Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hun 16 - jeg 21. Skal jeg holde meg unna?


Gjest 1234

Anbefalte innlegg

Velger å vere anonym, siden det er folk eg kjenner her på forumet...

 

Hei.

er en jente som tydligvis liker meg veldig godt, og som titt og stadig oppsøker meg osv. hun er veldig intressert rett og slett.. Dette vet eg pga hint hun kommer med og sånt.

 

Kan egentlig ikke klage. hun er en veldig pen jente, og er ganske søt, sosial av seg og virker som en veldig godt likt og oppegående person.

 

men så kommer problemet. eller eg vet ikke om det er ett problem i det hele tatt.. er bare det att eg ikke har vert med og opplevd noe lignende før.

 

Hun er 16 år gammel, og eg er 21.

 

Er egentlig litt usikker på hva eg skal gjøre. om eg skal holde meg unna, eller ikke. hvordan det ville blitt god tatt av venner, familie osv.

 

håper dere skjønner knipa, og kan komme med noen gode tips og råd om hva eg bør gjøre og ikke gjøre, for eg er egentlig ganske blank..

 

Takker på forhånd for alle svar!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

Mest sannsynlig vil det bli dårlig likt av familien, med mindre den er veldig forståelsesfull. Den alderen er nesten det samme som en mann på 60-70 år sammen med en 40 år gammel dame. Hvorfor det er sånn skjønner jeg ikke :/ Er det noe du virkelig vil satse på, og tror kommer til å funke (hvertfall en stund) syntes jeg du burde gå for det.

Lenke til kommentar

God kveld!

 

Siden du poster som gjest har jeg ingen mulighet til å sende deg en privat melding, så jeg ser meg nødt til å legge igjen denne beskjeden her i tråden.

 

Redigert: Dette skyldes kun sløvhet. Ettersom du egentlig er en registrert bruker, burde du være kjent med reglene for emnetitler.

 

Jeg redigerte tittelen på dette emnet da den brøt med tre-ords-regelen, og ikke beskrev spesielt godt hva tråden gikk ut på. Hvis du føler den nye ikke passer, oppretter du en bruker og sender meg en privat melding eller epost, så skal jeg forandre den igjen. Du kan lese mer om de aktuelle retningslinjene her.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres.

 

 

Med vennlig hilsen,

Runar

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Denne jenta bor kanskje hjemme i 2-3 år til. Vil du fortsatt sove på jenterommet vegg i vegg med foreldrene hennes når du er 23-24? Hadde jeg vært forelder ville jeg tyna deg maks, samme om jeg var bror av jenta.

 

Det får være opp til deg, men tror du tjener mest på å fortelle henne at hu er for ung.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne jenta bor kanskje hjemme i 2-3 år til. Vil du fortsatt sove på jenterommet vegg i vegg med foreldrene hennes når du er 23-24? Hadde jeg vært forelder ville jeg tyna deg maks, samme om jeg var bror av jenta.

 

Det får være opp til deg, men tror du tjener mest på å fortelle henne at hu er for ung.

 

Det er en god tankegang du har der.

 

Jeg kjenner en jente som er født i 93. Hun fikk seg kjæreste som er født i 87 når hun var fjorten år. Det vil si at han var tjue når de ble sammen.

 

Begge disse to blir oppfattet som merkelige personer av meg den dag i dag.

 

Alder har mye å si i ungdsomsåra. 5 års forskjell er sannsynligvis for mye for spesielt hennes familie.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, så er det stor aldersforskjell mellom dere, men hun er gammel nok til å kunne ta sine egne valg (i alle fall velge hvem hun vil ha sex med og ha forhold med osv, som altså dette gjelder). Derfor blir det egentlig bare opp til deg, om du liker jenta kan du bestemme deg for at et tall ikke skal bestemme over deg, eller ikke.

 

Også har vi jo det praktiske som noen har nevnt, angående å sove på jenterommet vegg-i-vegg med foreldre osv. Må jo tenke litt framover.

 

Rent "etisk" osv osv synes jeg det er helt greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne jenta bor kanskje hjemme i 2-3 år til. Vil du fortsatt sove på jenterommet vegg i vegg med foreldrene hennes når du er 23-24? Hadde jeg vært forelder ville jeg tyna deg maks, samme om jeg var bror av jenta.

