Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Betaler han for lite?


Gjest medlem-156616

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-156616

Jeg eier et hus, og betaler ned på det alene, tiltross for at kjæresten min bor sammen med meg. Han tjener mye mindre enn meg, og legger kanskje 2-3 tusen i mnd i regninger som han hjelper meg med. Jeg betaler som regel all mat, men jeg har også tre unger som jeg forsørger alene.

Med huslånene betaler jeg 6500kr i måneden, pluss regninger for rundt 5 tusen .

Maten er det jeg som står for også, og han spiser enormt mye!

Føler ofte at jeg nesten hadde bedre råd før da jeg var alene enn nå. Er det rett og rimelg at han betaler bare 2-3 tusen hver mnd mens jeg må betale alt annet?

Han tjener ca 6-12 tusen hver mnd, mens jeg har utbetalt ca 23 tusen.

 

Han bruker jo strøm, internett han også, pluss at han spiser veldig mye.

Er jeg urimelig som mener at han betaler for lite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere må ta tak i det og lage et budsjett sammen. Akkurat hvordan dere fordeler det er opp til dere, men summa sumarum så må resultatet være at han bidrar med det han bruker/koster. Dette gjelder alt av husleie, strøm, internett, kommuniale avgifter, årsavgifter osv osv osv. Alt må med.

Lenke til kommentar

ja, en mann skal gjøre opp for seg. Betale det han koster..

Han spiser alene for 2000 pr mnd, strøm 500 pr mnd. Internett 150 pr mnd. Andre regninger...

Så er det husleie... Det koster å leve... Og det er ikke gratis noen steder.

 

De tallene har du tatt ut fra løse lufta, eller så er det dine egne tall. Men det er ikke noen tvil som at han slipper billig unna.

 

Selv med hans lave inntekt har han antagelig mulighet til å spare opp flere tusen hver måned, det er ikke riktig.

 

Penger kan være stress å snakke om, men i ditt tilfelle er det helt nødvendig, sånn som han snylter på deg, TS.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156616

ja, en mann skal gjøre opp for seg. Betale det han koster..

Han spiser alene for 2000 pr mnd, strøm 500 pr mnd. Internett 150 pr mnd. Andre regninger...

Så er det husleie... Det koster å leve... Og det er ikke gratis noen steder.

 

De tallene har du tatt ut fra løse lufta, eller så er det dine egne tall. Men det er ikke noen tvil som at han slipper billig unna.

 

Selv med hans lave inntekt har han antagelig mulighet til å spare opp flere tusen hver måned, det er ikke riktig.

 

Penger kan være stress å snakke om, men i ditt tilfelle er det helt nødvendig, sånn som han snylter på deg, TS.

Ja føler at jeg kunne ha spart og lagt av penger selv , men det går ikke nå, når matbudsjettet er så høyt.

Lenke til kommentar

Det er et ganske komplisert dette her, og enda vanskeligere blir det når du har tre barn inne i bildet.

 

Men slik jeg ser det.

 

Du betaler ned lånet på huset (6500 mnd). Dette er mye penger, men det er penger du bruker på å betale ned et hus du vil eie, dette kan du ikke uten videre legge inn som endel av regnestykket. Her har du tre alternativer. 01. Dere deler lånet mellom dere, men da vil han bli medeier. 02. Han betaler en liten sum i måneden for å bo der. La oss si at dere deler på rentene, og du betaler det som tilsier avdraget; det du selv vil ha fortjeneste for. Det negative med dette er at han vil kunne føle seg som en leieboer. 03. Du holder alt av lån på egen regning slik som i dag.

 

Matutgifter, jeg foreslår en felles matkonto. Her er to alternativer. 01. Dere deler deler utgiftene på to. 02. Han setter inn penger for seg selv. Du setter inn penger for deg selv og barna. Hvor mange deler av matbudsjettet han spiser for må dere her bli enige om.

 

Husrelaterte regninger. 01. Alle forsikringer, renoveringer og årlige avgifter betaler du. Dette gjelder selvfølgelig ikke om han begynner å betale ned på huset. 02. Dere deler på dette uavhengig av om han betaler på avdraget.

