Gå til innhold

Når regnes total mangel på respons som et avhjelpsforsøk?


Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg kjøpte for en tid tilbake en Tv som vi nå ønsker å reklamere på av ulike grunner. Jeg tok kontakt med datakjeden, hvor vi kjøpte TVen (over disk) for ca 1 og 3/4 år siden, og fikk beskjed om å fylle inn et skjema på anovo.no, hvilket jeg gjorde (enda det var ymse feil og mangler ved skjemaet: Reklamasjon er ikke en valgmulighet, modellen vi har er heller ikke en valgmulighet, og så videre).

 

På siden med skjeamet står det at Anovo sender emballasje til TVer dersom man mangled dette, og gjør oppmerksom på det i skjemaet, noe vi gjorde.

 

Det er nå en uke siden, og vi har ikke hørt et pøkk, verken fra Anovo eller Datakjeden. Ingen emballasje har dukket opp, og verken mail eller telefon har kommet fra noen av dem.

 

Jeg har ikke mye tiltro til veerken Datakjeden eller Anovo, og det skulle ikke forundre meg om de klarer å rote dette kraftig til senere i prosessen. Da vi kjøpte TVen klarte de f.eks å levere den på dagtid enda vi ba om (og ble lovet) levering på kveldstid, i tillegg til at de forsøkite å levere den til feil adresse (noe jeg oppdaget helt tilfeldig) enda vi rettet på adressen tre ganger ved bestilling (over disk, som sagt).

 

Så dermed er det interessant å vite om, og evt når, jeg kan regne skjemainnsendelsen som et avhjelpsforsøk fra dem, i tilfelle de føkker dette til to ganger til og jeg skulle finne det ønskelig å heve kjøpet.

 

Anybody?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik eg ser det så begynner avhjelpsforsøket først når produktet blir sendt inn for utbedring.

 

Men, selve reklamasjonen(som dette er, antar eg?) skal være fullført innen rimelig tid og uten kostnader eller vesentlig ulempe for deg. Rimelig tid er av bransjen og forbrukerrådet satt til å være 5-6 uker normalt sett. Juletider og fellesferie gjør at man fort kan strekke det til 6-7 uker. Har du blitt tilbudt lånegjenstand så er rimelig tid vesentlig lenger.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig trenger man ikke å sende inn produktet for å at det skal foreligge avhjelp. Avhjelp er enhver handling forhandler tar for å utbedre feilen.

 

Problemstillingen slik den fremstilles i denne saken er ikke hvorvidt det har skjedd et avhjelp eller ei, men om avhjelp har skjedd innen rimelig tid.

 

Slik jeg forstår det så har det gått en uke fra dere har fyllt ut skjema til i dag, noe som betyr at man har igjen 3- 4 uker for at utbedringen skal være innenfor rimelig tid.

 

Med andre ord har du ikke noe krav enda, men går det 4- 5 uker så ville jeg nok krevd hevet kjøpet. I mellomtiden så er det bare å purre, og pass på å ha dokumentert purringene.

 

Et annet spørsmål er jo selvfølgelig om forhandler ikke kan eller vil utbedre manglen, men utifra saksfremstilling så kan jeg ikke se at dette er aktuelt i dete tilfellet.

Lenke til kommentar

Av juridisk teori (Krugers kommentarutgave av fkjl; har ikke funnet noe FTU-praksis) følger det at et gitt avhjelpsforsøk har skjedd/er påbegynt når kjøper overfor selger har tatt et valg om retting eller omlevering. 

 

En annen sak er om man i praksis vil godta en kjøpers passivitet i forhold til egen prosess.

 

 

Lenke til kommentar

Det var selger som var passiv her, ikke kjøper.

 

Uansett, Datakjeden ringte i ettermiddag og forklarte at noe hadde gått galt hos Anovo. Vanligvis skal man visstnok motta kvittering på skjemaet innen dagen etter, men nå er det halvannen uke uten at jeg har hørt noe. Noe gikk som sagt galt, og de visste ikke hva, men Datakjeden lovet å holde øye med Anovo på mine vegne, og beklaget selvsagt problemet. Beskjeden jeg fikk var at det kommer et bud for å hente TVen i morgen ettermiddag, så ting ser ut til å være på rette spor nå.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vet da vel pokker hvor lang tid som er normalt for Anovo!

 

Uansett, her er hvordan saken har utviklet seg:

 

26. juni: Jeg legger inn TVen og feilbeskrivelsen i Anovos skjema og sender det inn digitalt. Intet svar eller kopi av skjemaet mottas av meg.

 

3. juli: Jeg skriver innlegget som startet denne tråden.

 

5. juli: Datakjeden ringer og forklarer at det var noe krøll med registreringen hos Anovo, og lover å holde tak i saken overfor Anovo overfor meg.

