Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage på standpunkt karakterer i videregående skole


Jokka1990

Anbefalte innlegg

Da var standpunktkarakterene kommer for siste året mitt på videregående, og der har jeg to fag jeg har lyst til å klage på. Det eneste er at jeg er litt usikker på om grunnlaget er godt nok, og gjerne i henhold til hvilke regler, jeg kan klage på.

 

Til å begynne med kan jeg fortelle at fagene dette gjelder er gym og historie, hvor jeg mener lærerens vurdering ikke er rett.

 

Historie

I høst avlagte vi to prøver som dannet grunnlag for karakteren på 1 termin. På begge disse prøvene fikk jeg karakteren 6 uten noen ekstra skriftlig tilbakemelding, og jeg antar da at det ikke er noe jeg kunne gjort bedre på prøvene. Terminkarakteren ble dermed satt til 6. På 2. termin har jeg dermed vært en del fraværende. Første prøven dette terminet var helt i begynnelsen av februar, og denne deltok jeg ikke på pga sykdom. Neste dag jeg møtte læreren spurte jeg om når jeg kunne få ta prøven opp igjen, men fikk til svar at dette skulle vi ta på et senere tidspunkt. Tiden gikk, og neste prøve kom på døren mars. Her var jeg også syk, så denne fikk jeg heller ikke tatt. Da den tredje prøven kom klarte jeg å forsove meg, men det var da læreren kom med å sa at det ble en ny sjanse for å ta opp igjen denne prøven uken etter. Jeg tok da denne prøven opp, og fikk karakteren 5 (uten skriftlig vurdering). Etter at denne prøven var tatt ønsket læreren å høre meg muntlig i de to andre prøvene. Jeg syntes dette var litt horibelt da det er flere måneder siden vi hadde prøvene, og at det var stort pensum på en gang, men gikk etterhvert med på dette. Da høringen i de to prøvene skulle foregå var skolen vår tatt ut i streiken, så da var dette avlyst. I løpet av streiken tok jeg kontakt med læreren hvor jeg spurte om det var nødvendig for han å ha vurdert de to prøvene for å sette karakter, og om jeg heller eventuelt kunne skrive en innleveringsoppgave mens streiken pågikk. Svaret jeg fikk var at om jeg skulle få 6 måtte han høre meg i de to kapitlene, viss ikke ble det 5. Etter streiken kom eksamen, og jeg lot være å ta muntlig i de to prøvene pga alt for mye psykisk stress mht eksamen osv.

 

Det jeg egentlig tenker på her er om han faktisk har lov å gi meg 5, slik han nå har gjort. I Forksrift til opplæringslova §3-18 annet ledd finner jeg at "Standpunktkarakteren må baserast på eit breitt vurderingsgrunnlag som samla viser kompetansen eleven har i faget". Her mener jeg selv da dette tilsvarer i karakteren 6. I tillegg så er den muntlig begrunnelsen til at jeg får 5 og ikke 6 er pga manglende vurdering siden jeg ikke har hatt alle prøvene. Dette føler jeg bare er tull, men jeg kan ikke finne noen lover på akkurat dette. Det eneste jeg finner er at ved lite vurderingsgrunnlag kan læreren la være å gi noen som helst karakter i det hele tatt, men at eleven da har krav på skriftlig varsel i god tid. Det virker som om læreren her har lagd sin egen lille vurderingsregel pga 6eren skal være å vanskelig å oppnå, men ferdighetene mine gjennom alle vurderingene havner jo på 6.

 

Det jeg lurer da på er om jeg har en grunn til å klage? Og i henholdt til hvilke grunnlag? Kan jeg få medhold på det jeg nevner fra "Forskrift til opplæringslova"?

 

Hvordan burde jeg gå fram? Burde jeg prøve å få en tilbakemelding på den siste prøven før jeg klager? Selv mener jeg at karakteren der også er høyere enn 5, men jeg må nesten se hva han har vektlagt i vurderingen. Burde jeg spørre om en skriftlig begrunnelse til den angitte standpunktkarakteren for å legge det ved i klagen, eller holder det med det jeg har blitt fortalt muntlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret jeg fikk var at om jeg skulle få 6 måtte han høre meg i de to kapitlene, viss ikke ble det 5. Etter streiken kom eksamen, og jeg lot være å ta muntlig i de to prøvene pga alt for mye psykisk stress mht eksamen osv.