 

Det får være opp til deg, men tror du tjener mest på å fortelle henne at hu er for ung.

 

Det er en god tankegang du har der.

 

Jeg kjenner en jente som er født i 93. Hun fikk seg kjæreste som er født i 87 når hun var fjorten år. Det vil si at han var tjue når de ble sammen.

 

Begge disse to blir oppfattet som merkelige personer av meg den dag i dag.

 

Alder har mye å si i ungdsomsåra. 5 års forskjell er sannsynligvis for mye for spesielt hennes familie.

 

Nybb, det tilfellet du nevner innebærer at jenta var tre år under den seksuelle lavalder da forholdet startet. Det er sært også i mine øyne.

 

I dette tilfellet er hun over den seksuelle lavalder. Jeg sier ikke at hun er ferdig utviklet som person, men hun er nok en god del mer ferdig enn en trettenåring.

 

I mitt tilfelle begynte jeg å bli kjent med en 5 år eldre gutt på sekstenårsdagen min. Vi tilbrakte mye tid sammen den sommeren, uten å gjøre noe som helst seksuelt (vi fisket, dro på kjøretur, gikk på fjellet osv). På slutten av sommeren sa det plutselig klikk, og vi ble sammen på en festival (første gangen vi rota med hverandre).

 

Vi fikk noen kommentarer fra folk i starten, men både mine venner og hans venner var klar over at vi hadde hatt kontakt en god stund, og ingen var overraska eller syntes det var ille. Det samme gjaldt både mine og hans foreldre, for de hadde hørt oss snakke om hverandre og visste at vi hadde bygget opp et solid vennskap.

 

Vi bodde begge hjemme hos våre foreldre det første året (han hadde leilighet i kjelleren hos sine foreldre fordi det var billigere enn å leie noe selv, og han skulle gå påbygg etter å ha jobbet noen år som tømrer). Ingen av oss hadde problemer med det, annet enn at det var litt tungvint med klær og ting siden vi alltid overnattet hos hverandre.

 

Det neste året bodde vi mer enn seks timer unna hverandre fordi han gikk på høgskole et annet sted. Det gikk også veldig bra, og vi besøkte hverandre litt sjeldnere enn annenhver helg.

 

Og så, det tredje året (altså oomtrent da jeg ble 18), bestemte vi oss for å flytte sammen. Vi leide en leilighet på hjemstedet vårt, og han jobbet mens jeg gikk siste året på videregående. Vi hadde ingen problemer med det, og forholdet tok slutt etter tre år av helt andre grunner enn aldersforskjellen.

Lenke til kommentar

Ja, det tilfellet jeg nevnte er svært sært.

 

Men fem års aldersforskjell, 16-21 er også ganske spesielt. Men du er jo et perfekt eksempel på at slike forhold ved god jobbing faktisk funker.

 

Jeg personlig klarer ikke å se hva en 21-åring tenker når han går etter en fem år yngre jente. Fem års forskjell innebærer veldig mye når det gjelder modenhet.

Jeg skjønner at det kan oppstå følelser, men jeg skjønner ikke hvordan de kommer, hvordan 21-åringen fatter interesse for jenta liksom..

 

Det er min mening, og jeg respekterer fullt ut 21-åringene som hunter 16-åringer :thumbup:

Lenke til kommentar

Hadde en guttevenn introdusert meg for sin 16årige kjæreste, ville jeg begynt å lure. Fordi:

  1. Overnatting vil være vanskelig, pga foreldre.
  2. Vennene hennes er 16 år.
  3. Drikke alkohol/gå ut på byen er ulovlig for denne jenta.
  4. Hun er avhengig av foreldre for lommepenger, regninger, kjøre. Altså mindre selvstending.
  5. Hun er bare 16. Hvor mye kan de ha til felles?

 

Disse punktene er bare noe av det jeg vil se på som problemer. Jeg ville definitivt holdt meg unna. Men skulle det derimot gå veldig bra og dere trives, ønsker jeg dere all lykke :)

Lenke til kommentar

Hadde en guttevenn introdusert meg for sin 16årige kjæreste, ville jeg begynt å lure. Fordi:

  1. Overnatting vil være vanskelig, pga foreldre.
  2. Vennene hennes er 16 år.
  3. Drikke alkohol/gå ut på byen er ulovlig for denne jenta.
  4. Hun er avhengig av foreldre for lommepenger, regninger, kjøre. Altså mindre selvstending.
  5. Hun er bare 16. Hvor mye kan de ha til felles?

