Gå til innhold

Junifest 2010 - Evenseth - Fastoptikk


Anbefalte innlegg

[...]

Vanskelig å vurdere hva som er bra og ikke fullt så bra synes jeg. I dag valgte jeg denne, fordi flua her er skarpest. Men jeg vurderte også meget sterkt denne[flickr], fordi formen på strået var litt kulere. Men der var ikke flua like skarp. Så hva skal man velge? Noen som kan øse av sin visdom? :)

Jeg har nok ikke så mye visdom å øse av, men jeg så reject'en i junitråden, så da måtte jeg inn her å se hva i alle dager du hadde fått til som var bedre enn det fluebildet der. Syns begge to er utrolig bra, men det du valgte bort syns jeg er et lite hakk bedre på grunn av formen på strået.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra makro! Her har jeg noe å strekke meg etter! Med den lukkertiden regner jeg med du har brukt stativ? Min taktikk så langt har vært håndholdt jakt med rask lukkertid (og tilsvarende høy ISO). De gangene jeg har prøvd med stativ har insektet forsvunnet før jeg har har rukket å gjøre meg klar.

Lenke til kommentar

Nå hadde jo egentlig jeg tenkt at jeg skulle strekke meg etter deg, da, arnold_layne ;) Tusen takk!

 

Jeg brukte stativ ja. Det er vanskelig, og jeg ser at jeg har litt å trene på der. Det var bittelitt vind som gjorde at gresset svaiet litt, men fluene satt heldigvis ganske stille.

Lenke til kommentar

Takktakk, iKenneth!

 

Dagens er en liten nøtt. Denne rakkeren hang opp-ned under en kvist på en hegg baki hagen her. "Pelsen", den lange snabelen og sikkert også beina, tyder på en møll av noe slag. Men vingene var tilsynelatende glatte, som på en flue.

 

9. juni - Hårete type

4686198414_4787056c4b.jpg

Nikon D80, Sigma 105mm f/2.8, ISO 400, stativ

 

To andre vinkler i spoiler for de som er interessert...

 

Først et heller dårlig et, tatt håndholdt med innebygd blits

post-141583-1276114087,1208_thumb.jpg

Et noe bedre et, rett forfra

4686279030_1d3d2e673d_m.jpg

 

Edit: La til link på bilde i spoiler

Edit2: Dette ser ut til å være en humleflue, bombylius major.

Endret av Evenseth
Lenke til kommentar

I dag gikk jeg faktisk på tur med kamera og stativ. Første gang jeg drar med meg stativet et annet sted enn hjemme. Turen gikk i området ikke langt fra Kolsås alpinsenter, om noen skulle være lokalkjente. Stort sett bare vrak, pga vind, men et par ok ble det, f.eks. dagens bidrag.

 

Gårsdagens mystiske motiv var forresten en humleflue (bombylius major)

 

10. juni - Med hele hodet i matfatet

4689010324_23ab985b3b.jpg

Nikon D80, Sigma 105mm f/2.8, stativ

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer Trondster og LASL! :)

 

 

Har vært en tur i Porsgrunn/Skien i helga, og i dag gikk turen til Svanstul, helt nord i Skien kommune. Der fanget jeg disse to. Det rare var at den flyvende fulgte etter den spisende rundt til de andre blomstene, og bare svevde over den. Snedig!

 

Bakgrunnen var opprinnelig en del mørkere og har blitt lysnet en del. Håper ikke det ser helt j**lig ut hos dere med kalibrert skjerm...

 

13. juni - Blomsterfluer rendez-vous

4697222259_6642a0c3a6.jpg

Nikon D80, Sigma 105mm f/2.8, håndholdt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...