Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siste nå:

Manchester City er siktet av Premier League for over 100 (!) brudd på ligaens finansielle regler i alle sesongene fra 09/10 til 22/23. Dette kommer av etterforskningen som har pågått over mange år, og som vi har ventet lenge på resultatene av. Dette skal nå granskes av en uavhengig komité.

Hvis brudd bevises er det snakk om poengtrekk, bøter og kjøpsnekt.

Det nevnes til og med at de kan bli fratatt titler, og i ytterste konsekvens kan City bli kastet ut av Premier League skriver The Times.

De nye avsløringene av juks med sponsorer som ikke en gang eksisterer er ikke en del av denne etterforskningen, så det vil komme i fremtiden.

Premier League statement
https://www.premierleague.com/news/3045970

Manchester City accused of breaching financial rules by Premier League
https://www.bbc.com/sport/football/64536785

Denne gangen tror jeg det er virkelig alvor for City. Det blir ikke bare en bot på noen hundre tusen pund. Nå har Premier League bygget opp en svært solid og grundig sak gjennom fire år hvor de har tatt for seg hele eierskapet til Emiratene.

Påstandene fra Premier League er i bunn og grunn: City jukset med bøkene sine i årevis, har jukset med manager- og spillerbetalinger, unngikk FFP og nektet å samarbeide med etterforskere.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Etter Cas omgjorde Manchester City sin utestengelse ifra Champions League i i fjor, er trua mi på en straff som svir meget redusert.

Tipper etter en langtrukket saksbehandlig så ender det med kanskje poengtrekk eller utestengelse av ett eller to overgangsvinduer.

Endret av tivers1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis Pep Guardiola holder ord så slutter han i jobben:

FoR7YThXsAE11qA?format=jpg&name=large

tivers1 skrev (35 minutter siden):

Etter Cas omgjorde Manchester City sin utestengelse ifra Champions League i i fjor, er trua mi på en straff som svir meget redusert.

Tipper etter en langtrukket saksbehandlig så ender det med kanskje poengtrekk eller utestengelse av ett eller to overgangsvinduer.

Det er mye mer omfattende og alvorlig denne gangen enn bruddene på UEFAs FFP som de anket til CAS og fikk redusert straff for.

Kommer til å ta tid, men denne gangen kan ikke City anke til CAS. Får håpe det blir ekte konsekvenser denne gangen som hindrer de i å fortsette med jukset.

Vil sikkert ikke skje noe allerede denne sesongen, men la oss si City fikk samme straff nå som Juventus nylig; -15 poeng i ligaen. Da ville de fremdeles vært over både Chelsea og Liverpool på tabellen. Dette er så alvorlige brudd at jeg ikke tror poengstraff holder i det hele tatt.

Finansadvokat Stefan Borsom som er tidligere finansiell rådgiver i City (og City-supporter) mener bruddene er så alvorlige at det må føre til nedrykk:

Han mener også det ikke kunne vært mer alvorlig:

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

FA/PL vil jo miste en enorm bidragsyter til pengekassa om de blir dømt til å rykke ned, så det kommer aldri til å skje. 

Men de må få poengtrekk syns jeg (flere sesonger), denne pengedopingen har pågått for lenge. Se på Chelsea nå (igjen). Det første kjøpelaget i PL med, så kom City og nå kommer Newcastle. Og det er så åpenbart. 
 

.. men de får vel £200 000 i bot og en streng e-post tenker jeg :( 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Premier League mister minst like mye om City slipper unna med mild straff. Anklagene PL har kommet med er gravalvorlige, og da må det få store konsekvenser. Ellers mister ligaen troverdighet på fair play og mye av kredibiliteten sin, og det tror jeg kan bli verre økonomisk enn et kortsiktig inntektstap. Omdømme er alltid viktigst.

Alsaker:

Sitat

– Det er viktig at det finnes institusjoner som har en autoritet og myndighet over en veldig pengesterk liga. Det mener jeg faktisk er alfa og omega for fremtiden til Premier League slik vi kjenner den, sier Alsaker.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/GMj4R9/manchester-city-under-etterforskning

Og ekspert i NFF i samme artikkel:

Sitat

Seksjonsleder i klubbstøtte for NFF og FFP-ekspert, Rune Nordhaug, tror City kan få en nådeløs dom av Premier League.

– Manchester City har brutt en ganske omfattende og lang rekke med regler, og det over flere år. Summen av alt dette ser ikke bra ut. Jeg tipper vi vil se en form for straff som sørger for at City blir satt på plass etter alle disse årene, sier Nordhaug.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Men de må få poengtrekk syns jeg (flere sesonger), denne pengedopingen har pågått for lenge. Se på Chelsea nå (igjen). Det første kjøpelaget i PL med, så kom City og nå kommer Newcastle. Og det er så åpenbart. 

Huff, ja. Kjøpelaget ManU følger tett på. Siden 2010. 

Screenshot_20230206_140645_Edge.jpg.c1ef914ac0564ec74671181e9a4bcc03.jpg

Endret av Fresh Prince
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

FA/PL vil jo miste en enorm bidragsyter til pengekassa om de blir dømt til å rykke ned, så det kommer aldri til å skje. 

Men de må få poengtrekk syns jeg (flere sesonger), denne pengedopingen har pågått for lenge. Se på Chelsea nå (igjen). Det første kjøpelaget i PL med, så kom City og nå kommer Newcastle. Og det er så åpenbart. 
 

.. men de får vel £200 000 i bot og en streng e-post tenker jeg :( 

Ser ut til at Newcastle er fornuftige foreløpig. Har ikke brukt penger som fulle sjømenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...