 

Du får korrigere meg om jeg tar feil, men slik du fremlegger det så virker det som om du har fått anledning til å få en 6`r i faget, men at du har valgt å la være. Jeg kan ikke se at psykisk stress pga ekamen er en årsak til å ikke ta den muntlige høringa.

 

At du var syk to ganger og at streiken kom er selvfølgelig veldig uheldig og gjør det vanskeligere å opprettholde en 6`r, men jeg kan ikke se at du har et klagegrunnlag basert på det du skriver så lenge faglærer har gitt deg anledning til å ta de 2 prøvene du gikk glipp av.

Lenke til kommentar

Det stemmer.

 

En ting jeg glemte å nevne var at når jeg fikk den siste sjansen da streiken var over så fikk jeg ingen forberedelsestid til å øve på heller. Streiken ble avslutten onsdag, og da sa læreren at det ble høring på torsdag. Slik jeg ser det så er det vanskelig å øve opp til en 6'er på så kort tid også, så jeg så egentlig ikke vitsen i å forsøke en gang.

 

Det jeg egentlig lurer på er om læreren har lov til å trekke meg ned i karakter pga manglende vurdering når den vurderingen han har tilsier karakter 6, ikke 5. Har hørt om at de kan la være å gi meg karakter, men ikke trekke ned.

 

EDIT: Jeg syntes det er greit av læreren å gi meg den sjansen å ta prøven på nytt, men jeg ville mye heller sett å ta den prøven i februar, ikke i juni. Så jeg syntes ikke det er reelt at jeg ikke tok den prøven med tanke på forholdene rundt.

Endret av Jokka1990
Lenke til kommentar

Karakteren skal baseres på det nivået eleven ligger på ved årets slutt jf. forskriftens §3-2, 3.ledd.

 

Videre skal står det i §3-3 annet ledd at i "vurderinga i fag skal ikkje føresetnadene til den enkelte, fråvær, eller forhold knytte til ordenen og åtferda til eleven [...] trekkjast inn."

 

Etter §3-3 tredje ledd siste punktum kan "stort fråvær, manglande deltaking i planlagde vurderingssituasjonar eller andre særlege grunnar kan føre til at grunnlaget for halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter manglar."

 

Siste vurderingssituasjon du har fått vist nivået ditt var da du fikk 5. Du anser tydeligvis ikke deg selv som en 6'er kandidat heller, ettersom du ikke forsøkte en gang. Ut fra det du beskriver er du heldig som i det hele tatt får karakter, mange lærere hadde lett gitt deg "ikke vurdert".

 

Et mulig smutthull kan være hvis du ikke har fått varsel om at karakteren kan settes ned.

Lenke til kommentar

Hva du mener og hva læreren mener er strengt talt to forskjellige ting. Om du er uenig i en karakter så klager du, her risikerer du uansett ikke å bli satt ned lavere enn 5 tydeligvis. Bare husk at du kan teoretisk risikere å få lavere karakter enn 5.

 

Klagefristen er 10 dager fra du burde eller har fått vite om karakteren..

 

Edit: Lærestedet ditt kan hjelpe deg med klagen..

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Jeg vet at karakteren skal baseres på det nivået eleven ligger på ved årets slutt, men om jeg hadde hatt 10 prøver som stod 6 på, og siste prøven fikk jeg 2, så får man ikke 2 i standpunkt. Man skal vel uansett ha et bredt vurderingsgrunnlag og sette sammen en karakter for hvilket nivå eleven ligger på i det hele løpet.

 

Nå har det seg også at det ikke er Orden eller Atferd, men et fag. Forskriften nevner kun at ved lite vurderingsgrunnlag kan man risikere å ikke få karakter, men da SKAL man også ha skriftlig varsel, noe jeg ikke har fått.

