Gå til innhold

Farlig å overklokke 50 ghz?


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Uansett.

Serriøst? det er jo helt patetisk, selvom jeg ikke ødelegger noe som helst forsvinner garantien tragisk.

 

Vell, i teorien ryker vell garantien om man overklokker. Men i praksis blir det svært vanskelig å bevise noe fra produsentens side.

 

Om du flasher BIOS eller endrer volt feks, da vil det lett merkes, og det er gjerne denne typen klokking som tar livet av kort også. Når du klokker med programvare er det faktisk svært vanskelig å drepe kortet. Om det hadde vært høy risiko for å drepe et skjermkort med moderat klokking hadde nok ikke ATI og Nvidia lagt med overklokking funksjonalitet med driverne.

 

Finn deg et program som stresser skjermkortet 100% jevnt, jeg syntes at 3Dmark osv er litt travelt å bruke da de tester hele systemet og er en ganske tung applikasjon å dra i gang for noe som dette. Jeg bruker selv Video Card Stability Test fra denne siden http://freestone-group.com/video-card-stability-test.htm . Liten og enkel applikasjon som får skjermkortet ditt opp i max temperatur på svært kort tid. Jeg bruker en eldre versjon men tenker denne er mye av det samme.

 

Når du overklokker er det veldig greit å ta en ting om gangen, feks overklokk først kjernen til så høy Mhz du klarer å få den 100% stabil på før du begynner med å overklokke minnet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Finn deg et program som stresser skjermkortet 100% jevnt, jeg syntes at 3Dmark osv er litt travelt å bruke da de tester hele systemet og er en ganske tung applikasjon å dra i gang for noe som dette. Jeg bruker selv Video Card Stability Test fra denne siden http://freestone-group.com/video-card-stability-test.htm . Liten og enkel applikasjon som får skjermkortet ditt opp i max temperatur på svært kort tid. Jeg bruker en eldre versjon men tenker denne er mye av det samme.

FurMark :) Skal du teste skjermkortet er det uten tvil det beste programmet å bruke.

 

PS!: Hold et veldig godt øye med temperaturer på Core, MemIO og VRM's. Spesielt på 4870 kan VRM's bli så varme at de smelter ved for høy clock.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Par ting - EVGA og XFX gir deg lov til å raise volten og klokke. Du skal forøvrig være ganske forsiktig med å bumpe volten og det er langt fra alle kort som er klare til å gjøre det "ut av boksen"

 

Hvis du ikke bumper volten så gjør det ikke så mye. Vanskelig å bevise noe annet, og svært vanskelig å skade komponenter

 

Anbefaler gjerne bruk av MSi Afterburner for å klokke, og MSi Kombustor for å kjøre en stabilitetstest. Denne har også multi-gpu støtte som krever mer av de. Furmark er også fint, da disse programmene kjører temperaturer opp langt høyere enn vanlige 3d applikasjoner som spill osv.

 

Det du må teste er temperaturer, og stabilitet. Hvis det er ustabilt kan du få artefacter (små rare prikker på skjermen), krasje driveren, eller hele PCen skrur seg av osv :)

 

Ta gjerne en kikk på hva andre får til, og legg deg 5-10% under deres klokk. Så kan du ta det derfra. Ingen kort er like, og ingenting garanterer at akkurat dine kort klarer det samme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...