Gå til innhold

Dropper Spotify


Anbefalte innlegg

@Fangs78:

 

Det er nok ikke så enkelt å gå den veien som du og mange tror. Grunnen til at nye artister binder seg opp mot plateselskap, husk da at det store flertallet går til mindre "uavhengige" selskap, er at selskapene (som oftest) tar den økonomiske risikoen knyttet til kostnadene ved f.eks studiotid. De tar seg også av administrative forhold og pushing mot radiokanaler. Heller er ikke vilkårene så ille som mange tror, dog varierer disse. Vilkårene til de store selskapene er langt dårligere enn hos de små.

 

Og det er langt flere labels og plateselskaper i Norge enn Sony, Grappa, Emi etc. Om ikke jeg tar feil er det rundt en 100 stk med stort og smått. Det er også flere distributører enn de store. Dog har og er distribusjonsleddet et problem, et problem som har blitt større etterhvert som de uavhengige platebutikkene har forsvunnet. Dette er et generelt problem i alle bransjer, når salgsleddet "kjedifiseres" så reduseres også uavhengige distributører sin mulighet.

 

Slik sett reduserer ikke Spotify, beat.no, iTunes problemet. Trolig vil disse også kun ønske å forholde seg til et begrenset antall distributører.

 

Klart nye artister kunne velge selv å betale for studiotid, selve koste på seg nettsider med nedlasting/kjøp og selv gjøre all promotering. Men det koster penger - faktisk langt mer enn de fleste tror - og er beheftet med en betydelig risiko. Og at i realiteten så få artister gjør dette, forteller for meg en god del om kostnadsbildet. Og at det i tillegg ikke har kommet særlig med alternative "plateselskaper" på banen som tilbyr en uavhengig digital modell forteller også at det ikke er enkelt å få til lønnsomhet i slike alternative modeller. At det i liten grad skjer i Norge er logisk, så lite marked som vi har, men når det heller ikke skjer i større markeder - hvor salg av en 6 - 10 000 eks av et album skulle være mer kurant - forteller at dette ikke er så enkelt som mange tror.

 

Dog er jeg 100 % enig med alle her i at distribusjonsdelen av platebransjen tviholder i stor og skadelig grad på arbeidsplasser og gamle virksomhetsformer/-modeller. Og at FONO helt klart støtter opp om denne modellen - og i liten grad pusher på gode alternativer.

 

Man skal heller ikke være blind for det faktum at innen "platebransjen" er det en svært liten gruppe som tjener ekstremt bra, uansett om det gjelder platesalg og konserter. Avdøde Michael Jackson har vel tjent en del millarder på plate og mp3 salg etter sin død.

 

Et problem i tillegg er at vi som forbrukere på mange måter forsterker mekanismene (sier ikke at du gjør det), gjennom at vi faktisk har valgt å ikke benytte oss av en del alternative muligheter som er forsøkt. Og selv om Spotify har potensialer, så skal man fort vekk opp i en del millioner betalende bruker (eller milliarder i reklameinntekter) før inntektene til artistene pr låt blir særlig å snakke om. Også på Spotify regner jeg med at en 30 - 50 % går bort til andre ledd enn artisten.

 

På iTunes får vel artisten en 10 - 15 % av salgsummen - på Spotify særdeles lite.

 

Ellers så anbefaler jeg alle følge lesning, The Paradise that should have been, også kommentarene. Også denne, How much ... er interessant.

 

Et kort faktum fra den er at om man gjør alt uavhengig og selger via CDBaby (en uavhengig distributør som tar bare en 15 - 20 % for å distribuere) så må en soloartist som har studio etc selge ca 30 000 låter i året for å ha en månedsinntekt på 13 - 14 000 kr. Prisen er da ca 6 kr pr låt. 14 000 kr er 168 000 kr i året - ikke mye å bli fet av. Og du skal gjøre det bra om du tjener en 140 000 netto i tillegg på konserter med mer. I tillegg er det ikke tvil om at man skal dekke en lang rekke kostnader.

 

Er du et band på 4 stk, så kan du bare gange tallene med 4. Og når det gjelder konsertinntekter, tror jeg det ikke er mange band som klarer en 4 - 500 000 i netto på konserter i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå får artistene en så liten andel av de 1 200 kr at det hadde faktisk vært bedre om du kjøpte 30 låter på CDBaby og ellers lastet ned gratis. Det er nemlig slik at artistens andel ser ut til å bli mindre og mindre når vi går fra fysisk medium via iTunes til Last.fm og Spotify.

