Gå til innhold

Bli generelt bedre til å slåss


Anbefalte innlegg

Hei! Har egentlig ikke noe erfaring med slåssing, og lurer på hvordan man kan trene litt hjemme? Har ikke muligheten til å bruke boksesekk pga jeg ikke har noe steder å ha den. Tenker å liksom bli litt bedre all-around... Om noen skulle prøvd å slå eller noe, ville jeg heller ønsket å kunne klare å unngå å bli truffet, og evt. jule opp vedkomme istedet for å få juling selv.

 

Måter man kan trene opp reaksjonen, slagkraft og sånt på? Bygge seg et grunnlag... ?

Har en kamerat jeg kan få med og evt. slå litt svakt på hverandre med hansker og sånt i starten, men ikke sikkert jeg klarer å få han med på det.

 

 

Flytter til USA i sommer som utvekslingsstudent og tenkte å drive med kampsport der ved siden av det andre jeg skal gjøre... (amerikansk fotball og hockey), men noe som kan anbefales? Tenke å se etter bokseklubb, eller mma-klubb, men har ikke mye peiling på slike idretter... Krav maga er også noe jeg ser etter.

Les kunsten å krige av sun tzu!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg startet med Muay Thai og skal starte med Brasiliansk Jiu Jitsu i løpet av uken eller neste uke antakeligvis (samme sted), blir bra det? Muay Thai har rimelig høy death rate, så regner med at de kan å sloss, hehe. Tenker ikke på å lære for å banke alle jeg møter liksom, men om det skulle trenges en gang.. Og for å komme i bedre form generelt.

Lenke til kommentar

Husk at det er litt tungt psykisk hvis du slåss med noen som du ser ofte, og som har kompiser rundt deg. Du vet aldri om de skal fly i deg, eller om du plutselig blir konfrontert av 5 stykker når du står der alene en gang etter skolen. Det er lite kult å bli edru etter en dum kveld på byen og så innse at du har vært litt for tøff mot noen på samme skole eller nærområde. Møter du personen igjen med kompiser så sliter du, og dette er vanskelig å legge vekk i hverdagen. Det blir en litt småpsykisk kamp med deg selv om å ignorere det, være tøff i maska og late som du er upåvirket.

 

Dette ble kanskje et pyse-innlegg, men det måtte sies. Som andre sier her, så er det bare en dum situasjon som trengs før du sliter, enten med kompiser, personen selv, politiet, eller et geni som står der med kniv eller noe å slå med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri vaert i en slosskamp, saa det er inget problem. Behandler alle med respekt om folk respekterer meg. Men grunnen til at jeg vil laere er fordi jeg liker kampsport, og ha kunnskaper om det om det maatte trenges. Sier ikke at jeg kommer til aa bruke det paa byen. Men er greit om plutselig 5 stk gaar paa en og man ikke kan gjoere stort annet enn aa sloss. Saa er det forsaavidt for aa holde meg opptatt her i statene. Vekter og kampsport. Men Muay Thai og Brasiliansk Jiu Jitsu er vel bra med tanke paa MMA ?

Lenke til kommentar

MMA er selfølgelig det beste å trene hvis man vil bli god i MMA.. Men ja, muay thai er den mest effektive striking kampsporten som er og BJJ eller jiu jitsu er det mest effektive for å lære seg grappling og takedowns biten av MMA.

 

Og uansett om du har lyst å bli god å slåss eller ka du vil så er kampsport den aller beste sporten i hele verden:P Det er en konkuranse sport der d bare er opp til deg selv om du kan klare dette eller ikke. Du får brukt hele kroppen og får i tillegg en ekstrem selvtillit og lykkefølelse etter man har trent det litt og man klarer ting man aldri før skulle tru at man skjøl kunne klare.

 

Har skjøl drevet med tae kwon do, kick boksing og mma nå i litt øve 4 år og det eneste eg angra på i livet er at eg ikke begynnte tidligere. Etter endt tjeneste i forsvaret kommer eg til å reise til Thailand for å lære av de beste (MMA og Muay Thai) for å forhåpentligvis leve av det.

