Gå til innhold

Tilbakebetaling til arbeidskollega


bumripper

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et lite problem som handler om penger...

 

Jeg har byttet vakt med en jeg jobber sammen med, og nå skal jeg tilbakebetale henne for det som jeg har fått i lønnstilegg.

 

Her er faktaen som jeg har:

 

begge jobbet Søndag kveld for hverandre - 15:00 til 22:00 med 30 min ubetalt pause.

Hun jobbet 1. pinsedag (rød dag) for meg, mens jeg jobbet en vanlig søndag for henne(med kveldstilegg).

Timelønnen ligger på 126 kr timen.

 

 

Og nå sier hun at jeg skylder henne nesten 1200 kr.

Jeg kan ikke si nei, fordi jeg har ikke så god peiling på hva jeg faktisk skylder henne, men jeg syns bare det høres litt mye ut. hvem bryr seg om første pinse uansett?

 

Håper på raske svar, blir litt flaut og utsette betalingen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det slik å forstå at du sto oppført på vaktlista 1. pinsedag og dermed fikk lønn for denne dagen, men det var hun som jobbet?

 

Uansett, for å regne litt på det. (Antar 100% helgedagstillegg)

 

15 - 22 med 30 min pause vil si 6,5 time.

126 kr * 6,5 = 819 kr

Så skal det trekkes skatt av dette beløpet

 

Du nevner noe om kveldstillegg, men ikke hvor mye det er.

Du sier heller ikke noe om hvorvidt dere får 100% på kveldstillegget, eller om det kun gjelder ordinær lønn.

Lenke til kommentar

Det som definitivt er lettaste måten å tilbakebetale dette på er om TS jobber ein helligdag for arbeidskollegaen og arbeidskollegaen jobber ein vanleg arbeidsdag for TS.

 

Dette er både enklare en å rekne om til pengebeløp og det er i mine auger den mest rettferdige måten sidan ulempen med å jobbe hellidag ofte er større en den ekstra betalinga du får.

Lenke til kommentar

Takk for alle raske svar :)

 

Jeg skulle gjerne ha byttet på selve vakta, men det er fast lønn. så det er ikke sånn vi gjør det der jeg arbeider (kommunen).

 

Helligdagstilegget er vel på 130 % eller noe sånt, også kveldstilegget er 45 kr. pr time.

 

Også mener hun at hun ikke betaler skatt, men jeg betaler jo ca. 25 % skatt. så det her er ikke lett.

Har sendt en sms til jobben, men regner med at sjefen har ferie. og det samme har jeg.

 

Det står så mye rart på den lønnsslippen jeg får, så jeg har problemer med å sette meg inn i alt dette.

 

Takker igjen for raske svar og spørsmål

Lenke til kommentar

Det enkleste her vil være å ta det via arbeidsgiver. Snakk med din leder, og hør om han kan trekke deg den rette summen i skatt, og utbetale dette på kollegaen din sin lønnsslipp. Da blir alt riktig, inkludert skatteregler.

 

ja det var en god ide. jeg skal snakke med min sjef.

Selv om det betyr at jeg må utsette betalingen som jeg har lovet at jeg skal ordne. det er flaut, men sånn er det jo.

Lenke til kommentar

Jeg finner situasjonen du beskriver som ganske merksnodig og heller tilhørende useriøse arbeidsgivere enn en offentlig organisasjon.

 

At dere bytter vakter er forsåvidt greit, men uten arbeidsgivers medvirkning grenser til uhørt.

Gjerne først og fremst pga situasjoner som du her beskriver. Utbetalingen for deg vil sannsynligvis avvike fra din kollega. Time- og skattesats er sjeldent samsvarende.

Videre fra arbeidsgivers perspektiv så vil det pga begrensinger i overtidstimer etc etc være av interesse å presist loggføre de timene som hver enkelt ansatt faktisk er på jobb.

 

Så snakk med din leder, slik at du blir trukket for de timene du ikke jobbet, samt betalt de timene du faktisk jobbet og tilsvarende for din kollega.

 

At du har fastlønn fraviker ikke kravet om ryddige forhold til både arbeidsgiver og kollegaer, dog vitner det om sterk inkompetanse til ledelsen, om det medfører riktighet.

Lenke til kommentar

Jeg finner situasjonen du beskriver som ganske merksnodig og heller tilhørende useriøse arbeidsgivere enn en offentlig organisasjon.

 

At dere bytter vakter er forsåvidt greit, men uten arbeidsgivers medvirkning grenser til uhørt.

