Gå til innhold

Den offisielle 6xxx tråden, med link til drivere og prisguide


Goodall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man får på ingen måte en ekte 6970 med 6950mod selv om man kommer ganske nær.

 

1. 6970 har bedre og raskere minnebrikker.

2. 6870 har bedre pwr/vrm.

 

Ergo er nok 6970 bedre klokkere samt vil nok gi bedre resultat i bencher etc. Men det er klart dette gir en fin boost. I går fikk man 2x6950 for 4400,- som kun er et par hundrelapper over prisen av ett 580 kort. Med 2x90-95% av ytelsen til 6970 må man kalle det "megabang for bucks".

 

EDIT:

Man får fortsatt 6950 til nedsatt pris ;)

Sapphire HD 6950

PowerColor HD 6950

 

Jeg vurderer sterkt å bestille et par av disse nå og teste dette. Jeg skal ikke klokke noe særlig så det gjør ikke noe om de har kun 2x6 power. Jeg skal muligens uansett bygge og bestille en Silverstone SG07 SFF sak med Ci5-760 etc. så jeg kan bare slenge det med på samme frakten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Et spørsmål ift. spillPC og disse skjermkortene. Oppløsningen den vil spille på er 1920x1200 med så mye eycandy som mulig. Dette skal bli en spillPC for andre i familien med en 24" skjerm.

 

 

 

Alt. 1 ( gjenbrukte basiskomponenter )

Hva mener dere, vil en X3220/P45/8GB/750W PC være grei nok til å drive et HD6950 kort? (dvs. unlocked til 6970). Det jeg tenker på her er om X3220 klokket til 3GHz vil fungere greit ift. skjermkortet eller om det vil bremse skjermkortet kraftig og at jeg heller bør bruke mindre penger på skjermkort til den maskinen? HD6870 eller 6850 i stedet? Hvor mye bedre er de enn eks. et 8800GT 512MB jeg har liggende?

 

Jeg har i utgangspunktet alle komponenter jeg trenger til denne mens "alt. 2" maskinen må kjøpes inn.

 

CPUen vil også få en True Black kjøler med to Noctua vifter jeg har liggende. Maskinen vil monteres i et lydisolert Fractal R2 kabinett og få en C300 64GB SSD til 895,- fra MPX fordi det spares penger og tanken er også at sparte penger skal gå til et bedre skjermkort som 6850, 6870 eller 6950. I verste fall har jeg også 2x460/768MB i en GPGPU rigg.

 

Hva må/vil kjøpes:

- HD6850, 6870 eller 6950

- SSD C300 64GB (pga. sparte penger, muligens 2stk)

- HDD Samsung F3 1TB

 

Hva har jeg fra før til bruk:

- 24" skjerm

- Fractal R2 kabinett

- Corsair TX750 PSU

- Asus P45 HK

- Intel Xeon X3220 CPU

- 8GB god DDR2 minne (Crucial og G.skill)

- True Black kjøler med 2xNoctua vifter

- Optiarc sata DVD Brenner

 

 

Alt. 2 ( nyinnkjøpte basiskomponenter )

Hvor mye dårligere vil den ovenstående. være ift. en maskin basert på Ci5-760/8GB/P55/750W? Forskjellen her er jo at jeg sparer en del tusenlapper på det øverste.

En annen forskjell er at hvis jeg først skal bruke en del mer penger på nye komponenter fremfor å bruke en del ting jeg har så vil denne maskinen bygges i et SFF kabinett:

 

Silverstone SG07 med mini-ITX Zotac LGA1156 HK.

 

Ergo er det noen kompromisser her og forskjell i pengebruk for disse to alternativene. En annen ting er at jeg ikke vil ha særlig klokkerom på på denne da alt vil være i et trangt lite kabinett og første ønsket er en nogenlunde stillegående maskin som har litt spillytelse i tillegg. Men skulle vi kjøpe nytt skulle vi ha dette SFF kabinettet.

