Gå til innhold

Altfor bred PC skjerm


Anbefalte innlegg

Skaff deg DVI kabel (mener det ikke følgte med i pakken) og skru opp oppdaterings frekvensen (Hz) så blir nok alt mychet betre..

 

 

For å være ærlig har jeg ikke peiling på hvordan ulike kabler ser ut og hva de heter.

 

Hva er forskjellen? Og er det sikkert at den støtter dvi om jeg ikke allerede har det?

DVI: http://no.wikipedia.org/wiki/DVI

HDMI: http://no.wikipedia.org/wiki/HDMI

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.istockphoto.com/stock-photo-10729477-vga-dvi-and-hdmi-connector.php

 

Her er et bilde av de forskjellige standardene for tilkobling av skjerm til PC (det er noen flere, men disse er de mest brukte).

 

Blå: VGA. Gammel standard, på vei ut til fordel for DVI og HDMI.

 

Hvit: DVI.

 

Sort: HDMI.

 

 

-------

Edit:

 

Kikket på skjermen nå nettopp og kan med sikkerhet si at den støtter både VGA og DVI.

Endret av Kjell-arne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer vel an på hvor vanlig det er å vite forskjellen på VGA og DVI/HDMI, samt hvor vanlig det er at DVI/HDMI-kabel ikke følger med ;)

 

Jeg personlig hadde ikke nølt med å kjøpe en DVI-kabel dersom VGA ikke fulgte med skjermen. Jeg er ikke veldig kresen på skjerm ettersom selv de billigste skjermene i dag byr på god oppløsning og skarpe bilder, men DVI/HDMI er et must.

 

Litt mer detaljert: skjermsignalene som genereres i skjermkortet er digitale, og skjermsignalene som tolkes i en LCD-skjerm er også digitale. En VGA-kabel er analog, og signalene konverteres derfor to ganger fra de genereres i skjermkortet til de tolkes av skjermen. Dette kan føre til små "analoge forstyrrelser" som man unngår med DVI. Det er kanskje ikke så lett å se forskjell, men jeg føler likevel jeg merker en slags svak flimring med VGA-kabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hører også med til historien at VGA kablene er av dårlig kvalitet, og er lettere utsatt for støy.

For å gjøre det hele enkelt å forklare siden jeg ikke finner en god graf for dette om du ser for deg en kurve som representerer signalet og ser ut slik som det analoge her: http://www.privateline.com/manual/fig3_1.gif

 

Dette kan du se for deg er signalet du vil ha ut på skjermen din og er den som kommer ut ifra skjermkortet, på veien igjennom kabelen kan det komme støy med en annen form på kurven, og når disse krysser hverandre så blir signalet forstyrret og forvridd, og de punktene på signalet som var la oss si en verdi på 5 her for å illustrere, og blir utsatt for en støy på +2 vil da plutselig komme til skjermen din som ett helt annet signal på verdien 7.

 

Med ett digital signal derimot så har du kun to mulige utfall på signalet, enten er det strøm av eller strøm på.

Forstyrrelsene kommer her også, men i de fleste tilfellene er støyen for liten til å greie å få en strøm av situasjon til å slå over til en strøm på så signalet på 0 kommer alltid til skjermen som en nuller, altså intet tap på veien.

Med andre ord, de små forstyrrelsene som ødelegger det følsomme analoge signalet klarer ikke å gjøre det samme med det digitale siden forskjellene i selve signalet er for stort.

 

Så her er det bare å handle en DVI kabel og koble opp så skal du se det blir forskjell, jeg kjøpte en BenQ skjerm ble kun levert med VGA men jeg handlet DVI kabel separat.

Har til og med 2x liggende her for flere billig skjermer som kun kommer med VGA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr at skjermen har 2 innganger. En blå for VGA og en hvit for DVI. DVI er digitalt mens VGA er analogt som kjermen må konvertere til digitalt før bildet kan vises. DVI vil normalt gi klarere bilder (avhengig av skjermkort, VGA-kabel kvalitet og logikken i skjermen for å konvertere analoge signaler til digitale.

Lenke til kommentar

HD5850 støtter HDMI (unntatt eyefinityversjonen som kun støtter displayport), så med en HDMI-kabel er du safe uansett. For en skjerm med fullHD-oppløsning er den eneste reelle forskjellen som sagt at HDMI støtter lydoverføring, prismessig er det heller ikke stor forskjell på kablene, så om du er usikker på om skjermen din har DVI, gå for en HDMI-kabel.

Lenke til kommentar

Men skjermen, Den har vel bare HDMI og VGA siden det er det som står på komplett?

 

Komplett er ikke nødvendigvis spesielt presise med spesifikasjonene på varene. Det blir nok mye lettere om du forholder deg til skjermen din og ikke til det Komplett skriver.

 

Skjermen din har DVI.

 

Jeg har lagt ved et bilde av både HDMI og DVI. Den store er DVI og den lille er HDMI.

 

Skjermkortet ditt har som tidligere nevnt både HDMI, DVI og Displayport utganger, så valget ditt er mellom DVI og HDMI. Begge disse to utgangene er helt glimrende.

post-191686-1281079409,1641_thumb.jpg

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd å sette inn en HDMI kabel, men resultatet ble en svart ramme rundt hele bildet.

 

Jeg får faktisk full skjerm ved 1024x768 oppløsning, men det er litt lavt for en skjerm som skal ha 1920x1080...

 

Edit: 1600x900 også

 

Edit nr2: Jeg prøvde å sette på fullt på overscan på ATI Catalyst controll center og da fikk jeg full skjerm. Er det noen ulemper ved dette? Burde jeg gjøre det på en annen måte?

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

Hvis du fortsatt bruker VGA vil jeg sterkt anbefale deg at du bruker den automatiske innstillingsfunksjonen til skjermen. Slik du beskriver det, vil jeg tro at skjermen din ikke er i fase med signalet. Trykk på den øverste knappen på knapperaden; Auto (se siden 17 i manualen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...