 

Når det kommer til faste utgifter deles dette mellom dere. Strøm, internett, vann, tv ect er utgifter som ville vært om dere hadde bodd hver for dere, uavhengig av barn eller ikke. Her er det eneste fornuftige at dere deler.

 

 

I korthet; om jeg var i din situasjon ville jeg løst det slik.

 

Avdrag på huset betales av deg.

Renter deles mellom dere.

Faste utgifter deles mellom dere.

Matutgiter deles i to.

Alle forsikringer, renoveringer og årlige avgifter betaler du

 

EDIT: Med i regnestykke har jeg ikke tatt med årsaken til hvorfor han tjener så lite i måneden.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest medlem-156616

Det er et ganske komplisert dette her, og enda vanskeligere blir det når du har tre barn inne i bildet.

 

Men slik jeg ser det.

 

Du betaler ned lånet på huset (6500 mnd). Dette er mye penger, men det er penger du bruker på å betale ned et hus du vil eie, dette kan du ikke uten videre legge inn som endel av regnestykket. Her har du tre alternativer. 01. Dere deler lånet mellom dere, men da vil han bli medeier. 02. Han betaler en liten sum i måneden for å bo der. La oss si at dere deler på rentene, og du betaler det som tilsier avdraget; det du selv vil ha fortjeneste for. Det negative med dette er at han vil kunne føle seg som en leieboer. 03. Du holder alt av lån på egen regning slik som i dag.

 

Matutgifter, jeg foreslår en felles matkonto. Her er to alternativer. 01. Dere deler deler utgiftene på to. 02. Han setter inn penger for seg selv. Du setter inn penger for deg selv og barna. Hvor mange deler av matbudsjettet han spiser for må dere her bli enige om.

 

Husrelaterte regninger. 01. Alle forsikringer, renoveringer og årlige avgifter betaler du. Dette gjelder selvfølgelig ikke om han begynner å betale ned på huset. 02. Dere deler på dette uavhengig av om han betaler på avdraget.

 

Når det kommer til faste utgifter deles dette mellom dere. Strøm, internett, vann, tv ect er utgifter som ville vært om dere hadde bodd hver for dere, uavhengig av barn eller ikke. Her er det eneste fornuftige at dere deler.

 

 

I korthet; om jeg var i din situasjon ville jeg løst det slik.

 

Avdrag på huset betales av deg.

Renter deles mellom dere.

Faste utgifter deles mellom dere.

Matutgiter deles i to.

Alle forsikringer, renoveringer og årlige avgifter betaler du

 

EDIT: Med i regnestykke har jeg ikke tatt med årsaken til hvorfor han tjener så lite i måneden.

Så han skal altså bo gratis og ikke betale noe husleie? Kun det lille på rentene? Men problemet er iallefall løst, da jeg har kastet han ut av andre grunner :)

Lenke til kommentar

Då ser det ut som at det ordnet seg likevell.

 

Men ja, forslaget som blured skisserer opp er ofte den mest fornuftige måten å fordele utgiftene på dersom den andre parten ikkje skal være medeigar i boligen.

 

Hadde du krevd husleige så hadde samboeren i praksis vært ein leigetaker med den beskyttelse som det gir. Hadde han vært leigetakar så kunne han blandt anna ha krevd 3 månders frist før utkastelse sidan dere ikkje har hatt husleigekontrakt.

 

I alle slike samboerforhold så må ein ta eit valg, skal ein ha felles økonomi der begge betaler likt og begge får ta med seg verdier ut av forholdet. Eller skal dere ha separat økonomi der dere kun betaler det dere sjølv eig og der ein kun kan ta med seg dei verdiane ein hadde når i det dere flyttet sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest medlem-156616

Virket som om det forholdet deres hadde mye verdi....................................................................

Nei og den som kom godt ut av det var han ... Bo gratis, spise gratis, få klærne sine vasket gratis, og kun bidra med to tusen i mnd. Ja, jeg gjorde et dårlig valg der, må innrømme det. Godt jeg tok til fornuft og sparket han på hue og ræva ut døra, så jeg kan få økonomien opp å gå fornuftig igjen. Jeg er nok for dumsnill..

 

Tull Buffy - han betaler 0 hjemme hos mor ;P

Han har ingen mor..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...