Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Hvem er deres favoritt komentator?

Personlig digger jeg Husky, og spesielt Nerdalert musikken^^

Jeg likte Husky når jeg begynte å se på Starcraft 2 kamper, ca 2 uker før det ble lansert.

Etter en god stund nå, liker jeg han ikke, han for min del går glipp av mye viktige detaljer, bommer på gjetninger (helt greit å bomme litt av og til, men bommer MYE), han prøver å snakke for fort også.

 

Jeg foretrekker HD, rimelig god Zerg spiller, han er til tider bias, men ofte ganske morsom, og har en god stemme til å være kommentator.

 

På toppen ligger Day 9, Artosis, Djwheat og de to som dekker GSL (husker ikke hva de heter i farta).

 

Jeg har hørt på en del Totalbiscuit, og syns han kun passer til top10 moments opplegg, han gjør samme tabben som Husky, prøver å snakke mest mulig.

 

Midt i alt dette ser jeg veldig mye på PsyStarcraft, han er morsom, ganske god og flink til å forklare.

Om han har en framtid som en kommentator, vet jeg ikke, men underholdende er han ^^

 

Dette er iallefall min mening :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

So? Er det en god grunn til å la være å ha en god ladder? "de gode vil jo spille private uansett".

det er vel egentlig det...

du sier "god ladder", ladderen er vel ikke nødvendigvis DÅRLIG for d om de ikke kan pracce på samme map som tournies bruker

 

som jeg har sagt tidligere, ladderen skal være tilpasset ALLE som bruker den, ikke bare top spillerne

Lenke til kommentar

Der kom jeg endelig i Gold, veldig rart ettersom jeg skiftet race til Zerg.

 

Jeg vant for tross til:

*Spilte off race, syns Protoss er lettere igrunn

*Spilte på en ræva bærbar, så lagget til tider

*Hadde ikke en stor game plan, bare testet litt ting :o

 

repimg-33-224623.jpg

 

Alltid kos å få en god gammeldags BM ved slutten av en game :o

Endret av amir90
Lenke til kommentar

So? Er det en god grunn til å la være å ha en god ladder? "de gode vil jo spille private uansett".

det er vel egentlig det...

du sier "god ladder", ladderen er vel ikke nødvendigvis DÅRLIG for d om de ikke kan pracce på samme map som tournies bruker

 

som jeg har sagt tidligere, ladderen skal være tilpasset ALLE som bruker den, ikke bare top spillerne

Selvfølgelig er ladderen nødvendigvis dårlig om ikke gode spillere kan bruke den.

 

HVorfor er dårlige maps bedre tilpasset dårlige spillere, enn gode maps?

Lenke til kommentar

Til de som kommenterer kommentatorer, husk at det er to forskjellige typer da.

 

Du har de som kan snakke("play-by-play") og de som kan forklare("expert commentator").

 

Du har play by play typen som er folk som TB, Wheat, Husky og Artosis, også har du expertene som HD, Tasteless og Gretorp.(seff mange fler men det var de jeg kom på nå)

 

For å få et bra resultat må man vandligvis ha en av hver type kommentator, dette er noe du også ser i andre sporter som ski og fotball. Det verste som kunne skje var hvis man bare hadde 2 ekspertkommentatorer, det ville blitt utrolig kjederlig.

 

Også er det Day9 som stort sett takler begge rollene, men han er spesiell.

 

Som en sidenotat tror jeg ingen vil ansette PsyStarcraft til å kommentere da han ikke kan kontrollere språket sitt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter Artosis mer som en ekspertkommentator? Han kommenterer jo stadig tekniske spissfindigheter.

 

AtW

 

Og vi vet alle hva en artosis pylon er?

 

Han er ikke ubruklig i spillet og med tanke på at det er faktisk jobben hans er det masse han vet, men han er langt fra et høyt nivå disse dager og han leverer ikke mye i form av analyse. Det han kan derimot er å snakke, derfor vil jeg si at han ikke er ekspert kommentator(og hvis du har hørt han uten tasteless jeg tror det inntrykket er enda sterkere).

