Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og er det fordi zerg har 15 hatch vært eneste game?

AtW

Ja? Terran har mange muligheter til å straffe en expo: de kan expande selv, de kan rushe banshees, de kan gå helions etc. Men ingen av disse alternativene er like effektive som å gå agro bunker.

 

Spørsmålet er da, om en rase alltid åpner likt, er det da rart at en annen rase alltid møter åpningen på samme måte? Man har vel funnet ut at det er det mest effektive for akkurat den åpningen, og om alle gjør det, så er det ikke så rart at det ofte er i bruk?

 

AtW

Lenke til kommentar

Og er det fordi zerg har 15 hatch vært eneste game?

AtW

Early hatch er ikke et valg, det er en nødvendighet; man trenger det både for å holde følge i økonomi og for å få nok produksjonskapasitet til å stagge en aggressiv motstander. GrandMa aner ikke hva han snakker om hvis han alvorlig mener at zerg bør 1-base mot terran.

 

Så hvis man går pool før hatch har Zerg allerede tapt? 15 hatch er greedy og hvis man gjør det må man være sikker på at man kan beskytte seg mot en 2raxx med bunkers. Det innebærer mye micro og pulling av drones, men det er like vanskelig å beskytte seg mot bunkerrush som det er å gjennomføre det.

 

Diskusjonen om hvorvidt jeg har peiling eller ikke tror jeg nesten vi skal droppe. Skal ikke late som om jeg er verdens beste spiller, men tror du undervurderer meg litt samtidig. ;)

Lenke til kommentar

Og er det fordi zerg har 15 hatch vært eneste game?

AtW

Early hatch er ikke et valg, det er en nødvendighet; man trenger det både for å holde følge i økonomi og for å få nok produksjonskapasitet til å stagge en aggressiv motstander. GrandMa aner ikke hva han snakker om hvis han alvorlig mener at zerg bør 1-base mot terran.

 

Så bunkerrush er for enkelt og effektivt fordi det brukes ofte, mens 15 hatch kun er en nødvendighet, derfor brukes det ofte?

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørsmålet er da, om en rase alltid åpner likt, er det da rart at en annen rase alltid møter åpningen på samme måte? Man har vel funnet ut at det er det mest effektive for akkurat den åpningen, og om alle gjør det, så er det ikke så rart at det ofte er i bruk?

 

AtW

Ja nemlig. Zerg må, og vil alltid gå tidlig hatchery. Hvis en strategi er åpenbart bedre enn de andre mot en expand-build, vil den åpenbart være best i størsteparten av gamesene. Da blir det kjedelig.
Lenke til kommentar

Er det virkelig sånn da? Mange terrans er bare redd for å gå litt heavy mech, fordi de er vant til 3M builds og bio groups. Thors er AWESOME!

Vil tro det. Se på Goody. Der Panzergeneral. Dukker ofte opp i finaler, og elsker å gå mech med sin Terran. Se på GSL (kom til RO8 tror jeg), han ene terranen som gikk konstant marauder og medivac hver eneste runde. Var lite imponerende å se på.

 

Det virker som terran og protoss ikke prøver seg med tidlig expand når de ser at zerg er "grådig". De har da litt tid der?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er da, om en rase alltid åpner likt, er det da rart at en annen rase alltid møter åpningen på samme måte? Man har vel funnet ut at det er det mest effektive for akkurat den åpningen, og om alle gjør det, så er det ikke så rart at det ofte er i bruk?

 

AtW

Ja nemlig. Zerg må, og vil alltid gå tidlig hatchery. Hvis en strategi er åpenbart bedre enn de andre mot en expand-build, vil den åpenbart være best i størsteparten av gamesene. Da blir det kjedelig.

Så, JulyZerg, som skal spille finalen i GSL march, som nesten alltid går pool first gjør altså ting feil? :D

Lenke til kommentar

Så, JulyZerg, som skal spille finalen i GSL march, som nesten alltid går pool first gjør altså ting feil? :D

Du kan gå early hatch selv om du går pool first.

 

Og poenget er at zerg vil alltid gå en tidlig expo. Defor vil builden til terran som er best mot early hatch alltid være den som er best mot zerg i de fleste games. Og da er det imbalance. Ikke nødvendigvis imbalance som i "terran er bedre enn zerg", men som at marine/scv er for enkelt og kosteffektivt i forhold til de andre mulighetene terran har.

