Gå til innhold

Hvor lang er reklamasjonsretten for speilreflekskamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet i Forbrukerkjøpsloven (Fkjl) er to års absolutt reklamasjonsfrist, etter Fkjl § 27 annet ledd, som gjelder alle ikke-fortærbare varer, dvs alt som ikke er mat. Unntaket, som utvider den absolutte reklamasjonsfristen til fem år, gjelder for varer som er ment til å vare vesentlig lenger. Etter min mening vil et speilreflekshus helt klart falle inn under femårsregelen, jf (utvidende) mobiltelefondommen, der Høyesterett vedtok at femårsregelen også gjelder for mobiltelefoner (!).

 

Så ja, fem års reklamasjonsrett. Og husk, det er selger som skal bære kostnadene i forbindelse med reparasjon, ikke du som forbruker.

 

Men ikke glem å reklamere innen rimelig tid (ca to måneder) etter at feilen har oppstått, jf Fkjl § 27 første ledd. Hvis du drøyer det for lenge, faller reklamasjonsretten bort, jf Fkjl § 27 fjerde ledd.

Endret av eks
Lenke til kommentar
Utgangspunktet i Forbrukerkjøpsloven (Fkjl) er to års absolutt reklamasjonsfrist, etter Fkjl § 27 annet ledd, som gjelder alle ikke-fortærbare varer, dvs alt som ikke er mat.

Hvor har du dette fra? Så vidt jeg vet har vi 2 års reklamasjonsrett på bananer og brød og 5 år på hermetiske pærer og eddik. Jeg kunne ikke finne noe om ikke-fortærbare varer eller mat i forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Utgangspunktet i Forbrukerkjøpsloven (Fkjl) er to års absolutt reklamasjonsfrist, etter Fkjl § 27 annet ledd, som gjelder alle ikke-fortærbare varer, dvs alt som ikke er mat.

Hvor har du dette fra? Så vidt jeg vet har vi 2 års reklamasjonsrett på bananer og brød og 5 år på hermetiske pærer og eddik. Jeg kunne ikke finne noe om ikke-fortærbare varer eller mat i forbrukerkjøpsloven.

OT:

Lovteksten er sjeldent uttømmende... ;) Varer som forringes av seg selv, som for eksempel matvarer, omfattes ikke av 2/5-års reklamasjonsretten i loven. Det er såpass innlysende at det ikke står der, men det nevnes i juridisk litteratur. På mat generelt gjelder produsentens garanti, det vil si datostempling. På hermetikk vil selger/produsentens garanti vanligvis være lenger enn fem år uansett.

Endret av eks
Lenke til kommentar

Fkjl omfatter varer som forringes av seg selv, matvarer inkludert, den. Og du har to års frist på deg til å reklamere på mangler ved alle matvarer (med mindre femårsregelen kommer til anvendelse).

 

Begrensningen som ikke gjør det mulig for deg å komme til butikken og klage på at bananene du kjøpte for to år siden ikke lenger er spiselige, er Fkjl §15 bokstav b) og §16 bokstav a) - bananene har ikke en mangel, fordi forbrukeren kan ikke forvente at holdbarheten til bananene er to år. Men det står som Simen sier ingenting om at matvarer ikke er dekket av Fkjl, selv om §§ 15 b) og 16 a) begrenser i hvor stor grad man kan benytte seg av Fkjl, i hvertfall på ferske og raskt fordervelige varer.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Begrensningen som ikke gjør det mulig for deg å komme til butikken og klage på at bananene du kjøpte for to år siden ikke lenger er spiselige, er Fkjl §15 bokstav b) og §16 bokstav a) - bananene har ikke en mangel, fordi forbrukeren kan ikke forvente at holdbarheten til bananene er to år. Men det står som Simen sier ingenting om at matvarer ikke er dekket av Fkjl, selv om §§ 15 b) og 16 a) begrenser i hvor stor grad man kan benytte seg av Fkjl, i hvertfall på ferske og raskt fordervelige varer.

Jeg skrev ikke at Fkjl ikke dekte matvarer i det hele tatt, men at 2/5-års reklamasjonsrett etter Fkjl i forbindelse med matvarer vil i de fleste tilfeller falle bort, premissene for det er som du påpeker §§ 15 og 16. Her kommer leverandørens/produsentens garantiansvar inn, i egenskap av datomerking av varer.

 

Om blitsen faller under 5 års reklamasjonsfristen er jeg usikker. Noen som har en dom å vise til der?

All den tid kameraet har en blits, og selger/produsent i sin markedsføring sier at kameraet har en blits og man forventer at den virker (jf Fkjl § 16 a, jf § 15 a-d), så må også den omfattes. Reklamasjonsretten gjelder alle feil og mangler ved varen.

Lenke til kommentar

Kan ikke komme på å ha sett at noen har prøvd saker med speilreflekskameraer for rettssystemet i det hele tatt, men utfallet av saker som har involvert forbrukerelektronikk antyder jo at femårsregelen stort sett kommer til anvendelse, jeg kan ikke se noen grunn til at du ikke vil få gjennomslag for å hevde at blitsen på kameraet bør vare vesentlig lenger enn to år i hvertfall.

