Gå til innhold

Joakim's styrkeløft-logg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NYTT PROGRAM PÅ 4UKER. UKE 1 ØKT 1:

 

Rykk-knebøy:

35x5

35x5

35x5

 

Frontknebøy:

55x5

65x4

75x3

75x3

77,5x2

 

Smalbenkpress + strikk (extra belastning på topp):

40x6

45x5

47,5x5

50x4

50x4

 

Markløft fra kloss:

100x6

107,5x6

115x5

125x5

125x5

132,5x4

 

Pull ups

Facepulls

 

KOMMENTAR: Mange nye øvelser , veldig uvant - første uken blir alltid litt rar. Rykk-knebøy fikk virkelig satt balansen på prøve, men gikk seg til og fikk det til fint. Samme med frontbøy litt uvant, og får smått vondt i skuldrene av øvelsene - men tror det kommer av at det er veldig uvanlig, og tipper det kommer seg etterhvert (håper jeg) albuene datt litt ned, men ryggen var fortsatt rett så regner med at det ikke noe problem. Ellers droppa jeg en øvelse: benkpress/omvendt grep, veldig vondt i håndleddet av det og synes øvelsen var små skummel da jeg ikke har kjennskap til øvelsen.

Marken var slitsom, var noe jævla ta reps så armene stoppet opp mye i face/pull ups. Ellers fin økt.

Lenke til kommentar

Ja, liker øvelsene. Men veldig uvant - rykk-knebøy krever bra med balanse, så må kjøre den veldig sakte i starten, den bruker jo også hele jævla skuldre-musklene til og stabilisere seg også da, så når balansen ikke på 100 enda, så er det ikke rart skuldrene får smått ubehag i starten. :p

 

Litt uvant med frontbøy også - spesielt og presse albuene opp. Men ryggen er jo rett.

Lenke til kommentar

Frontbøy: Har lest opp litt, og ser ut til at jeg må mobilisere håndleddene/overkropp mer. Og plassere stangen nærmere halsen slikk at den ligger stødigere på skuldrene/øvre bryst i en "grop". etter hva Eirik Sandvik sier så skal den ligge så stødig at stanga ligger rolig/stødig at stanga ikke detter forover selv om armene er rettet ut, og når man da går ned skal man bare presse albuene opp. Litt vane sak i starten men håper det blir bedre.

Lenke til kommentar

Frontbøy er med i programmet. Knebøy er jo selvfølgelig med det også, er jo det jeg konkurrerer i. Frontbøy og rykk-knebøy er jo bra øvelser det også, og de kommer fint til nytte for knebøyen osv osv :p

 

Video av frontbøy for en stund siden: http://www.youtube.com/watch?v=0aZHldX3qg8&list=UUmjY0fN0R5HzJaYEORJRF4g&index=5&feature=plcp

 

 

Rykk-knebøy:

 

Kommer til og jobbe litt med teknikk, er jo ikke så mye og jobbe med. Men må nok holde en del breiere i rykk-bøy. Og fikse grepet i frontbøy.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Frontbøyen din er jo veldig bra! Skikkelig dyp og fin. :) Men du burde gå over til ordentlig grep. Blir ofte lettere å holde ryggen riktig sånn.

Hvor høy er du? Hvis du er over 185, tror jeg fint du kan tjene på å holde så bredt som overhodet mulig. Rykkgrepet skal være slik at når du står med stanga med en liten svikt i kneet, så skal den ligge i "crease of the hip" i mangel på et norsk ord for det. Synes også du skyter rumpa veldig ut når du starter. Stram ræva til før du går nedover og sett vekta mer på hælene. Synes du er litt svai og fremoverlent i starten.

Ellers er du pokker så fleksibel. Har ikke vurdert vektløfting, da? ;)

Lenke til kommentar

Ja er grepet som skal bli jobbet med. er rundt 187 tror jeg.

 

Som sagt er det første gang jeg prøver rykk-knebøy så er jo ikke 100% fint enda, så må nok fikse på balansen først, og deretter vil det også bli lettere og få vekta mer på hælene. Starter med og skyve hofta bak isteden for knærne fram og så sette seg. Men ikke så lett når balansen ikke er helt enda, ville ikke kuke første gangen :p Takker for tips!

 

hehe, er nok mer erfaren med styrkeløfting, så kommer nok til og drive med det. Men ellers er begge deler en fin sport, og mye av øvelsene kommer godt an til styrkeløftinga :)

Lenke til kommentar

Veldig bra til å være første gangen, altså. Det skal sies.

Ble du fortalt at du skulle starte bevegelsen med knærne? Har fundert litt på det i det siste selv nemlig. Virker som om det er det som gjelder i alle olympiske bøyvarianter.

Det er jo også det som faller meg mest naturlig. Men leste et annet sted at det fører til mye stress på senene fra legg til kne. Og der har jeg hatt en betennelse. Hm.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

UKE 1 ØKT 2:

 

Knebøy med stopp 3/4 opp:

62,5x6

67,5x6

67,5x6

72,5x5

77,5x5

77,5x5

77,5x5

82,5x4

 

Benkpress/kloss -> Skråbenk/smal/kloss -> push ups (trisett):

57,5x6

72,5x4 -> 50x4 -> x8

72,5x4 -> 50x4 -> x8

77,5x4 -> 50x4 -> x8

77,5x4 -> 50x4 -> x8

 

Markløft 4sek ned:

80x6

85x5

90x5

97,5x4

105x3

110x3

lårcurl

Kroc rows:

Kabel roing

 

KOMMENTAR: Bra økt. Lette vekter på knebøy, men slitsom variant. trisett var også jævelig. Og ble vist ikke kvitt 4sek i mark heller!! hehe

Lenke til kommentar

UKE 1 ØKT 3:

 

Knebøy - 4sek ned 2sek stopp i bunn:

60x5

65x5

70x4

75x4

80x3

85x3

 

Knebøy - med stopp på boks:

72,5x5

72,5x5

82,5x4

82,5x4

 

Benkpress:

55x6

57,5x5

62,5x5

72,5x4

 

Benkpress - med strikk i 8 tall:

62,5x5

67,5x5

72,5x4

85x4

85x4

 

Markløft på kloss:

80x5

87,5x4

102,5x4

115x2

 

Militærpress: -> Nedtrekk 5x8 imellom

37,5x6

37,5x6

45x5

45x5

 

Strak-mark - Med stopp over og under knærne..

 

KOMMENTAR: grei økt. Men alt for mange øvelser på en økt synes jeg, brukte nesten 3 timer. Men dette var jo bare første uke - så blir og kutte ut noen øvelser neste ukene. Kvalitet først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...