Gå til innhold

Førstegangstjenesten, Hva skal jeg pakke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I juli skal jeg inn i sjøforsvaret og lurer på om det kan gi med noen tips til hva jeg skal pakke =) sikkert flere som lurer på det samme :) husk på at jeg er jente ;)

Tusen takk for alle tips =)

 

Pakk fritidsklær, altså klær du bruker i det private. Ting for personlig hygiene etc. Du har begrenset skap-plass, så personlige eiendeler må du være nøye med å velge deg ut.

Uansett, så vil du i løpet av de første ukene få en perm, og da har du fått et generelt overblikk over hvordan det er der, så da kan du jo evt ta med ting du har savnet til å begynne med.

 

Tjenestemessig så får du utlevert alt du trenger, fra undertøy, treningsklær, sko til vinterklær.

 

Jeg var selv i sjøforsvaret i hele 2001, fantastisk opplevelse. Prøv å kom deg på båt når rekrutten er over, ingenting er som å seile opp og ned norskekysten et helt år. Du har mye å glede deg til.

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Gode boksere og dressokker, et "ordentlig" sivilt skift (noe du føler deg komfortabel med å gå på byen i) og ett mere slækk (joggebukse eller lignende, for late søndager på kaserna etter at dere har fått opphevet uniformsplikt EET), et par bøker om du leser, en mp3-spiller (jævla viktig), ei billig klokke (også veldig viktig, men den må være billig). Sårsalve kan være kjekt å ha, men er definitivt ikke et must. Hvis du skal søke om stønad til leilighet eller lignende (om du har bodd for deg selv de siste fire månedene før innrykk) må du ha med alt av papirer på det. Hygiene-ting er en selvfølge.

Lenke til kommentar

Bare ikke pakk for masse spesialsupersoldatjegerkommando-stuff som du har kjøpt for dyre penger på en eller annen paramilitær nettbutikk. Mest sannsynlig får du bruk for sånt... aldri. Det meste du får av forsvaret funker fjell! :)

På rekrutten var det en fyr som hadde kjøpt overlevelses-stuff, klær, bling til våpenet og greier for Kr 7000. Han ble Velferdsass.

 

Modifikasjon av våpen er dessuten strengt forbudt.

 

Det eneste er hvis du faktisk får en mer-enn-gjennomsnittet feltmessig tjeneste, kjøp en behagelig våpenreim, samt at Camelbak er ganske greit, hvis du får lov til å bruke det. Men dette er igjen dyre ting, og en del avdelinger nekter soldatene å kjøpe det bare for å forhindre at enkelte av soldatene skal oppleve kjøpepress.

 

Vi fikk "egentlig" lov til å kjøpe eget stuff til stridsvesten (HK-lommer f.eks. jeg HATER AG-lommene!), men fikk likevel ikke lov fordi det kanskje ville få noen til å kjøpe det bare fordi de ikke ville være en av de kjipe som ikke hadde det.

 

 

 

PS:

Sportsteip er alfa omega. Det funker til alt.

Hvis du får HK 416, gå sammen med noen andre og kjøp borrelås-remser og gaffateip, og fiks magasinlommene slik at du slipper den kjipe TS'en på 3-4 magasiner når året er omme. Er greit nok når alle magasinene er i vesten, men tar du ut ett magasin faller ALLE ut, og i stressende situasjoner merker du ikke at de ligger igjen i dypsnøen eller lyngen, og er sjefen kjip kan han be deg erstatte dem.

Endret av Astralnoise
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En gigantisk komablanding er også digg. Jeg tror jeg spiste 1.5 kilo nøtter, sjokolade og kvikklunsj i løpet av feltuka på rekrutten, i tillegg til den perverst store mengden mat man allerede får utlevert.

Gikk opp fire kilo i løpet av rekrutten, god stemning!

Vet ikke om det er så positivt om man er jente da. :p

Men litt ekstra sjokolade når man for første gang hater litt i mikrolendet ute i skauen er alltid godt.

Lenke til kommentar

Astral: Det er for øyeblikket skyteforbudt med HK416 i Sjøforsvaret. Dere får bare krysse fingrene på at det blir opphevet før dere skal inn i sjø/luft.

