Gå til innhold

Tollpost slår Posten langt ned i støvlene!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har den siste tiden brukt Tollpost til frakt av pakker fra blant annet komplett. De er billigere og bruker 25 timer på pakker der posten bruker 5-6 dager.

 

Nå bruker jeg kun Tollpost, aldr mer posten! (Posten har forøvrig også rotet vekk pakker)

 

Noen flere som har erfaringer med dem?

Endret av Wasters
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestillt mye fra komplett med leveranse som pakke via Posten. Bestilt dag 1 før kl 10:00 og hentet på Postkontoret neste morgen straks de åpnet (hentevarsel på SMS).

 

hmm, selv om pakken har kommet på postkontoret så får jeg ikke noen sms før etter kl.18. Av en eller annen grunn blir endringen i status ikke registrert før da. Har før kommet med kollinr da jeg har vært rimelig sikker på at den lå der men den ble ikke funnet etter litt leting.. Fikk sms senere på dagen i 18 tia om at den var ankommet..

Endret av traveler5843
Lenke til kommentar

Jeg har benyttet meg en del av begge da jeg syntest Tollpost var en god del billigere, veldig greit at posten får litt konkurranse. Når det kommer til leveringtid så har jeg erfart at dem leverer like raskt, men tollpost er raskere å sende ut beskjed. Mitt postkontor tar bare imot pakke 1 gang om dagen, dvs ofte kommer pakken på hovedpostkontet på formiddagen men blir ikke sendt til postkontoret før neste dag. Med tollpost blir pakken nesten alltid levert til utleveringstedet(Mypack) når den ankommer og jeg får meldig. Sist gang fikk jeg meldig klokken 10på kvelden at pakken var kommet på min lokale rimi butikk som var åpen til 11 :p

Lenke til kommentar

Hvilken ekspeditør som er raskest/best avhenger kraftig av hvor man bor.

 

Her eg bor så kjører DHL/tollpost ut pakker kun 2-3 ganger i uken, og da kan en pakke fort bli 2-3 dager forsinket bare pga det. Mens posten kjører ut hver dag.

 

Så DHL kan fint klare å få pakker osv raskest ut til distribusjonssentralen, men den kommer ikke videre like kjapt.

Lenke til kommentar

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. i retningslinjene.

 

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo legge til at jeg venter på varer fra tollpost som jeg bestilte på forrige mandag som skal til jobben. Vi har purra siden mandag og de beklager så mye og sier den skal komme på ettermidagen, nå er det onsdag og den er fortsatt ikke her... :/ Så dette er vel tilfeldighet at noe går feil men er utrolig kjipt etter som det er meg som får skylden for at varene ikke har kommet selvfølgelig i følge kunden :p

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvor en bor. Jeg bor i nærheten av Kristiansund og når jeg kjøper for MPX/Komplett så tar det 3 dager før pakken kommer fra Posten. Med Tollpost så henter de pakken hos nettbutikken ca kl 16, den er her oppe før kl 11 neste morgen. Tar altså rundt et halvt døgn, og i tillegg er det jo vel 40 kr billigere. Fantastisk! Det har blitt mye artigere å handle på nett etter at jeg ble kvitt frustrasjonen med postens frakttider.

Lenke til kommentar

Her jeg bor har jeg alltid brukt posten, og fra komplett, som brev.. og jeg bestiller tidlig på dagen, så ligger det som regel i postkassa dagen etter :)

Pakker tar som regel 1-2 dager lengre tid.

 

 

Men blei temmelig imponert over DHL for ei stund siden.

Bestilte ei pakke fra USA.. bestilte vel på en søndag om jeg ikke husker feil.. fikk telefon på onsdag, og da lurte sjåføren på om jeg kunne møte han på nærmeste bensinstasjon, siden han hadde litt dårlig tid..

Så.. 3 dagers leveringstid fra USA, er ikke værst ;) med tanke på at det tar omtrent samma tida å få ei pakke sendt fra f.eks komplett med posten.

Lenke til kommentar

Her jeg bor har jeg alltid brukt posten, og fra komplett, som brev.. og jeg bestiller tidlig på dagen, så ligger det som regel i postkassa dagen etter :)

Pakker tar som regel 1-2 dager lengre tid.

