Gå til innhold

– Trojanerne er tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo antall brukere av et system som bestemmer om det er attraktivt å lage virus. Mac har jo vært skånet noe, men det tar seg opp mer og mer. Iphone er jo strengt bevoktet og voksende, slik at her vil det komme mer. Android er helt åpen og rask voksende. Ergo blir det flere virus fremover. Så får vi se hva google gjør. Å dra inn Linux er jo svada siden brukerdatabasen er meget liten og består av spesielt interesserte.

Android ER Linux, og blir også brukt på andre elektriske artikler enn mobiler også.

 

Her er det allikevel ikke en feil i selve systemet som gjør det usikkert, men Google sin policy på hva de slipper inn av programvare til Android Market.

 

At markedsandeler har en parallell linje med antallet som prøver å lure brukere på gitte plattformer er jo en selvfølge, et større spørsmål vil bli hvor vanskeligere det vil bli å spre slike kode på frie operativsystemer.

 

Android er Linux-basert ja. Jeg tenkte jo meg på den versjonen man bruker på pc. Den er jo mildt sagt smal.

 

Men som jeg skriver er dette prisen å betale for et helt åpent system. Etter min mening burde google ha en gjennomgang av alle apps for å luke ut fremtidige ulumskheter, ikke gjøre dette i etterkant. Det er ikke snakk om sensur av selve appen, men å fjerne det som er virus, trojanere etc. Idag finnes det ikke noe slikt såvidt meg bekjent.

 

At kvaliteten på iPhone-apps og Android-apps går i iPhones favør er jo soleklart siden brukerdatabasen idag er mye større på iPhone og da blir denne plattformen mest attraktiv for utviklere som vil tjene penger. Sammen med regimet til Apple gjør folk seg mer flid med sine apps for å slippe gjennom.

 

Det som er dumt med Android er at de ikke leverer en fulllverdig tjeneste, og det drøyer. Google favoriserer USA, noe som er forståelig siden det er ett stort marked der alt kan gjøres likt, men dette vil slå tilbake på dem om de fortsetter slik. Spesielt siden folk ikke føler at Apple gjør det samme. (tenker på tjenster og apps)

 

Men de neste to årene blir avgjørende.

Lenke til kommentar

Og så var det jo noe med hvem som sitter og advarer mot dette og som helt tilfeldig hadde en sikkerhetspakke og tilby.....

Vil heller ha åpenheten enn og bli fengslet av Jobs sine menn, mener og huske Symantec drev og advarte mot virus på Symbian også for noen år siden, da hadde de også tilfeldigvis noen produkter og selge, dog ble virusproblemet til og leve med den gangen også.

 

Nettopp. Der slo du spikern på hodet. Klassisk skremselsespropaganda fra Symantec igjen dette. Man må ikke glemme at Symantec er et firma som har et produkt de ønsker å markedsføre og distribuere til flest mulige brukere.

 

Det samme skjedde for noen år siden (som du nevnte), hvor Symantec dukket opp i nyhetene omtrent ukentlig med påstander om at de hadde 'oppdaget' stadig fler og mer skremmende virus/trojaner for Symbian platformen. Mange spekulerte på den tiden om Symantec selv hadde utviklet disse skadelige programmene (malware) for å skape blest om nødvendigheten av (deres) anti-virus program til smarttelefoner. Dette resulterte også, dessverre, i at Nokia 'stengte' den tidligere relativt åpne Symbian OS platformen ved å tilføre Platform Security og Symbian Signed til operativ systemet. Noe som gjorde en allerede kronglete platform å utvikle tredjeparts programvare for til et rent mareritt. Som igjen resulterte i at Nokia skremte vekk mange av de få gode utviklerne de hadde, og fortsatt sliter med å tiltrekke seg nye.

 

Ikke at jeg tror dette vil skje med Android. Google er nok smartere enn som så, og vil nok uansett finne bedre løsninger på å takle dette (om det utvikler seg til et problem) enn det Nokia gjorde.

Lenke til kommentar

Fant tilfeldigvis en sammenligning av iPhone og Androids sikkerhetsmodeller her:

http://tech.shantanugoel.com/2010/06/26/android-vs-iphone-security-models.html

 

Alt er ikke nødvendigvis trygt på iPhone heller.

Riktig det. Men sammenligningen til denne bloggeren er ikke nødvendigvis fasiten. Ser en del svakheter i resonnementene og manglende nyansering der.

Eksempelvis pkt 1a, der det er helt åpenbart at en godkjenningsprosess som den Apple har er mye bedre enn ingen godkjenningsprosess. Selv om Apples godkjenningsprosess ikke er noen 100% garanti, så ville de med stor sannsynlighet fanget opp apps tilsvarende de Google nylig måtte bruke sin "killswitch" på og slette fra telefonene til intetanende brukere.

