Gå til innhold

SC 2:Zerg, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja.. kan vel diskuteres.

La oss se...

Krav for high templar:

Gateway, cybernetics, twilight council, templar archives (og for at de skal være brukbare til noe som helst trenger du storm upgrade, og helst også amulet..)

 

Krav for mothership:

Gateway, cybernetics, stargate, fleet beacon.

 

Begge krever altså 4 bygninger, men high templar krever også upgrades for å bli brukbare...

Lenke til kommentar

Tror mothership er høyere? <.<

Det er sant at mothership er high tech, men ikke høyest.

 

jeg ville heller sett på tid og kostnad da, (kostnad for techen ikke uniten)

 

utifra dette er mothership litt høyere, den høyeste techen i spillet tho er nok broodlords

Tech defineres utifra tech bygninger og upgrades. La oss se på tech building og upgrade time (tar med corruptor, ettersom i dette unntaket denne uniten fungerer som tech):

 

Brood lord: 65+80+100+34= 279.

 

Mothership: 65+50+60+60= 235.

 

High Templar 65+50+50+50+110+110= 435.

Endret av Pingas
Lenke til kommentar

du trenger IKKE 2 upgrades for HT's min venn,

broodlord= spanwning pool, tech til tier 2, så må du ha 2 bygninger (spire OG infestation pit) så teche til tier 3 main, så må du teche opp spiren til greater, litt kvikk regning vil fortelle deg at dette er høyere tech enn

 

 

gateway(1)->cyber(2)->twillight(3)->archives(4)

spaningpool(1)->tier 2 main(2)->spire(3)--infestation(3,5)->hive(4,5)->greater spire(5,5)

i og med at du kan ta inn hts før upgrade vil jeg bare gi 0,5 points for storm upgrade ergo 4,5 mot 5,5

Lenke til kommentar

Hmmmm tror fortsatt det tar lengre tid for en zerg (og er dyrere) å teche til broodlords enn storm HT's (jeg regner selvfølgelig med at taperen bruker chronoboost, aldri sett noen som ikke gjør det)

 

(vist du skal regne over det, husk å regne med drone kostnad som går inn i infestation, spire, spaningpool, det blir 150 minerals xtra det)

 

edit: og ja, jeg mener selvfølgelig du skal ha storm, men amulet er noe du ikke trenger for å få effektive ht's, du kan tross alt warpe de inn mens du researcher storm. (blir du angreper før storm blit ferdig, er de jo likevel effektive siden du iløpet at mer eller mindre ingen tid kan gjør dem til archons (for ikke å glemme at du FØRST kan feed-backe eventuelle infestors/overseers med energy(men det siste poenget her gjelder vel egentlig broodlords og, men de tar mye lengre tid å morphe)

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nettopp skaffet meg spillet, og valget har da valgt på Zerg. Joa, jeg er klar over at dette kanskje ikke er den mest nybegynnervennlige rasen. Men det får så være, det er Zerg som appellerer til meg.

 

Så, jeg er ute etter et par tips. Det har seg sånn at jeg sliter litt med å komme igang. Jeg har spilt en del kamper og ligger på en 50/50 ratio til nå, men winsa mine kommer som regel av 7roach rush. Hvis jeg klarer å hamre igjennom wall-offen vinner jeg som regel. Ser jeg at det er slakt, trekker jeg tilbake da jeg føler meg tvunget til en expansion da motstanderern burer seg inne ni av ti ganger, og masser whatever som er sterkt som f*en (thors/colossus ...+++).

 

Det jeg sliter med er å kontrollere flere enn to baser godt nok. Jeg prøver selvsagt å injecte så ofte jeg kan og bygger en så stor hær som mulig - vanligvis prøver jeg å scoute hva de bygger og følger helpen ingame (strong/weak against etc). Jeg kommer som regel ganske høyt opp i supply og passer på at han ikke ekspanderer selv, men det som alltid skjer er at jeg ikke har nubbesjanse å få ned hele hæren hans. Han slakter meg, main og alt av bygninger og gg.

 

Så, hva foreslår dere? Bør jeg holde meg til en base til jeg klarer å håndtere en base eller er det bare å fortsette å hamre inn exp. builds til det sitter?