 

Disse punktene er bare noe av det jeg vil se på som problemer. Jeg ville definitivt holdt meg unna. Men skulle det derimot gå veldig bra og dere trives, ønsker jeg dere all lykke :)

Alt går an å løse:

 

1. Med en "gradvis tilvenning" tillater foreldre temmelig mye. Mine ville helst at vi skulle sove hos meg den første tiden (sikkert fordi de da har bedre "kontroll"), og etterhvert som de så at det ikke gikk ut over søvnen/humøret/skolen fikk vi overnatte med hverandre så ofte vi ville. Det handler om å oppføre seg som folk.

 

2. Greit, her enda det med at jeg ble kjent med hans venner og kom inn i hans krets, mens min "gjeng" ble droppa (det var veldig gjensidig, jeg hadde ingen felles interesser med dem, og vi havna i forskjellige klasser). Men jeg har aldri følt meg så hjemmekjær og velkommen i noen vennegjeng som jeg gjør når jeg er med de som før var bare hans venner, så det er jeg egentlig kjempefornøyd med. Føler at de er mer på samme nivå som meg når det gjelder alt mulig.

 

3. Hun har lov til å drikke alkohol (rent juridisk), men man har ikke lov å gi det til henne. I mitt tilfelle godtok foreldrene mine moderat bruk omtrent en gang i mnd, og da var vi på vors hos hans venner, og da de gikk ut på byen ble jeg sittende med en øl og se på film alene (eller med et par personer som kanskje ikke gadd å gå ut) frem til resten av folka kom tilbake. Så var jeg med på nach. Litt kjipt, men kun en bagatell.

 

4.Jeg har jobba deltid siden jeg var 15, så lommepenger var egentlig veldig greit. Mamma og pappa var greie når det gjaldt å kjøre (og dessuten kunne jo kjæresten min kjøre de gangene vi skulle noe), og ellers hadde jeg bein å gå på og en fin sykkel.

 

5. Hvor ofte har kjærestepar kliss like interesser og meninger? Det må da bli gruelig kjedelig etter hvert!

 

 

Selvsagt er alle tilfeller ulike, men de fleste problemer finnes det rimelig enkle løsninger på. For min del har det alltid vært mer fornuftig å prøve (og risikere å feile, men samtidig ha mulighet til å lykkes) enn å ikke prøve (og ikke feile, men heller ikke ha sjangs til å lykkes).

Lenke til kommentar

Ser det praktiske ved et slikt forhold forsvares godt her, men er det virkelig de største "problemene" med en slik aldersforskjell?

 

Jeg synes TS burde holde seg unna. Kan ikke fatte hva en 21-åring skulle hatt interesse av å være i et forhold med ei 16 år gammel jente for, utenom sex - og er det grunnen er det nok til å holde seg unna spør du meg.

 

Skulle ønske min 19-årige flamme holdt seg unna meg når jeg var knapt 16. Synes det er ille nok, og grøsser ved tanken. Jeg ante virkelig ikke hva jeg gjorde/mente/trodde på den tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle svar.. nå når eg har lest gjennom alle svara, så skjønner eg att det er blanda meninger om akkurat dette, men tror rett og slett att eg skal backe ut av dette her, selv om eg syntes det er en kjempe flott jente, som eg lett kunne sett meg sammen med om hun hadde vert litt eldre, men det er denne alders forskjellen :)

Lenke til kommentar

Er du heldig kan det gå helt strålende. Jeg har vært sammen med kjæresten i over ett år nå, hun er nå 18 og jeg 23. Vi har det bra sammen, funker bra med hverandres venner (dog ikke alle), min familie liker hun veldig godt, hennes familie liker meg veldig godt. Jeg var, naturlig nok, skeptisk i begynnelsen, men etter vi ble kjent fant vi ut at det faktisk kunne fungere. Det nok rein lotto hvordan det vil bli. Jentene i den alderen er alt i fra umodne drittunger, til modne mennesker det går an å ha en samtale med. Om du virkelig er interessert kan du prøve å se hvordan det blir, hvordan familie og slikt vil takle det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...