Gå til innhold

Junifest 2010 - Evenseth - Fastoptikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var og tråkka ned noen prydbusker i skåningen til en nabo på jakt etter dagens motiv. Håper han ikke så meg ;)

 

22. juni - Prestekrage suger til seg dagens siste solstråler

post-141583-1277241432,8378_thumb.jpg

Nikon D80, Sigma 105mm f/2.8 macro, stativ

 

To varianter i spoiler. Vanskelig å bestemme seg for hvilken som skulle bli "hovedbildet" i dag. Noen som har synspunkter?

 

 

post-141583-1277241444,3013_thumb.jpg

 

post-141583-1277242159,3979_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Pent lys på flua 20. juni - ser ut som om den holder hodet på skakke. :)

 

Likte ellers første spoilervariant av prestekragen best. Men - jeg har enda mye å lære om farger. ;)

 

Takk for kommentar :) Jeg er ganske fornøyd med flua 20. juni selv laugh.gif

 

Den første varianten i spoileren av prestekragen er den som er mest naturtro. Den jeg valgte og den andre i spoileren har jeg "herja" mer med ;)

 

Dagens kan vel kanskje karakteriseres som en nødløsning. Det er tatt på stranda ved Høvikodden, der vi var en tur etter jobb og barnehage og grilla i ettermiddag.

 

23. juni - En flik av en strand

post-141583-1277326573,5481_thumb.jpg

Nikon D80, Nikkor 35mm f/1.8G

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg endelig tatt en tur ut med kamera på stativ igjen. Relativt heldig med timingen også, rett etter regn, og med litt kveldssol. Fikk en skikkelig støkk da jeg hadde satt fra meg stativ med kamera for å speide utover noe buskas, da jeg plutselig bare hørte et TSOKK! Og der velta stativet, med fronten av objektivet godt planta ned i grasset. Ble vått, og fullt av grass og blader, men heldigvis ser det ut til å ha gått bra. Puh...

 

25. juni - Marihøne på utkikk

4733721127_e2a854eb2a.jpg

 

Nikon D80, Sigma 105mm f/2.8, stativ

Endret av Evenseth
Lenke til kommentar

I dag hadde jeg egentlig ikke tenkt å legge ut noe. Men det var før jeg plutselig oppdaget fargene på himmelen sånn rundt 23.40. Oh lord! Tror ikke jeg har sett noe så intenst før, det var helt ekstremt. Bildet under er nesten ikke editert i det hele tatt. Kun fjernet noen gatelys, dratt ned mellomtonene pittelitt og croppet ørlite. Jeg antok at det ikke kunne vare noe mer enn noen minutter, så jeg tok meg ikke tid til å bytte objektiv, dermed ble det 105mm macro. Kameratet på stativ på verandabordet, med meg med ett ben på en stol og det andre på bordet. Arbeidstilsynet hadde nok reagert.

 

26. juni - Fire in the sky

4736993980_439f6171c8.jpg

Nikon D80, Sigma 105mm f/2.8, stativ

 

Edit: For lokalkjente, så kan jeg jo nevne at dette er tatt fra Løkenhavna og omtrent rett nord, mot Bærums Verk. Eineåsen til venstre i bildet.

Endret av Evenseth
Lenke til kommentar

Flotte de siste! Marihøna er en favoritt!

 

Takk :)

 

I dag var jeg en liten tur rundt Steinstjernet for å donere blod til den lokale myggbestanden, og kanskje få et bilde eller to av faunaen. Veldig usikker på hva jeg skulle velge i dag, men falt til slutt ned på denne edderkoppen. Fikk med litt av kveldssola, på godt og vondt.

 

28. juni - Edderkopp

4743374025_0508f72142_o.jpg

 

Lenke til kommentar

Da var siste dagen her! Utfordringen min lød fastoptikk, og det var vel mest macro-objektivet som fikk kjørt seg da. Føler jeg har lært utrolig mye om macro-fotografering denne måneden - før hadde jeg f.eks. ikke brukt stativ til macro i det hele tatt. Har også fått merke hva jeg skulle ønske var bedre på utstyrsfronten, f.eks. live view, støynivå på høy iso, litt mer hensiktsmessig stativ og stativhode. Og fjernutløser - har utelukkende brukt selvutløser på 2 sek forsinkelse og eksponeringsforsinkelse.

 

Tusen takk for alle hyggelige og konstruktive kommentarer! thumbup.gif

 

30. juni - Danseflue (empididae, dagger fly) i kveldssol

4749830317_bd327ff985.jpg

 

Nikon D80, Sigma 105mm f/2.8, stativ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...