 

 

Men blei temmelig imponert over DHL for ei stund siden.

Bestilte ei pakke fra USA.. bestilte vel på en søndag om jeg ikke husker feil.. fikk telefon på onsdag, og da lurte sjåføren på om jeg kunne møte han på nærmeste bensinstasjon, siden han hadde litt dårlig tid..

Så.. 3 dagers leveringstid fra USA, er ikke værst ;) med tanke på at det tar omtrent samma tida å få ei pakke sendt fra f.eks komplett med posten.

 

Tja, fikke en pakke sendt som DHL ekspress fra Taiwan for 3-4 år siden, da ble jeg imponert. Sendt ca midt på dagen Fra taiwan, jeg hadde den på formiddagen under 2 dager etter den var sendt. Da hadde pakken gått Taiwan --> hong kong --> nederland --> Danmark --> Stavanger --> utlevert til meg :)

 

Til større byer er Tollpost raskere.

Til utkantstrøk er oftest posten raskere, men kommer ann på hvor i landet man bor.

 

Edit:

Får en pakke med tollpost snart (trodde jeg) men når jeg går inn og sporer den kommer dette opp:

 

Sendingsnummer: xxxxxxxxxxxxx

1 av 1 kolli Inn på terminal. OSLO 2010-07-28 15:05

 

1 av 1 kolli Sortert til port på terminal OSLO 2010-07-28 15:06

 

Avsenders referanse:

Avsender: FURUSET DISTRIBUSJON AS

PROFESSOR BIRKELANDS VEI 26B

NO 1081 OSLO

 

MyPack utleveringssted: POSTEN NORGE-UNDERLEVERANDØR

VIDERESENDT MED POSTEN NORGE

NO 0668 OSLO

Mottaker: xxxxxxxx

 

4xxx STAVANGER

Produkt: MyPack

Varestrøm: Samlast

 

Så det virker som Tollpost har hentet inn pakken, men så valgt å videresende pakken med posten i stedet for å frakte den selv.... det var en ny vri!

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

En kort stund syntes jeg tollpost var suverent fordi da kunne jeg hente på Rimi med langåpent. Nå er postkontoret byttet ut med post i butikk, så nå er det langåpent der og. Min siste innenlandspakke kom frem 18-tiden dagen etter at den var sendt - da kunne jeg ha hentet samme kveld hvis jeg hadde husket å sjekke sporingen.

 

Jeg er ikke sikker, men jeg tror det kan ha noe å si for frakttiden hvor godt timet avsender er mot leverandøren. Jeg har inntrykk av at i hvert fall for postens del går mesteparten av frakten mellom landsdeler om natten. Så da må pakken leveres inn tidlig nok til å nå frem til en sentral omlastingssentral samme dag.

 

Og om frakttid er viktig er det verdt å huske at billige frakt-løsninger sjelden har gode garantier for tid. Skal du være sikker på å få pakken fort må du betale ekstra for ekspress-frakt.

 

Så.. 3 dagers leveringstid fra USA, er ikke værst ;) med tanke på at det tar omtrent samma tida å få ei pakke sendt fra f.eks komplett med posten.

 

Ser deg og høyner med 36 timer fra California. :) Jeg la inn bestillingen onsdag kveld, varene ble pakket og sendt natt til torsdag norsk tid, og jeg fikk pakken utlevert fredag. (Og det var ikke dyr ekspress-frakt heller.)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Om eg bestiller frå Komplett ein kveld, og dei får sendt den på dagtid dagen etter, får eg den utlevert i Bergen dagen etter det igjen. Posten brukar ein dag ekstra, det virkar som sporingssystemet har ein kvote på maks ei oppdatering i døgnet per sending.

 

Det virkar som Tollpost har spart inn på logistikk på utleveringspunkta. Posten er i ein heilt annan liga når det gjeld utlevering på utleveringsstaden.

 

Posten (me kallar han/ho bak disken for Y):

 

Meg: Hei, eg skal hente ei pakke (viser hentelapp, oppgjev hentekode, eller gjev sporingsnummer).

 

(Om eg kun har oppgitt hentekode eller sporingsnummer (altså ikkje vist noko dokument:

Y: Kven er pakka sendt til?

