Gå til innhold

Anbefaling: Hvilket hovedkort velger du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke noe smiley i siDDIs innlegg. Derfor varer jeg sarkastisk:

 

- Hva skal man med hovedkort hvis man ikke skal spille?

- Hvorfor i all verden skal en spiller prioritere annerledes enn siDDIs?

 

Poenget mitt er at anbefalingene ikke bare gjelder spillere og at ulike mennesker har ulike prioriteringer for sine hovedkort. Da er det jo kjekt å ha litt å velge i mellom.

Lenke til kommentar

Dette var tynne saker. Det tar ikke mer enn 5 min før man kan få en god liste med anbefalinger. Se ellers denne, denne og denne artikkelen om tester av ulike hovedkort i ulike prissegmenter. Det interessante med disse testene er at de viser at det reellt sett er veldig liten forskjell i ytelse mellom high-end og mid-range hovedkort, dvs at det ikke er hovedkort man skal legge $$$ i.

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar

Hmm, greie anbefalinger, men synes noen av dem er litt ute på bærtur. Skal du ha et toppkort i P55 klassen kan man ikke unngå å se på MSI Big Bang Trinergy. Det er forøvrig på supertilbud hos Komplett. Har selv MSI Big Bang Fuzion da jeg fikk det billig fra Komplett og da dette er ganske likt Trinergy (Uten Luicid Hydra, som for meg bare er bra til de ekstra PCI-E lanesa).

Skjønner heller ikke hvorfor ikke Rampage III Extreme, Gigabyte GA-UD7 og ASUS P6X58D er nevnt der :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Merkelig at i en anbefaling så anbefaler dere ikke hovedkortene til de forskjellige sokkelene, dere skriver at det er eksempler på hovedkort.

Det er vel skrevet for alt og alle, hw.no glir jo stadig nærmere "folk flest". Sokkel blir sikkert et litt vanskelig begrep. De har jo dessuten med soklene selv det ikke er nevt direkte, vanskelig å bomkjøpe CPU etter å ha lest denne artikkelen.

 

EVGA C SR2 kunne jo blitt tatt med som en kuriositet siden det er alene i sin helt egne klasse.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tiltman: Jeg tror Aboo mente at HW burde skrevet anbefales i stedet for eksempel på.

Aha... Jeg leste ikke artikkelen nøye nok tydeligvis, jeg trodde det sto at disse kortene var anbefalt av hw.no. Sry.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er labert at det anbefales hovedkort i 1366 socket klassen og alle av dem er utdatert uten USB 3.0. samt noen manger nyeste SATA standard. Disse anbefalingene er vell bare basert på trollgammle tester gjort av HW.no ? '

 

Da er disse mere aktuelle:

 

MSI Big Bang X58 (HI END)

ASUS Rampage III Extreme (HI END)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg er enig med flesteparten i at det er en del merkelige valg. For det første burde dere bli mer bevisste på rangering av produktene. Da de rimeligste variantene først, og bygg så nedover med dyrere modeller og forklar hva ekstra de kan tilby. Da faller ikke kunden i den fellen at han kjøper noe han ikke trenger.

 

Rent konkret av modeller kunne jeg ønsket meg disse endringene:

 

  • Asus P7P55D > Asus P7P55D-E (oppdatert variant med USB og SATA 3)

  • Gigabyte GA-P67A-UD3P > Fjern til fordel for kun Asus P8P67. Gigabyte mangler EFI.

LGA1366 har jeg ikke så mange formeninger om lenger, da jeg egentlig ikke ser hvor den har sitt marked.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg de henger "litt etter" her i test/anbefalings-panelet.

 

Nå har AM3+ og Intel 1155 kommet.

 

AM3 har jo vært tilgjengelig i et par år, med produkter fra billig billig klassen og opp i High-end, Det samme med Intel 1156 og 1366 sokkel.

 

Disse soklene var jo helt nyutviklede da de kom, og alle produsentene fikk føle på markedet hva som var heldig eller ikke med de forskjellige kortene i denne sokkelkategorien.

Dette har de tatt lærdom av, og finslepet teknologien for deretter og utgi en ny sokkelutgave som i bunn og grunn er en oppgradert utgave den forrige. Sikter spesielt til den nye AM3+ og Intel 1155 sokkel. Sokkel 1366 må vel sies å være i en særklasse (værsting værsting med allt av funksjonalitet og ytelse).

 

Kortene i den nye kategorien har allerede kommet og prisene er på ingen måte avskrekkende.

 

Vi husker at Nvidia's 400 serie på skjermkort, var nærmest en fadese å regne, med denne ble kraftig forbedret på mange måter, hvor de ny kortene kostet omtrentlig de samme som foregående (ref 560 erstatter 460, 580 erstatter 480 osv), men barnesjukdommene var luket vekk, bedre ytelse og mindre "plager" for samme penge. Det samme går for AMD/ATI's 5xxx og 6xxx serie.

Teknologien var der, tilbakemeldinger på godt og vondt førte til ny serie, men samme teknologi som var bedre utnyttet til samme pris.

 

Hovedkortteknologien følger samme trender. Først kommer noe helt nytt og revolusjonerende som må prøves ut i markedet, deretter kommer en ny fordret utgave med samme teknologiske grunntrekk, men allikevel til omtrentlig samme pris.

 

Med dette i bakhodet, hvorfor blir vi da anbelfalt hovedkort i en kategori som vitterligen har nådd middagshøyden sin, når det nå finnes forbedrede utgaver av disse kortene under et annet sokkelnavn? Til samme pris.....

 

Det går nok 2-3 nye kalenderår FØR det kommer noe "Helt nytt og revolusjonerende" og vi har den samme mølla gående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HW.no har vært en smule "out of sync" med sine anbefalinger i det siste. Laptopanbefalinger uten et ord om Sandy Bridge, og nå hovedkortanbefalinger rett før skiftet til intel z68-chipset.

 

Jeg ville heller lagd en artikler med overskrift: "Lyst på nytt hovedkort? Vent til fredag 6.mai". "Lyst på ny laptop? Sjekk om den har Sandy Bridge / Optimus først!"

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...