Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FWIW så er vistnok 17-35/2.8-4 optisk sett temmelig lik Canon 17-40/4. Senterskarpheten er god på største åpning, men hjørnene er leie. Om byggekvaliteten er lik min Tammy, så er det der den stoooore forskjellen er til L-glasset.

 

7D er jo et strålende kamera. Direkte forløper til A700.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Trur Tamron og Minolta 17-35mm er ganske lik. Vurderte å kjøpe den, men den koster 4K. JP Tønsberg har/hadde den med Nikon fatning til 2799kr.

 

Det kom bilder ut av den gamle saken :D

7D + Sony 50/1,4

 

941472723_3FuL4-S.jpg

 

941472676_vW3pz-S.jpg

 

941472079_vMSuH-S.jpg

 

Sony A850 + KM 17-35mm.

 

941472032_5oA4Q-S.jpg

 

Det er ikke store forskjellen på 17 og 20mm. Vurderte også Minolta evt. Sony 20mm f/2,8 før jeg så 17-35mm tilsalgs. Heldigvis fikk jeg med ekstrautstyret for en liten tusing. Det var verdt det, det må jeg innrømme. Morsomt med noe gammelt "skit" :p

Lenke til kommentar

Hehe... husker en kar kom innom med et eldgammelt Sony Cybershot. Lagringsmediet var vanlige 3,5" floppydisketter :!: Han ville gjerne samle alle bildene fra ørten floppydisker på en CD.

 

Oppløsningen var vel 640x480 eller noe sånt, muligens interpolert opp til en megapiksel eller så (husker ikke). Men rent bortsett fra bedriten oppløsning, så tok den faktisk brukbare bilder (men stort sett bare til web-bruk).

 

Men da snakker vi lenger unna enn 2005 da.

 

EDIT: Fant mer info

 

The Sony Mavica FD5 and FD7, which were available around 1998 but are now out of production, had a nominal resolution of 640 by 480, but to complicate matters Sony used a video CCD (charge coupled device - the imaging screen) designed for video camcorders. The resultant 625 line picture was converted to 640 by 480, producing a result which was softer than a straightforward 640 by 480 CCD would produce

 

Står mye mer på denne linken, og man blir virkelig overrasket over hvor langt teknologien faktisk har kommet når man leser gjennom teksten på den siden.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Oi oi, her snakker vi seriøs steinalder :w00t:

 

 

Lykke til med mimringen om de gode gamle dager, gutter :tease:

Har et Nikon D1 på jobben. Bruker det av og til. Gjør fortsatt jobben, selv om det ble innkjøpt i forrige årtusen. Mener å huske at det da kostet opp mot 90.000 kr. Hvor mye går en D1 for nå?

Lenke til kommentar

Lanseringsprisen på D1 var på $5580, det skulle vel oversettes til rundt 50 lapper i Norge? (D3s hadde lanseringspris på $5199, og 46000 i Norge). Ifølge dpreviews omtale fra den tiden var dette revolusjonerende billig, i og med at "forgjengeren" Kodak DCS-620, som var en F5 ombygd med digitalt bakstykke av Kodak kostet over det dobbelte.

 

Ser at D1'er går for under 300 dollar på eBay nå, så det er vel neppe ekstremt ettertraktede varer. Faktisk ser det ut til at DCS-620 er dyrere, så mulig prisen på D1 er på bunn nå og kan tenkes å stige om ett par år :p

Lenke til kommentar

Lanseringsprisen på D1 var på $5580, det skulle vel oversettes til rundt 50 lapper i Norge? (D3s hadde lanseringspris på $5199, og 46000 i Norge).

Det blir ikke helt riktig. Kursen i juni 1999 lå på rundt 9kr. og i feb.2010 lå den på under 6kr. Når butikkprisen på D3s er ca. 40K tipper jeg butikkprisen på 1D lå på rundt 62K. Men p.g.a. at det var 1999 og mindre prispress p.g.a. mye mindre mangfold av nettbutikker etc. så lå prisen sikkert høyere. Noen som husker?

Lenke til kommentar
Gjør det noe om andre blander seg inn i tråden med sine gamle dSLR kameraer? Det hadde vært morsomt med en tråd om/for digitale SLR kameraer som er 5 år eller eldre. Teknologien har hatt en ekstrem fart de siste årene, p.g.a. dette er et 5år gammelt kamera nesten "vintage".

 

Det kan da umulig skade.

 

Godt jeg kjøpte dette huset da, mitt D700 døde for meg her om dagen :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...