 

6. juli: Et bud kommer og henter TVen med skriftlig feilbeskrivelse vedlagt. Emballasjen som Anovo ble bedt om å sende meg, har aldri ankommet, så jeg pakker den inn så godt jeg kan med det jeg har for hånden.

 

13. juli: Jeg ringer Datakjeden for å høre hvordan det går med TVen. De finner den ikke i systemet og lover å undersøke saken.

 

20. juli: Jeg ringer Datakjeden for å få en statusoppdatering. Heller ikke denne gangen klarer de å finne TVen i systemet sitt, og lover atter en gang å undersøke saken.

 

22. juli: Datakjeden ringer meg og kan fortelle at de har etter to dager på telefonen klart å spore opp TVen min og overbevise InfoCare om å prioritere den, noe de vanligvis ikke gjør for noen grunn. I følge Datakjeden skal TVen være ferdig om kun få dager og vil da sendes sporenstreks tilbake til meg, med mindre verkstedet må bestille deler med lang leveringstid. Jeg skjønner ikke hvor InfoCare kommer inn i bildet. Jeg er skeptisk til dem, basert på historier fra forumet, men stoler på at Datakjeden vet hva de gjør.

 

27. juli: Jeg ringer Datakjeden for å høre om det er noe nytt, men de kan ikke fortelle meg noe. Som vanlig.

 

29. juli: Anovo ringer meg for å spørre om hva som var i veien med TVen. De kan fortelle at de mottok TVen for tre dager siden, hadde aldri mottatt noen feilbeskrivelse, og først nå har begynt å titte på saken. Jeg hiver meg på telefonen til Datakjeden, men etter 20 minutter på vent krasher telefonsystemet deres og forbindelsen brytes. jeg ringer igjen en time senere, og får omsider snakke med en fyr som setter meg over til Datakjeden på Stovner, hvor jeg kjøpte TVen. Han lover å undersøke saken og ringe meg tilbake. Jeg forlanger låneprodukt, og han lover å sjekke om de har.

Lenke til kommentar

InfoCare? Det høres ut som en dårlig unnskyldning... Uansett, grunnen til at de ikke finner dne i systemet er fordi de kjører direkteservice via anovo, og sånne saker registreres kun internt hos anovo.

 

Budet som kommer og henter tven jobber på oppdrag for anovo, og tar tven rett til anovo.

 

Jeg ville bare sendt et skriftlig krav om heving av kjøp, til daglig leder av datakjedenbutikken du har handlet tven i. Uansett om verkstedet kødder det til eller datakjeden, så er ikke dette spes holdbart.

 

Møt opp personlig med brevet, be om å få gi det til daglig leder eller fungerende daglig leder om han skulle ha ferie. Gi de 5 virkedagers frist til å godkjenne heving av kjøp.

 

Mest sannsynlig vil du få mottilbud om en splitter ny tv - da gjelder det å kreve tv til tilsvarende pris du opprinnelig har brukt, ikke hva tilsvarende spec koster i dag (dette er mer enn du ville ha krav på ved omlevering, men kjør de hardt allikevel).

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om de vil godta å heve kjøpet eller omlevere varen. Men kan kun en mnd ventetid være nok for å heve kjøpet? Jeg er enig med at butikken har vaset masse, og at de alt har brukt om masse tid på ingenting.

Men det kan være lurt å gi dem varsel om heving av kjøpet pga:

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Men om butikken ikke velger å høre på deg, så kan du klage til Forbrukerrådet(forbrukerportalen.no). Dette var sikkert ingen nyhet sikkert.

 

Men vet noen om hva som er maksgrensen på ventetid på tv? Finnes det noen aktuelle FTU-dommer om dette?

Lenke til kommentar

Jeg vet da vel pokker hvor lang tid som er normalt for Anovo!

 

Uansett, her er hvordan saken har utviklet seg:

 

26. juni: Jeg legger inn TVen og feilbeskrivelsen i Anovos skjema og sender det inn digitalt. Intet svar eller kopi av skjemaet mottas av meg.

 

3. juli: Jeg skriver innlegget som startet denne tråden.

 

5. juli: Datakjeden ringer og forklarer at det var noe krøll med registreringen hos Anovo, og lover å holde tak i saken overfor Anovo overfor meg.

 

6. juli: Et bud kommer og henter TVen med skriftlig feilbeskrivelse vedlagt. Emballasjen som Anovo ble bedt om å sende meg, har aldri ankommet, så jeg pakker den inn så godt jeg kan med det jeg har for hånden.

 

13. juli: Jeg ringer Datakjeden for å høre hvordan det går med TVen. De finner den ikke i systemet og lover å undersøke saken.

