Gå til innhold

Test: Corsair AX 1200


Anbefalte innlegg

1.2kW+ er nok for blodklokkerne som er ute etter 3DMark-rekorden med quad GPUs hehe. For moderate som meg som har lagt klokkingen bak seg, så er ca. halvparten nok og vel så det. Har en HX750, men t.o.m er mye. I grunnen var den et impulskjøp, da Komplett hadde 25% avslag på den. :blush:

 

Ligger en HX750 og venter på meg hos posten nå også. :) Derfor jeg lurte på det med energieffektivitet. Tross i at det er dyrere å kjøpe denne 1200 watteren så må den jo være en billigere i drift enn en med lavere effekt og lavere energieffektivtitet.

 

Nå så jeg imidlertid at HX750 fikk nesten 92% energieffektivitet i testen på hw.no også så akkurat den bør jeg nok bli fornøyd med. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ smirnof ..ok, jag tror jag förstår... när denna psu i detta test belastades med 1200w brukade den 1290w (1200+1200·7.5/100)?

 

en ting som jag inte direkt fäste någon uppmärksamhet vid, men som jag nu nöjt noterar, är att psun faktiskt levererar vid 50°c ..någon som vet var man redan nu kan köpa en av dessa här i norge..?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig var det noe jeg ikke forstod, eller som unnslapp hjernen min i første omgang. :)

 

Er jo seff:

(1 200 / 0,90) - 1 200 = 133,333333 Watt

(600 / 0,82) - 600 = 131,707317 Watt

Jepp :) (Det stemmer det ikke på desimalen å grunn av noen avrundinger jeg gjorde)

 

For dere som fortsatt lurer: 1200 Watt er utgangseffekten, ikke inngangseffekten. Derfor blir det 1200 Watt utgangseffekt / 0,90 = 1333 Watt inngangseffekt. Differansen på inn og ut blir dermed 133 Watt som utvikles som varme i strømforsyninga.

 

Men hvordan er det med effektiviteten dersom jeg bruker (trekker?) 400W av denne strømforsyninga på 1200W. Vil jeg spare penger da i forhold til å bruke 400W fra en strømforsyning på 750W med lavere effektivitet?

400 Watt ut / 0,90 = 444 Watt inn. Differanse = 44 Watt

400 Watt ut / 0,82 = 488 Watt inn. Differanse = 88 Watt

 

PCen får det den krever (inntil 1200 Watt) og det er dermed PCen som bestemmer hvor mye som trekkes fra stikkontakten. Ikke PSU. En 1200 Watt PSU trekker bare 444 Watt fra stikkontakten dersom PCen krever 400 Watt og effektiviteten er 90%. Med andre ord blir det ikke økt strømregning av å oppgradere fra f.eks 600 til 1200 Watt strømforsyning så lenge komponentene i PCen er de samme.

 

@ smirnof ..ok, jag tror jag förstår... när denna psu i detta test belastades med 1200w brukade den 1290w (1200+1200·7.5/100)?

Nei.

 

Forbruk fra stikkontakt * effektivitet = levert effekt til komponentene i PCen.

 

Denne ligningen kan snus til:

 

Forbruk fra stikkontakt = levert effekt til komponentene i PCen / effektivitet

 

Bruk den ligningen som har den ukjente verdien alene på den ene siden. F.eks den siste ligningen:

 

Forbruk fra stikkontakt = 1200 Watt / 0,90 = 1333,3.. Watt.

Lenke til kommentar

Kan like denne. Er altfor sjeldent at man ser en 100% modulær PSU. Greit nok at kontakter som ATX må kobles til uansett, men det er veldig greit å ha alt modulært. Blant annet pga sleeving, eller bare generell kabeltrekking.

 

Men, blir nok litt dyrt for et oppsett uten flere heftige grafikkort :)

Lenke til kommentar

PCen får det den krever (inntil 1200 Watt) og det er dermed PCen som bestemmer hvor mye som trekkes fra stikkontakten. Ikke PSU. En 1200 Watt PSU trekker bare 444 Watt fra stikkontakten dersom PCen krever 400 Watt og effektiviteten er 90%. Med andre ord blir det ikke økt strømregning av å oppgradere fra f.eks 600 til 1200 Watt strømforsyning så lenge komponentene i PCen er de samme.

 

så det du sier er :

hvis jeg bygger meg en pc og bruker ee PSU på 650 W i stedet for 500 W så bruker ikke pcen mere strøm at den grunn ?