 

Men over til noe helt annet, spørsmål til trådstarter, er problemet at blitsen ikke spretter opp når du trykker på blits-knappen? Det er nemlig ett velkjent problem med alle Canon EOS-kameraer med innebygd blits, helt tilbake til filmens dager, og skyldes at en mikrobryter i blitsskoen som skal detektere om du har montert ekstern blits eller ikke har størknet. Finnes mye info om hvordan du kan fikse dette selv på nettet, se bla. her, jeg fikset dette på min egen 400D uten problem.

Lenke til kommentar

tomeny: Man trenger ingen dom for å finne ut det. Et speilreflekskamera er ment å vare vesentlig lengre enn 5 år. Det inkluderer alle innebygde komponenter som f.eks blitsen.

 

Men vær obs på at feilen ikke nødvendigvis omfattes av reklamasjonsretten. Hvis det er en skade forårsaket av "unormal bruk" så gjelder ikke reklamasjonsretten og reparatøren kan ta betalt for frakt tur/retur. Hvis det på forhånd er avtalt et undersøkelsesgebyr. I tilfelle skaden ikke omfattes av reklamasjonsretten, så kan reparatøren kreve å få betalt dette gebyret også (ikke mer enn avtalt).

Lenke til kommentar

Blits består av lysrør og kan være en slite del. Men mulig jeg tenker feil.

Typisk feil som jeg har opplevd vedrørende trådstarters problem er faktisk klem/slag-skade deformert plast ved blitsdel, som hindrer at blits spretter opp. Den mekanikken er ikke så sterk, så det er ikke store deformeringen som skal til :) - Bare et tips, før det eventuellt sendes Serviceproffen AS

Lenke til kommentar

Heisann

 

Som jeg har fått forklart reklamasjonsretten er det når en vesentlig del av produktet har sluttet og fungere trer den i kraft.

 

Dvs at om du har en laptop som cd-rom'en slutter og fungere på, er det ikke under reklamasjonsretten da pc'n enda fungerer, men om f.eks hovedkortet slutter og fungere er det reklamasjonsrett da pc'n ikke fungerer lengere.

 

Er jo bare noe jeg har blitt fortalt av en selger, så hvor mye sant det er vet jeg ikke, var da under kjøp av produkt ikke under reklamasjons behandling...

Lenke til kommentar

Heisann

 

Som jeg har fått forklart reklamasjonsretten er det når en vesentlig del av produktet har sluttet og fungere trer den i kraft.

 

Dvs at om du har en laptop som cd-rom'en slutter og fungere på, er det ikke under reklamasjonsretten da pc'n enda fungerer, men om f.eks hovedkortet slutter og fungere er det reklamasjonsrett da pc'n ikke fungerer lengere.

 

Er jo bare noe jeg har blitt fortalt av en selger, så hvor mye sant det er vet jeg ikke, var da under kjøp av produkt ikke under reklamasjons behandling...

Det stemmer ikke helt. Det med at mangelen skal være vesentlig ("[...] medfører vesentlig kontraktsbrudd") gjelder bare ved ordinært kjøp etter Kjøpsloven av 1988 (Kjl), altså ikke ved forbrukerhjøp. Det er i tilfeller der privatperson (forbruker) handler med en annen privatperson (forbruker), eller hvis du kjøper varen på firmaet. Og dessuten også bare dersom man ønsker å heve kjøpet etter Kjl § 39, jf § 17. Ved forbrukerkjøp er vilkåret snudd, det vil si at det kreves at mangelen ikke er uvesentlig etter Fkjl § 32, jf §§ 15 og 16, men dette gjelder bare dersom man vil heve kjøpet. For alle de andre mangelsbeføyelsene gjelder ikke dette.

 

Man kan reklamere på alle feil og mangler. Typisk med bærbare PCer er at de prøver seg med at batteriet er "ferskvare", men det ble bekreftet av Forbrukerinspektørene at oppladbare batterier til bærbare PCer faller inn under toårsreglenen, ikke et år, som mange selgere prøver seg på.

Lenke til kommentar

Men over til noe helt annet, spørsmål til trådstarter, er problemet at blitsen ikke spretter opp når du trykker på blits-knappen? Det er nemlig ett velkjent problem med alle Canon EOS-kameraer med innebygd blits, helt tilbake til filmens dager, og skyldes at en mikrobryter i blitsskoen som skal detektere om du har montert ekstern blits eller ikke har størknet. Finnes mye info om hvordan du kan fikse dette selv på nettet, se bla. her, jeg fikset dette på min egen 400D uten problem.

 

Blitsen spretter opp som den skal, og det virker også om den lades opp et øyeblikk før lukkerhastigheten endres til 1/60 sekund. Det kommer imidlertid ikke noe blink når jeg trykker ned utløserknappen.

 

Jeg kan ikke se noen tegn på deformasjoner eller andre fysiske skader.

Endret av gas62
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...