 

Jeg anser meg selv som en 6'er elev i det faget selv om omstendighetene rundt den siste sjansen gjorde at jeg ikke var i stand til å ta en prøve. Jeg hadde forberedt å ta denne prøven på et tidligere tidspunkt, men da streiken trådte i kraft ble dette lagt på vent. Når streiken var over fikk jeg på ettermiddagen/kvelden vite at jeg skal ha muntlig høring i 120 siders pensum (2 prøver) kl 8 om morgenen etterpå. Det er litt av en frist.. Blir ingen 6'er når jeg har så kort tid å øve, og i tillegg var det flere måneder siden vi hadde hatt undervisning og prøver i disse kapitlene.

 

Saken er vel egentlig; kan han sette meg ned i karakter pga manglende vurdering eller gjelder det kun om han ikke kan gi meg karakter i det hele tatt? Prøvene jeg har avlagt tilsier 6, og det er tydelig at det er grunnlag på karakter i det hele tatt, men ikke toppkarakter.

 

Jeg er kjent med klageprosessen så det er ikke noe problem, men ellers takk for informasjonen der :)

Lenke til kommentar

Du har som du selv skriver avlagt prøver i første termin med karakteren 6, i annen termin har du vært syk på de fleste og kun fått en 5.

 

Aktiviteten din i timen er subjektivt vurdert av læreren.

 

Hvis du mener du ikke har noe å tape så klag. Vi på forumet har ikke grunnlag for å vurdere din klage.

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg skal klage, men jeg vil gjerne få med noen reglementer og synspunkter fra deres side før jeg gjør det.

 

Så imidlertid denne meldingen fra skolens ledelse på "It's learning" nettopp:

 

Standpunktkarakterene er nå offentliggjort på SkoleArena.

 

Ønsker du å klage? Snakk først med faglærer - husk at klagefristen er 10 dager fra i dag.

 

Sentralt gitte eksamener kommer 23. juni.

 

Hva de mener med å ta kontakt med faglærer vet jeg ikke, men burde jeg gjøre det? Eventuelt hva skal jeg spørre om? En skriftlig vurdering av den forrige prøven min samt skriftlig vurdering av standpunktkarakteren min?

Lenke til kommentar

Det trådstarter misforstår er at standpunkt er et gjennomsnitt av gitte karakterer, noe som er feil.

 

Standpunkt skal gjenspeile kompetansen som er opparbeidet i forhold til læreplanens kompetansemål på det tidspunkt som karakteren ble satt.

Lenke til kommentar

Vel, hvis man da tester kunnskapene om kapittel 1 med en prøve i september, kapittel 2 med en prøve i oktober, kapittel 3 med en prøve i november osv. osv. og avslutter med en større prøve, innlevering, prosjektarbeid eller lignende hvor helhetsforståelsen testes, så vil jo en (vektet) gjennomsnittskarakter være det eneste rette. I mange fag er dette en hensiktsmessig måte å gjøre det på.

 

Ellers så kan jeg ikke fatte at trådstarter virkelig mener at han har klagegrunnlag når han gang på gang har vært borte, og så takker nei til siste frivillige vurdering, når han vet at han fikk 5 på den eneste prøven han hadde dette semesteret. Du er heldig som faktisk får karakter, og har ingenting å klage på. Hvorfor leste du ikke under streiken?

Lenke til kommentar

Jeg har spurt om å få ta prøven i februar jeg, men fikk den i juni. Grunnen til at jeg takket nei til tilbudet om å ta 2 prøver på en engang er den korte fristen. Jeg vet selv at jeg trenger 2 dager å øve på til en VANLIG prøve, om jeg skal klare å mestre karakter 6. Dvs 4 dager mens her fikk jeg knapt en dag. Personlig så syntes jeg dette er en god grunn.

 

Jeg vet jeg er heldig jeg får karakter i det hele tatt, men hvorfor kan han ikke bare velge å ikke gi meg karakter når det er slik de skal gjøre det? Da må han sende ut varsel, så han er pliktig til å gi meg karakter når han ikke har gjort dette. Vurderingsgrunnlaget hans holder ikke til å gi en lavere karakter pga fravær, mener jeg.

Lenke til kommentar

Ser denne tråden utviklet seg til en usaklig diskusjon uten noen hjemler av noe slag. Det jeg ønsket med denne tråden står helt øverst i det første innlegget.

 

Jeg kan gi en kjapp oversikt slik da:

 

- 1 termin legger læreren opp to prøver som jeg får en ren 6'er på.

 

- Terminkarakteren settes til 6.

