Gå til innhold

1 - Ett - spørsmål til kristne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan jo tenkes at Gud er allmektig, men veldig, veldig dum, og slem. Han skapte kanskje verden kun for å plage oss, eller uten tanke på opprør fra sine underordnete.

Noe ala The Sims altså? Tja, kanskje?

 

Bortsett fra at programmet heter "The real sims with living creatures, great wars and countless disasters!" og spilles av en snørrete ufyselig og stupid gud på tretten år full av goddommelige hormoner... he he.

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det kan jo tenkes at Gud er allmektig, men veldig, veldig dum, og slem. Han skapte kanskje verden kun for å plage oss, eller uten tanke på opprør fra sine underordnete.

 

...

 

Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne,

og døden skal ikke være mer,

heller ikke sorg eller skrik eller smerte.

For det som en gang var, er borte.»

(Åpenbaringen 21:4)

 

...

 

Hvis du ser på dette som dumt og slemt, så for all del. Samtidig så er det ingen som bestemmer hva du skal tro og mene... er HELT OPP TIL DEG om du ønsker å leve under slike forhold eller ikke. :hmm:

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Det kan jo tenkes at Gud er allmektig, men veldig, veldig dum, og slem. Han skapte kanskje verden kun for å plage oss, eller uten tanke på opprør fra sine underordnete.

I tillegg til det WINWIN så godt sier her, kan jeg også legge inn litt mer angående hvem som styrer denne verden.

 

Ifølge Bibelen er det ikke Gud som styrer denne verden. Han blir beskrevet som kjærlig, god, rettferdig, barmhjertig, og så videre. Ville verden sett slik ut som i dag hvis Gud virkelig var det og styrte? Nei! På ingen måte. Derfor er det logisk å trekke den slutning at det noen andre som er opphavet til verdenssituasjonene og skylden for at verden i dag er et grusomt sted: «Hele verden ligger i den ondes makt.» (1 Joh 5: 19)

 

Hvem er «den ondes makt»? Tror man på det bibelske budskap, tror man også på at det fant sted et opprør i himmelen, der noen satt seg i opposisjon til Guds rettferdige styre. Disse var motsetninger til kjærligheten. Hvem tror du dette er? :)

 

Dette er det bibelske svaret på hvorfor det er så mye grusomt i verden. Men blant annet Åpenbaringsboken, som WINWIN henviste til, viser at Gud vil ta tilbake makten.

Lenke til kommentar

Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne,

og døden skal ikke være mer,

heller ikke sorg eller skrik eller smerte.

For det som en gang var, er borte.»

(Åpenbaringen 21:4)

 

// WINWIN

 

Er det da han sletter save'n det da eller? :) Og isteden for å begynne med 8 stykk etter en gedigen flom starter han heller et nytt spill....? Og tar ingen figurer fra det gamle spillet over i det nye, forhåpentligvis... Da får vi bare ønske ham lykke til med de nye simmene og håpe at han ikke kjeder ræva av seg i de neste 13,7 milliarder år, den tiden det toik for oss å evolvere oss smarte nok til å kunne tro på fyren... (Om det er så smart da, vel og merke...)

Lenke til kommentar

Hei dere bibelfolk! Nå er det på tide å kjøre bibelen oppi ræven din og la sekularisering få overta livet ditt.

 

Det er fornuften som taler og ikke religion i mine øyne! Jeg er sterkt preget av sekularisering.

Du høres veldig fornuftig ut.

Er faktisk ikke noe verre han enn all den bibel salaten du slenger rund deg med, så ro deg ned...

Lenke til kommentar

Hei dere bibelfolk! Nå er det på tide å kjøre bibelen oppi ræven din og la sekularisering få overta livet ditt.

 

Det er fornuften som taler og ikke religion i mine øyne! Jeg er sterkt preget av sekularisering.

Du høres veldig fornuftig ut.