 

20. juli: Jeg ringer Datakjedenfor å få en statusoppdatering. Heller ikke denne gangen klarer de å finne TVen i systemet sitt, og lover atter en gang å undersøke saken.

 

22. juli: Datakjeden ringer meg og kan fortelle at de har etter to dager på telefonen klart å spore opp TVen min og overbevise InfoCare om å prioritere den, noe de vanligvis ikke gjør for noen grunn. I følge Datakjeden skal TVen være ferdig om kun få dager og vil da sendes sporenstreks tilbake til meg, med mindre verkstedet må bestille deler med lang leveringstid. Jeg skjønner ikke hvor InfoCare kommer inn i bildet. Jeg er skeptisk til dem, basert på historier fra forumet, men stoler på at Datakjeden vet hva de gjør.

 

27. juli: Jeg ringer Datakjeden for å høre om det er noe nytt, men de kan ikke fortelle meg noe. Som vanlig.

 

29. juli: Anovo ringer meg for å spørre om hva som var i veien med TVen. De kan fortelle at de mottok TVen for tre dager siden, hadde aldri mottatt noen feilbeskrivelse, og først nå har begynt å titte på saken. Jeg hiver meg på telefonen til Datakjeden, men etter 20 minutter på vent krasher telefonsystemet deres og forbindelsen brytes. jeg ringer igjen en time senere, og får omsider snakke med en fyr som setter meg over til Datakjeden på Stovner, hvor jeg kjøpte TVen. Han lover å undersøke saken og ringe meg tilbake. Jeg forlanger låneprodukt, og han lover å sjekke om de har.

 

Du har levert inn TV-en direkte til servicepartner (Anovo). Det er ikke slik at Datakjeden (eller andre forhandlere for den saks skyld) automatisk varsles om dette og registrerer saken i sitt system. Derfor er det ikke så rart at du ikke får noen gode, kjappe svar fra butikken.

 

At Datakjeden begynner å blande inn InfoCare er for så vidt litt pussig, men har du på noe tidspunkt gitt dem beskjed om at det er Anovo du har levert TV-en til?

Lenke til kommentar

Fra førstepost:

Min samboer og jeg kjøpte for en tid tilbake en Tv som vi nå ønsker å reklamere på av ulike grunner. Jeg tok kontakt med datakjeden, hvor vi kjøpte TVen (over disk) for ca 1 og 3/4 år siden, og fikk beskjed om å fylle inn et skjema på anovo.no, hvilket jeg gjorde (...)

 

At Datakjeden begynner å blande inn InfoCare er for så vidt litt pussig, men har du på noe tidspunkt gitt dem beskjed om at det er Anovo du har levert TV-en til?

Som kunde skal man kun trenge å forholde seg til selger.

Her var det i tillegg Datakjeden som henviste til Anovo, dette burde de jo strengt tatt registrert i systemet sitt.

Lenke til kommentar

Da har jeg nettopp kjeftet på Datakjeden og fått vite at TVen kom inn til butikken tidligere i dag. De sa ingen ting om hvorvidt den var reparert eller ikke, men da jeg hisset meg opp og gjorde oppmerksom på at jeg MÅ ha den i løpet av dagen i dag pga bildetaking til prospekt i forbindelse med salg av leiligheten, lovte de at jeg skulle få den i løpet av dagen. Han jeg snakket med måtte konferere med sjefen først, så det aner meg at de kommer til å kreve meg for budet, men den skal vi faen bøtte meg bli to om, i så tilfelle!

Lenke til kommentar

Budet stod på døra kort tid etter, selv om det var sagt fra Datakjeden at de skulle levere den på ettermiddagen og at budet skulle ringe 30 minutter før eller noe. Hvais han fikk lov til å levere den med bud, da... Så den ble levert til naboen. Vi har ikke hatt mulighet til å sjekke om feilen er fullstendig borte ennå, men en kjapp sjekk på noen minutter sier at den faktisk er borte. Vi får se med litt mer utstrakt bruk av tv-en.

 

For min del, som forbruker, så er det fullstendig uaktuelt å foholde meg til noe annet enn selger av tingen, verre er det ikke. Forbrukeren kan ikke pålegges ansvar for at en retur håndteres korrekt, slik vi i denne omgang ble pålagt å gjøre ved at Datakjeden henviste til Anovo. Og den registreringen feilet jo ikke bare da vi gjorde den, men også da datakjeden gjorde den. Og når en feilbeskrivelse er levert to ganger via korrekt skjema og den er lagt ved tv-en utskrevet på papir, og Anovo fremdeles ikek har fått det med seg, da velger vi heller å forholde oss til forhandler. Det er ikke på noe som helst vis urimelig å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...