Gå til innhold

Akambrukernes bilder - juni 2010


Anbefalte innlegg

Ett sånn bilde må ha hatt noen skikkelig heftige innstillinger..

Tipper f459, iso 1 @ 1.2mm

 

Selv om du synes det er tull kan du respektere andre brukere av forumet og oppføre deg som en ansvarlig Akamist.

 

En av retningslinjene her anbefaler at postere gjerne legger ved exif.

 

"Legg gjerne ved EXIF-informasjon, slik at andre brukere slipper å sjekke ut dette selv."

Kan ikke vært meg som skrev det, må ha vært en annen :whistle: Men beklager på vegne av han "andre" hvis noe føler seg støtt. Med noen promille innabords tenker en ikke alltid helt rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er lett å forkaste ønsket om EXIF info som irrelevant, og si at informasjonen som finnes der er uten nytte; men jeg er ikke enig i det. For de som eri startgropa, så er det veldig mye å ta tak i. Og som kan være nyttig å bygge på. Vi som har erfaring har ofte litt for lett å si at dette sier seg selv.

Jeg er rett og slett uenig i at det er særlig mye å lære fra en exif. Nettopp fordi det er så mye å ta tak i for en nybegynner, så bør de styres riktig vei.

 

Om jeg går ut av døren nå, og kopierer "innstilingene" til Ventles bilde, så får jeg bare søppel ut, selv om jeg drar til eksakt samme sted og kopierer hver eneste bevegelse han gjorde.

 

Selvsagt har de uike variablene i eksponeringen noe å si, men det er perspektivet (ikke 12 kontra 13mm brennvidde, men "vidt nok") og mest av alt lyset som er viktig. Å spørre etter exif på et bilde som dette er en total blindgate, og da er det vel bare å gjøre nybegynneren en tjeneste å påpeke det? Å lære seg å fotografere handler primært om å lære seg å se.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234
Det er lett å forkaste ønsket om EXIF info som irrelevant, og si at informasjonen som finnes der er uten nytte; men jeg er ikke enig i det. For de som eri startgropa, så er det veldig mye å ta tak i. Og som kan være nyttig å bygge på. Vi som har erfaring har ofte litt for lett å si at dette sier seg selv.

Jeg er rett og slett uenig i at det er særlig mye å lære fra en exif. Nettopp fordi det er så mye å ta tak i for en nybegynner, så bør de styres riktig vei.

 

Om jeg går ut av døren nå, og kopierer "innstilingene" til Ventles bilde, så får jeg bare søppel ut, selv om jeg drar til eksakt samme sted og kopierer hver eneste bevegelse han gjorde.

 

Selvsagt har de uike variablene i eksponeringen noe å si, men det er perspektivet (ikke 12 kontra 13mm brennvidde, men "vidt nok") og mest av alt lyset som er viktig. Å spørre etter exif på et bilde som dette er en total blindgate, og da er det vel bare å gjøre nybegynneren en tjeneste å påpeke det? Å lære seg å fotografere handler primært om å lære seg å se.

 

Helt enig med siste taler.

 

Et mer interessant spørsmål for nybegynnere vil være hvorfor de spesifikke innstillingene ble valgt, og hvilken effekt de hadde på resultatet. Alternativt kan man spørre hvordan fotografen gikk frem for å oppnå en bestemt effekt; noen ganger vil exif være en del av svaret, andre ganger ikke.

 

Dette er ikke på noen måte ment for å henge ut de som spør om exif, men man kan ofte ha stor glede av å spørre seg selv hva man vil oppnå med svaret man får, før man spør. Ofte kan man bli positivt overrasket over hvor mye man kan lære av et gjennomtenkt og godt stilt spørsmål (gjelder ikke bare fotografi) :)

Lenke til kommentar

Jaget sommerfugler noen dager nå og i dag fikk jeg en:-)

post-10097-1276441084,4045_thumb.jpg

Du verden, imponerende...hva du bruker for utstyr nå da..du kunne jo hatt disse fine i Junifesten, tror ikke du er med der denne gangen.

 

Edit: nå så jeg utstyret ja...mellomringer også, du må jo bruke stativ da, og hvordan komme så nær uten at den flyr, sitter den slik rolig da, eller injection med bedøvelse kanskje. Med 150mm trenger man ikke være så nært innpå insekter.

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Jaget sommerfugler noen dager nå og i dag fikk jeg en:-)

post-10097-1276441084,4045_thumb.jpg

Du verden, imponerende...hva du bruker for utstyr nå da..du kunne jo hatt disse fine i Junifesten, tror ikke du er med der denne gangen.

 

Edit: nå så jeg utstyret ja...mellomringer også, du må jo bruke stativ da, og hvordan komme så nær uten at den flyr, sitter den slik rolig da, eller injection med bedøvelse kanskje. Med 150mm trenger man ikke være så nært innpå insekter.

 

God gammel 50mm med mellomringer:-)

Fikk med meg Junifesten litt for seint til å melde meg på:-(

Lenke til kommentar

Folkens, selv om dere syns et spørsmål er dumt trengere dere ikke være elitistiske. Forstått? Fint, da slipper vi å snakke mer om det. :)

 

(Denne delen av innlegget mitt skal ikke siteres.)

 

-

 

Rune Johansen var her i dag. Heeeeeeeerlig mann og en rå fotograf. Og faenmeg den mest naturlige personen siden, uhm, hvem vet.

 

runej-01.jpg

Lenke til kommentar

Herlig portrett, Simon.

 

Var i Horten i dag, og fikk da med åpningen av den nye Robert Adams utstillingen.

 

Her er noen bilder fra eventen:

 

post-126935-1276459469,6167_thumb.jpg

 

post-126935-1276459473,2752_thumb.jpg

 

post-126935-1276459907,0677_thumb.jpg

 

post-126935-1276459909,9338_thumb.jpg

 

Utstillingen ble åpnet av fotograf Dag Alveng, sammen med Gunilla Knape (Hasselblad Foundation).

 

Herren i bilde #3, er en Akamist/linselus ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...