Endret av aluxez
Lenke til kommentar

Så, JulyZerg, som skal spille finalen i GSL march, som nesten alltid går pool first gjør altså ting feil? :D

 

Og poenget er at zerg vil alltid gå en tidlig expo. Defor vil builden til terran som er best mot early hatch alltid være den som er best mot zerg i de fleste games. Og da er det imbalance. Ikke nødvendigvis imbalance som i "terran er bedre enn zerg", men som at marine/scv er for enkelt og kosteffektivt i forhold til de andre mulighetene terran har.

 

Hvis vi ikke legger press på en early hatch og bare lar Zerg drone som en gal vil vi jo havne langt bak. Det eneste vi har til å legge press på dere tidlig er marines og SCVs så da er det vel bare naturlig at vi bruker dem? Vil du helst at vi skal la dere være i fred inntil du er klar til å forsvare deg? Helst 6-7 hatches før pool kanskje?

Lenke til kommentar

Jasså. Så du klager på at bunkerrush er overpowered selv når du ikke går hatch first? Hva er det man skal bunkerrushe da?

Er du ute av stand til å argumentere med annet enn stråmenn? Ingen har sagt at bunkerrush er overpowered. Det jeg sa var at terran har et uforholdsmessig stort early game arsenal som kan brukes nærmest planløst uten å risikere å havne bak økonomisk, om det lykkes eller ei.

Lenke til kommentar

Jasså. Så du klager på at bunkerrush er overpowered selv når du ikke går hatch first? Hva er det man skal bunkerrushe da?

Er du ute av stand til å argumentere med annet enn stråmenn? Ingen har sagt at bunkerrush er overpowered. Det jeg sa var at terran har et uforholdsmessig stort early game arsenal som kan brukes nærmest planløst uten å risikere å havne bak økonomisk, om det lykkes eller ei.

 

Er ikke det litt av det som er mekanismen til Terran? At økonomien som oftest lider lite av playstyle, kanskje med unntak av FE-builds. Zerg har en mye større evne til å vokse så lenge man ikke blir presset for hardt, mens det er opp til Terran å legge på press slik at Zerg ikke kan sitte der og kose seg med 70 drones og 2 lings.

 

Vårt early-game arsenal være stort for hvis ikke vil det være for enkelt for Zergs å skaffe seg en enorm ledelse bare ved å holde tilbake ett par typer press. Rine/bunker er ikke spesielt risikabelt for Terran, men hvis Zerg fastexpander samtidig som vår rine/bunker-taktikk ikke gjør noen økonomisk skade vil vi være ett godt stykke bak. Å legge mye press på Terran er ikke så enkelt for Zergs i early-game, men lategame har dere enorme muligheter for å harrase oss til helvete.

 

Poenget med at vi skal ha slike gode muligheter for early-game pressure er at vi skal kunne skade Zergs nok til å ha mulighet til å holde følge med i lategame.

Lenke til kommentar

Så, JulyZerg, som skal spille finalen i GSL march, som nesten alltid går pool first gjør altså ting feil? :D

Du kan gå early hatch selv om du går pool first.

 

Og poenget er at zerg vil alltid gå en tidlig expo. Defor vil builden til terran som er best mot early hatch alltid være den som er best mot zerg i de fleste games. Og da er det imbalance. Ikke nødvendigvis imbalance som i "terran er bedre enn zerg", men som at marine/scv er for enkelt og kosteffektivt i forhold til de andre mulighetene terran har.

Jeg nevnte det ikke, men JulyZerg går hatch etter at speed til zerglings er startet. Det er en åpning som er mindre økonomi-heavy, men åpner for mange forskjellige former for tidlig/semi-tidlig aggresjon. F.eks speedling run-by, baneling-bust eller roach-push.

 

Bunker-push fungerer kun FØR zerg har fått speedlings.

 

Terran har forresten en annen mulighet enn bunker-push, de kan først fake et bunker-push, og så gå for blue flame hellions. Blue flame hellions kan så bli fulgt opp av banshee's eller siege tanks.

 

At Terran bygger marines i starten av spillet er en selvfølge, på samme måte som protoss bygger zealots og zerg bygger zerglings.

 

Marines blir ikke OP før de har fått stim, combat shield og støtte av medivacs og evt noen Maraudere for å tanke. Men alt dette er relativt late-game...

Lenke til kommentar

Marines blir ikke OP før de har fått stim, combat shield og støtte av medivacs og evt noen Maraudere for å tanke. Men alt dette er relativt late-game...

 

Banelings+infestors=gg.

 

Edit: Litt bastant kanskje, men å si at MMM mot Zerg lategame er overpowered er for meg ett godt stykke bak mål.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...