Gå til innhold

Akambrukernes bilder - juni 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+789234

Vanvittig bra refleksjoner i bilen, David!

 

Takk skal du ha, Ole! :)

 

Hva slags blender, lukkertid og iso brukte du?

 

Ingen hokus-pokus: ISO 100, 35mm, f/5.6, 1/100 sek lukker.

 

Største endringene er selektiv bruk av dodge/burn i Lightroom. Gi lyd om noen vil ha fremgangsmåten jeg har brukt.

Lenke til kommentar

Hva slags blender, lukkertid og iso brukte du?

Hvor mye av magien tror du befinner seg i de ovenfor nevnte data?

 

Dagens Mr. Mus-bilde vil jeg rett og slett advare mot å se på. Ikke noe lekkert syn etter dagens regnbyger :sick: :

 

 

 

894585483_ykCj9-XL.jpg

 

 

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Vet ikke, men siden du spør, antagelig ganske lite. Jeg er nybegynner innenfor foto, bare så du vet det. :tease:

Og se, her lærte du noe! Du kan takke meg senere. ;) Valget av blender og brennvidde hadde selvsagt noe å si, men som alltid er det lyset og komposisjonen som er nøkkelen et godt foto - ikke "innstillingene".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Dagens Mr. Mus-bilde vil jeg rett og slett advare mot å se på. Ikke noe lekkert syn etter dagens regnbyger :sick: :

 

 

 

894585483_ykCj9-XL.jpg

 

 

 

*blurp*

 

Takk for advarselen, skjønt jeg lærer jo tydeligvis aldri...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

*lyd*

 

Ok, siden Anew så snilt allerede har tipset deg om at lyset var avgjørende, så skal jeg si litt om det.

 

  • Jeg valgte med vilje en overskyet ettermiddag: direkte sollys på blanke flater gir fort alt for mye høylys, dvs. utbrente partier. Om man eksponerer for disse mister man alle detaljene i skyggepartiene. Mao. vanskelig å finne en balanse som bevarer mest mulig dynamikk. Jeg ville altså ha nokså flatt lys, og da er jevnt skydekke perfekt.
  • Jeg valgte et tidspunkt like etter en regnbyge. Dette gir en skinnende asfalt samt endel vannreflekser fra dråper på lakken, i dette tilfellet spesielt for å live opp den mørke fargen.
  • Jeg plasserte bilen bevisst for å forsøke å skape noen interessante reflekser i lakken for å visualisere linjene på bilen. Her ble den plassert i en innkjørsel mellom en gressbakke med noen store løvtrær over og en litt funkis-inspirert blokk med tydelige horisontale lyse linjer som reflekteres i lakken og vindusflatene på langsiden.
  • Jeg går rundt bilen og leter etter en vinkel som kombinerer bilens linjer og de refleksjoner det er mulig å få i lakken. Her har jeg satt meg på huk for å komme lavt nok.

 

Når det gjelder etterbehandling:

  • Nøkkelen er et utgangspunkt med en mest mulig gjennomsnittlig eksponering, skutt i RAW (her er det faktisk avgjørende med RAW, vil jeg påstå)
  • Sørg for mest mulig korrekt hvitbalanse med en gang!
  • I Lightroom, bruk Adjustment Brush med stor, myk pensel og lysne de mørkeste partiene (positiv exposure). Gjør det samme for å mørkne de lyseste partiene (negativ exposure). Du kan også eksperimentere med både brightness og contrast. Om du bruker Photoshop heter verktøyene dodge og burn, de gjør nesten samme susen.
  • Jeg har mørknet asfalten ganske kraftig (exposure ca -0,75) for å virkelig få frem glansen etter regnet samt skape kontrast til bilen.
  • Har brukt ToneCurve og endret til "Strong contrast" for å virkelig få litt mer smell.
  • Ellers handler det meste om å eksperimentere med Adjustment Brush for å finne noe som funker.

 

Håper dette kan være til hjelp. Om noen har andre triks å dele, er jeg lutter øre :)

Endret av Slettet+789234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...