Gå til innhold

Test: Corsair AX 1200


Anbefalte innlegg

Med tanke på at det sikkert er maks 0.01% av befolkningen dette er relevant for, så er det overraskende mange som synes det frister.

Prisen for en slik strømforsyning vil vel også være latterlig høy for de fleste (ref ovenfor) - og man trenger definitivt ikke en rigg til 30-40k for å trenge den.

Mener fortsatt - og har alltid ment at PSU er altfor høyt priset i forhold til andre komponenter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"- 1200-wattere er og forblir en stor kostnad"

 

2500,- er en stor kostnad i forhold til hva? Hvis man trenger såppas kraftforsyning så har man komponenter til minst 30-40k.

 

"Jeg kanselerer Ferrarien som jeg har hatt på bestilling i halvannet år, bensintanken blir for dyr."

 

 

 

 

Sikter i all hovedsak til andre strømforsyninger. Prisen mer enn dobles når du går fra 1000 til 1200 Watt. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det er markedet som bestemmer når det gjelder PSU også, men enig i at en fordobling av pris ikke står i stil med de ekstra produksjonskostnadene.

Noe annet blir det at en bil med 100 hester koster halvparten av en bil med 200 hester - selv om resten omtrent er likt. Da er det ihvertfall avgifter/skatter inne i bildet også.

Lenke til kommentar

Med tanke på at det sikkert er maks 0.01% av befolkningen dette er relevant for, så er det overraskende mange som synes det frister.

Prisen for en slik strømforsyning vil vel også være latterlig høy for de fleste (ref ovenfor) - og man trenger definitivt ikke en rigg til 30-40k for å trenge den.

Mener fortsatt - og har alltid ment at PSU er altfor høyt priset i forhold til andre komponenter...

 

Er de egentlig det. Man får jo uten problemer PSU til under 500 kr om det er det man ønsker. "Entusiastmodeller" er uansett varetype høyt priset, gjelder skjermkort, CPU, hovedkort, kabinett med mer. OG når en kvalitets-PSU fint varer gjennom et par-tre PC-bygg, er den faktisk ikke så dyr lengre.

 

Ellers er det aldri slik at pris har noe særlig med produksjonskostnader å gjøre. Det gjelder mer eller mindre alle produkter som selges. En TV til 30 000 er neppe tre ganger så dyr å produsere som en til 10 000 - trolig er ikke produskjonskostnadene særlig mer enn 20 - 50 % høyere. Dog er det nesten umulig å vurdere dette, da vi ikke har tilgang til kalkyler eller priser på delene i produktet. Vi vet altså særdeles lite om komponentforskjeller.

 

Men sammenligner man f.eks Mist 1 000 watt med AX 1000W, så kan det faktisk være svært store komponentforskjeller. Komponentforskjeller som faktisk kan medføre dobling av produksjonskostnad.

 

 

"- 1200-wattere er og forblir en stor kostnad"

 

2500,- er en stor kostnad i forhold til hva? Hvis man trenger såppas kraftforsyning så har man komponenter til minst 30-40k.

 

"Jeg kanselerer Ferrarien som jeg har hatt på bestilling i halvannet år, bensintanken blir for dyr."

 

Sikter i all hovedsak til andre strømforsyninger. Prisen mer enn dobles når du går fra 1000 til 1200 Watt. 

 

Om du sammenligner med rimelige 1 000 wattere så stemmer det, - men bør ikke denne sammenlignes med Corsair sin HX 1000W eller Seasonic sine X-series PSU-er. De siste finnes ikke pris på i Norge, men den ville vel kostet en 1 500 - 2 000 kr. Chieftec sin på 1 200 watt koster jo ikke mer enn en gjennomsnittlig 1 000 watter.

Lenke til kommentar

Da blir det sikkert en slik etterhvert. Har 2stk 480 GTX på vei som skal brukes i SLI i min maskin sammen med Xeon W3540 og en del andre småting. Skal holde med min trofaste Seasonic MD12D 850W også, men det blir knapt når man regner med overklokking av cpu og begge skjermkortene. Blir greit å ha en god buffer mtp overklokking og eventuell vannkjøling etterhvert.

 

Det som er imponerende her er støyen. Den er mer eller mindre identisk med Seasonic M12D, som ble valgt rett og slett på grunn av sitt lave støynivå.

 

2500,- er ikke mye for noe slikt. Er vel ca det jeg betalte for min nåværende 850W det for rundt ett år siden eller noe.

 

[H]ardOCP hadde en Core i7 920 på 3,6GHz og 2 stk 480 GTX sammen i en maskin. I enkelte tilfeller kom dem over 900W fra veggen. Som da betyr 783W forbruk mtp PSU (enheten var 87% effektiv ved full belastning). Med en 850W psu av god kvalitet er det da ikke noe problem å trekke maksimalt 783W periodevis, men det begynner å bli på kanten. Regner man inn kraftig overklokking av skjermkortene i tillegg da så kommer man opp til et punkt hvor man trenger 1000W+ PSU. Maksimal vCore på skjermkort og høy klokk (ca 900MHz på kjernen) så trekker faktisk 480GTX nærmere 150W mer enn stock. 2stk er da = 300. 783 + 300 = over 1000W teoretisk maks i peak.

 

De aller fleste kan dog kjøre 2x 480 GTX og en kraftig cpu med litt OC på alt av god kvalitet mellom 850-1000W uten problemer.

Lenke til kommentar

Testet hos Jonnyguru også: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=189

 

Eneste negative de fant var:

 

somehow, they're going to have to top this one... eventually

 

Og ja, den er så bra at det skal mye til for å lage noe bedre. Første og eneste 80plus gold 1200Watt PSU på markedet. Og ja den klarer 80 plus gold krava over hele linja fra 25% til 100% belastning:

 

Good golly! What's the most efficient overall unit I've ever tested? This one. This one right here. It started at a wonderful 90.2%, climbed from there to 94.1% and then gently eased back down to 91.5% in the five progressive tests.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...