Gjerne først og fremst pga situasjoner som du her beskriver. Utbetalingen for deg vil sannsynligvis avvike fra din kollega. Time- og skattesats er sjeldent samsvarende.

Videre fra arbeidsgivers perspektiv så vil det pga begrensinger i overtidstimer etc etc være av interesse å presist loggføre de timene som hver enkelt ansatt faktisk er på jobb.

 

Så snakk med din leder, slik at du blir trukket for de timene du ikke jobbet, samt betalt de timene du faktisk jobbet og tilsvarende for din kollega.

 

At du har fastlønn fraviker ikke kravet om ryddige forhold til både arbeidsgiver og kollegaer, dog vitner det om sterk inkompetanse til ledelsen, om det medfører riktighet.

 

Det er mye rart som skjer når man jobber i kommunen, dete er ingen ting. Jeg fikk forresten hjelp til utregning av en snill dame fra kontoret på min arbeidsplass, og hun mente at beløpet kunne stemme:

 

"Vanlig søndagsarbeid : Vanlig timelønn + lør/søn tillegg, 35kr pr time + kvelds- og nattilegg, etter kl 17.00.

 

Hellidagslønn : Vanlig timelønn X 133 %.

 

Alt jobb utenom helligdager, vanlig skatteprosent

 

Alt som jobbes på helligdager, da blir ex trekket brukt."

Kveldstilegg er på 45 kr. timen.

 

Så jeg skal nok betale det jeg skylder, også glemme hele greia.

Sure penger for en rød dag som ikke påvirker dagen noe særlig.

Lenke til kommentar

Jeg finner situasjonen du beskriver som ganske merksnodig og heller tilhørende useriøse arbeidsgivere enn en offentlig organisasjon.

 

At dere bytter vakter er forsåvidt greit, men uten arbeidsgivers medvirkning grenser til uhørt.

Gjerne først og fremst pga situasjoner som du her beskriver. Utbetalingen for deg vil sannsynligvis avvike fra din kollega. Time- og skattesats er sjeldent samsvarende.

Videre fra arbeidsgivers perspektiv så vil det pga begrensinger i overtidstimer etc etc være av interesse å presist loggføre de timene som hver enkelt ansatt faktisk er på jobb.

 

Så snakk med din leder, slik at du blir trukket for de timene du ikke jobbet, samt betalt de timene du faktisk jobbet og tilsvarende for din kollega.

 

At du har fastlønn fraviker ikke kravet om ryddige forhold til både arbeidsgiver og kollegaer, dog vitner det om sterk inkompetanse til ledelsen, om det medfører riktighet.

 

Det er mye rart som skjer når man jobber i kommunen, dete er ingen ting. Jeg fikk forresten hjelp til utregning av en snill dame fra kontoret på min arbeidsplass, og hun mente at beløpet kunne stemme:

 

"Vanlig søndagsarbeid : Vanlig timelønn + lør/søn tillegg, 35kr pr time + kvelds- og nattilegg, etter kl 17.00.

 

Hellidagslønn : Vanlig timelønn X 133 %.

 

Alt jobb utenom helligdager, vanlig skatteprosent

 

Alt som jobbes på helligdager, da blir ex trekket brukt."

Kveldstilegg er på 45 kr. timen.

 

Så jeg skal nok betale det jeg skylder, også glemme hele greia.

Sure penger for en rød dag som ikke påvirker dagen noe særlig.

 

 

Helt fair siden det er du som får denne helligdagen på lønnslippen din a :) Burde vel ikke være for vanskelig for en oppgående arbeidsgiver til å endre dette, slik at dere slipper denne "useriøsiteten"..

Lenke til kommentar

Det som står igjen som problemet her siden kommunen ikke ville (de kan, tro meg) endre på vaktlistene er at du fikk utbetalt 1200kr - skatt ekstra for helligdagen. Du skatter til vanlig 25%, og har ekstra skatt på tillegg, så du fikk i alle fall ikke utbetalt mer enn 900kr ekstra for denne helligdagen.

 

Hun som jobbet for deg skulle derimot fått 1200kr, fordi hun har frikort og betaler 0 i skatt. Derfor er det minst 300kr her som er "tapt", fordi de har blitt innbetalt i skatt. Resultatet av dette er:

 

1.) Enten må du betale 1200kr til henne (det er minst 300kr mer enn hva du fikk utbetalt ekstra)

2.) Du betaler bare det du fikk ekstra etter skatt til henne, da får hun minst 300kr mindre tillegg enn om hun selv hadde jobbet denne helligdagen på egen lønnsslipp.

