Gå til innhold

Farlig å overklokke 50 ghz?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg begynte akkurat og overklokke med ATI control panel... men jeg lurer på en ting. Jeg overklokka 50 mhz er dette farlig så lenge temperaturen er grei nok? ligger vanligvis på 40 grader på mitt grafikk kort :) en ting til, noen andre farer som jeg burde være ops på?

Endret av cookiemonster123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! takk for svar, hva mener du med at systemet er ustabilt? kan du fordype det litt?

 

du må stabilitetsteste instillingene du velger. fordi om ingenting crasher i 2D så betyr ikke det at ting vil fungere i 3D, eller evt. crashe 10 min senere i spillet.

 

bruk 3Dmark eller noe sånt i evig loop en stund for å være noenlunde sikker på at det er stabile instillinger.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei,

Å clocke er sjeldent farlig, så lenge du ikke tar helt av.

Følg med på temperatur, samt kjør stabilitetstester.

 

Det aller farligste ved clock, er når folk justerer på volt.. Dette kan man vanligvis ikke gjøre enkelt på skjermkort. (krever ofte bios-mod eller blyantstreker på skjermkortene).

 

Noen lodder også ut motstander, etc.

Trikset er vanligvis å lese div tester, etc. (der tester de ofte clocking).

Det kan gi deg en pekepinn på hvor langt du kan dra kortet (maksimalt, i et veldig bra kabinett).

 

Om du har vanlig kabinett, må du nok belage deg på ca 10-20% lavere clock enn max clock.

I min erfaring, er det ofte også en fordel å modifisere biosen og optimalisere vifteytelsen.

 

Vær obs på at de tingene her vil gjøre garantien din ugyldig!

Clocking kan også selvsagt redusere levetiden på kortet ditt.. Selv om du har en "safe" clock, reduserer du levetiden (pga økt varme). Men så er jo spørsmålet:

Vil du egentlig ha det kortet der, om en 7-8 år? Det vil jo være helt ubrukelig til annet enn kontorapplikasjoner.

 

Om man clocker kortene, ca når de begynner å bli utdaterte (ev litt før), kan man ofte utsette oppgraderingen et år elns..

 

Ps. problemet med original vifte i bios, er ofte at de er satt opp med aukoustiske egenskaper.. Dvs. de akselererer tregt (for å ikke irritere vanlige brukere).

 

Når man skal clocke max, må man ha ned temperaturen før den stiger for mye.. Som betyr at det er en fordel med raskere akselerasjon på viften. (jeg tar aldri helt på max med en gang).

 

Jeg tror du kan definere litt på viften i rivatuner også, men jeg foretrekker å lage ny bios som jeg flasher inn i kortet.. Da slipper jeg å ha OC profiler og slikt i Windows.

 

Rivatunerclocking tror jeg ikke kan detekteres, men om du klarer å ødelegge kortet v/ flash, vil de nok merke at det er noe mystisk :-)

Lenke til kommentar

Hei,

Å clocke er sjeldent farlig, så lenge du ikke tar helt av.

Følg med på temperatur, samt kjør stabilitetstester.

 

Det aller farligste ved clock, er når folk justerer på volt.. Dette kan man vanligvis ikke gjøre enkelt på skjermkort. (krever ofte bios-mod eller blyantstreker på skjermkortene).

 

Noen lodder også ut motstander, etc.

Trikset er vanligvis å lese div tester, etc. (der tester de ofte clocking).

Det kan gi deg en pekepinn på hvor langt du kan dra kortet (maksimalt, i et veldig bra kabinett).

 

Om du har vanlig kabinett, må du nok belage deg på ca 10-20% lavere clock enn max clock.

I min erfaring, er det ofte også en fordel å modifisere biosen og optimalisere vifteytelsen.

 

Vær obs på at de tingene her vil gjøre garantien din ugyldig!

Clocking kan også selvsagt redusere levetiden på kortet ditt.. Selv om du har en "safe" clock, reduserer du levetiden (pga økt varme). Men så er jo spørsmålet:

Vil du egentlig ha det kortet der, om en 7-8 år? Det vil jo være helt ubrukelig til annet enn kontorapplikasjoner.

 

Om man clocker kortene, ca når de begynner å bli utdaterte (ev litt før), kan man ofte utsette oppgraderingen et år elns..

 

Ps. problemet med original vifte i bios, er ofte at de er satt opp med aukoustiske egenskaper.. Dvs. de akselererer tregt (for å ikke irritere vanlige brukere).

 

Når man skal clocke max, må man ha ned temperaturen før den stiger for mye.. Som betyr at det er en fordel med raskere akselerasjon på viften. (jeg tar aldri helt på max med en gang).

 

Jeg tror du kan definere litt på viften i rivatuner også, men jeg foretrekker å lage ny bios som jeg flasher inn i kortet.. Da slipper jeg å ha OC profiler og slikt i Windows.

 

Rivatunerclocking tror jeg ikke kan detekteres, men om du klarer å ødelegge kortet v/ flash, vil de nok merke at det er noe mystisk :-)

Hehe, fin post :) hjalp meg mye! kanskje et litt dumt spørsmål men, forsvinner garatien uansett om klokker? eller bare vis jeg ødelegger noe?

Endret av cookiemonster123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...