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter Artosis mer som en ekspertkommentator? Han kommenterer jo stadig tekniske spissfindigheter.

 

AtW

 

Og vi vet alle hva en artosis pylon er?

 

Han er ikke ubruklig i spillet og med tanke på at det er faktisk jobben hans er det masse han vet, men han er langt fra et høyt nivå disse dager og han leverer ikke mye i form av analyse. Det han kan derimot er å snakke, derfor vil jeg si at han ikke er ekspert kommentator(og hvis du har hørt han uten tasteless jeg tror det inntrykket er enda sterkere).

 

Big deal, han tabbet seg ut ett game?

 

Mitt inntrykk er at Artosis er bedre enn alle ekspertkommentatorene du nevner, utenom kanskje gretorp. Tar jeg feil? (ikke at pur skill-level er det som bestememr om man er god til analyse alene selvfølgelig)

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sett artosis sin stream? Eller kampene han spilte i NASL? Han trenger lang tid før han kan spille i pro scenen igjen.

 

Gretorp har ikke gort det så bra i SC2, men han var fantastisk i SC:BW, han var også inntil tidligere i år spiller for FnaticMSI, et lag som har spillere som Sen og Rain.

 

HD sine egenskaper i spillet tar jeg fra endel pro-spillere som sier at han faktisk har bra analyser, blandt annet painuser har sagt dette, tidligere i sommer signa han med VP og jeg forventer å se han i en turnering snart.

Lenke til kommentar

Har du sett artosis sin stream? Eller kampene han spilte i NASL? Han trenger lang tid før han kan spille i pro scenen igjen.

 

Gretorp har ikke gort det så bra i SC2, men han var fantastisk i SC:BW, han var også inntil tidligere i år spiller for FnaticMSI, et lag som har spillere som Sen og Rain.

 

HD sine egenskaper i spillet tar jeg fra endel pro-spillere som sier at han faktisk har bra analyser, blandt annet painuser har sagt dette, tidligere i sommer signa han med VP og jeg forventer å se han i en turnering snart.

 

Jeg sier ikke at Artosis er i verdenstoppen men han har/er hvert team captain. Noe som krever gode analytiske egenskaper, han var vel team captain når han spillte i NASL? Han var veldig god i brood war han også. Hvem av de andre analyserende folkene du nevner er bedre? Ingen av de er i den ypperste verdenselite.

 

AtW

Lenke til kommentar

So? Er det en god grunn til å la være å ha en god ladder? "de gode vil jo spille private uansett".

det er vel egentlig det...

du sier "god ladder", ladderen er vel ikke nødvendigvis DÅRLIG for d om de ikke kan pracce på samme map som tournies bruker

 

som jeg har sagt tidligere, ladderen skal være tilpasset ALLE som bruker den, ikke bare top spillerne

Selvfølgelig er ladderen nødvendigvis dårlig om ikke gode spillere kan bruke den.

 

HVorfor er dårlige maps bedre tilpasset dårlige spillere, enn gode maps?

føler at om du virkelig https://www.diskusjon.no/index.php?app=forums&module=post&section=post&do=reply_post&f=596&t=1247720&qpid=18111692er en pro så spiller du kun ladder for å se de seneste tactene som er ute (ofte er cheeses det som varierer mest)

 

til din siste linje så tror jeg at jeg kan ha ordlagt meg dårli/du kan ha missforstått

dårlige mapser ikke nødvendigvis tilpasset dårlige spillere, mitt poeng er kun at ladderens hovedfunksjon skal være at alle som har kjøpt sc2 skal kunne spille den, og den skal tilpasses deretter (altså tilpasses massen)

nå KAN det være at hoveddelen av massen vil ha samme maps som deg/pros'ene og dermed eksisterer ikke dette problemet, men det virker som blizzard tolker det som noe annet...

