Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Røde blinklys - lov?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dere heeelt sikre på det? Må vite sikkert. Har veldig lyst på de jeg fant. :(

Ja, 100% sikkert. Blinklys skal UTEN UNNTAK være oransje/gule. (Og siden noen vil klage på dette, så JA, biler som er importert i fullstendig original stand godkjent i landet de importeres fra har visse unntak.)

 

Det er også slik at bremselysene på amerikanske biler er ikke like de i europa. Europeiske bremselys er vesentlig sterkere enn amerikanske. Amerikanske lykter har derfor absolutt ikke noe her å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dere heeelt sikre på det? Må vite sikkert. Har veldig lyst på de jeg fant. :(

Ja, 100% sikkert. Blinklys skal UTEN UNNTAK være oransje/gule. (Og siden noen vil klage på dette, så JA, biler som er importert i fullstendig original stand godkjent i landet de importeres fra har visse unntak.)

 

Det er også slik at bremselysene på amerikanske biler er ikke like de i europa. Europeiske bremselys er vesentlig sterkere enn amerikanske. Amerikanske lykter har derfor absolutt ikke noe her å gjøre.

 

Det står jo at de er E-merket, da er de vel godkjent?

Uansett, tviler veldig på dette. Se bare på denne bilen, som er levert sånn fra fabrikk. Tviler på at de har fått godkjent en bil som er i strid med retningslinjene. De fleste nyere biler i dag har jo røde baklys, men det blinker oransje fordi.

 

 

Bilde: 79_-1246110379.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Det jeg fikk beskjed av biltilsynet når jeg forsøkte og godkjenne bil med røde blinklys var:

 

Enten Gult glass med klare pærer eller klart glass med gule pærer.

 

Nå er dette et år siden men mener det var det han sa.

Biltilsynet kan ikke overprøve en lykt som er godkjent ihht TÜV

Lenke til kommentar

(Og siden noen vil klage på dette, så JA, biler som er importert i fullstendig original stand godkjent i landet de importeres fra har visse unntak.)

Nei, det er ingen unntak for import. Et lite paradoks - bilen skal være 100% original, men du MÅ modifisere lyktene... Samme gjelder parklys, som er gule i USA (samme som blinklyset)

 

 

 

Det står jo at de er E-merket, da er de vel godkjent?

Uansett, tviler veldig på dette. Se bare på denne bilen, som er levert sånn fra fabrikk. Tviler på at de har fått godkjent en bil som er i strid med retningslinjene. De fleste nyere biler i dag har jo røde baklys, men det blinker oransje fordi.

At de er E-merket betyr ingenting i forhold til om de har riktige farger (E-merking er forøvrig ikke nødvendig, så lenge den har f.eks. amerikansk godkjenning som DOT/SAE). Bilen du lenker til har ikke blitt solgt originalt slik i Norge om den blinker rødt. Mest sannsynlig er det snakk om import, og i så fall har vedkommende byttet tilbake etter den ble godkjent, eller de som godkjente den har glemt å sjekke fargen på blinklyset.

 

Edit: Bilen du linker til ble registrert i Norge i 2001, så det er 100% sikkert en importert.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for svar alle sammen. Får prøve å finne meg noe annet :).

 

Btw, alle lyktene på bilen min bak er spraylakkert svart av forrige eier, og jeg har kommet gjennom EU-godkjenning 2 ganger på rad med de:)

Kanskje bare jeg som er meget heldig. ^^.

Endret av Kriwin
Lenke til kommentar

Siden du har Audi spiller det liten rolle hvilken farge blinklysene har siden ingen med Audi vet hvordan de skal bruke dem.

 

Kanskje det litt typisk for Audi eiere å være mer opptatt av fargen på blinklysene enn å bruke dem på rett måte?

Endret av Mythos
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden du har Audi spiller det liten rolle hvilken farge blinklysene har siden ingen med Audi vet hvordan de skal bruke dem.

 

Kanskje det litt typisk for Audi eiere å være mer opptatt av fargen på blinklysene enn å bruke dem på rett måte?

 

 

bilfordommer... teit

 

Nei, det er absolutt ikke lov. Ser ut som at det er røde lykteglass på de der, noe som betyr at de er røde uansett hva som står bak dem.

 

er hvite blinklys lov?

Lenke til kommentar

Siden du har Audi spiller det liten rolle hvilken farge blinklysene har siden ingen med Audi vet hvordan de skal bruke dem.

 

Kanskje det litt typisk for Audi eiere å være mer opptatt av fargen på blinklysene enn å bruke dem på rett måte?

 

Ja, og da vet vi det:).

Lenke til kommentar

er hvite blinklys lov?

Nei. Kun gule blinklys er lov.

 

Dette er egentlig ikke så veldig å snakke om, siden det vil aldri være lovlig å montere noe annet enn godkjente lykter på en bil. Lyktene skal være godkjent for den bilen de monteres på, holder ikke med bare E-merke eller lignende. Dvs. godkjenningen av selve lykta gir et påtrykt E- og/eller e-merke, mens bilens lysinstallasjon er separat godkjent og gir et e- eller E-merke som står påtrykt bilen selv. Dersom lysinstallasjonen endres vil dette e-/E-merket falle bort, og bilens lyktesystem er ulovlig i seg selv, selv om alle lykter er separat godkjent.

 

Det er naturlig nok ikke lov å sette inn ei PY21W-pære i ei lykt markert for PY21W, dvs. at et blinklys som ikke har eget fargefilter vil det bare være lov å sette inn gul pære som er godkjent som gul pære (f.eks PY21W eller WY21W), selv om det fysisk kan være mulig å sette inn noe annet.

 

Akkurat hvilken farge de forskjellige komponentene har i avslått tilstand er det samme, så lenge det er godkjent slik, selvsagt. Ei lykt kan være sotet, farget, blank, blå, rød, ... whatever, bare lyset som kommer ut fra den er gult når den lyser.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Ikke noe problem å ha røde lykteglass, så lenge blinklyset lyser gult/oransj.

Og det vil nok disse gjøre, pga. at det er montert en farget "hette" inne i lykten, som sammen med rødfargen i glasset vil bli gul/oransj.

Dette er ikke noe jeg tror, det er noe jeg vet. Har selv en Audi 100 C4 stående, hvor det er montert røde lykter bak.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å ha røde lykteglass, så lenge blinklyset lyser gult/oransj.

Og det vil nok disse gjøre, pga. at det er montert en farget "hette" inne i lykten, som sammen med rødfargen i glasset vil bli gul/oransj.

Dette er ikke noe jeg tror, det er noe jeg vet. Har selv en Audi 100 C4 stående, hvor det er montert røde lykter bak.

Dette kan jeg bekrefte da jeg sto bak en Audi 100 med røde blinklys i et kryss. Lyste oransje, ikke like kraftig som hvit lykt med oransje pære eller oransje lykt med vanlig pære, men fortsatt tydelig. Ville ikke sett på det som trafikkfarlig i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...