Er faktisk ikke noe verre han enn all den bibel salaten du slenger rund deg med, så ro deg ned...

 

+1 for innlegg.

+1 for avatar.

Lenke til kommentar

Det kan jo tenkes at Gud er allmektig, men veldig, veldig dum, og slem. Han skapte kanskje verden kun for å plage oss, eller uten tanke på opprør fra sine underordnete.

-snip-

 

 Derfor er det logisk å trekke den slutning at det noen andre som er opphavet til verdenssituasjonene og skylden for at verden i dag er et grusomt sted: «Hele verden ligger i den ondes makt.» (1 Joh 5:  19)

 

 

-snip-

 

 

Henvisning til "logiske slutninger" og bruk av bibelen i samme setning does not compute.  Du får velge mellom å trekke logiske slutninger, eller å henvise til bibelen.

Lenke til kommentar

Er mye mer logisk at han IKKE finnes, enn at han gjør. Jeg tror på noe utenomgjordisk (aliens), men ikke noen tullete gud.

 

Men, hele greia går jo ut på å tro. Noe jeg ikke gjør. Så ser ikke helt hvorfor flere kristne angreper med "bevis at ateisme er riktig", da de for faen ikke kan bevise med motsatte heller. Selvom det de vil ha er bevis på tro, noe som er enda mer idiotisk. Og de ler fordi det ikke kan bevises, aka de har "rett". Noe som er feil.

 

Med de, mener jeg tullingen "shockofgod", som jeg for mer og mer lyst til å henge i hver video jeg ser.

Lenke til kommentar

Henvisning til "logiske slutninger" og bruk av bibelen i samme setning does not compute.  Du får velge mellom å trekke logiske slutninger, eller å henvise til bibelen.

Vel. Nå man snakker om kristendommen og Bibelen er det virkelig logisk å bruke den når det er relevant for spørsmålet.

Joda, logisk å bruke bibelen i diskusjon om kristendommen, men ikke å si at det er logikk i den.  Bibelen brukes jo stort sett for å unngå å tenke selv og kunne dra logiske slutninger selv.

 

 

 

Lenke til kommentar

Joda, logisk å bruke bibelen i diskusjon om kristendommen, men ikke å si at det er logikk i den.  Bibelen brukes jo stort sett for å unngå å tenke selv og kunne dra logiske slutninger selv.

Men det er vel bare dine oppfatninger, er det ikke? Du drar alle over én kam her, og stiller deg derfor inkompetent i å hevde ad populum at det bibelske budskap er ulogisk. Blir som å si; «dette tror jeg ikke på, ergo det er ulogisk».

 

Jeg antar at du stiller deg kritisk til de trossamfunnene som hevder de er kristne, og drar deretter beslutningen om at det er Bibelen som er ulogisk. Er du virkelig sikker i din sak? I tillegg tilføyde jeg bastant at jeg besvarte påstandene ut i fra det bibelske synspunkt, kontra dine oppfatninger om at den er ulogisk i seg selv.

Lenke til kommentar

Joda, logisk å bruke bibelen i diskusjon om kristendommen, men ikke å si at det er logikk i den.  Bibelen brukes jo stort sett for å unngå å tenke selv og kunne dra logiske slutninger selv.

Men det er vel bare dine oppfatninger, er det ikke? Du drar alle over én kam her, og stiller deg derfor inkompetent i å hevde ad populum at det bibelske budskap er ulogisk. Blir som å si; «dette tror jeg ikke på, ergo det er ulogisk».

 

Jeg antar at du stiller deg kritisk til de trossamfunnene som hevder de er kristne, og drar deretter beslutningen om at det er Bibelen som er ulogisk. Er du virkelig sikker i din sak? I tillegg tilføyde jeg bastant at jeg besvarte påstandene ut i fra det bibelske synspunkt, kontra dine oppfatninger om at den er ulogisk i seg selv.