 

Trådsstarter: Har du planer om å reise hjem i helgene?

Isåfall, ca hvor bor du?

 

Dersom du skal hjem den første landloven (etter 2 uker) så er det greit å ta med minst mulig av sivile klær da du ikke får bruk for det og så hente det du trenger når du skal hjem.

Lenke til kommentar

Det kommer også litt an på hvor du skal, hva du skal ta med deg :) Skal du til Ørland f.eks, så er det veldig viktig med en vindtett jakke :)

 

Det jeg ville tatt med er:

 

- Bankkort med litt oppsparte kroner på

- Fotoapparat (Rekrutten er den mest minneverdige tida ;) )

- Toalettsaker

- Noe fritidsklær (Ikke ta med hele garderoben, du har begrenset med oppbevaringsplass)

- Førerkort og attester (vitnemål osv.) Er greit i forhold til FOKUS (voksenopplæringen)

- Gode gel-såler (Forsvarets ullsåler med papp på er ikke akkurat comfort)

 

Det er veldig frem og tilbake på hvorvidt du bør ta med deg PC på innrykk. I rekrutten er det viktig å være sosial med medsoldatene dine, og det er relativt lite med tid til å sitte på PC'en. Dette kommer også veldig an på. Det gikk veldig fint å ha med PC til Ørland, fordi vi hadde god plass til oppbevaring. Vet ikke hvordan det for eksempel er på Madla.

Lenke til kommentar

God plass er det nok ikke =p

Helt enig. Når man først er i forsvaret, så er imo det sosiale noe av det beste med hele førstegangstjenesten. Men enkelte ganger så måå man ha litt tid for seg selv. For eksempel slenge seg i sengen, sette på en film eller en serie, på med headsettet og nyte det litt før leggetid en gang iblant. GÅr fint det uten at det påvirker det sosiale.

Men gå ut når du kan eller når folk spør. Som nevnt, så er rekrutten den mest minneverdige tiden. Opplever mye kult etter rekrutten også, men det er noe spesielt med fellesskapet og opplevelsene udner rekrutten :)

Lenke til kommentar

Burde man ta med joggesko/treningstøy?

 

Er ikkje nødvendig med mindre du har spesielle behov, du får alt du trenger.

 

 

 

Det viktigaste pakketipset er å pakke lett, jo mindre du klarer å pakke med jo lettare er det. Husk at baggen/kofferten din skal få plass oppe på garderobeskapet i tillegg til feltsekken og liggeunderlaget. Pakker du med ein ishockeybag så vil du få problemer med å finne ein plass å oppebevare den.

 

Dersom det skulle være noke du savner så kan du hente det seinare.

 

Vær forsiktig med å ta med mykje verdisaker, du vil ha svært begrensa plass til å låse inn sakene dine så av elektroniske duppeditter bør du prøve å begrense deg til mobil/mp3-speler/PDA.

 

Pakk eit skift med casual klær, og ta på deg eit antrekk som du kan gå på byen i (eller omvendt).

Du vil gå i uniform det meste av tida så du vil ikkje ha behov for sivile klær med mindre du skal ut mot slutten av rekrutten, og inne da har du sikkert vært heime ei helg.

 

Ta med det du trenger av dokumenter. Dette inkluderer bankkort, førerkort, samt dokumentasjon på husleige og liknande dersom du treng det.

 

Eiget undertøy er greit å ha med, sjølv om du er jente så kan det absolutt være aktuellt å vurdere om du skal ha med boksershorts til bruk i felt.

Er litt usikker på korleis det har blitt no av utlevering av undertøy til jenter, men eg trur du får tilbud om herre-undertøy dersom du vil ha det og så får du eit ekstra trusetillegg på dagpengane som kompensasjon for å bruke eiget undertøy.

Som jente så er nok ein god BH til bruk i felt viktig å huske.

 

Når det gjeld PC så ville eg venta med det til etterpå. Du vil ha tilgang til internett på velferden og du vil ikkje ha mykje tid til å sitte å surfe/spele/sjå film under rekrutten likevell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...