Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

klage RLE karakter


Anbefalte innlegg

har fått 4 i RLE karakter, men læreren vi har, har ikke gått igjennom lærerplanen. Vi har nesten ikke lært en drit, som feks grunnleggende ting som de 3 trosøyelene eller noe? Jeg har 4,7 i snitt, så er ikke det at jeg er retard eller noe, men læreren klarer ikke å lære vekk ting. Vi sporer av i timene og snakker om area 51, aliens, 11 sept. 2001 og han forteller til og med når han var i militæret (jævlig tidi).

 

Noen som tror dette holder for å klage karakteren?

 

Har hatt 1 prøve dette året, fikk 3- pga jeg visste ikke vi hadde den/sykdom det er den eneste prøven vi har hatt dette året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig ikke. Det du skriver her virker litt useriøst og uoversiktlig, og om jeg hadde mottatt en klage som så noenlunde slik ut, ville jeg neppe synes det virker som en sjelig grunn.

 

Hvis dere i tillegg har hatt én prøve hvor du har fått 3-, høres det på en måte som om du ikke fortjener noen 5'er. Hvilke prøver har dere hatt i termin 1? Disse teller også.

 

Men om dere knapt har hatt noen formelle vurderinger derimot, kan det gjerne være et godt argument for at du er verdig en 5'er, men har bare ikke hatt sjanse til å vise det.

Lenke til kommentar

vi har ikke lært noe som helst etter kunnskapsløftet. mange ting som vi ikke har lært, og jeg hører det er et bra grunnlag å klage på? Karakteren -3 fikk jeg pga av at jeg var syk tidligere, og visste ikke at vi hadde prøven. Argument?

 

vi blir tilsammen 3-4-5 som klager på karakteren. Mange som fikk like dårlig på prøven som meg og dårligere som fikk 5, selvom dette ikke er et grunnlag.

 

 

Hvis jeg sier at han sporer av, og at vi omtrent ikke har lært en drit i RLE, kan han nekte på det da? Flere lærere på skolen som synes læreren er latterlig

Lenke til kommentar

Du går på ungdomsskolen, det er meningsløst å klage på karakterer da. Eneste grunn til å få bra snitt på ungdomsskolen, er for å komme inn på den skolen man vil på VGS. Du har 4.7 i snitt, du kommer nok inn på den skolen du ønsker uansett. Dessuten har du ikke gjort deg fortjent til en bedre karakter, det mest sannsynlige er at du faktisk går ned en karakter. La det gå, lev med at du fikk 4 i RLE. Karakterene på ungdomsskolen betyr som regel nada.

Lenke til kommentar

den du sender inn klagen til står på din side. Er liksom "advokaten" til elever som står på rettighetene deres. Det fortalte min rådgiver meg. Hun fortalte også at man kunne klage karakter på grunnlag av kunnskapsløftet, hvis det var ting vi ikke hadde lært :) :) :) Og har også blitt fortalt ifra skolen at man ikke kan gå ned i karakter hvis man klager. Hvis du tror at jeg er så dum i hodet at jeg skriver det som står ovenfor må dere tenke om igjen. Jeg er veldig flink til å skrive saklig :) og jeg kommer ikke til å legge det fram på noe som helst dårlig måte i forhold til lærer eller noe som helst usakligheter ^^ ville bare skrive det litt kjapt her på forumet :p

Endret av schnappi22
Lenke til kommentar

Hvis din rådgiver fortalte deg at du ikke kan gå ned i karakter om klager, tar un feil. Da har du mest sannsynlig bare en av alt for mange skolerådgivere som knapt kan en halv regel. Videre så er ikke den du sender inn klagen til på "din" side. Klagen sendes til en nøytral nemd hos fylkesmannen. De avgjør hvorvidt det burde settes ny karakter. Da sendes evt. klagen tilbake til skolen, hvor faglærer og rektor setter ny karakter, og ja, denne kan være lavere.

 

Og mennesker som er "veldig" flink til å skrive saklig pleier som oftest å skrive godt i de fleste situasjoner, også når de skal skrive kjapt. Din førstepost vitner ikke om hverken gode skrivekunnskaper eller saklighet. Det blir en digresjon, men du tok det opp igjen.

 

Uansett, du har definitvt fått mange feilopplysninger i forhold til det å klage. Anbefaler deg å lese gjennom ting før du sender avgårde en klage.