 

- 4. februar avlegger læreren en ny prøve som jeg er syk på.

 

- Neste dag jeg er på skolen snakker jeg med læreren og spør når jeg får tatt opp prøven. Han svarer med at dette skal vi komme tilbake til på et senere tidspunkt.

 

- 6. april avlegges en ny prøve som jeg også er syk på.

 

- 20. mai avlegges siste prøve (1 dag etter skriftlig eksamen i matematikk, og 1 dag før skriftlig eksamen i norsk). Denne forsover jeg meg til.

 

- Jeg har enda ikke fått varselbrev om ikke grunnlag på karakter som lærer skal gi om det ikke er tilstrekkelig nok vurdering. Jeg skal derfor anta at jeg fortsatt har karakteren 6.

 

- På It's Learning blir det gitt beskjed om at prøven kan tas på nytt 25. mai. Jeg forsover meg her også, men tar kontakt med faglærer rett etterpå. Her får jeg beskjed om at det ikke er noe problem, og at jeg kan ta denne prøven på nytt 27. mai (som jeg tok og fikk 5 på), og at jeg kan ta de 2 første prøvene i neste uke muntlig (samtidig). I samtalen tilbyr jeg meg også å gjøre en innlevering, men dette var ikke nødvendig.

 

- På It's Learning blir det gitt beskjed om at de som har noen uteforstående prøver kan ta dem på enten 1 eller 3 juni. Jeg bestemmer meg for 3. juni.

 

- Onsdag 2. juni blir skolen tatt ut i streik, og alle elever blir permitert. Det blir også gjort en avtale med naturfag/matte lærer (som ikke er i streik) om å ta en prøve i naturfag 3. juni og en i matte 7. juni.

 

- Mandag 7. juni er det første trekk til muntlig eksamen som går som normalt. Jeg kom ikke opp.

 

- 7. juni sender jeg melding til kontaktlærer hvor jeg skriver følgende:

Hei,

 

Som du sikkert har lagt merke til så var ikke jeg tilstede under den muntlig prøven på torsdag grunnet streik.

 

Jeg lurer da på om du har nok grunnlag til å vurdere karakteren min. Jeg har to solide 6'ere på første termin, og fikk 5 på forrige prøve. Om dette absolutt ikke skulle holde kan jeg eventuelt gjøre en innleveringsoppgave, men det er meget vanskelig oppi alt med eksamener osv.

 

Håper du forstår situasjonen.

 

- Jeg sjekker ikke meldingene mine på en stund pga jeg vet at lærer ikke har lov å svare osv pga streiken, men ser likevel denne meldingen som ble sendt 7. juni:

Jeg skulle absolustt hatt muntlig prøve på deg

 

Ellers blir det vanskelig å holde topp karakter. Så det er viktig at du møter rett etter at streiken er over . Ta kontakt med en gang og ring meg på XXXXXXXX

 

- Ettermiddagen 9. juni blir det meldt fra om at streik er over, og at det blir skole dagen etter. Jeg tar kontakt med faglærer på tlf hvor jeg blir fortalt at jeg må ta prøve kl 8 dagen etter for å få toppkarakter siden han ellers ikke har noe grunnlag.

 

- 10. juni møter jeg opp, men forteller at jeg ikke kan ta prøve pga dårlig tid, hatt mye stress med eksamen, pluss mye annet som har skjedd i det siste. Han sa han skulle snakke med noen andre lærere og vurdere om jeg kunne få 6, men med tvil.

 

Hadde man snudd situasjonen og sett at jeg hadde to 5'ere på første termin, og en 4'er på andre termin var læreren meget enig i at det ville tilsvart en 5'er. Hvorfor TVIHOLDE på 6'eren?!

 

Som man ser så har jeg hatt nok av ting å gjøre på under streiken, 2 prøver og forberedelse til eksamen. Jeg har også vært permitert, og i dette begrepet legges det "ingen skole", og det må jeg knytte til fritiden min også!

 

Det stemmer jo også at lærer skal sette en karakter som tilsier nivået eleven ligger på ved slutten av studieåret, men at det også skal legges til grunne en bred vurdering. Dermed vil jeg da tro at alle karakterer, også første termin, skal legges tilgrunne i denne vurderingen.