 

(Jeg kan sikkert fortsette å opprettholde en 50/50 ratio med 7RR, men jeg føler at jeg etter 50 games ikke har lært en dritt. Vil heller bli god enn å cheese meg opp i ladder.)

 

mvh

Trash

Endret av Trashyman
Lenke til kommentar

Ifølge liquipedia er dette ikke en all-in. Jeg har hvertfall nok av mineraler og kun et par drones i minus for en expansion (dette er som regel i balanse i det jeg finner ut om rushet fungerer).

 

Hvis protoss viser seg å hamre colossus, prøver å kjøre så mange corruptors jeg har gas til - mens jeg også har et par roaches igjen + hydras. Dette klarer jeg lettere enn når for eksempel terran burer seg inne og lager thors. Da prøver jeg å holde en god bunsj med speedlings og hydras/muta (banelings hvis han har marines).Da er det fullstendig slakt. Jeg tror ikke jeg har vunnet et game mot terran hvis rushet mitt ikke fungerer.

 

Hvis protoss burer seg inne for å masse stalkers vinner jeg ikke. Aldri. Uansett hvor mange roaches, hydras og speedlings jeg har.

 

Problemet er alltid det samme. De burer seg fullstendig inne, slik at jeg ikke har nubbesjanse til å komme inn, helt til de selv velger å komme ut med en latterlig hær.

 

Har møtt zergs tre ganger, og da har det som regel gått greit med roaches + speedlings.

Endret av Trashyman
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Hva med å kjøre på med litt upgrades? Du har helt sikkert også problemer med å bruke opp gassen og mineralene, så upgrades er et fint sted å investere dem.

Lenke til kommentar

Takker selvsagt for tips, men det jeg strever mest med er å holde flere hatch. Jeg har rett og slett svak macro når det dukker opp flere baser. Så jeg lurer egentlig på om det er verdt å fortsette med expansions. Er det best å holde seg til en base og fokusere på det til jeg får kontroll på macro, for å så utvide med ett hatch og ett hatch? Eller er det et must å kjøre expansions når motstanderen burer seg inne og masser units?

 

Jeg skulle kanskje formulert problemstillingen litt bedre, da det har blitt litt mye spesifikt build-prat, noe jeg føler er enkelt å rette på, i motsetning til god macro.

Endret av Trashyman
Lenke til kommentar

Så, hva foreslår dere? Bør jeg holde meg til en base til jeg klarer å håndtere en base eller er det bare å fortsette å hamre inn exp. builds til det sitter?

 

(Jeg kan sikkert fortsette å opprettholde en 50/50 ratio med 7RR, men jeg føler at jeg etter 50 games ikke har lært en dritt. Vil heller bli god enn å cheese meg opp i ladder.)

 

mvh

Trash

Jeg regner med macro-problemet oppstår etterhvert? (etter som dette er ganske normalt for zergs, etter hvert som ressursene av 2-baser med en del drones flommer inn, blir macro ekstremt hardt sammenlignet med de andre racene, mitt beste tips til deg er:

 

Ikke gi opp, fortsett med dette, om du går for cheesy 7-roach push som hoved-strategi ender du som nok en gold-camper som aldri kommer deg over det nivået

Ta heller å plant 1 extra hatchery i basen din ganske tidlig (rett ved sidna det andre hatcheriet, (men ikke bygg xtra queen) dermed går all xtra energi du får til overs til dette hatcheriet, en enkel måte å få opp din macro-effektivitet, etter hvert når du har spilt en del kan du eliminere dette(noen uker fra nå)

Jeg vil også anbefale å alltid prøve å potensielt spille macro-games (prøvd å kom deg på 3-base hvertfall), dette blir ultimat den mest effektive måten å spille zerg på, men det vil og være den beste måten å trene på (ettersom 3-base zerg, kreven veldig mye apm å spille), her vil du mest sannsynelig stokke opp mye ressurser vist du droner opp bra, derfor kan du gjerne bruke tipset jeg da deg i begynnelsen (nemlig bygg flere hatcheries på samme base, som et støtte-hjul for spillingen din)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...