 

Den eneste som tjener på dette byttet er staten som har fått minst 300kr i skatt fra deg, som de ikke skulle hatt om hun du byttet med jobbet på sitt frikort. Siden det står i alle timelister at du jobbet denne dagen er det riktig at denne skatten ble innbetalt, og du får ikke igjen disse pengene om ikke timelister / arbeidslister endres.

Lenke til kommentar

Regner med at det var Du,  bumripper som bå om å byttet vakt?

Ellers hadde jeg bare sagt "Det var DU som ville bytte ... ekstrapenger tar jeg bare som bonus ;)

 

Sa har hun jo bare gjort deg en tjeneste, og vil selvfølgelig ikke tape penger som hun ellers ville ha fått.

Leska blir vel : IKKE BYTT VAKT MED NOEN, DET BARE BLIR PROBLEMER!

Huff ja, jeg har også byttet vakt med en kollege (han som spurte). Skal ta hans søndag nattevakt 20:00 - 6:30.

 

Og eneste bytte jeg ser at han jobben en natt til tirsdag fra 22:30 - 6:30 for meg .... grrrrrr. (Dårlig bytte).

 

 

Men, sett fra en annen side .... hva gjør man ikke for en snill arbeidskollege som skal reise til Thailand ;)

Og hva er 2 timer mer eller mindre  av din tid = Peanuts. (OKay kunne bli opptil 800 kr overtidsbetalt).

Endret av ca119
Lenke til kommentar

Regner med at det var Du,  bumripper som bå om å byttet vakt?

Ellers hadde jeg bare sagt "Det var DU som ville bytte ... ekstrapenger tar jeg bare som bonus ;)

 

Sa har hun jo bare gjort deg en tjeneste, og vil selvfølgelig ikke tape penger som hun ellers ville ha fått.

Leska blir vel : IKKE BYTT VAKT MED NOEN, DET BARE BLIR PROBLEMER!

Huff ja, jeg har også byttet vakt med en kollege (han som spurte). Skal ta hans søndag nattevakt 20:00 - 6:30.

 

Og eneste bytte jeg ser at han jobben en natt til tirsdag fra 22:30 - 6:30 for meg .... grrrrrr. (Dårlig bytte).

 

 

Men, sett fra en annen side .... hva gjør man ikke for en snill arbeidskollege som skal reise til Thailand ;)

Og hva er 2 timer mer eller mindre  av din tid = Peanuts. (OKay kunne bli opptil 800 kr overtidsbetalt).

 

Jepp, vi har nok samme syn på saken :)

Jeg skal tilbakebetale og beklage at jeg tvilte på at regningen hennes var feil. Også skal jeg ta det hele som en lekse. njema problema.

 

Eneste som var litt irriterende her er at vi ikke hadde avtalt noe tilbakebetaling. det kom lenge etter vaktene var jobbet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Men at du skylder henne 1200 kr blir vel feil? Hun fikk betalt for en vanlig vakt, men ikke helligdagstilegget.

Burde ikke være en så stor sak for arbeidsgiver og ordne dette på neste lønning.

Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt tatt dette igjennom arbeids giver. Få dem til å endre neste lønning slik at dere får det dere har jobbet. Jeg ville ikke gitt henne 1200,- når jeg ikke forstår regne stykket selv. Hvis hun er helt sikker på at regnestykket er rett, så klarer hun å vente til arbeidsgiver har ordnet opp.

 

Når du sier 133%, mener du timelønn+133% eller timelønn+33%?

 

Hvis jeg har forstått alt riktig blir regnet stykket slik:

 

timelønn+133

126*1,33(overtid) = 167 * 6,5 = 1085.5,-

 

timelønn+33%

126+41,58(overtid) = 41,58 * 6,5 = 269.75,-

 

 

Dette er altså forskjellen mellom helligdag og vanlig, det vil si det du eventuelt skylder denne damen.

 

EDIT: Ser jeg tok med litt mye i regne stykket mitt :(

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Skulle ikke bli mer enn ca. 650 kroner hvis jeg forstår den forklaringen TS har fått på hvordan lønn blir utregnet.

 

Vanlig søndag:

 

6,5 timer a 126 kr = 819,-

6,5 timer søndagstillegg = 227,50

4,5 timer kveldstillegg = 202,50

Totalt kr 1249,-

 

Helligdag:

 

6,5 timer a 126 kr = 819

133% av 819 = 1089,27

Totalt kr 1908,27

 

Forskjell 659,27

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...