Lenke til kommentar

Er det fordi andelen deres faktisk blir mindre, eller fordi omsettingen via disse tjenestene fortsatt er veldig lav? Man må jo ta med i beregningen at disse tjenestene fortsatt er veldig ferske og at omsettingen bare vil stige ettersom de forbedres og kundene beveger seg over til dem. Som jeg nevte tidigere, så kan jo hverken artistene eller resten av aktørene på markedet forvente full uttelling fra dag én. Man må forvente en oppstartsfase inntil tjenestene får etablert seg skikkelig på markedet og "folk flest" får øynene opp for dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mens andel betalbrukere skal være forsvinnende liten, ifølge Aftenposten.

Kan noen fortelle meg hvor denne infoen kommer fra?

 

I artikkelen til Aftenposten sies det:

Men andelen betalbrukere skal etter det Aftenposten kjenner til være forsvinnende liten.

Etter det Aftenposten kjenner til? Og dette føler HW er verdig info? Har det kommet noen info om hvor godt Spotify butikken går siden i fjor vår? Altså før mobil versjonen for spotify kom...?

Lenke til kommentar

Vel, FONO har et poeng hvis de ikke får betalt radiopris en gang. Uansett, de som tror alle artister tjener fett og at FONO og MTV er ganske likt i forhold til lønn, har forstått sørgelig lite av musikkbransjen. :ermm:

 

Spotify skal jaggu få lov til å betale artistene for det som spilles av via dem, uansett om det er premium eller ei, ellers blir det mer bare en piratside som utgir seg for noe annet.

Lenke til kommentar

Om plateselskapene begynner å betale artistene sine anstendig så vil vel mye være gjort.

 

Jeg liker Spotify men det er forståelig at artistene reagerer på den lave inntjeningen derfra.

 

Selv foretrekker jeg å kjøpe CD-er, selv om de er groteskt priset her i landet.

Lenke til kommentar

Spotify MÅ få flere prisnivåer.

1: Gratis: MER Reklame!!! Litt reklame mellom hver sang.

2: Standard: Lav lydkvalitet: MP3 192 kbps. Ingen lydreklame, men masse i spotify-klienten. 25-30 kr i måneden.

3: Aktiv: Dagens premium lydkvalitet: 320kbps. 70 kr i måneden. Ingen reklame hverken i klient eller audio.

4: Entusiast: Lossless kvalitet: FLAC, OGG elns. 99 kr i måneden. Spotify har ukentlige konkurranser, uttrekninger, deler ut en gratis billett til konsert av og til, på visse konsterter får f.eks 100 stk forkjøpsrett. Nye album kommer ut på dagen. På Aktiv kommer nye album ut 2 uker senere, på standard 1 måned. Fora, mulighet til å se musikkvideo på de mest populære sangene. Lyrics. Wiki-info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De sidrumpa bakstreverske i bransjen kan jo takke seg selv for dilemmaet. De stod på sidelinjen altfor lenge uten å ville ta noen grep om internettmarkedet og hvilke muligheter til profit/tap som kunne ligge der. Har hatt denne debatten så mange ganger at jeg ikke orker en gang til. Sier bare kort at innen 10 år gått så vil det være skrevet tykke lærebøker om hvordan bransjen selv kappet av seg begge bena samtidig som de gnagde på livlina. Uttalige eksamensoppgaver vil skrives verden rundt der studenter skal forstå viktigheten av å unngå passivitet i en lederrolle, samt viktigheten av å ikke ha definert hverken trusselbildet eller muligheter for inntekt ligger. Bransjen har jo faktisk ved flere anledninger jobbet mot spotify siden første dag. Om bransjen ike evner å fornye seg så kjemper bransjen en tapt kamp.Tidlige tiders kalkyler og distribusjonsledd kan dere bare glemme. Det er en ny tid og dere skriver ikke regelboken på egenhånd lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spotify MÅ få flere prisnivåer.

1: Gratis: MER Reklame!!! Litt reklame mellom hver sang.

2: Standard: Lav lydkvalitet: MP3 192 kbps. Ingen lydreklame, men masse i spotify-klienten. 25-30 kr i måneden.

3: Aktiv: Dagens premium lydkvalitet: 320kbps. 70 kr i måneden. Ingen reklame hverken i klient eller audio.

4: Entusiast: Lossless kvalitet: FLAC, OGG elns. 99 kr i måneden. Spotify har ukentlige konkurranser, uttrekninger, deler ut en gratis billett til konsert av og til, på visse konsterter får f.eks 100 stk forkjøpsrett. Nye album kommer ut på dagen. På Aktiv kommer nye album ut 2 uker senere, på standard 1 måned. Fora, mulighet til å se musikkvideo på de mest populære sangene. Lyrics. Wiki-info.

 

De har flere prisnivåer nå.