 

jeg har lurt litt på det .

likevel så er jeg sånn passe sikker på at PSU en også har et eget forbruk så lange den er på.

 

den gamle maskinen min hadde en psu på ca 300 W ( er lit usikker der ).

når det var kaldt kunne jeg også sette panel oven på full effekt.

 

det går ikke med den nye maskinen ( 650 w psu) .

hvis oven settes på fult går sikringen.

Lenke til kommentar
så det du sier er :

hvis jeg bygger meg en pc og bruker ee PSU på 650 W i stedet for 500 W så bruker ikke pcen mere strøm at den grunn ?

Ja. (så lenge komponentene er de samme)

 

den gamle maskinen min hadde en psu på ca 300 W ( er lit usikker der ).

når det var kaldt kunne jeg også sette panel oven på full effekt.

 

det går ikke med den nye maskinen ( 650 w psu) .

hvis oven settes på fult går sikringen.

Jeg går ut i fra at du skiftet noen komponenter i PCen samtidig. I så fall så har du nok forklaringen der.

Lenke til kommentar
så det du sier er :

hvis jeg bygger meg en pc og bruker ee PSU på 650 W i stedet for 500 W så bruker ikke pcen mere strøm at den grunn ?

Ja. (så lenge komponentene er de samme)

 

[pirk]Strømforsyningen har ikke konstant virkningsgrad uansett belastning :) [/pirk] Men det er tross alt ikke store wattene her gjerne, siden en snakker om et par prosent i forskjell...

 

Edit: Etter litt nærmere ettertanke er det mulig eg mistolker litt her, men PC-komponentene trekker ikke mer watt selv om strømforsyningen kan levere mere (som du har påpekt), og PSUen tar fra veggen: (PC-komponentenes effektforbruk)/virkningsgrad(belastning), hvor sistnevnte avhenger av belastningen altså virkningsgrad som en funksjon av effektforbruk. Derfor kan det jo være forskjell på en 1200 watter @ 400 watt, og en 450 watter @ 400 watt. Men nok en gang: vi snakker ikke om de store wattene her om de i det hele tatt eksisterer, men kanskje nok til at sikringen ryker for den andre elgen :)

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar
så det du sier er :

hvis jeg bygger meg en pc og bruker ee PSU på 650 W i stedet for 500 W så bruker ikke pcen mere strøm at den grunn ?

Ja. (så lenge komponentene er de samme)

 

den gamle maskinen min hadde en psu på ca 300 W ( er lit usikker der ).

når det var kaldt kunne jeg også sette panel oven på full effekt.

 

det går ikke med den nye maskinen ( 650 w psu) .

hvis oven settes på fult går sikringen.

Jeg går ut i fra at du skiftet noen komponenter i PCen samtidig. I så fall så har du nok forklaringen der.

 

ny pc - det eneste som ble ble flytte over var 2 harddisker.

de var meningen at jeg også skulle bruke den gamle DVD brenneren men p.g.a trøblete installasjon av oset ble jeg råde å forsøke med en annen type - som ikke hjelp på dette problemet.

nå sitter jeg med en ekstra DVD brenner som jeg ikke bruker

Lenke til kommentar

Noen som vet om andre PSU-er som kan skilte med like lang, om ikke lengre, garanti som denne saken? Selv med overkill i kraft betaler jeg gjerne en ekstra slump for en så solid garanti.

 

Alle Corsair av type HX og AX har 7 år. Seasonic bruker bare 5 år - men erfaringsmessig holder de like lenge. Dessverre tar ingen i Norge (så vidt jeg vet) inn HX450 og HX520 lengre (tragisk - fordi dette er knallPSU-er til litt mindre krevende bygg), HX650, HX750 etc skulle være kurante å få tak. Forhåpentligvis blir også AX750 og AX850 tilgjengelige her på berget - og i og med at de er bygd på Seasonix sin X-serie, så ligger det an til knallprodukter. X-serien er testvinner nesten over hele fjøla.

 

@Wikipedersen: Ca 2 500 kr regner man med. Egentlig ikke noen upris.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

"- 1200-wattere er og forblir en stor kostnad"

 

2500,- er en stor kostnad i forhold til hva? Hvis man trenger såppas kraftforsyning så har man komponenter til minst 30-40k.

 

"Jeg kanselerer Ferrarien som jeg har hatt på bestilling i halvannet år, bensintanken blir for dyr."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...