Lenke til kommentar

Så du fikk en 3- på den eneste prøven dere har hatt, og forventer en 5er på kortet. Er det slik å forstå? Det virker for meg veeeeldig merkelig. Og det du sier om at du har vært syk dagene før prøven. Javel? Hadde du levert en sykemelding fra legen hadde nok lærern din latt deg ta den om igjen eller ved et senere tidspunkt.

 

TL;DR: Du har ingen sak.

Lenke til kommentar

Standpunktkarakter

Når du klager på standpunktkarakter, kan du bare klage på om retningslinjene for karakterfastsetting er fulgt. Får du medhold, setter rektor og faglærer sammen ny karakter, bortsett fra i orden/atferd, hvor klagenemnda setter ny karakter.

 

Med andre ord kan du klage på f.eks. dette:

 

•At andre ting enn kompetansemålene i læreplanen har dannet grunnlag for fagkarakteren, f.eks. innsats eller oppførsel – uten at dette står i kompetansemålene.

•At du ikke har fått begrunnelse og veiledning når du har fått karakterer på prøver eller terminkarakter

•At du ikke har fått gjøre egenvurdering eller vært med på å diskutere vurderingskriterier

•At læreren har vektlagt målene i læreplanen feil, eller ikke tatt med alle mål i vurderingen

•At du ikke har fått standpunktkarakter på grunn av høyt fravær, når læreren likevel kan vurdere deg

•At du og/eller foresatte ikke har fått varsel om fare for ikke vurdert i tide til å rette opp

•At ordenskarakteren, atferdskarakteren eller ordens- og atferdskarakteren ikke har tatt hensyn til dine forutsetninger eller til din arbeidsinnsats (orden)

•At du ikke har blitt gjort kjent med kriteriene skolen bruker for fastsetting av ordens- og atferdskarakterene tidlig i skoleåret

Rektor kan velge å forbedre karakteren selv. Hvis ikke sendes klagen videre til Oslo kommunes klagenemnd.

 

Det er jo elevombudet som har skrevet?

Lenke til kommentar

Det er helt rett. Hva hjelper deg deg? Om du mener at du ikke har lært det du skal i løpet av semesteret, så er det noe du klager på tidligere. Dog, om det viser seg at læreren har vektlagt annet enn hva som skal vektlegges når karakteren settes, kan du klage og få medhold. Du har imidlertid en lavere karakter på prøven din enn på standpunktet. Såfremt du ikke kan komme med en skjellig grunn til at du skal få en bedre vurdering enn gitt, vil du få karakteren 3, da dette er det eneste vurderingsgrunnlaget andre enn den aktuelle læreren har.

Lenke til kommentar

For å si det sånn: hvordan kan du bevise for dem som skal behandle klagen, evt. de som skal følge den opp, om at du fortjener 5?

 

Selv om du ikke føler dere har hatt om ting læreplanen sier dere skal vurderes i, så virker ikke det som en kjempegod grunn til at du skal ha 5 i faget.

 

Hvilke karakterer fikk du på vurderingene i termin 1? Om disse var gode, derimot, tror jeg du kan ha en sjanse.

Lenke til kommentar

Man kan vel ikke klage på karakteren om man selv mener man har lært altfor lite?

Synes det høres rart ut ... Det er vel bare å lese i boka, så lærer man om både islams fem søyler, Buddha og Jesus ;) Læreren burde du altså kanskje klage på, men ikke karakteren. Det blir også lagt vekt på at man skal ta ansvar for egen læring, og da nytter det ikke å skylde på læreren ...

 

Lykke til, uansett hva du gjør :)

Lenke til kommentar

har alltid hadd 4+ i alle terminene. Vi hadde proskjekt der jeg fikk fire. men mener han sa at prøven ikke telte så mye. Vet dette ikke er noe grunnlag, men veldig merkelig at en klassekamerat fikk 2 på prøven og 4 på proskjektet og fikk fem. Han har alltid sagt at jeg er muntlig aktiv og alt mulig. Har tenkt å snakke med an og si at jeg føler han burde revurdere det. Vet at jeg ikke kan bruke det ene eeksempelet med han andre hvis jeg sender inn en klage, men går det ann å spørre læreren hva han gjorde som ikke jeg gjorde? Er så jævlig irriterende, har vært svært muntlig aktiv i timene og alt arbeidet jeg har gjort så synes jeg at jeg fortjener en 5 er. (selvom det ikke kan se slik ut ang karakterer, osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...