Gå til innhold

Trenger inspirasjon til et sommerprosjekt.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 18 år gammel gutt som kunne tenkt seg et prosjekt å bedrive tiden med i sommer. Tenkte å bygge en katapult men vet ikke om det blir for simpelt og kjedelig for meg ettervhert. Husk, ingen ideer er dumme så kom med dine tips. Har du noe du gjorde ifjor så si gjerne ifra hva det var du gjorde :p

 

Bor på landet så har rimelig med plass og diverse hvor jeg kan teste saker og ting på.

 

Er ferdig med videregående og fag som kan være relevant er R2, Fy2 og Bi2. Har sveiseapperat og en masse snekkerutstyr. Satse på å kunne bruke ting som var beregnet for søppeldynga for å spare penger.

 

Fjorårets prosjekt var et lite høstprosjekt der jeg og noen andre bygget en sykkelvogn av en gammel melkevogn og et skipstyrhus. Skulle sett ansiktsutrykkene til folk som kjørte forbi oss på veien :p

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygg en rakett! Jeg bestemte meg en gang for å gjøre det, men sluttet da jeg oppdaget det ville bli for dyrt. Planla å bygge min egen gjenbrukbare rakett med en makshøyde på noen kilometer og med fallskjerm og hele pakka. Regna meg frem til at det vilel koste 7000 kroner... Men hvis du har pengene, så er det bare å begynne! Er veldig spennende, har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Bygg en rakett! Jeg bestemte meg en gang for å gjøre det, men sluttet da jeg oppdaget det ville bli for dyrt. Planla å bygge min egen gjenbrukbare rakett med en makshøyde på noen kilometer og med fallskjerm og hele pakka. Regna meg frem til at det vilel koste 7000 kroner... Men hvis du har pengene, så er det bare å begynne! Er veldig spennende, har jeg hørt.

Ja, men har desverre ikke penger til det. Men hadde vært sykt artig å bygd en type rakett som kan fære sinnsykt høgt opp i lufta :p

 

Bygg en bil/gokart

 

Nei, Liker bedre mopeder og slikt, og har allerede en Tempo som jeg skal holde på med en del.

 

Vindmølle?

 

Ja, men hvordan får man den til å ikke bråke så mye? for det hadde vært et utrolig artig prosjekt :) Men trur eg er nødt til å finne på noe som den skal drive for at eg setter igang med det :p

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Bygg en rakett! [...]

Ehmmm... rakett er vinterhobby. IKKE en lur ide med en glødende rakett som daler ned langt uti en sommertørr skog. Sommeren 2008 var gnister fra en kjetting på en traktor det som skulle til for å brenne av 30000 mål skog på sørlandet. Ikke spesielt gøy om det viser seg at din rakett forårsaler det samme.

Lenke til kommentar

Bygg en liten 3-hjulsbil, med 2 styrende hjul foran og 1 drivende hjul bak. Det er en enkel konstruksjon, i motsetning til 2 drivende hjul trenger man ingen differensial. Og forhjulene har kun styrefunksjon. Mer basic enn det knapt mulig å komme. Og selv om mange 3-hjulsbiler ser helt snodige ut (jfr. TV-serien om Mr. Bean), så burde det gå å lage en skikkelig tøff 3-hjuling også:

 

3w-back.jpg

 

Bygger du den skikkelig, så burde det faktisk være mulig å få skilt på den til slutt. 3-hjulsbiler blir nemlig godkjent som 3-hjuls motorsykler, det er et eget EU-reglement for de. Ingen krasjtesting. Ingen katalysatorkrav. Gratis passering i bomveisystemer (3-hjulinger har ingen krav til registreringsskilt foran, bare bak). Eneste "ulempen" med slike 3-hjulsbiler er at man faktisk må ha bilsertifikat for å kjøre de, selv om de er registrert som motorsykkel (og at 3-hjulsmotorsykler ikke lengre har lov å benytte kollektivfeltet).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det må jo være kjempe å kunne lage seg en rakett. -Og hvor vanskelig kan det egentlig være??

For dem som er urolig for skogbrann er det jo bare å vente til dagen etter en god regnbyge, så er skogen våt...

Brennstoffet er billigere enn selv melk: bensin

Selve sylinderen kan jo f.eks være ett melkespann. -Tenk bare: Ett helt melkespann med bensin, det går nok unna skal du se :D :D

Desverre er jeg selv over 30 år og litt for gammel til å sette i gang ett slikt prosjekt. -Men du har enda noen år foran deg ;)

 

Ellers kan jo ett lite vannkreaftverk være gøy å få til, men det forutsetter en bekk, og helst litt penger da både batteri, inverter og rør er ting som er litt dyrt og ganske vanskelig å få tak i brukt.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

Kong BAsse, er du gal? Tenne på ett melkespann med bensin?! Ikke bare er det jævlig farlig, men aldri i verden om det kommer til å lette. Det er mye som skal til for å lage en fungerende rakett...

Selvfølgelig. -Å ta bensin i ett melkespann (eller ett stålrør den saks skyld) er ingen sak. -Det som er vanskelig er å lage trykk, og en dyse slik at det kommer ut i riktige mengder til riktig tid...

Når vi snakker rakettdrivstoff er ikke bensin akkurat det værste.

-Det finne også mange andre, men dyrere, type brennstoff. Av de "billige" har man f.eks butan, metan og propan. -De har fra produsentens side ett stort trykk i beholderen, så det er enklere å få til. -Men mye farligere å holde på med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...