Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

D70'en min produserte en korrupt råfil her om dagen. Bilder tatt før og etter det aktuelle bildet fungerer fint, men Photoshop (CS4 og CS5) ga opp med beskjed om en unexpected end-of-file... ikke bra (spesielt ille ettersom bildet ble tatt i jobbsammenheng og jeg faktisk hadde bruk for akkurat det bildet). Kanskje ett kamera kan bli for gammelt likevel?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min eldste DSLR er en Pentax *ist DS som kom i 2004. Jeg kjøpte den kun på grunn av en spesiell egenskap som nyere modeller mangler: støtte for TTL-blitz. Jeg har nemlig en pentax (macro) ringblitz som er TTL og ikke P-TTL. Tilsammen kostet DS og blitz meg mindre enn en ny ringblitz med P-TTL og exposure er helt perfekt hver gang.

 

Det er litt artig (og trist) at gamle modeller tilbyr "noe ekstra" som vi ikke kan få på nye utgaver. Støtte for eldre blitz-modeller i mitt tilfelle, eller elektronisk shutter med rask sync speed hos Nikon. Det er ikke _bare_ fordeler med stadig nye utgaver..

Lenke til kommentar

350D med 18-55m uten IS.

 

Bruker det jevnlig (da med 50mm f/1.8 II) på tur. Lite, lett og tar gode bilder. Om det blir skadd av vann eller stjålet så er det ikke verdens undergang heller.

 

Har også et Fuji Finepix 2300 fra 2001. Kontrasten ble dårligere og dårligere og nå starter det ikke opp. Synd, for jeg hadde tenkt å eksperimentere med IR på det.

 

-k

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Da har jeg tatt steget enda ett par år tilbake i tid... til 2002 og D100, Nikons første ikke-profesjonelle DSLR.

 

P1010549-XL.jpg

 

Ergonomisk er det veldig likt D70, noe som er bra ettersom D70 er ergonomisk sett det beste kameraet jeg har prøvd noen gang. Litt større og tyngre enn D70.

 

P1010552-XL.jpg

 

Modushjulet har ett par punkter vi ikke ser på dagens kameraer, og godt er det, å måtte vri på modushjulet for å endre ISO, og så vri det tilbake igjen falt ikke helt i smak hos meg.

 

P1010561-XL.jpg

 

Det største minuset er at kameraet er enormt tregt på å tømme bufferen og skrive til minnekortet. Særlig hvis du skyter i komprimert RAW - skyter du i seriemodus og tar de tre bildene det er plass til i bufferen kan det gå bortimot ett halvt minutt før bufferen er tømt og man kan skyte igjen. Ukomprimert RAW går noe raskere, på bekostning av dobbelt så store bildefiler og kun plass til to bilder i bufferen.

 

For blitzere bør det nevnes at kameraet ikke har støtte for Nikons trådløse blitssystem (CLS) slik D70 har, og maks blitssynkhastighet er 1/180 mot D70 sin 1/500 (med i-TTL/D-TTL-kompatible blitser) eller 1/8000 med "dumme" blitser.

 

Den siste nedturen er at kameraet ikke skriver "kilometerstand" (shuttercount) i EXIF - det er dermed ikke mulig å finne ut hvor mange bilder som er tatt med kameraet siden det var nytt. Litt av moroa med å kjøpe gamle kamera er jo å sjekke hvor "langt" det har gått :p

 

P1010559-XL.jpg

 

På den positive siden yter kameraet overraskende bra på høy ISO. Høyeste ISO-verdi er på hele ISO6400 (ukalibrert), noe som høres tullete ubrukelig ut på ett såpass gammelt kamera, men faktum er at dette er fullt brukbart i nødstilfeller, og på ISO1600 er støynivået fullt akseptabelt.

 

Noen høyst uvitenskaplige testskudd på høy ISO i spoiler:

 

ISO 1600 (litt uskarpt grunnet treg lukkertid):

DSC0010-XL.jpg

 

ISO3200:

DSC0016-XL.jpg

 

ISO6400:

DSC0018-XL.jpg

 

Endret av ventle
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har fremdeles min D40 som eneste kamera. Om jeg savner noe? Egentlig ikke.

 

Har litt sans for denne nostalgi-bølgen.

 

Finn fram bilder tatt med tidligere kameraer. Er bildene dårligere enn de du tar i dag? Hvis ja, så har du på denne tiden antakelig blitt en bedre fotograf. Kameraet har mindre å si.

 

Eldre kameraer er enklere. Mer basic. Blender, lukker, ISO og fokus. That's it. Herlig.

 

brikka

Lenke til kommentar

Må innrømme at D100'en har blitt svært lite brukt siden jeg kjøpte den i juni. Den er rett og slett så gammeldags, med tanke på hurtighet og betjening, og manglende støtte for hurtig blitssynk og trådløs blitsing, at den blir litt i tyngste laget å jobbe med.

 

D70'en (uten s for min del) derimot, som er fra 2004, er en helt annen verden og ett meget kapabelt verktøy som fortsatt den dag i dag står seg meget godt mot dagens kameraer. Dette bruker jeg fra tid til annen, og det er en riktig trivelig arbeidskamerat :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...