Lenke til kommentar

Spotify MÅ få flere prisnivåer.

1: Gratis: MER Reklame!!! Litt reklame mellom hver sang.

2: Standard: Lav lydkvalitet: MP3 192 kbps. Ingen lydreklame, men masse i spotify-klienten. 25-30 kr i måneden.

3: Aktiv: Dagens premium lydkvalitet: 320kbps. 70 kr i måneden. Ingen reklame hverken i klient eller audio.

4: Entusiast: Lossless kvalitet: FLAC, OGG elns. 99 kr i måneden. Spotify har ukentlige konkurranser, uttrekninger, deler ut en gratis billett til konsert av og til, på visse konsterter får f.eks 100 stk forkjøpsrett. Nye album kommer ut på dagen. På Aktiv kommer nye album ut 2 uker senere, på standard 1 måned. Fora, mulighet til å se musikkvideo på de mest populære sangene. Lyrics. Wiki-info.

 

De har flere prisnivåer nå.

Ikke godt nok.

Lenke til kommentar

Spotify MÅ få flere prisnivåer.

1: Gratis: MER Reklame!!! Litt reklame mellom hver sang.

2: Standard: Lav lydkvalitet: MP3 192 kbps. Ingen lydreklame, men masse i spotify-klienten. 25-30 kr i måneden.

3: Aktiv: Dagens premium lydkvalitet: 320kbps. 70 kr i måneden. Ingen reklame hverken i klient eller audio.

4: Entusiast: Lossless kvalitet: FLAC, OGG elns. 99 kr i måneden. Spotify har ukentlige konkurranser, uttrekninger, deler ut en gratis billett til konsert av og til, på visse konsterter får f.eks 100 stk forkjøpsrett. Nye album kommer ut på dagen. På Aktiv kommer nye album ut 2 uker senere, på standard 1 måned. Fora, mulighet til å se musikkvideo på de mest populære sangene. Lyrics. Wiki-info.

 

De har flere prisnivåer nå.

Ikke godt nok.

 

Det er sant, men syns gjerne de kunna tatt litt bedre betalt, ifølge forslaget ditt.

Lenke til kommentar

Spotify har en klar utfordring her; hvis de ikke klarer å skrape sammen i nærheten av like mye inntekter pr. gratisbruker (ved reklame) som det betalende brukere legger igjen (noe de neppe klarer for da hadde det jo lønt seg for dem å ikke ha betalingsordning i det hele tatt...), så har ikke tjenesten livets rett.

 

Slik som det er idag så får artister/opphavsmenn så vidt jeg har skjønt grei betaling via de som er betalende kunder. Det som 'ødelegger' er gratisbrukerne som står for en vesentlig andel av avspillingene.

 

Spotify *må* lage et mye større skille mellom freeloaders og betalende brukere. Spørsmålet er bare hva det skal være; allerede idag er jo forskjellen enorm: kan man jo hverken få *høy lydkvalitet*, *mobil løsning* eller *offline sync* uten å betale.

 

Når folk ikke engang synes det er verdt 99,- i måneden for *lovlig* tilgang på millioner av låter som kan brukes on- eller offline på alt du har av enheter (mobil, bærbar PC, stasjonær PC)så skjønner ikke jeg egentlig ikke hva som skal til bortsett fra rett og slett å fjerne den reklamefinansierte versjonen.

 

Problemet er vel (som alltid) at mange er vant til at musikk er gratis og heller finner seg i ulemper fremfor å betale 'småpenger'. Og det henger som regel ikke sammen med hva folk har råd til; har du en PC med internett-tilgang eller en mobil så er 99,- i måneden mildt sagt piss i havet. Problemet ligger på et helt annet plan enn økonomi i seg selv; jeg kjenner mennesker i full jobb som bruker 100 kroner på kaffe og lunsj hver eneste arbeidsdag og som eier bil til 400.000 og bolig til 2-3 mill. som alikevel ikke vil betale 99,- i måneden for Spotify - fordi det rett og slett finnes et gratis alternativ.

 

Jeg synes det er utrolig synd at folk ikke ser verdien av å støtte en slik lovlig tjeneste så den kan fortsette å eksistere. Går Spotify nedenom og hjem kommer det neppe til å være noen som satser på å tilby tilsvarende tjenester de nærmeste årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Neivel... ?

Er ThePirateBay så mye bedre da ..?

Fra et brukersynspunkt synes jeg torrentsider o.l. er noe ordentlig drit i forhold; at folk gidder å bruke tid på det for å spare småpenger i forhold til f.eks. et Spotify-abonnement synes jeg er helt latterlig. Men folk er som kjent rare og bruker gjerne masse tid på å spare småpenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...