Gå til innhold

Anbefaling: Hvilket hovedkort velger du?


Anbefalte innlegg

HW.no har vært en smule "out of sync" med sine anbefalinger i det siste. Laptopanbefalinger uten et ord om Sandy Bridge, og nå hovedkortanbefalinger rett før skiftet til intel z68-chipset.

 

Jeg ville heller lagd en artikler med overskrift: "Lyst på nytt hovedkort? Vent til fredag 6.mai". "Lyst på ny laptop? Sjekk om den har Sandy Bridge / Optimus først!"

 

6mai? er det kommer noen mer spesifikk dato for z68 releasen, eller refererer du til noe annet?

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1366 hører hjemme hos entusiastene, 1155 er billig varianten fra Intel og vil være det.

Ingen erstatter for 1366 kommer ut enda og tronarvingen er socket 2011 som kommer over sommeren.

Før den tid har ikke 1155 noe å stille opp med, uansett er jeg delvis enig i EVGA sin topptrone.

 

4 way er ett fantastisk produkt med veldig god support fra EVGA sin side mens ASUS har bare forsøkt å kopiere så langt, men fortsatt ikke utviklet etter samme prinsipp. (Classern er jo Shamino's hjertebarn.)

Lenke til kommentar

Grei oversikt over hvilke sokler som finnes der ute, men får ikke mye mer enn det igjen av å lese denne artikkelen. Skulle gjerne sett mer diskusjon om AMD vs Intel når det kommer til fordeler og ulemper, og hvilken sokkel som man bør satse på for å ha et system man kan oppgradere etter et par år i stedet for å måtte kjøpe en helt ny pc.

 

Svak artikkel, men takk for sokkel-definisjonene.

Lenke til kommentar

6mai? er det kommer noen mer spesifikk dato for z68 releasen, eller refererer du til noe annet?

 

-Stigma

 

Mener at z68 skal lanseres 6. mai ja. Men siden du spør så blir jeg en smule usikker.

 

En kjapp googling gir meg bare "The first motherboards using the Z68 PCH are expected to make their appearance somewhere in the May 8th-14th timeframe." Kilde.

 

Så... man spiser sin hatt. Et par tygg iallefall ;)

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

6mai? er det kommer noen mer spesifikk dato for z68 releasen, eller refererer du til noe annet?

 

-Stigma

 

Mener at z68 skal lanseres 6. mai ja. Men siden du spør så blir jeg en smule usikker.

 

En kjapp googling gir meg bare "The first motherboards using the Z68 PCH are expected to make their appearance somewhere in the May 8th-14th timeframe." Kilde.

 

Så... man spiser sin hatt. Et par tygg iallefall ;)

 

ja, 8-14 var det siste jeg hadde hørt også. Ville bare høre om det var noe news jeg hadde gått glipp av. Jeg sitter nemmelig og venter kun på et passende Z68 hovedkort nå før jeg går til innkjøp av litt ny hardware :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

"Dumt" spørsmål:

 

Hva om man kjøper et AMD-kort med innebygd skjermkort, vil man da kunne bruke nVidias dedikerte kort? Eller vil dette føre til problemer?

 

Leser jeg riktig når det ikke er ET eneste AMD AM3+ socket hovedkort her, eller er AM3 og AM3+ det samme?

 

Skal bygge ny maskin, men har ikke vært i miljøet på en stund :p

Lenke til kommentar

Takk for svar, skjønte det egentlig eterhvert som jeg leste meg gjennom diverse lister. Nytt noob-spørsmål:

 

Maks Databushastighet - hva menes med det? prosessoren jeg har valgt er (enten) AMD Phenom II x4 975/840, og de har jo høyere enn 2600 Mhz? Men dette gjelder kanskje rambrikker osv?

Lenke til kommentar

Maks databusshastighet er HT-bussen og har ikke noe å gjøre med maks prosessorhastighet eller maks minnehastighet. Alle AM3 hovedkort har samme specs på dette punktet. Databusshastigheten er ikke i nærheten så viktig nå som den var før i tida (før minnekontrolleren ble integrert i prosessoren)

Lenke til kommentar

Takk igjen :)

 

Cluet er at jeg må bygge meg en maskin, men den må bygges så rimelig som mulig, ergo går jeg for litt "eldre" deler. Pluss at jeg må huske hvordan ting fungerte sammen igjen, og det er ikke alltid like lett :p Har i det minste funnet prosessor og hovedkort nå, og skjermkort og kabinett har jeg som jeg fortsatt kan benytte meg av. Så da er det bare minne og en eventuell SSD igjen :)

Lenke til kommentar

Det eneste jeg sitter igjen og lurer på er hva slags strømforsyning jeg skal/bør ha. Skal sjekke forum, men hvis noen har en god ide om hva som passer til hovedkortet (MSI 890GXM-G65) tar jeg veldig gjerne i mot ideer. I "verste" fall trenger prosessoren 125W (Phenom II X4 975), eventuelt 95W (Phenom II X4 840).

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Dette hovedkortet SKAL du ha, dette SKAL du ha, Versting SSD blir verre,

 

Hadde det ikke vaert for alle disse bildene av IT greier er jeg ikke helt sikker paa om jeg hadde sett forskjell paa hardware.no og dagbladet.no lengre, HWavisen?

 

Hvor lang tid har jeg for jeg da SKAL kjope disse produktene (og maa jeg kjope alle sammen?), hvilken form for straff er det for aa da ikke kjope akkurat disse kjope-pliktige produktene? Naa anbefaler man ikke bare produkter lengre, naa forlanger de til og med at man skal kjope :dontgetit:

Endret av [Infected]
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at Infected har et poeng. Artikkeloverskriftene på hardware.no har blitt mer papir-dramatiske de siste par årene. Dette tror jeg har noe med at de heller vil at folk skal klikke seg inn på artiklene for å få info fremtor å få levert "all info" på forsiden. Dette mener jeg personlig og subjektivt passer dårlig med tanke på hvilken brukergruppe/kundemasse det er som vanligvis leser hos tek.no nettverket. Dessverre fikk hardware.no og resten av søstersidene nye eiere, og etter eierskiftet har artiklene blitt av dårligere kvalitet..

 

Jeg vil takke for grunnleggende info om prosessorsoklene nå til dags, men vil stille meg i den rekken med andre folk her i forumtråden som ønsker mer utfyllende info der hovedkortene rangeres fra budsjettklasse (low, LOW end.) til entusiastkort, gjerne også kort som er laget/designet for spesielle bruksområder. Jeg håper at hardware redaksjonen tar til seg kritikken som konstruktiv og saklig. Dette er ikke ment som en fornærmelse på personlig nivå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...