Gå til innhold

Hva ville du brukt oljefondet til, om du kunne?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

En større løft innad i infrastruktur må til. Mye av veiene i distriktsnorge er farlig utdatert. Er nærmest flaut at uten 2.VK ville blant annet nordland aldri ha hat jernbane, veier, flyplasser og havneområder..
Ved universitetet i Oslo sluttet de å gi undervisning i "tyskerbrakker" først på 90-tallet.

 

Da bergensbanen ble bygget kostet den 2 hele statsbudsjett. Det setter tingene litt i perspektiv når dagens regjering skryter av at de nå har "tidenes satsning på jernbane".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt OT: Hvorfor har vi det?

Fordi vi har en rik stat, men lutfattige kommuner, fylker og offentlige foretak.

 

Nei robert, det er ikke derfor. Denne gjelden som du henviser til er den totalt samlende gjelden til norske husstand og bedrifter. Mye av denne gjelden er vanlige lån, slik som huslån, og ikke utlandsgjeld. Det henger sammen blant annet med den høye levestandarden i Norge. Norske husstand har gode inntekter, noe som resulterer i blant annet dyrere boliger, dermed kan norske menn og kvinner låne mer penger enn andre steder i verden. USA derimot har mye større statlig utlandsgjeld enn vi, og denne gjelden er farlig nært deres årlige BNP. Da bør det ringe noen klokker hos politikere.

Endret av statsviter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt OT: Hvorfor har vi det?

Fordi vi har en rik stat, men lutfattige kommuner, fylker og offentlige foretak.

 

Nei robert, det er ikke derfor. Denne gjelden som du henviser til er den totalt samlende gjelden til norske husstand og bedrifter. Mye av denne gjelden er vanlige lån, slik som huslån, og ikke utlandsgjeld. Det henger sammen blant annet med den høye levestandarden i Norge. Norske husstand har gode inntekter, noe som resulterer i blant annet dyrere boliger, dermed kan norske menn og kvinner låne mer penger enn andre steder i verden. USA derimot har mye større statlig utlandsgjeld enn vi, og denne gjelden er farlig nært deres årlige BNP. Da bør det ringe noen klokker hos politikere.

De tallene som vises er utenlandsgjeld. Det sier de klart i artikkelen "the total public and private debt owed to nonresidents repayable in foreign currency" Men de tallene sier meg ikke så mye før jeg får vite hvor mye andre land skylder Norge.

 

Men tallene er klare. Gjelden til Norge er større enn oljefondet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det første jeg kanskje ville gjort var å oppgradere veinettet. Mange steder er veiene rævkjørt (beklager spansken) - og Norge henger betraktelig etter når det kommer til veier i forhold til andre europeiske land. Ville også fokusert på å oppgradere skolesystemet - Norge ligger ikke akkurat bra an der. Ville muligens også prøvd å opprette "vanlige" skoler innenfor kunst, dans, forfatterskap og mer innen det kreative fra barneskole nivå. Mange er ikke like godt teoretisk annlagt som andre - og de aller fleste har et naturlig talent innenfor et eller annet. Altså, skoler som har fokus på å få dette talentet frem.

 

Det siste, kanskje litt revolusjonerende, men det er noe som det absolutt burde blitt satt mer fokus på.

Lenke til kommentar

Hadde gitt 2980 milliarder til den Norske Stat. Hadde beholdt gjenværende og gitt et jævla fætt liv, økonomisk sett, til meg, min familie, og mine etterkommere.

 

Jeg legger forøvrig til her at jeg hadde selvsagt flyttet fra Norge -- hvorfor har ingen foreslått dette? Som verdens rikeste, hvorfor vil dere bo i Norge? Sukk!

Lenke til kommentar

Hadde gitt 2980 milliarder til den Norske Stat. Hadde beholdt gjenværende og gitt et jævla fætt liv, økonomisk sett, til meg, min familie, og mine etterkommere.

 

Jeg legger forøvrig til her at jeg hadde selvsagt flyttet fra Norge -- hvorfor har ingen foreslått dette? Som verdens rikeste, hvorfor vil dere bo i Norge? Sukk!

Glemte å svare på tråden. Jeg bor ikke i Norge, så jeg vil ikke invistere i Norge. Jeg vil bruke oljefondet på å fjerne utelandsgjelden (den private er høy) til New Zealand og resten vil jeg bruke til å lage mitt eget dataselskap sånn at jeg kan lage de spillene selskapene ikke lager, fordi de skal gå mainstream. (Sim City 5 og hva Oblivion burde ha vært)

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Litt OT: Hvorfor har vi det?

Fordi vi har en rik stat, men lutfattige kommuner, fylker og offentlige foretak.

 

Nei robert, det er ikke derfor. Denne gjelden som du henviser til er den totalt samlende gjelden til norske husstand og bedrifter. Mye av denne gjelden er vanlige lån, slik som huslån, og ikke utlandsgjeld. Det henger sammen blant annet med den høye levestandarden i Norge. Norske husstand har gode inntekter, noe som resulterer i blant annet dyrere boliger, dermed kan norske menn og kvinner låne mer penger enn andre steder i verden. USA derimot har mye større statlig utlandsgjeld enn vi, og denne gjelden er farlig nært deres årlige BNP. Da bør det ringe noen klokker hos politikere.

De tallene som vises er utenlandsgjeld. Det sier de klart i artikkelen "the total public and private debt owed to nonresidents repayable in foreign currency" Men de tallene sier meg ikke så mye før jeg får vite hvor mye andre land skylder Norge.

 

Men tallene er klare. Gjelden til Norge er større enn oljefondet.

 

Tallene er kansje klare men de sier lite. Det som er interresant er å se hva den totale offentlige gjelden er. Høy privat gjeld er ofte et tegn på velstand og/eller høy bank virksomhet, noe som ofte henger i sammen. Ta en titt på luxenborg feks. de har et tall skyhøyt over det norske. Men er likevel et av verdens rikeste land, om ikke det rikeste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...