 

for å gi et eksempel: la oss si at 80% av sc2 ladder-spillerne virkelig ønsker steppes of war (som forøvrig er VIRKELIG fæl), la oss for morro og si at dette er de under diamond

 

la oss si at 5% ikke bryr seg, mest sannsynli i diamond/masters

den siste 15% bryr seg virkelig og hater dette mappet, og hadde gitt alt for terminus re

om det da bare står mellom disse 2mapsene så er det blizzards jobb å bruke steppes of war, SELV OM enhver pro kan poengtere ut at mappet er helt fælt, og tournies vil aldri bruke det mappet...

Lenke til kommentar

for å gi et eksempel: la oss si at 80% av sc2 ladder-spillerne virkelig ønsker steppes of war (som forøvrig er VIRKELIG fæl), la oss for morro og si at dette er de under diamond

 

la oss si at 5% ikke bryr seg, mest sannsynli i diamond/masters

den siste 15% bryr seg virkelig og hater dette mappet, og hadde gitt alt for terminus re

om det da bare står mellom disse 2mapsene så er det blizzards jobb å bruke steppes of war, SELV OM enhver pro kan poengtere ut at mappet er helt fælt, og tournies vil aldri bruke det mappet...

Men dette er jo ikke tilfellet. Argumentet ditt legger til grunn at flertallet ønsker disse dårlige mapsene, noe jeg tviler på er tilfellet, for det første har jeg aldri settt at blizzard har gjort noen spørreundersøkelser på dette feltet, og om de har gjort det kan jeg vanskelig se for meg at folk vil ha de nye talentløse mapsene blizzard-folkene har laget, i stedet for dual sites, belshir beach eller xel`naga fortress.

Lenke til kommentar

Artosis play by play og tasteless expertcommentator? Om noen av de er eksperten, er det uten tvil artosis. Tasteless er ikke særlig god i sc2 lenger.

 

Det mange misforstår, blant annet du, er at man kan være en ypperlig ekspertkommentator selv om man ikke spiller SC2 på et høyt nivå(de aller fleste ekspertkommentatorer har spilt på høyt nivå på et tidspunkt, men kanskje ikke akkurat i nåtiden).

 

Analyse er bare en liten del av SC2. Det som er like viktig er micro, macro, multitasking, decisionmaking osv. Når Tasteless ikke har spilt aktivt på flere år er det klart at de sistnevnte faller betydelig i kvalitet, sammenlignet med analysedelen som mest sannsynlig vil bestå hele livet hans.

Tasteless var i SC:BW på et langt langt høyere nivå enn Artosis var.

Lenke til kommentar

Altså, jeg vet ikke om du kansje blander hvem som er tasteless og hvem som er artosis.

 

Tasteless var i SC:BW på et langt langt høyere nivå enn Artosis var.

:thumbup:

 

Det er definitivt artosis som er den analytiske ekspertkommentatoren.

Dog har de ikke like stor rolleforskjell som de koreanske casterene har.

Lenke til kommentar

føler at om du virkelig https://www.diskusjon.no/index.php?app=forums&module=post&section=post&do=reply_post&f=596&t=1247720&qpid=18111692er en pro så spiller du kun ladder for å se de seneste tactene som er ute (ofte er cheeses det som varierer mest)

 

til din siste linje så tror jeg at jeg kan ha ordlagt meg dårli/du kan ha missforstått

dårlige mapser ikke nødvendigvis tilpasset dårlige spillere, mitt poeng er kun at ladderens hovedfunksjon skal være at alle som har kjøpt sc2 skal kunne spille den, og den skal tilpasses deretter (altså tilpasses massen)

nå KAN det være at hoveddelen av massen vil ha samme maps som deg/pros'ene og dermed eksisterer ikke dette problemet, men det virker som blizzard tolker det som noe annet...

 

for å gi et eksempel: la oss si at 80% av sc2 ladder-spillerne virkelig ønsker steppes of war (som forøvrig er VIRKELIG fæl), la oss for morro og si at dette er de under diamond

 

la oss si at 5% ikke bryr seg, mest sannsynli i diamond/masters

den siste 15% bryr seg virkelig og hater dette mappet, og hadde gitt alt for terminus re

om det da bare står mellom disse 2mapsene så er det blizzards jobb å bruke steppes of war, SELV OM enhver pro kan poengtere ut at mappet er helt fælt, og tournies vil aldri bruke det mappet...