 

Jeg er ikke sikker i min sak i at jeg vet hvordan verden er, men jeg er sikker i min sak i at bibelen/koranen/xxxx ikke er en faktabok, der du kan ta ut sitater og dra konklusjoner ut fra logisk tankegang.

 

 

For å dra logiske slutninger må man ha grunnlag i virkeligheten, ikke grunnlag fra en bok med påstander.

 

Jeg tror/vet at det er mye der ute menneskeheten ikke vet, og kanskje aldri kommer til å finne ut om verden. Men å bruke en bok som ikke er tilført NOE ny kunnskap de siste 1500-2000 årene, det er IKKE logisk.

 

 

Lenke til kommentar

Hva mener du Bibelen er da? En naturfagsbok? Vitenskapsbok? :dontgetit: Virker nesten sånn…

 

Bøkene tar på ingen måte grunnlag i å lære om hverken naturfag, biologi, vitenskap og så videre, som basis. Dog finner man alle de nevnte, pluss fler, relevante beskrivelser for hver sin sak. (Lærer om for eksempel at jorden er rund og henger på intet, hvordan trekkfuglene opererer, og så videre…)

 

Jeg kan si meg enig i at Bibelen ikke er en faktabok på det grunnlaget du hevder. GT og NT tar for seg to vidt forskjellige temaer, der GT handlet om både historie og lover, hvordan mennesker oppførte seg, hvordan Gud handlet med menneskene, og mye, mye mer. NT tar hovedsaklig for seg Jesus og de første kristne, samt profetier om fremtiden.

 

På dette grunnlaget kan jeg relativt sikkert stadfeste at det blir feil på det universelle grunnlag å hevde at Bibelen er ulogisk.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Hva mener du Bibelen er da? En naturfagsbok? Vitenskapsbok?  :dontgetit: Virker nesten sånn…

 

Bøkene tar på ingen måte grunnlag i å lære om hverken naturfag, biologi, vitenskap og så videre, som basis. Dog finner man alle de nevnte, pluss fler, relevante beskrivelser for hver sin sak. (Lærer om for eksempel at jorden er rund og henger på intet, hvordan trekkfuglene opererer, og så videre…)

 

Jeg kan si meg enig i at Bibelen ikke er en faktabok på det grunnlaget du hevder. GT og NT tar for seg to vidt forskjellige temaer, der GT handlet om både historie og lover, hvordan mennesker oppførte seg, hvordan Gud handlet med menneskene, og mye, mye mer. NT tar hovedsaklig for seg Jesus og de første kristne, samt profetier om fremtiden.

 

På dette grunnlaget kan jeg relativt sikkert stadfeste at det blir feil på det universelle grunnlag å hevde at Bibelen er ulogisk.

 

Nei, jeg ser jo ikke på den som noe annet enn en eventyrbok med noen fine leveregler og moral som gjør verden til et bedre sted på noen områder, og helt på jordet og ødeleggende på andre områder. Hvor mange har blitt drept pga religion?

 

Er ganske overrasket over hvor mange som tror, med så få beviser, og så liten evne til å tenke selv.  (Men det er vel det som er definert som "tro")

 

Det er derfor jeg blir litt provosert når det trekkes inn "logikk" i samme åndedrag som henvisning til bibelen.  Hele bibelen er jo basert på at man ikke trenger å dra egne slutninger, men heller få "fakta" fra en gammel bok.

 

For meg så er troen for de som har det bedre når de slipper å tenke selv, og bekymre seg over dem store ukjente verden. Mye mer behagelig å ha fasiten i bibelen.  For oss andre, som ikke har stagnert for 2000 år siden, bruker energi på fakta som kan underbygges.  Ergo, logisk tenkning, utforskning av verden og vitenskap.

 

Kan godt være at det er en ukjent energi der ute som noen har tolket som et "tegn fra gud", men at eventyret fra GT/NT er en nøyaktig beskrivelse av dette er ganske så usannsynlig.

 

  

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...