Meg: X X.)

 

Y: OK, *taptaptap* på tastaturet, mumle "hylle X", gå ut, kjem tilbake med pakka.

Y: Signer her, takk.

*signere*

Meg: Takk, ha det.

 

 

Tollpost (Rimi-butikk, me kallar personen i hentedisken eg møter for Y)

 

Første akt:

Meg: Hei, eg skal hente ei pakke (viser utskrift frå Tollpost, som viser alle kollinummer og at sendinga har status "klar for utlevering").

Y: OK, kva var navnet? (ignorerar lappen)

Meg: X X.

Y: OK, *gå og finne pakke* (ignorerar framleis lappen)

 

Ca. 1 minutt seinare:

Y: Kven var den frå?

Meg: Komplett.

Y: OK. *leite vidare*

 

Ca. 1 minutt seinare:

Y: Kom den i dag?

Meg: Ja. (det sto på nevnte lapp, eg gjettar jo ikkje på at den er klar)

Y: OK. *leite litt*

 

Andre akt: (her har me naturlegvis ei pause mellom aktene)

Y: Hei Z, leitar etter ei pakke som kom i dag, veit du kvar pakkene er?

Z: Nei, kva var navnet?

Stille 5-6 sekundar, før eg innser at Y ikkje hugsar det.

Meg: X X.

Z: Kven var den frå?

Meg: Komplett.

Y og Z leitar.

 

1 minutt til...

Køen bygger seg opp i kassa, så Y eller Z set seg i kassa.

Y: Z, gidder du ringe på Æ, han/ho som kan mest om pakkene her.

 

Og endå eit minutt...

Z: Hei Æ, eg leitar etter ei pakke til X X, frå Komplett. Den kom visst i dag.

Æ ser gjennom akkurat dei same hyllene som Y og Z.

Æ: Den står sikkert ute, den. Eg skal hente den.

Æ kjem inn med ei pakke.

Æ: Her er den.

Æ går for å gjere noko anna.

 

Tredje akt:

Z skannar strekkoden for å utlevere pakka.

Z: Hei Y, det står at "sendinga inneheld 2 kolli, men kun 1 er registrert, vil du fortsette", kva tyder det?

Y: Avbryt, og prøv å skanne den på nytt (til og med eg, som aldri har jobba med lager, transport eller utlevering, forstår at det ikkje har nokon hensikt)

Z skannar på nytt.

Z: Eg får den same beskjeden.

Meg: Det kan godt hende det er 2 kolli, nokon av varene er litt store, og eg fekk 2 kollinummer frå Komplett (begge to står på lappen, som du sikkert ikkje hugsar no).

 

Ca. 3 minutt seinare.

Z: Her var det ei til, ja.

Z registrerar begge kolli, kontrollerar legitimasjon, og eg signerar.

Meg: Takk, ha det.

 

 

Nei, Tollpost-eksempelet er ikkje ei enkelt hending, det er ganske vanleg. Tredje akt unngår eg så lenge det bare er eit kolli, men det er som regel ikkje opp til meg. Når Posten er involvert brukar eg eit ekte postkontor, men eg har òg 3 års erfaring med flittig bruk av to ulike post i butikk, og det har stort sett fungert på same måte. Kun ein gong har eg opplevd at dei ikkje fann pakka (post i butikk), og dei spurte om eg kunne kome innom seinare. Eg forklarte at dette var ein tur eg kun tok for å hente pakka, og at eg vanlegvis ikkje var i området, og 5 minutt seinare gjekk eg ut med pakka i handa. Her var òg ei mislykka utlevering på dør involvert (som igjen kan ha skapt rot med plassering), men det var nettbutikken sin feil, ikkje Posten.

 

Bare dette er nesten verdt å betale litt ekstra for...

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Tar ca 5 dager med posten når jeg bestiller, og Tollpost leverer bare 2 ganger i uka, men hvis timinga er rett så tar det bare 3 dager, er den dårlig kan det ta 5-6.

 

DHL fra utlandet er forresten svindel. 500 kr i behandlingsgebyr for fortolling, uansett pakkeverdi?! Dette er det jeg mener om det *vise fingern*

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...