommende angrep så er Zerg den eneste rasen som kan lage en hær som counterer en innkommende arme.

 

Det med at zerg er raske til tech-switch er mest pga deres mulighet til å lage mange av den uniten på en gang, noe som protoss klarer med Warp-tech, men de er begrenset til low-mid tech på det feltet ( High/Dark temps ), Så om en stygg terran lager en marine ball så kan du poppe opp 3 infestors og en haug med lings og så hvordan det går... ingenting er som fungal på en stimma Bio-ball ^^

 

Forresten Nydus worms er alt for lite brukt, om du har alle expansions koblet til et nydus nettverk så skal det veldig mye til for å miste noen av dem.

 

Også, Zerg som eneste rase som har "300-food" Assaults ^^ som vil si at du sparer opp larvae etter 200/200 food, og i det du angriper så lager du units etterhvert som du mister dem og setter rally midt i fighten skal mye til for å overleve noe slikt om du ikke har 200/200 selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...