Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å kjøre en bil uten forsikring?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en bil, men tingen er at jeg må hente den på kveldstid og den står 3 timer unna meg. Så jeg rekker antageligvis ikke å forsikre bilen om forsikringsselskapet går av jobb i 3-4 tiden på ettermiddagen. Om jeg blir stoppet i kontroll e.l. på vei tilbake med ny-bilen, kan jeg få bot/bli avskiltet eller lignende siden jeg ikke har forsikret bilen?

 

Tenkte også å kjøre til en festival i helgen, og regner med forsikringsselskapene har stengt i helgene..

Endret av Algaren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du får bot er den nok eventuelt ganske liten i forhold til kva det vil koste dersom du kolliderer. Ein eg kjenner kjøpte ny bil han skulle kjøre 10 mil heim. Ein hjort kom ut i veien og bilen vart totalskadd, utan forsikring fekk han ingenting. I ein kollisjon kan du og bli ansvarleg for skade på andre sin bil, som kan bli dyrt.

 

La bilen stå til du har fått forsikring, ordne deg på andre vis i helga.

Lenke til kommentar

Om du skal ha Gjensidige, har de oppe til klokken 22 ellernoe :) På telefon..

 

Dessuten kan ikke selger si opp sin forsikring før han har levert vognkortet. Og da kan du kjøre på hans forsikring. Det kan jo bli rot ved skade, men du har da vertfall forsikring da.

Endret av Espein
Lenke til kommentar

Uten forsikring vil det ikke være uansett, fordi forrige eiers forsikring vil gjelde i 3 dager eller noe lignende etter at den er omregistrert.

 

Prøveskilter får man bare dersom bilen er avskiltet, så det er vel ikke noe alternativ. Å kjøre bilen uten skilter er ikke veldig å anbefale.

Lenke til kommentar

Kan man ikke kjøpe prøveskilter da? Det inkluderer jo ansvarsforsikring.

 

 

Hvis den bilen han skal kjøpe har skilt så kan han vel ikke få utlevert prøveskilt? Da må de evnt leveres først?

 

 

Edit:

Prøvekjennemerker tillates bare brukt på kjøretøy som ikke er registrert. De er videre bare lov å bruke til følgende formål:

 

•Flytting av kjøretøy fra et sted til et annet

•Prøving (i forbindelse med reparasjon eller annet)

•Demonstrasjon (for eks. en forhandlers demonstrasjon av en ny type)

•Kjøring i forbindelse med registrering

Endret av H.M.Kongen
Lenke til kommentar

Er vel flere forsikringsselskaper som har åpent lenger enn 16? Uansett, sørg for å ordne dette før du henter bilen. Enten du ordner med at bilen er forsikret på gammel eier eller at du forsikrer den før du ser den.

 

Litt dumt å bli gjeldsslave for livet pga manglende forsikring.

Lenke til kommentar

Kan man ikke kjøpe prøveskilter da? Det inkluderer jo ansvarsforsikring.

prøveskilt har fullkasko ;)

Det stemmer ikke. Prøveskilt, som i påklistret skilt, har bare ansvarsforsikring. Årsprøveskilt, av metall, har kasko. Begge deler krever at vilkår for flytting/prøving blir fulgt for at de skal gjelde.

 

Og, de krever altså, som nevnt, at bilen ikke har skilt.

Lenke til kommentar

Kan man ikke kjøpe prøveskilter da? Det inkluderer jo ansvarsforsikring.

prøveskilt har fullkasko ;)

Det stemmer ikke. Prøveskilt, som i påklistret skilt, har bare ansvarsforsikring. Årsprøveskilt, av metall, har kasko. Begge deler krever at vilkår for flytting/prøving blir fulgt for at de skal gjelde.

 

Og, de krever altså, som nevnt, at bilen ikke har skilt.

ahh. riktig det. jeg tenkte på prøveskilt i metall som man får lånt hos verksteder. tenkte ikke på "klistrepåskilt"

 

mybad ;)

Lenke til kommentar

Er bare å kjøre den, den er forsikra så lenge den har skilter, og du har lov å kjøre på tidl. eiers forsikring inntil du får omregistrert den..

 

Ellers er det bare å si du låner den av selgeren.. Er vel ikke ulovlig å låne en bil?

Endret av bluechamp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...