Men for å kunne se de nye cheese-taktikkene som er vanlig krever det at en er høyt oppe, og cheese-taktikkene er tilpasset kartet de spilles på i relativt stor grad, noe som ikke kan taes med inn i turneringssammenheng.

Et annet problem en møter er overgangen fra ladder->pro, siden en mangler erfaringen på store kart og makro i mye større grad enn de som er aktive i turneringer og er vandt med turneringskartene. Det vil splitte communitiet.

 

Antagelsen din er også helt på bærtur. "La oss anta at 99,5% av alle som spiller SC2 har downs syndrom [...]", hvor tar du tallet fra?

 

Ladder sin funksjon er både å binde sammen casual-pro i større grad, og gi de som ønsker det et ønske å se sin egen progresjon. Tilsvarende PSR i Heroes of Newerth. Det er bare et tall, om en er bronze, sølv, gull osv. Det betyr ikke noe mer enn det. At en er platinum betyr ikke at en er 5 god i makro iforhold til sølv som er 2 god.

Lenke til kommentar

Altså, jeg vet ikke om du kansje blander hvem som er tasteless og hvem som er artosis.

 

Tasteless var i SC:BW på et langt langt høyere nivå enn Artosis var.

:thumbup:

 

Det er definitivt artosis som er den analytiske ekspertkommentatoren.

Dog har de ikke like stor rolleforskjell som de koreanske casterene har.

 

Hmm. Jeg så en VOD av de to nå. Det var faktisk veldig vanskelig å skille de. De har veldig like oppgaver. Jeg i den VOD'en at Artosis snakker mest analytisk som du sier, men han sier veldig mye elementært. Han er den som både forteller "hva som skjer" i tillegg til å analysere lett. Tasteless derimot snakker enten bare random, eller så analyserer han på et høyere nivå enn Artosis.

 

Blir derfor vanskelig å definere, men kan gå med på at Artosis er "analytikeren" av de to.

Har sett lite av de to etter SC:BW, siden jeg stort sett følger foreignscene, men rollene deres har definitivt blitt annerledes.

 

Til den gående kommentatordiskusjonen, jeg elsker Idra. DJ Wheat og Idra er kanskje det beste paret jeg har sett sålangt(Er egentlig ikke noe fan av DJWheat, men han er utrolig flink til å få ut det beste av Idra. Jeg liker forøvrig ikke Idra utenom casting. Utrolig som den gutten whiner.

Var fan av Day9 helt fra den legendariske casten mellom CombatEX og Chill(for de som ikke har sett den:

), men har nå i det siste sluttet å se på han.

Ellers er jeg veldig glad i Incontrol. Fantastisk type.

Endret av HtotheE
Lenke til kommentar

for å gi et eksempel: la oss si at 80% av sc2 ladder-spillerne virkelig ønsker steppes of war (som forøvrig er VIRKELIG fæl), la oss for morro og si at dette er de under diamond

 

la oss si at 5% ikke bryr seg, mest sannsynli i diamond/masters

den siste 15% bryr seg virkelig og hater dette mappet, og hadde gitt alt for terminus re

om det da bare står mellom disse 2mapsene så er det blizzards jobb å bruke steppes of war, SELV OM enhver pro kan poengtere ut at mappet er helt fælt, og tournies vil aldri bruke det mappet...

Men dette er jo ikke tilfellet. Argumentet ditt legger til grunn at flertallet ønsker disse dårlige mapsene, noe jeg tviler på er tilfellet, for det første har jeg aldri settt at blizzard har gjort noen spørreundersøkelser på dette feltet, og om de har gjort det kan jeg vanskelig se for meg at folk vil ha de nye talentløse mapsene blizzard-folkene har laget, i stedet for dual sites, belshir beach eller xel`naga fortress.

jeg er rimeli sikker på at BLIZZARD tror folk vil ha disse mapsene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...