 

Etter min mening burde læreren ha sendt ut varsel om ikke grunnlag på karakter etter at jeg ikke har tatt den andre prøven, slik at jeg har sjanse til å forbedre meg. Dette har han ikke gjort, men heller satt meg ned i karakter. Vurderingen min tilsier 6, ikke 5. 5 får jeg pga lite vurdering. Det skal ikke være slik?!

Lenke til kommentar

Sånn som du forsover deg og er "syk" hele tiden fortjener du ikke karakter i det hele tatt. Evner du ikke å se dette synes jeg synd på deg.

 

Du sier at du får 5 pga dårlig vurderingsgrunnlag. Dette er ene og alene din feil. Forsove seg til to prøver, og nekte å ta den siste pga stress?!?!?! HAHA

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Du har ikke krav på varsel om at du settes ned i karakter.

 

Etter min mening (nå er ikke jeg lærer) har du ikke dokumentert kompetanse tilsvarende karakteren 6. Jeg har lagt til grunn sekserne fra første semester - men første semester varer (i praksis) fra månedsskiftet august-september til begynnelsen av desember (3 måneder) mens annet semester i praksis varer fra januar til mai (4 måneder). Det er praksis i skoleverket at annen semester veier tyngre enn første, både fordi annet semester er lenger og fordi sluttkarakteren skal reflektere sluttkompetansen.

 

Velkommen til voksenlivet. Du kommer til å lære, i fremtiden, at det er mange tilfeller der du ikke får noe og det føles urettferdig fordi det ikke er "din feil". Det er ikke din feil at du ikke har dokumentert kompetanse tilsvarende en sekser. Det er allikevel slik at man ikke skal få en karakter læreren ikke har faglig grunnlag for å sette. 

 

 

Lenke til kommentar

At jeg har hatt fravær som sykdom og forsovelse skal ikke gå ut over fagkarakteren, jf. Forskrift til opplæringslova §3-3.

 

Jeg vet at jeg ikke har krav på varsel om jeg står i fare for å bli satt ned i karakter, men jeg har krav på om jeg står i fare for å ikke få karakter i det hele tatt, jf. Forskrift til opplæringslova §3-7. Hvorfor noen har nevnt det vet jeg ikke.

 

Første semester startet 19. august og var ferdig ca 15. januar (ifølge lærerene). Andre semesterer varer fra 15. januar til 23. juni (med noe dødtid pga eksamen osv). Hver av semestrene er like lange, 5 måneder. Jeg er enig i at andre semester skal veie mer, og etter hva jeg har forstått er den regel laget for at man skal ha sjanse til å forbedre seg. Forskrift til opplæringslova §3-17 første ledd regulerer dette. I tillegg står det også at det skal legges til grunne et bredt grunnlag ved fastsetting av standpunktkarakterer, jf. Forskrift til opplæringslova §3-18 annet ledd.

 

Særlig iht §3-3, så syntes jeg at klagen min kan være på sin rette plass. Fravær skal ikke påvirke standpunktkarakteren i denne forstand, men kan være med å danne grunnlag til "ingen vurdering". Dette skal i så fall varsles om.

 

Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar

At jeg har hatt fravær som sykdom og forsovelse skal ikke gå ut over fagkarakteren, jf. Forskrift til opplæringslova §3-3.

 

Dersom læreren hadde gitt deg en lavere karakter fordi du hadde høyt fravær i faget hadde det vært en ting - men det er ikke tilfellet her. Du har ikke dokumentert kompetanse - du har hatt fravær fra prøver. Det følger av § 3-3 siste ledd at læreren skal strekke seg langt for å kunne sette en karakter til tross for fraværet. Denne karakteren skal da reflektere hvor kompetent du har vist deg å være.

 

Har du vist deg å være kompetent til en sekser? Det er helt klart at du føler deg så kompetent, men har du synliggjort det?

 

Det står at det skal legges til grunn et bredt vurderingsgrunnlag - men kompetanse som ikke er synliggjort kan man ikke legge vekt på. Inn under dette brede vurderingsgrunnlaget kommer jo da også at det er deler av pensum du ikke har dokumentert noen kunnskap om. Er det rettferdig mot andre som strever at du bare skal få gratis-seksere på disse områdene? 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...