 

Hva må/vil kjøpes:

- Silverstone SG07 SFF kabinett m/600W SFF PSU

- Zotac H55 LGA1156 mini-ITX HK (C utgave)

- Intel Core i5 760 CPU

- Lowprofile 140mm CPU kjøler

- 8GB DDR3 (2x4GB valueram)

- SlimLine DVD brenner med overgangskabel

- HD6850, 6870 eller 6950

- HDD Samsung F3 1TB

 

Hva har jeg fra før til bruk:

- 24" skjerm

- Muligens en Intel V40 40GB SSD (dog tiltenkt HTPC prosjekt og blir litt smått)

 

 

Oppsummering

Jeg vil tro at en X3220@3GHZ med HD68/9xx i 1920x1200 vil holde unna det meste en 10-12 årig jente vil hive på den i et par år. Nå er jo 1155, Sandy-bridge, am3+ bobcat, bulldozer, zacate og mye annet spennende rett rundt hjørnet alikevel og da er det kanskje dumt å bruke mye penger på et LGA1156 bygg nå som kanskje ikke vil yte så sabla mye bedre enn de komponentene jeg har liggende tross alt.

 

Deres meninger? Tanken er å få til et bra bygg som vil holde en 2 års tid til litt ymse spilling og annen bruk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er litt snodig hvordan enkelte spill bare ser ut til å være kronisk trege uansett skjermkort. Jeg skal ikke klage, siden jeg fikk en merkbar økning i spillene jeg spiller mest. Men f.eks. Fallout 3 går merkelig treigt og det er null forbedring fra 5870, det er tydelig et godt stykke unna 60fps. Et gammelt spill some Jade Empire, som er 5+ år gammelt går heller ikke i nærheten av 60fps. Med en overklokket i5 750, 12gb ram, og 6970 er det snodig hvordan enkelte spill bare aldri blir helt smooth. Kan det være begrensinger/dårlig design i spillmotoren, eller at de aldri var påtenkt oppløsninger på 2560x1440 og oppover? :hmm:

Lenke til kommentar

Defintivt en merkbar forbedring i flere spill. Men jeg kan ikke si at alle spillene som fikk forbedring ble 100% smooth. Så ja, man merker at man har oppgradert, men man er ikke nødvendigvis "i mål". Om det er skjermkortet som løser resten av likningen, eller om det er cpu, drivere, eller bare dårlig programmert, kommer an på spillet. Jeg spiller i 2560x1440, så det kan også være at de med lavere oppløsninger ikke får det samme ut av det som meg. Om de får mer eller mindre nytte av oppgraderingen vet jeg ikke.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Et spørsmål ift. spillPC og disse skjermkortene. Oppløsningen den vil spille på er 1920x1200 med så mye eycandy som mulig. Dette skal bli en spillPC for andre i familien med en 24" skjerm.

 

"snipp"

 

Det jeg tenker på her er om X3220 klokket til 3GHz

 

"snipp"

 

Oppsummering

Jeg vil tro at en X3220@3GHZ med HD68/9xx i 1920x1200 vil holde unna det meste en 10-12 årig jente vil hive på den i et par år. Nå er jo 1155, Sandy-bridge, am3+ bobcat, bulldozer, zacate og mye annet spennende rett rundt hjørnet alikevel og da er det kanskje dumt å bruke mye penger på et LGA1156 bygg nå som kanskje ikke vil yte så sabla mye bedre enn de komponentene jeg har liggende tross alt.

 

Deres meninger? Tanken er å få til et bra bygg som vil holde en 2 års tid til litt ymse spilling og annen bruk.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så vil en X3220 på 3 GHz ligge ca likt i ytelse som gamle Intel Core 2 Extreme QX6850 på 3 GHz.

Tom's Hardware harsammenlignet QX6850 med i5 750 og de yter veldig likt. Tror ikke du taper noe på å gjenbruke X3220 i disse miljø tider :thumbup:

Lenke til kommentar

hva skal man velge??? :hmm: 2stk "ekte" 6970 eller 2stk 6950 som kanskje kan låses opp til 6970 :shrug:

Man har jo 14 dager på å finne ut om det fungerer å unlocke dem da :thumbup:

 

 

 

 

 

Switche over til bios nr 2 er jo lett som bare det om det ikkje fungerer.

 

 

 

 

14 dagers returett er jo genialt i dette tilfellet

 

 

Lenke til kommentar

Ja det er jo sant, takk for tipset, hehe :thumbup:

 

Har nettopp sett over ordrehistorikken min hos komplett... siden 2007 har jeg handlet for kr112115,29

Visste jammen ikke at det var sååå mye :blush: Orket ikke å gå lengre tilbake :whistle: Skulle faktisk FÅTT 2 kort i julegave fra komplett :!:

 

Hvor mye penger du har brukt på komplett er relevant...hvordan?

åååja, hvor stor e-penis man har. Sant sant ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...