Pkt 2b er også feil, det er faktisk slik at apps må spørre meg om lov for f.eks å kunne bruke mine lokasjonsdata, samt at det er andre mekanismer i iOS som hindrer apps i å snoke ukontrollert rundt utenfor sin "sandkasse".

Pkt 3 er synsinng.

Pkt 4 er mye synsing, unyansert, og går i det hele tatt ikke inn på utviklingsmiljøene og verktøyene der.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Her ser man hva vi iPhone brukere slipper! Takk, Steve Jobs!

Haha, du bør virkelig lese artikkelen det ble linket til lenger oppe. Merk særlig 2a. Svært mange iPhone-brukere har fått nummerert sitt og en g del andre data "stjålet" av en hag av ulike programmer som brukte samme statistikkverktøy. (Det var gratis å implementere - prisen var brukernes data, men de kostet jo heller ikke noe for utviklerne...)

Se mitt forrige innlegg.

Du kommer med en påstand som du ikke finner dekning for i artikkelen du nevner. Kan ikke minnes å ha hørt om noe slikt, og vil derfor gjerne at du kommer med dokumentasjon eller link som gjør det til noe mer enn en lite troverdig påstand.

Lenke til kommentar

Se mitt forrige innlegg.

Du kommer med en påstand som du ikke finner dekning for i artikkelen du nevner. Kan ikke minnes å ha hørt om noe slikt, og vil derfor gjerne at du kommer med dokumentasjon eller link som gjør det til noe mer enn en lite troverdig påstand.

Angående din kommentar om 1a, tar du feil. En scanning som kun utfører svært enkle tester på ferdigkompilerte binærfiler er ingen sikkerhet i det hele tatt - det hjelper ikke at den KAN avsløre enkle, klønete forsøk, når det likevel er så (relativt) enkelt å komme rundt.

 

Det er større sannsynlighet for at det kun gir en falsk trygghetsfølelse - slik du også tydeligvis har. Du gidder jo ikke en gang gjøre et enkelt googlesøk før du kaller en sann påstand om din kjære appstore for "lite troverdig).

 

Du kan lese en artikkel hos Cnetom generelle sikkerhetsproblemer. Rett nok er den noen mpneder gammel, men da hadde altså Apple allerede kjent til disse problemene i et helt år. Så om akkurat disse er fisket, hvilke andre ligger der, kjent kun blandt dem som handler med slik informasjon. (Den er mye verdt).

 

Duburde virkelig klare å google "iphone steal phone number" selv, men du kan i tillegg til å gjøre dete også lese en artikkel om Pinchmedia - selskapet jeg nevnte som leverte analyseverktøyet som var ansvarlig for at telefonnumre ble stjålet selv uten at utviklerne ville det, men som fortsatte å la dem gjøre det, dersom de ville...

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at hvis/når dette blir et problem så vil noen lage en nettside/ forum der en kan sjekke om en applikasjon er trygg å bruke.

 

Kan til og med hende at det finnes en slik nettside allerede. Hvis ikke, er det en gratis ide til de driftige her på forumet.

Lenke til kommentar

Helt klart at den åpne plattformen Android vil bli favoritten til virus-makere. Det kommer til å flomme over siden det absolutt null kontroll eller sjekk på Android Marked. Det er bare å legge ut. Altså et paradis for virus-makere.

 

Men det er prisen å betale for et helt åpent system, og jeg skjønner at mange sverger til iPhone der man i mye mindre grad vil ha dette problemet. Men der må man igjen leve med restriksjoner.

 

Personlig heller jeg mot iPhone etter å ha brukt Desire siden den kom. Google åpner ikke godsakene (betalingsapps) og jeg tror ikke det vil skje på leeeeenge ennå. I tillegg er virusfaren overhengende. Fra mine år med iPhone husker jeg vel ikke at jeg savnet så mye, da det finnes applikasjoner for det meste, men noe må man leve med der også.

 

Men slik det ser ut nå, vil jeg nok velge bort et fremtidig virushelvete mot et mer restriktivt system. Så får jeg heller åpne appen for å se været da..

 

Android har jeg brukt nå et halvt års tid. Android har ikke gitt meg en eneste irritasjon i løpet av dette tidsrommet. Kan du ikke bare roote telefonen din? Så får du lagt inn det du måtte ønske av programmer fritt tilgjengelig. Det har jeg gjort. Riktig nok en Nexus One, men man har da gjort det mulig å roote desire også?

 

Jeg venter også spent på at google åpner dørene i butikken sin uten rooting. Selv om dette ikke er på plass i dag opplever jeg Android som en langt bedre plattform enn ios.

 

Når det gjelder trojanere og virus har jeg ikke sett noe til dette. Alt er mulig bare man vil det nok, helt sikkert.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...