 

Kjør på! Muay Thai, jiu jutse, MMA, Tae Kwon Do, kick boksing, er drit gøyt alt samma og så utrolig givende! Og det å få og gi den respekten til den man nettopp har banket halvt i hjel, det er unikt! Lykke til dude!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvis du skal slåss

 

Det viktigste hvis du skal slåss er at du må være sikker på at du vil slå

 

1. Tren kondisjon og fart (dette hjelper veldig mye på reaksjon)

Du må være på tåa hele tia!

 

2. Tren styrke! Benkpress, enkeltvekter etc

 

3. Slå mot vegger f. eks (Kan også til ingenting) Bare trene farta på slaga dine) Hvor fort du slår pleier ikke veldig mye å hjelpe så du må også ha styrke

 

4. Passe på hva din "konkurrent" kan finne på å gjøre (Har flere ganger ikke tenkt noe over det og vips så ble jeg nikka til i ansiktet)

 

Flere personer er ganske sterke og har hardt hode og kan fort bruke hodet som sitt verste våpen

 

 

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar

Folk her har tydeligvis ikke så mye peiling på fysisk konfrontasjon..

Her er grunnleggende tips dersom du er "nødt" til å slåss:

 

1. Bli bedre fysisk anlagt (litt styrke og mye kondisjon)

 

2. Jobb mye med bruken av føtter (forflytning, slag, massependling osv)

 

3. Tren på å holde hendene oppe for beskyttelse av hodet

 

4. Øv på slagteknikken (kraften kommer fra hele kroppen, ikke bare bicepsen)

 

5. Kjenn motstanderen (rekkevidden på hånda, fysisk form, mentalitet osv)

 

Merk: du er "uovervinnelig" dersom motstanderen aldri klarer å treffe deg

 

Mye mer som kunne ha blitt sagt her, men prøver å holde det kort..

Håper det hjelper!

Endret av Gurkz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe jeg anbefaler er Bryting/boksing kombinasjonen. Har selv holdt på med bryting i 7 år. Hjalp meg så utrolig mye, utholdenheten du utvikler er de fleste kampsporter langt unna. Kroppsstryke og balanse er også noe du trener. Og ikke minnst at du lett kan legge folk i bakken ;) . Med boksinga ved siden av (som jeg har holdt på med i ca 2 år nå) Har du muligheten til å beskytte deg mot både slag og "takedowns". Bare et tips.

 

Bryting (wrestling) er også veldig populert i USA.

Lykke til :)

Endret av EmanuelAndersen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

En ting jeg lurer på: Ute på byen i Norge, hvis noen vil slåss med deg og har gått så langt som å slå etter deg, og du løper for harde livet: Hva er sjansen for at de faktisk kommer etter deg?

I utgangspunktet ikke så veldig stor, vil jeg tro. Hvis ikke du befinner deg i en situasjon liknende den Thor nevnte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kan noen bare svare på spm. ? MUay Thai og Jiu Jitsu = bra kombo?

 

Dette er den "riktige" kombinasjonen, ja. Du lærer grappling og kast i begge stilartene (samt at du blir sterk, atletisk, hard, og kan sparke og slå), og selv om det ikke er fordelaktig på byen, ender slåsskamper veldig ofte opp på bakken - hvor BJJ lærer deg hvordan du kan kontrollere, skade en arm (ikke nødvendig å brekke den helt, bare nok til at han mister futten) og komme deg opp kjapt, selv om du lander med motstanderen oppå deg.

 

En annen fordel er at du sparrer omtrent på hver trening, så du blir vant til slag/kroppskontakt uten å bli slagredd/få klaus.

 

Muay Thai sweeps/throws:

http://www.youtube.com/watch?v=sqCPn4-eB5A

 

BJJ selfe defense (se del 1-4 også):

http://www.youtube.com/watch?v=hyMbOrV92Dk

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er faktisk dritrå til å sloss. Det er INGEN som har gått seirende ut av en slosskamp med meg!

 

trikset er: sørg for å holde deg unna slike duster. De få gangene noen ypper seg, så kan man beklage seg, kjøpe de en øl eller noe lignende som viser at du ikke er interessert i en,barnslig slåsskamp.

 

en annen ting er å holde seg på godfot med de lokale tullingene, slik at de ikke har lyst å starte noe bråk.

 

simple!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...